Stakingen NS Personeel | NS Community
Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Reputatie 2

Vraag: kan ik maandagmiddag 29 augustus van den haag naast Groningen komen?

T.z.t. zou ik dus wel goed de reisplanner in de gaten houden en sowieso extra tijd rekenen.


En je reis in "Mijn Reis " in de NS App //website vastleggen.
Ik had dat gedaan voor mijn reis van morgen (woensdag )  en kreeg vanmiddag een mailtje van de NS dat wegens omstandigheden mijn aangemelde reis niet door kon gaan .
Kijk ook naar Flixbus @Eva69 als alternatief…

https://shop.flixbus.nl/search?departureCity=40de6b53-8646-11e6-9066-549f350fcb0c&arrivalCity=40de21d3-8646-11e6-9066-549f350fcb0c&route=Den+Haag-Groningen&rideDate=29.08.2022&adult=1&_locale=nl&features%5Bfeature.darken_page%5D=1&features%5Bfeature.enable_distribusion%5D=1&features%5Bfeature.train_cities_only%5D=0&features%5Bfeature.add_return_date%5D=0&features%5Bfeature.add_return_date_only%5D=0&atb_pdid=c389d032-f6bb-4328-956b-21f0453d3f2c&_sp=e2635abd-c622-4958-8ff2-750d27ed5cc4&_spnuid=ade2cbab-ba09-4cfc-99bc-9a50fc5cb19d​​​​​​​

Reputatie 6
Badge +1

Hallo, kan iemand mij vertellen onder welke regio Apeldoorn valt met de stakingen?

Apeldoorn valt onder regio Oost. Daar wordt volgende week woensdag (31-8) gestaakt. Maar de situatie is gecompliceerder. Omdat er op dinsdag in regio midden (Amersfoort) gestaakt wordt verwacht ik het volgende:

  • Op dinsdag 30-8 zullen er alleen treinen Apeldoorn - Deventer - Enschede rijden, geen treinen richting Amersfoort. De lijn Arnhem - Zwolle rijdt ook. Zutphen - Apeldoorn is een andere vervoerder, blijft rijden.
  • Op woensdag 31-8 rijden treinen tot Amersfoort, tot Utrecht en tot Zwolle, niet of nauwelijks ten oosten of zuiden daarvan. Alleen Zutphen - Apeldoorn blijft rijden (andere vervoerder).

Ik vraag me af of iemand weet hoe dit met internationale reizen zal gaan? Als je trein terug in het buitenland bijv wel reist maar het NL'se deel niet? 

Als het goed is rijden die. U kunt ook de reisplanner controleren. Die zou inmiddels bijgewerkt moeten zijn met waar NS nu op rekent.

Het gaat niet om morgen, maar om volgende week dus aan de reisplanner heb ik nu nog niets helaas. Meer benieuwd in algemene zin. Ook gaat het dus niet om het internationale gedeelte, ga er voor nu vanuit dat die treinen gewoon rijden, maar om het laatste gedeelte in NL. Maar ben bang dat het nog even afwachten is.. Balen wel zeg deze extra stress rondom en op een tripje dadelijk. 

Badge +3

Het gaat niet om morgen, maar om volgende week dus aan de reisplanner heb ik nu nog niets helaas. Meer benieuwd in algemene zin. Ook gaat het dus niet om het internationale gedeelte, ga er voor nu vanuit dat die treinen gewoon rijden, maar om het laatste gedeelte in NL. Maar ben bang dat het nog even afwachten is.. Balen wel zeg deze extra stress rondom en op een tripje dadelijk. 

Het zal inderdaad afwachten worden voor wat er rijdt. Bij helemaal geen reismogelijkheden kan je een claim indienen voor alternatief vervoer (ik laat me wel ophalen ergens?) met maximaal 25 euro vergoeding. Maar dat alleen als er helemaal niets rijdt en de Stakingsregeling van kracht wordt…

Hallo, kan iemand mij vertellen onder welke regio Apeldoorn valt met de stakingen?

Apeldoorn valt onder regio Oost. Daar wordt volgende week woensdag (31-8) gestaakt. Maar de situatie is gecompliceerder. Omdat er op dinsdag in regio midden (Amersfoort) gestaakt wordt verwacht ik het volgende:

  • Op dinsdag 30-8 zullen er alleen treinen Apeldoorn - Deventer - Enschede rijden, geen treinen richting Amersfoort. De lijn Arnhem - Zwolle rijdt ook. Zutphen - Apeldoorn is een andere vervoerder, blijft rijden.
  • Op woensdag 31-8 rijden treinen tot Amersfoort, tot Utrecht en tot Zwolle, niet of nauwelijks ten oosten of zuiden daarvan. Alleen Zutphen - Apeldoorn blijft rijden (andere vervoerder).

Enschede - Zwolle is ook een andere vervoerder.

Misschien hebben mensen met vragen hier nog iets aan:

 

https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/wuq2nk/reizen_met_de_staking_een_kleine_gids_door_een/

Het gaat niet om morgen, maar om volgende week dus aan de reisplanner heb ik nu nog niets helaas. Meer benieuwd in algemene zin. Ook gaat het dus niet om het internationale gedeelte, ga er voor nu vanuit dat die treinen gewoon rijden, maar om het laatste gedeelte in NL. Maar ben bang dat het nog even afwachten is.. Balen wel zeg deze extra stress rondom en op een tripje dadelijk. 

Het zal inderdaad afwachten worden voor wat er rijdt. Bij helemaal geen reismogelijkheden kan je een claim indienen voor alternatief vervoer (ik laat me wel ophalen ergens?) met maximaal 25 euro vergoeding. Maar dat alleen als er helemaal niets rijdt en de Stakingsregeling van kracht wordt…

Dat las ik indd ook. Maar dat bedrag dekt bij lange na niet de evt taxikosten. Ander vervoer is op het tijdstip van aankomst niet mogelijk, me op laten halen door iemand helaas ook niet. We gaan het zien.. 

Hallo, kan iemand mij vertellen onder welke regio Apeldoorn valt met de stakingen?

Apeldoorn valt onder regio Oost. Daar wordt volgende week woensdag (31-8) gestaakt. Maar de situatie is gecompliceerder. Omdat er op dinsdag in regio midden (Amersfoort) gestaakt wordt verwacht ik het volgende:

  • Op dinsdag 30-8 zullen er alleen treinen Apeldoorn - Deventer - Enschede rijden, geen treinen richting Amersfoort. De lijn Arnhem - Zwolle rijdt ook. Zutphen - Apeldoorn is een andere vervoerder, blijft rijden.
  • Op woensdag 31-8 rijden treinen tot Amersfoort, tot Utrecht en tot Zwolle, niet of nauwelijks ten oosten of zuiden daarvan. Alleen Zutphen - Apeldoorn blijft rijden (andere vervoerder).

Dank voor je antwoord. Maar zou, denk je, ik woensdag van Apeldoorn naar Amersfoort kunnen reizen?

Reputatie 6
Badge +1

Hallo, kan iemand mij vertellen onder welke regio Apeldoorn valt met de stakingen?

Apeldoorn valt onder regio Oost. Daar wordt volgende week woensdag (31-8) gestaakt. Maar de situatie is gecompliceerder. Omdat er op dinsdag in regio midden (Amersfoort) gestaakt wordt verwacht ik het volgende:

  • Op dinsdag 30-8 zullen er alleen treinen Apeldoorn - Deventer - Enschede rijden, geen treinen richting Amersfoort. De lijn Arnhem - Zwolle rijdt ook. Zutphen - Apeldoorn is een andere vervoerder, blijft rijden.
  • Op woensdag 31-8 rijden treinen tot Amersfoort, tot Utrecht en tot Zwolle, niet of nauwelijks ten oosten of zuiden daarvan. Alleen Zutphen - Apeldoorn blijft rijden (andere vervoerder).

Dank voor je antwoord. Maar zou, denk je, ik woensdag van Apeldoorn naar Amersfoort kunnen reizen?

Nee, dat verwacht ik niet. Als NS woensdag doet wat het vandaag doet rijden er geen treinen van en naar Deventer, en keren de treinen in Amersfoort. Enige optie die overblijft is buslijn 102.

Reputatie 1

Thalys heeft meer info geplaatst op https://www.thalys.com/nl/nl/infos-diensten/reisinformatie-actuele-situatie.

Vrijdag verwacht Thalys geen verstoringen: https://www.thalys.com/nl/nl/verkeersinfo/33171

Maandag worden wel storingen verwacht: https://www.thalys.com/nl/nl/verkeersinfo/33170

Reputatie 1

Zo te zien rijden er een beperkt aantal treinen van en naar regio Noord. In de rest van het land zijn een beperkt aantal storingen. De uitval voor vandaag lijkt dus nog mee te vallen 😅.

Zo te zien rijden er een beperkt aantal treinen van en naar regio Noord. In de rest van het land zijn een beperkt aantal storingen. De uitval voor vandaag lijkt dus nog mee te vallen 😅.

Rondom Lelystad helemaal geen treinverkeer en rond Zwolle verder naar het Noorden maar mondjesmaat. Dan vallen er toch behoorlijk wat treinen uit alleen heeft de rest van het land er niet zoveel last van omdat de NS een andere dienstregeling heeft gemaakt voor vandaag.

En ook van die dienstregeling valt richting het Noorden en richting/vanuit Almere het nodige uit.

Hoe kan mijn dochter, die a.s. vrijdag terugkomt van vakantie, van Rotterdam naar Groningen reizen?

Gaat de trein vanaf een bepaald station wel richting Groningen? Kunnen zij dan met een taxi/bus van Rotterdamnaar een ander station en dan verder met de trein?

Reputatie 7
Badge +3

Zo te zien rijden er een beperkt aantal treinen van en naar regio Noord. In de rest van het land zijn een beperkt aantal storingen. De uitval voor vandaag lijkt dus nog mee te vallen 😅.

Rondom Lelystad helemaal geen treinverkeer en rond Zwolle verder naar het Noorden maar mondjesmaat. Dan vallen er toch behoorlijk wat treinen uit alleen heeft de rest van het land er niet zoveel last van omdat de NS een andere dienstregeling heeft gemaakt voor vandaag.

En ook van die dienstregeling valt richting het Noorden en richting/vanuit Almere het nodige uit.

De treinen die eerder deze ochtend rond Zwolle reden waren alleen wat IC's vanuit Rotterdam naar Groningen of Leeuwarden met neem ik aan Rotterdams treinpersoneel. Die moeten ook weer terug, dus vanaf later in de ochtend ook weer wat IC's naar Rotterdam. En dat zo de rest van de dag met later op de avond (naar verwacht) alleen treinen vanuit het noorden naar Rotterdam. 

Hoe kan mijn dochter, die a.s. vrijdag terugkomt van vakantie, van Rotterdam naar Groningen reizen?

Er rijden vrijdag in totaal 35 Flixbussen vanaf Rotterdam naar Amsterdam/Schiphol en tickets zijn al verkrijgbaar vanaf 4,99 euro (de meeste ritten kosten 5,99 euro). Vanaf daar zou ze gewoon met de trein naar Groningen moeten kunnen reizen 

Reputatie 5

Is al bekend op welke dag(en) die landelijke staking gepland is?

Reputatie 7
Badge

De plannen spreken steeds van de eerste week van september. Specifieker is dat voor zo ver ik weet nog niet bekend gemaakt. En ik vrees dat dat precies de bedoeling van de vakbonden is. Als reizigers hun reis ruim op tijd anders kunnen plannen hebben ze nauwelijks last van de staking en ondervindt alleen NS financiële consequenties. Alles om ook de reizigers te pesten...

Reputatie 2

Hoe kan mijn dochter, die a.s. vrijdag terugkomt van vakantie, van Rotterdam naar Groningen reizen?

 

Ja moi, @D.Laninga ; 

Met de Flixbus ….

https://shop.flixbus.nl/search?_locale=nl&departureCity=2548&arrivalCity=1404

Reputatie 5

De plannen spreken steeds van de eerste week van september. 

 

Dat is dus al komende week (donderdag/vrijdag), direct na de regionale stakingen?


Heel praktisch: gaan die beide treinen rijden ja of nee, en zo nee, wat wordt dan het alternatief (en wie gaat dat betalen)? 

We zouden allemaal de schade moeten claimen bij de vakbonden. Zij zijn het tenslotte die hun frustraties steeds weer neerleggen bij mensen die helemaal geen invloed hebben op de situatie en die zelf al problemen genoeg hebben met alle crisissen die ze over zich heen krijgen. Als je NS wilt pakken, ga dan bijvoorbeeld een dag gratis rijden, of een week of zo. Of wees redelijk in de looneisen, er zijn zoveel mensen die al jaren geen cent erbij hebben gekregen. Wat verdient een machinist of conducteur eigenlijk? Dat hoor je nooit, alleen maar dat het te weinig is. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die het met veel minder moeten doen.

 

Tussen de 1500 en 2300 euro bruto, meer dan minimuumloon dus.

 

De plannen spreken steeds van de eerste week van september. Specifieker is dat voor zo ver ik weet nog niet bekend gemaakt. En ik vrees dat dat precies de bedoeling van de vakbonden is. Als reizigers hun reis ruim op tijd anders kunnen plannen hebben ze nauwelijks last van de staking en ondervindt alleen NS financiële consequenties. Alles om ook de reizigers te pesten...

Het is geen doel van de vakbonden om de reizigers te treffen dat is het gevolg van het werk neerleggen om de NS onder druk te zetten.

Er wordt gehoopt op een nieuw voorstel van de NS waardoor er weer om de tafel gezeten kan worden. De NS geeft in de media aan dat ze nog ruimte zagen om verder te praten echter was het de NS die een 2 opties op tafel lag om te accepteren en dat was het.  In de media laat de NS een ander gezicht zien dan richting de bonden in de onderhandelingen.

Grootste pijnpunt is ook vooral de onbetrouwbaarheid van het management en het ontbreken van het gevoel van waardering.

Mocht de NS niet besluiten tot het inbrengen van een nieuw aanbod dan zullen er landelijke stakingen gaan volgen. Wanneer die zijn dat zal dan ook aangekondigd gaan worden.

Reputatie 7
Badge

De plannen spreken steeds van de eerste week van september. 

 

Dat is dus al komende week (donderdag/vrijdag), direct na de regionale stakingen?

Nee, de eerste week die in september start volgens mij, dus vanaf maandag 5 september. 1 t/m 4 september verwacht ik persoonlijk geen problemen, ook omdat dit echt als aparte staking is aangekondigd die volgens mij nog georganiseerd moet worden en waarvoor men hopelijk ook eerst even het mogelijke effect van de huidige 'estafettestaking' afwacht.

Reputatie 7
Badge

De plannen spreken steeds van de eerste week van september. Specifieker is dat voor zo ver ik weet nog niet bekend gemaakt. En ik vrees dat dat precies de bedoeling van de vakbonden is. Als reizigers hun reis ruim op tijd anders kunnen plannen hebben ze nauwelijks last van de staking en ondervindt alleen NS financiële consequenties. Alles om ook de reizigers te pesten...

Het is geen doel van de vakbonden om de reizigers te treffen dat is het gevolg van het werk neerleggen om de NS onder druk te zetten.

Er wordt gehoopt op een nieuw voorstel van de NS waardoor er weer om de tafel gezeten kan worden. De NS geeft in de media aan dat ze nog ruimte zagen om verder te praten echter was het de NS die een 2 opties op tafel lag om te accepteren en dat was het.  In de media laat de NS een ander gezicht zien dan richting de bonden in de onderhandelingen.

Grootste pijnpunt is ook vooral de onbetrouwbaarheid van het management en het ontbreken van het gevoel van waardering.

Mocht de NS niet besluiten tot het inbrengen van een nieuw aanbod dan zullen er landelijke stakingen gaan volgen. Wanneer die zijn dat zal dan ook aangekondigd gaan worden.

De vakbonden zou gewoon kunnen specificeren wanneer ze van plan zijn weer te gaan staken als NS dan nog geen (voor hen) acceptabel voorstel heeft gedaan, toch? Dan tref je NS alsnog en reizigers minder hard.

@Olav93  Je geeft zelf in je eerdere post al aan dat het slechts een aankondiging was en dat eerst afgewacht zal worden wat de nu aangekondigde stakingen gaan brengen.

Dus je geeft zelf ook al aan dat er nog geen data bekend is voor een vervolg op deze estafette stakingen en dat is waar ik ook vanuit ga. Eerst kijken of er wat bereikt is en zo niet dan landelijk plat, het is natuurlijk een spel tussen personeel/vakbonden enerzijds en de NS aan de andere zijde.

Update 25 augustus: informatie toegevoegd over de impact van de staking in regio West op vrijdag 26 augustus.

Reageer