Stakingen NS Personeel | NS Community
Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Ik kan echt begrijpen dat veel reizigers er totaal niet bijkunnen dat er stakingen komen. Geloof niet dat het alleen om het loon gaat, het gaat om veel meer.

Het beeld dat veel mensen hebben van conducteurs kan ik niet veranderen, want negatieve ervaringen blijven bij. Kijk ook eens naar de andere doelgroepen, de machinisten, de servicemedewerkers, de proces leiders perron, VenS (die voor veel man ook niets doen, net als de conducteur). 

Voor ik weer veel forumleden over me heen ga krijgen, de media geeft niet volledig aan hoe het qua cao ligt en zeker na vandaag weer dat een collega mishandeld, bespuugd en beroofd is, zijn we onderhand wel klaar met "reizigers" die vinden alles te mogen. Wel zie ik steeds meer collega's hun werk doen, maar als je tekorten hebt, kan je minder doen. Das een andere discussie en niet voor dit topic.

Reputatie 5

Wanneer wordt eigenlijk bekend welke treinen wel en niet rijden? Als ik de reisplanner voor morgen (regio noord) invul, dan staat er nog gewoon dat alle treinen rijden.

Reputatie 2

 

 

  1. 1 .Voor ik weer veel forumleden over me heen ga krijgen, de media geeft niet volledig aan hoe het qua cao ligt

    2. zeker na vandaag weer dat een collega mishandeld, bespuugd en beroofd is, zijn we onderhand wel klaar met "reizigers" die vinden alles te mogen.

    Achteloos plak jij twee totaal verschillende onderwerpen aan elkaa@Loes 
    Dat verbetert niet de duidelijkiheid van die twee onderwerpen die allebei hun eigen aandacht nodig hebben.

    ​​​​​1, Je hebt gelijk . de media geven geen info over CAO ś Net zo min als ze info geven over welk soc economisch onderwerp dan ook.
    Het is dus aan de direct betrokkenen om met facts en figures aan te geven waar het om gaat. Waar praten we over ?  

    2, Iedereen die in de zorg en dienstverlenende sector werkt krijgt steeds meer te maken met agressie .
    Er is in Nederland geen wets handhaving. ( behalve snelheidscontrole )
    Er is dus ook geen actie tegen die agressie .
    Het enige wat je kunt doen is publiek laten weten wat er gebeurt.
    Sluit je niet op ; daarmee sluit je je af.
    Laat je zien en communiceer met je reizigers ; maak ze bondgenoot !
     

 

Sorry @bedeve, maar waar denk je waardoor de stakingsbereidheid zo hoog is? Het is een aaneenschakeling van zaken helaas.

Cao is hetgeen waardoor de staking plaats zal vinden, maar ook de andere randzaken spelen mee.

De agressie neemt toe, dan zou je verwachten dat wij op de trein juist meer ondersteuning krijgen bij agressie ipv dat men bevoegdheden afneemt. Er speelt heel veel en ik ben juist een HC die wel controleert en verbaliseert. Ben nu ruim 10 jaar HC en in die 10 jaar heb ik veel zien veranderen en toch behoor ik tot de groep die juist wel wat geeft om mijn reizigers, maar ik krijg daar vaak niet veel van terug, nehalve list en bedrog.

  • woensdag 24 augustus (regio Noord)
  • vrijdag 26 augustus (regio West)
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West)
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden)
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid)

Is dit overzicht nog actueel? Er wordt donderdag niet gestaakt? (Is daar een speciale reden voor of komt het gewoon zo uit?)

Hallo, kan iemand mij vertellen onder welke regio Apeldoorn valt met de stakingen?

Reputatie 2

Dus als er een staking in regio West is en ik moet reizen tussen Zwolle en Leeuwarden, vertrekt die trein dan vanaf het eerste station buiten die regio (Lelystad of Amersfoort oid) ipv Rotterdam of Den Haag? 

Hoe zit het met de sprinters tussen Leeuwarden en Zwolle? 

Reisplanner checken op de dag zelf heb ik niks aan. Afspraak op de dag zelf afzeggen betekent betalen. 

Duidelijkheid graag. 

 

 

Reputatie 2

@Treinreiziger97101017 ik denk niet dst het zin heeft om hier passief op een antwoord te wachten.
zelf zou ik ns info bellen met z on vraag 
tel: 0307515155

Reputatie 6
Badge +2

Het overzicht is nog actueel. De reisplanner wordt zo goed mogelijk bijgewerkt op de dag van de stakingen om de informatie zo actueel mogelijk te houden. Verder houden we de situatie constant in de gaten en zullen we dit topic updaten zodra we meer weten. Tot die tijd, hoe vervelend het ook is, kunnen we je niets anders adviseren dan de website in de gaten te houden.

Ga er gewoon maar vanuit dat er heel veel treinen uitvallen in de stakende regio en de regio’s daar omheen. De NS zal op de dag zelf proberen te laten rijden wat mogelijk is maar heeft ook beperkingen doordat ze te maken hebben met besmet werk en dat er ook treinen uitvallen doordat die uit de stakende regio hadden moeten komen.

 

Ik zou er niet vanuit gaan dat je afspraken kunt nakomen als je op de stakings dagen moet reizen.

 

@bedeve  Zoals Loes al aangeeft zit er veel meer achter de staking, niet alleen het percentage loonsverhoging maar ook een deel niet nakomen van eerdere toezeggingen vanuit het managemnt en het feit dat er een enorme kloof is tussen management en de werkvloer. Een hoop onvrede dus onder de medewerkers.

 

@Raymond123  De staking 3 jaar geleden was geen CAO staking maar een staking om de steeds maar oplopende pensioenleeftijd. Deze werd gedaan voor iedere Nederlander en niet alleen voor de NS medewerkers, de grote staking bij de NS heeft mede bijgedragen aan de beperking in het oplopen van deze leeftijd, ook voor jou.

Verder wordt er alleen gewezen naar de conducteur die niets doet waarmee je alle andere medewerkers even vergeet die onder de NS CAO vallen en wel hun werk volledig uitvoeren zoals verwacht mag worden. En er zijn ook genoeg conducteurs die wel gewoon hun taken uitoefenen zoals van hen verwacht mag worden.

 

 

Er is blijkbaar nieuws:

https://nos.nl/artikel/2441765-morgen-in-noord-nederland-vrijwel-geen-treinverkeer-door-staking-ns-personeel

NS doet zijn best om in ieder geval een aantal treinen van en naar Groningen en Leeuwarden te laten reizen, maar weet niet of dit gaat lukken. Reizigers wordt geadviseerd om kort voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen.

Het bedrijf verwacht in de rest van het land zo veel mogelijk de normale dienstregeling te kunnen rijden. Dat kan door treinen naar het noorden te laten stoppen op de stations Almere Oostvaarders, 't Harde en Olst. Ondanks deze voorzorgsmaatregel sluit NS niet uit dat ook elders in het land treinen vertraging oplopen of uitvallen.

Reputatie 6

Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.

Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.

Via het nieuws communiceert de NS meer details dan via de site?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom is er nog geen informatie over compensatie voor abonnementhouders die van hun reis afzien?

Daar staat nu wel info over op de https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html 

OV-chipkaart: Vrij-abonnement waarmee je binnen je vrij-periode reist

 

Je ziet af van je geplande reis omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking
Je kunt  als de stakingsregeling van kracht is een vergoeding krijgen  conform de GTBV-regeling van NS. Dit is alleen van toepassing als je op de dag van staking met NS zou hebben gereisd. Om dit aannemelijk te maken heb je een check-in. Heb je geen check in dan vragen wij je aan te tonen dat je de intentie had om op de stakingsdag met NS te gaan reizen. Op basis van deze informatie bepalen we of we coulance kunnen toepassen als een check-in en check-uit ontbreken

Reputatie 7
Badge +3

Voor mensen die op saldo reizen en nu via een andere route moeten reizen en extra kosten maken is weer eens niets geregeld. 

Reputatie 7
Badge +3

Je zou dan misschien kunnen proberen om een GtbV claim in te dienen als je via die andere route meer dan 30 of 60 minuten langer onderweg bent vergeleken met je normale route. 

Reputatie 7
Badge

Ik lees inmiddels dat deze keer netjes zonder check in (als je aannemelijk kunt maken dat je een reis had willen maken) zelfs ook zonder abonnement vergoeding voor alternatief vervoer mogelijk moet zijn.

Nog jammer dat NS dit coulance blijft noemen terwijl daar m.i. richting abonnementhouders en mensen die al een ticket hadden geen sprake van is, maar dat is muggenziften. Er lijkt echt netjes betaald te gaan worden. Ik moet bekennen dat ik dat niet meer verwacht had.

De vage term dat een reis met NS "in het geheel niet mogelijk" moet zijn, staat er trouwens nog wel. Ik ben benieuwd hoe dat uitgelegd gaat worden.

Reputatie 6

Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.

Via het nieuws communiceert de NS meer details dan via de site?

Gaat dit om het stukje informatie in je eerdere comment? Ik heb dit intern al aangekaart en de pagina kan nog aangepast worden.

Reputatie 7
Badge

Voor mensen die op saldo reizen en nu via een andere route moeten reizen en extra kosten maken is weer eens niets geregeld. 

Jawel! Het staat er echt: "OV-chipkaart: vol tarief of Voordeel-abonnement (https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html)

Reputatie 7
Badge +3

Voor mijn woon-werkverkeer maakt het gelukkig niets uit, afgezien van extra reistijd. Bovendien kan ik declareren op basis van werkelijk gemaakte kosten. Ik kan als alternatief met een streekbus reizen en in overleg mijn werktijden laten aansluiten op de dienstregeling van de bus. Maar niet iedereen heeft een dergelijk voordeel.

Ik ga dan ook geen extra kosten declareren terwijl dat misschien wel zou kunnen.

Ik vraag me af of iemand weet hoe dit met internationale reizen zal gaan? Als je trein terug in het buitenland bijv wel reist maar het NL'se deel niet? 

Vraag: kan ik maandagmiddag 29 augustus van den haag naast Groningen komen?

Reputatie 7
Badge

Ik vraag me af of iemand weet hoe dit met internationale reizen zal gaan? Als je trein terug in het buitenland bijv wel reist maar het NL'se deel niet? 

Als het goed is rijden die. U kunt ook de reisplanner controleren. Die zou inmiddels bijgewerkt moeten zijn met waar NS nu op rekent.

Badge +3

Zojuist twee zomaar pushmeldingen (vanuit de NS en NS Beta app)! Volgens mij had ik die niet eens aan staan 🤣 Zoek de verschillen (Laatste update, Laatst gewijzigd…)

 

Reputatie 7
Badge

Vraag: kan ik maandagmiddag 29 augustus van den haag naast Groningen komen?

Er is dan een staking in het noordwesten, de regio Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Den Helder. Ik verwacht daarom dat een reis van Den Haag naar Groningen, niet via Amsterdam maar via Utrecht, mogelijk zou moeten zijn als NS dezelfde aanpak hanteert als vandaag. Wel is dit natuurlijk een regio met normaal heel veel treinverkeer dus zou ik denken dat er ook elders flink verstoringen zullen zijn. T.z.t. zou ik dus wel goed de reisplanner in de gaten houden en sowieso extra tijd rekenen.

Reageer