Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Reputatie 5

NS-personeel heeft nu ineens besloten om de 30e tot een staking over te gaan die het hele land gaat treffen.

De staking van het NS-personeel is nog steeds alleen in de regio midden, er is niet spontaan besloten om in het gehele land te staken. Wat het geval is, is dat de directie van NS (zoals steeds vaker) besloten heeft om het bijltje erbij neer te leggen en het hele treinverkeer landelijk plat te gooien.

(bron:) “De stakingen vinden alleen plaats in de regio Midden-Nederland, waar onder meer Utrecht en Gouda onder vallen. Maar omdat Utrecht zo'n centrale rol speelt in het treinverkeer, heeft de NS besloten om vrijwel alle treindiensten te schrappen.

Ook veel coördinerend personeel werkt in Utrecht. "Als zij het werk neerleggen, heeft dit verstekkende gevolgen voor de dienstregeling in heel Nederland", zegt de NS.”

De blaam ligt mijn inziens niet bij het stakende personeel, maar bij de onkunde en onwil van de directie om met creatieve oplossingen te komen voor de getroffen reiziger. In andere delen van het land was personeel namelijk wel bereid om morgen treinen te rijden. 

Dank NS, dat jullie het zo vaak op cruciale momenten laten afweten!

Een verhaal met veel gelijkenissen met de landelijke IT storing op 3 april. Hierbij was het personeel in de avond bereid om beperkt te rijden, maar kreeg het geen toestemming van de NS-top. Met hun monopolie positie en de onderhands gegunde concessie weten zij namelijk dat ze overal mee weg zullen komen. Wanneer durft het kabinet nou echt in actie te komen?!

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Eindhoven-Nijmegen v.v.

Jammer volgens de media zou ik de 30ste gewoon kunnen reizen, maar op een of andere manier lukt het weer niet om 24u van te voren aan te geven. 

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Eindhoven-Nijmegen v.v.

9292.nl geeft behalve een enkele Flixbus een busadvies tussen Eindhoven en Uden (lijn 305) en Uden en Nijmegen (lijn 99). Totale reistijd 1:38. Ik snap dat het vervelend is, maar het is niet gigantisch veel langer dan de 1:05 voor de trein. Een en ander hangt natuurlijk af van uw exacte bestemming en vertrekpunt. De kosten voor de bus kunt u via de stakingsregeling claimen bij de NS.

Ik moet morgen van Delft naar Baarn reizen. Ik overnacht daar zodat ik woensdag op tijd bij een afspraak in het ziekenhuis in Nijmegen kan zijn. Hebben jullie advies hoe ik hier het best kan komen?

Reputatie 7
Badge +1

Helaas niet. Er rijden geen treinen. Het enige wat je kan doen is de reis met de bus plannen of en ik weet niet waar je overnacht (bij familie??) vanavond nog vertrekken en dus 2 nachten wegblijven. Bij een hotel wordt dat wel een dure zaak.

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Eindhoven-Nijmegen v.v.

9292.nl geeft behalve een enkele Flixbus een busadvies tussen Eindhoven en Uden (lijn 305) en Uden en Nijmegen (lijn 99). Totale reistijd 1:38. Ik snap dat het vervelend is, maar het is niet gigantisch veel langer dan de 1:05 voor de trein. Een en ander hangt natuurlijk af van uw exacte bestemming en vertrekpunt. De kosten voor de bus kunt u via de stakingsregeling claimen bij de NS.

Dank voor het meedenken, heel fijn dat dat hier gebeurt. Ik had nog niet aan de bus gedacht, maar ik vind het toch een hele onderneming, want om in de buurt van mijn afspraaktijd te komen ben ik 1.49 uur onderweg en aankomst is dan drie kwartier te vroeg. Ik ga morgen wel bellen, misschien zien ze het als overmacht en hoef ik de afspraak niet te betalen. En kan ik op niet al te lange termijn een nieuwe afspraak krijgen. Wat is er toch met ons land gebeurd?

Ik moet morgen van Delft naar Baarn reizen. Ik overnacht daar zodat ik woensdag op tijd bij een afspraak in het ziekenhuis in Nijmegen kan zijn. Hebben jullie advies hoe ik hier het best kan komen?

Probleem is ook nog dat er woensdag waarschijnlijk geen treinen rijden rondom Nijmegen. Ik zou echt uitkijken naar een andere oplossing of het verzetten van de afspraak.

 

Ik moet morgen van Delft naar Baarn reizen. Ik overnacht daar zodat ik woensdag op tijd bij een afspraak in het ziekenhuis in Nijmegen kan zijn. Hebben jullie advies hoe ik hier het best kan komen?

Probleem is ook nog dat er woensdag waarschijnlijk geen treinen rijden rondom Nijmegen. Ik zou echt uitkijken naar een andere oplossing of het verzetten van de afspraak.

Iemand anders komt gelukkig met de auto naar Baarn, zodat we woensdag samen daar heen kunnen rijden. Dus "gelukkig" is mijn probleem beperkt tot het reizen naar Baarn.

Reputatie 7
Badge +1

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Eindhoven-Nijmegen v.v.

9292.nl geeft behalve een enkele Flixbus een busadvies tussen Eindhoven en Uden (lijn 305) en Uden en Nijmegen (lijn 99). Totale reistijd 1:38. Ik snap dat het vervelend is, maar het is niet gigantisch veel langer dan de 1:05 voor de trein. Een en ander hangt natuurlijk af van uw exacte bestemming en vertrekpunt. De kosten voor de bus kunt u via de stakingsregeling claimen bij de NS.

Dank voor het meedenken, heel fijn dat dat hier gebeurt. Ik had nog niet aan de bus gedacht, maar ik vind het toch een hele onderneming, want om in de buurt van mijn afspraaktijd te komen ben ik 1.49 uur onderweg en aankomst is dan drie kwartier te vroeg. Ik ga morgen wel bellen, misschien zien ze het als overmacht en hoef ik de afspraak niet te betalen. En kan ik op niet al te lange termijn een nieuwe afspraak krijgen. Wat is er toch met ons land gebeurd?

 

Als morgen iedereen die normaal de trein neemt nu met de bus gaat dan loopt dat natuurlijk ook compleet vast. Verwacht morgen ook langere reistijden. De 1.38 uur die hierboven wordt genoemd kan door files natuurlijk wel eens langer uitvallen. Als dit wat eerder was aangekondigd had veel kantoorpersoneel een thuiswerkdag kunnen inplannen. Door deze late waarschuwing is dat ook niet meer mogelijk geweest.

Badge +3

Denk dat ze bij het ziekenhuis ook wel snappen dat je de afspraak (opnieuw) moet verzetten, want daar zulllen ze morgen ook wel het nodige personeel moeten missen.

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Eindhoven-Nijmegen v.v.

9292.nl geeft behalve een enkele Flixbus een busadvies tussen Eindhoven en Uden (lijn 305) en Uden en Nijmegen (lijn 99). Totale reistijd 1:38. Ik snap dat het vervelend is, maar het is niet gigantisch veel langer dan de 1:05 voor de trein. Een en ander hangt natuurlijk af van uw exacte bestemming en vertrekpunt. De kosten voor de bus kunt u via de stakingsregeling claimen bij de NS.

Dank voor het meedenken, heel fijn dat dat hier gebeurt. Ik had nog niet aan de bus gedacht, maar ik vind het toch een hele onderneming, want om in de buurt van mijn afspraaktijd te komen ben ik 1.49 uur onderweg en aankomst is dan drie kwartier te vroeg. Ik ga morgen wel bellen, misschien zien ze het als overmacht en hoef ik de afspraak niet te betalen. En kan ik op niet al te lange termijn een nieuwe afspraak krijgen. Wat is er toch met ons land gebeurd?

 

Als morgen iedereen die normaal de trein neemt nu met de bus gaat dan loopt dat natuurlijk ook compleet vast. Verwacht morgen ook langere reistijden. De 1.38 uur die hierboven wordt genoemd kan door files natuurlijk wel eens langer uitvallen. Als dit wat eerder was aangekondigd had veel kantoorpersoneel een thuiswerkdag kunnen inplannen. Door deze late waarschuwing is dat ook niet meer mogelijk geweest.

Ik denk dat veel kantoorpersoneel alsnog thuis kan werken. Sowieso omdat men dat 's ochtends nog kan beslissen, maar nu zeker. Iemand zonder auto kan simpelweg niet goed op kantoor komen. De meeste bedrijven hebben daar begrip voor.

Drie kwartier te vroeg klinkt prima voor een ziekenhuisafspraak. Dat je belt om je afspraak te verzetten is natuurlijk logisch. Houd echter rekening met nieuwe stakingen (die nu nog niet zijn aangekondigd).

 

Ik moet morgen van Delft naar Baarn reizen. Ik overnacht daar zodat ik woensdag op tijd bij een afspraak in het ziekenhuis in Nijmegen kan zijn. Hebben jullie advies hoe ik hier het best kan komen?

Probleem is ook nog dat er woensdag waarschijnlijk geen treinen rijden rondom Nijmegen. Ik zou echt uitkijken naar een andere oplossing of het verzetten van de afspraak.

Iemand anders komt gelukkig met de auto naar Baarn, zodat we woensdag samen daar heen kunnen rijden. Dus "gelukkig" is mijn probleem beperkt tot het reizen naar Baarn.

U kunt proberen met bussen, trams en metro's naar Baarn te komen. Normaal gesproken duurt dat ruim vier uur. Nu kunnen sommige lijnen - met name in spits - overvol zijn. Dat zal vooral gelden voor snelbussen als tussen Rotterdam en Utrecht. De gewone streeklijnen en zeker stadsvervoer zijn gewoon beschikbaar. Tot nu toe viel het met de volte mee. Wellicht morgen ook, maar dat weet niemand.

Met behulp van 9292.nl kunt u proberen een reis te plannen. Houd rekening met het feit dat buschauffeurs niets weten over vervoer buiten hun regio. Als u enige ervaring hebt met het OV en de tijd hebt, is het waarschijnlijk te doen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Jammer volgens de media zou ik de 30ste gewoon kunnen reizen, maar op een of andere manier lukt het weer niet om 24u van te voren aan te geven. 

Welke media? En van waar naar waar wil je reizen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet morgen van Delft naar Baarn reizen. Ik overnacht daar zodat ik woensdag op tijd bij een afspraak in het ziekenhuis in Nijmegen kan zijn. Hebben jullie advies hoe ik hier het best kan komen?

Plan via 9292. Hou rekening met minstens 3 uur reizen met verschillende vervoersmiddelen en minstens €20 aan kosten.

Drie kwartier te vroeg klinkt prima voor een ziekenhuisafspraak. Dat je belt om je afspraak te verzetten is natuurlijk logisch. Houd echter rekening met nieuwe stakingen (die nu nog niet zijn aangekondigd).

Na twee uur in de bus, of langer bij files, vind ik 3 kwartier te vroeg komen te veel gevraagd. Vooral omdat de afspraak meestal ook nog te laat begint. En dan een vervelend onderzoek en daarna zien thuis te komen. NS directie verdient een brevet van onvermogen met bijbehorende consequenties. De vakbondsbobo’s ook, die zijn uit op heisa, niet op oplossingen.

 

Ik moet morgen van Delft naar Baarn reizen. Ik overnacht daar zodat ik woensdag op tijd bij een afspraak in het ziekenhuis in Nijmegen kan zijn. Hebben jullie advies hoe ik hier het best kan komen?

Probleem is ook nog dat er woensdag waarschijnlijk geen treinen rijden rondom Nijmegen. Ik zou echt uitkijken naar een andere oplossing of het verzetten van de afspraak.

Iemand anders komt gelukkig met de auto naar Baarn, zodat we woensdag samen daar heen kunnen rijden. Dus "gelukkig" is mijn probleem beperkt tot het reizen naar Baarn.

U kunt proberen met bussen, trams en metro's naar Baarn te komen. Normaal gesproken duurt dat ruim vier uur. Nu kunnen sommige lijnen - met name in spits - overvol zijn. Dat zal vooral gelden voor snelbussen als tussen Rotterdam en Utrecht. De gewone streeklijnen en zeker stadsvervoer zijn gewoon beschikbaar. Tot nu toe viel het met de volte mee. Wellicht morgen ook, maar dat weet niemand.

Met behulp van 9292.nl kunt u proberen een reis te plannen. Houd rekening met het feit dat buschauffeurs niets weten over vervoer buiten hun regio. Als u enige ervaring hebt met het OV en de tijd hebt, is het waarschijnlijk te doen.

 

Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik me inderdaad maar in ga stellen op een dag bussen.

Onderstaand verzoek vervalt: vervoersprobleem naar Maastricht opgelost via een Flixbusticket van Eindhoven CS naar Maastricht 😀

 

N.B.: mochten er meer mensen morgen tussen 16 en 18 uur vanaf Eindhoven CS naar Maastricht moeten (naar Roermond is evt. ook goed als bestemming), laat het hier weten en wellicht kunnen we met meerdere mensen een taxi delen.

 

Jammer volgens de media zou ik de 30ste gewoon kunnen reizen, maar op een of andere manier lukt het weer niet om 24u van te voren aan te geven. 

Welke media? En van waar naar waar wil je reizen?

De schrijvende pers natuurlijk en jullie (NS) zelf. 

Tilburg-Eindhoven. Bus is geen optie aangezien ik met de vouwfiets verder moet reizen.

  Maar waar het om gaat: heel die NS had van te voren dit duidelijk kunnen aangeven, zodat mensen iets kunnen regelen. Zoals het nu gaat, sorry voor mijn harde woorden, is in mijn ogen PESTGEDRAG richting onschuldige reizigers en niet vergeten uiteindelijk ook voor de conducteurs die als vertegenwoordigers van de NS, het weer te horen krijgen. 

Hou hier als NS en bonden aub rekening mee en plan uw acties incl de consequenties, wat duidelijker in. 

Vandaag wederom pas op het laatste moment duidelijkheid over morgen. Kom op NS. Verwachtingsmanagement. Als we bij ons in het ziekenhuis 1 minuut voor een operatie zouden zeggen, o jee, het gaat toch niet doordan kost dat rond de 300 euro schadevergoeding. Neem een besluit, leuk of niet, maar doe het op tijd. 

Reputatie 7
Badge +3

Jammer volgens de media zou ik de 30ste gewoon kunnen reizen, maar op een of andere manier lukt het weer niet om 24u van te voren aan te geven. 

Welke media? En van waar naar waar wil je reizen?

De schrijvende pers natuurlijk en jullie (NS) zelf. 

Tilburg-Eindhoven. Bus is geen optie aangezien ik met de vouwfiets verder moet reizen.

  Maar waar het om gaat: heel die NS had van te voren dit duidelijk kunnen aangeven, zodat mensen iets kunnen regelen. Zoals het nu gaat, sorry voor mijn harde woorden, is in mijn ogen PESTGEDRAG richting onschuldige reizigers en niet vergeten uiteindelijk ook voor de conducteurs die als vertegenwoordigers van de NS, het weer te horen krijgen. 

Hou hier als NS en bonden aub rekening mee en plan uw acties incl de consequenties, wat duidelijker in. 

Ik ben niet van NS maar gewoon een reiziger.

Je zou met de bus kunnen gaan en ipv vouwfiets een ovfiets kunnen nemen.

Ga aub je medewerkers fatsoenlijk betalen zodat de reizigers er geen last van hebben. en geef je personeel niet de schuld. 
 

Deze oud collega omschrijft precies waar het de NS medewerkers om gaat en die wil ik jullie niet onthouden als reiziegrs van de NS.
 
Vandaag lege stations. En Nederland klaagt.
 
Maar wie echt moeten klagen is het NS-personeel. Ons basisloon is zo laag, daar komen de meesten hun bed niet voor uit. Dit loon word met toeslagen opgeleukt. Maar daar moet je dan wel dubbel onregelmatig voor werken. 's-Morgens om 02:30 uur de wekker. En in dezelfde week om 01:45 klaar. Het uurtje zomer/winter tijd word door ons niet gevoeld.
En Nederland klaagt.
 
Regelmatig staan de krantenpagina's vol met de meest vreselijke berichten over gebeurtenissen op het spoor. Aangevallen en verkrachtte meiden, kapotgeslagen en bespuugd personeel. Onze directie vind het wel meevallen en saneert de mensen die op de stations werken doodleuk bijna helemaal weg. En probeert ook het aantal conducteurs te verminderen. Veiligheid? Ze lachen erom!
En Nederland klaagt.
 
Lekker met de gezin op vakantie in de zomer? Voor de meesten heel normaal. Nou als NS-personeel is het elk jaar weer hopen en duimen dat dat kan. 3 jaar terug stond ikzelf op de camping in Heeze, om vanuit daar te werken. Vrij kreeg ik toen mijn dochter naar school moest. Een dag snipperen? Zelfs als je het 1 jaar vooraf vraagt is het nog maar de vraag. En dat is niet sinds het grote personeelstekort.
En Nederland klaagt.
 
NS geeft aan dat de financiële middelen er niet zijn door corona. Maar weet je hoeveel de directeuren ontvangen als basisloon? Minimaal 350.000 per jaar, zonder de hun al beloofde bonussen. En er zijn heel veel directeuren bij NS. De helft weet niet eens hoe een trein eruit ziet en rijd elektrisch in een Tesla. Deze directeuren voegen niks toe aan de betrouwbaarheid en de veiligheid op het spoor en kunnen beter gaan. Een appel en een ei kunnen de arbeiders krijgen.
En Nederland klaagt.
 
Dat er vandaag helemaal geen treinen rijden komt ook door NS zelf. Alles gecentraliseerd in Utrecht. Tja, wij hebben gewaarschuwd. Maar nee, centralisatie bespaard geld en dat kan in onze zakken als bonus. Centralisatie werkt efficiënt. Maar de terroristen weten nu ook waar ze het Nederlandse spoor het beste kunnen raken. Ikzelf kom soms weken lang niet in Utrecht tijdens mijn werk. En nu kan ik niet zonder? Schaam je directie!
En Nederland klaagt
 
In de media lijkt het alsof NS-personeel geldwolven zijn. We worden zwart gemaakt en weggezet als kleuters die hun snoepje niet krijgen en daardoor niet meer verder willen lopen. Maar de Nederlanders moeten bij onze directie klagen. Zij vullen hun zakken en het werkvolk interesseert ze niks. Laat staan de reizigers. En dat laatste gebeurd nu letterlijk.
En Nederland klaagt.
 
Mensen die mij kennen weten dat ik echt niet snel klaag en altijd positief ben. Maar dit moest mij echt van het hart na alle berichten over mij en mijn collega's in de media. Hopelijk komt NS snel bij zinnen en kunnen de treinen weer normaal gaan rijden. Aan ons stakers zal het niet liggen. Wij komen bij dag en ontij en bij weer of geen weer ons bed uit om u te vervoeren.
 
En dat doen we graag!
 
Nederland klaag met ons mee!
Dank je wel.
Reputatie 6
Badge +2

Update dinsdag 30 augustus: informatie toegevoegd over de impact van de staking Oost-Zuid Nederland op woensdag 31 augustus.

Reageer