Stakingen NS Personeel | NS Community
Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat men bij NS kan, kunnen ze bij het streekvervoer ook.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/09/landelijke-stakingsdag-streekvervoer

Wat is de optelsom van alle eisen voor het streekvervoer qua percentage loonsverhoging? 

 

Daar kon je op wachten. Wie is de volgende? Stadsvervoer? Onderwijs? 

Het streekvervoer was al eerder, die hebben al voor de zomer gestaakt. 

Badge +3

Ben ik zo blind, of is enkel de reguliere chat te vinden, en niet de chatbot waar NS van spreekt? De knop “Chat met NS” brengt me overduidelijk bij Webhelp uit. Of ziet NS de mensen van Webhelp nu voor bots aan?

Adblocker uitschakelen en anders een Incognito venster (en dan alle cookies accepteren), dan krijg je als het goed is Jens.

Het hangt natuurlijk met elkaar samen. Vandalisme valt ook onder een onveilige situatie. Wie zegt dat ze alleen de trein te grazen nemen? Je krijgt dan een stelletje opgefokte supporters die weg willen maar niet kunnen omdat de treinen uitpuilen. 

Ik heb de Fc Twente supporters eerder ook wel in de IC trein gehad met een extra tussenstop op Kennispark maar daar waren absoluut geen problemen mee onderweg volgens de Hc. Het was wel 2x op de heenweg dus misschien dat dat het verschil maakte :D

 

@Henk_NL , nee je bent zeker niet de enige, ik kwam er alleen doordat Momo plaatjes had geplaatst en ik toen op zoek ging waarom ik dat scherm niet kreeg.  En inderdaad teveel blockers aan staan in mijn reguliere browser en daar houdt Jens niet van blijkbaar.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de Fc Twente supporters eerder ook wel in de IC trein gehad met een extra tussenstop op Kennispark maar daar waren absoluut geen problemen mee onderweg volgens de Hc. Het was wel 2x op de heenweg dus misschien dat dat het verschil maakte :D

Voor de terugreis maakt het misschien ook uit of ze hebben gewonnen of verloren. 😄

 

 

@Henk_NL, nee je bent zeker niet de enige, ik kwam er alleen doordat Momo plaatjes had geplaatst en ik toen op zoek ging waarom ik dat scherm niet kreeg.  En inderdaad teveel blockers aan staan in mijn reguliere browser en daar houdt Jens niet van blijkbaar.

Nee, volgens mij houdt Jens van cookies, heel veel cookies. 

 

Tenzij het doel van de staking is om maximaal mensen te benadelen, in dat geval, ga zo door. 

Dat lijkt helaas tegenwoordig helaas in algemene zin het belangrijkste doel van stakingen en demonstraties, een zo groot mogelijke chaos creëren vanuit de gedachte dat dat eigen onderhandelingspositie zou versterken. Daarom is het ook zo'n domme zet om de terreur van de boeren te belonen, dan denken andere sectoren dat dat blijkbaar de manier is om je gelijk te halen.

Het hangt natuurlijk met elkaar samen. Vandalisme valt ook onder een onveilige situatie. Wie zegt dat ze alleen de trein te grazen nemen? Je krijgt dan een stelletje opgefokte supporters die weg willen maar niet kunnen omdat de treinen uitpuilen. 

Dat was ook het hele probleem, Keolis kan bij lange na niet afdoende S&V’ers sturen, en NS staakt. Zo rap krijg je ook geen particuliere beveiligers met de juiste bevoegdheden, dus dan houdt het op. Ik ben het niet snel met een keuze als deze eens, maar dat men het gedonder met voetbalwedstrijden niet wil, snap ik. Niet alleen materieel, maar ook personeel staat “ziek” aan de kant na zo’n avond. 

Tenzij het doel van de staking is om maximaal mensen te benadelen, in dat geval, ga zo door. 

Dat lijkt helaas tegenwoordig helaas in algemene zin het belangrijkste doel van stakingen en demonstraties, een zo groot mogelijke chaos creëren vanuit de gedachte dat dat eigen onderhandelingspositie zou versterken. Daarom is het ook zo'n domme zet om de terreur van de boeren te belonen, dan denken andere sectoren dat dat blijkbaar de manier is om je gelijk te halen.

We snappen het, jij ziet liever geen OV in Nederland en ook liever eten uit een land ver weg dan eten uit eigen land op je bord.

Maar er zijn vast ook veel mensen die liever eten wat in Nederland verbouwd is op het land of in Nederland gefokt is qua vlees.

En ik blijf erg benieuwd hoe je er over denkt als iemand bedenkt dat het beroep wat jij uitoefend straks niet meer kan of dat je huis op een plek staat waar natuur moet komen en je met een afkoopsom je huis uitzetten. Voor veel boeren zou het einde bedrijf en einde bestaan zijn als de plannen van het kabinet doorgang vinden en voor de andere Nederlanders waarschijnlijk duurdere prijzen in de supermarkten aangezien producten schaarser worden.

We snappen het, jij ziet liever geen OV in Nederland en ook liever eten uit een land ver weg dan eten uit eigen land op je bord.

Maar er zijn vast ook veel mensen die liever eten wat in Nederland verbouwd is op het land of in Nederland gefokt is qua vlees.

En ik blijf erg benieuwd hoe je er over denkt als iemand bedenkt dat het beroep wat jij uitoefend straks niet meer kan of dat je huis op een plek staat waar natuur moet komen en je met een afkoopsom je huis uitzetten. Voor veel boeren zou het einde bedrijf en einde bestaan zijn als de plannen van het kabinet doorgang vinden en voor de andere Nederlanders waarschijnlijk duurdere prijzen in de supermarkten aangezien producten schaarser worden.

Wat een oliedomme reactie. Het geeft niet als je het niet begrijpt, maar ga me alsjeblieft geen woorden of gedachten in de mond leggen, daarmee zet je enkel jezelf voor schut.

Overigens is het allang de realiteit dat we in Nederland producten uit een land ver weg eten en dat onze boeren voornamelijk voor het buitenland verbouwen, vandaar dat ze distributiecentra moesten platleggen om hun punt te maken.

Als ze voor de Nederlandse markt zouden produceren had een staking (= leveringsstop) volstaan en hadden al die levensgevaarlijke situaties op de snelweg achterwege kunnen laten.

Als de Nederlandse bond van postzegelverzamelaars snelwegen en distributiecentra gaat blokkeren zal het effect hetzelfde zijn, is dat voor jou dan ook een reden om te roeptoeteren dat we hen vooral geen strobreed in de weg mogen leggen vanwege hun essentiële activiteiten?

-Aangepast door moderator: Off-topic-

-Aangepast door moderator: Off-topic-

Geen bussen en streektreinen op 16 september wegens landelijke staking…

Wat zijn “streektreinen”, alleen die van Arriva en andere vervoerders buiten de NS, of rijden dan ook lokale NS treinen niet ?

 

Badge +3

In de aankondiging van het FNV gaat het om treinen van regionale vervoerders, niet van NS. Daarmee is natuurlijk nog niet gezegd dat NS-treinen die dag zeker wel rijden.

Ze wilde dat geloof ik wel combineren.

(Staking van het streekvervoer is niet te voorkomen aangezien er geen eisen worden gesteld of aan voldaan kunnen worden...)

Ik heb een voorstel voor een nieuwe naam voor de NS:

de SV ‘Sporadisch Vervoer’ of Spooradisch Vervoer

Sterkte voor alle reizigers ! 

Het streekvervoer is al jaren een drama, maar ik denk niet dat de acties volgende week het verschil gaan maken.

 

Ik zou het om willen draaien, waarom gaat iedereen die hier loopt te janken over een staking niet fijn in een land zoals de VS wonen? Daar hebben werknemers lekker weinig rechten en worden ze al maximaal uitgeknepen door de overheid en door werkgevers. Jullie voelen je vast thuis daar, want een beetje tegengas tegen een werkgever resulteert meestal direct in ontslag. Dat zal ze leren! 

Wat een onzin. Of je zomaar in de VS kunt gaan wonen. Als je een baan hebt in de VS heb je het heel goed daar, maar je moet natuurlijk niet gaan staken. Gewoon het werk doen waar je voor aangenomen bent. 

Je kunt gewoon naar de VS reizen met een ESTA o.i.d. en er dan zo lang blijven als je wilt. Een goede vriend van me heeft er 8 jaar gewoond en gewerkt als zelfstandig ondernemer na binnenkomst met een ESTA en een (Duitse) ex-vriendin van me is er in 2017/2018 gaan werken als personal trainer en nooit meer weggegaan.

Ik heb een tijd in Nevada doorgebracht en veel Europeanen leren kennen die nooit meer weg zijn gegaan na aankomst en er vaak al vijf tot tien jaar of zelfs langer verbleven. Zolang je niet met politie/justitie in aanraking komt heb je nergens last van. De manager van Elvis Presley was nota bene een gevluchte, van moord verdachte Nederlander uit Breda zonder paspoort o.i.d. die probleemloos meer dan 67 jaar in Amerika gewoond en gewerkt heeft

Badge +3

Hoe het opsporingsbeleid is (je moet bij binnenkomst in ieder geval een verblijfsadres en contactpersoon opgeven) weet ik niet, maar met zo’n 90-dagen visa waiver (ESTA) ben je er niet legaal voor langere tijd.

Verlaat je de VS na meer dan 90 dagen, dan zal je een volgende keer echt een probleem hebben voor een vakantie, zakenreis of wat dan ook.

Je zult dus uiteindelijk een Green Card moeten zien te bemachtigen en die krijg je niet zomaar, ook niet als Nederlander.

Ik heb hier nog een boek van zo’n 650 pagina’s U.S. Immigration Made Easy (12e editie, 2006) dat daar heel anders over denkt. Inmiddels is er de twentieth edition https://www.amazon.com/U-S-Immigration-Made-Easy-Ilona/dp/1413328342 (2021).

Met geld (of inzittende van de VS die garant voor je wil staan, dat kan een werkgever zijn die daar het nodige voor over heeft) kom je wel een heel eind, dan kan je wel gewoon als student of 'stagiair’ ergens aan de slag.

Staken is nou eenmaal een recht en ik ben blij dat ik nog in een sector werkzaam ben waarin men gebruik maakt van dit recht.

Alleen heb je daar zo weinig aan als je werkgever een paar miljoen verlies per dag lijdt omdat een deel van de klanten is weggelopen.

Reputatie 7
Badge

Werknemers hoeven niet alles te pikken van de werkgevers.

Reputatie 7

En de werkgever hoeft niet alles te pikken van werknemers.

Werknemers hoeven niet alles te pikken van de werkgevers.

Nee, maar je moet wel van te voren bedenken wat je denkt te kunnen bereiken. En dat is geen 20% verhoging bij een bedrijf dat de facto vrijwel failliet is.

Werknemers hoeven niet alles te pikken van de werkgevers.

Nee, maar je moet wel van te voren bedenken wat je denkt te kunnen bereiken. En dat is geen 20% verhoging bij een bedrijf dat de facto vrijwel failliet is.

En daar komt de onzin weer. Heb je de 20% nou al onderbouwd?

De NS is helemaal niet bijna failliet. Faillissement is niet meer aan je verplichtingen kunnen voldoen. Zolang de aandeelhouder (de overheid) wil betalen, gaat er niets failliet. Zo is het ook de aandeelhouder die weigert de eisen van de vakbonden in te willigen. De overheid kan het prima betalen door de staatsschuld te verhogen. Of dat wenselijk is, is vraag twee. Maar stellen dat de overheid of de NS de facto failliet is, is waanzin. 

Badge +3

Heb je de 20% nou al onderbouwd?

Ik las dit weekend dit artikel en daarin staat: “De NS becijferde dat alle eisen van de vakbonden neerkomen op een loonstijging van 20%. De vakbonden stellen dat dit alleen klopt als alle eisen ingewilligd worden.“

Reageer