Stakingen NS Personeel | NS Community
Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Werknemers hoeven niet alles te pikken van de werkgevers.

Nee, maar je moet wel van te voren bedenken wat je denkt te kunnen bereiken. En dat is geen 20% verhoging bij een bedrijf dat de facto vrijwel failliet is.

Zo is het ook de aandeelhouder die weigert de eisen van de vakbonden in te willigen. De overheid kan het prima betalen door de staatsschuld te verhogen. . 

Een van de concessievoorwaarden voor de onderhandse gunning van het HRN is dat NS dat moet exploiteren zonder subsidie. Andere vervoerders kunnen bij overtreden van die eis ontbinding van de concessie eisen bij de rechter.

Kortom subsidiëren is een probleem, nog inderdaad los van de vraag of dat wenselijk is aangezien de buitensporige eisen een precedent zouden kunnen vormen voor ander (semi-)overheidspersoneel. Als die ook allemaal 20% gaan eisen.....

Je kunt gewoon naar de VS reizen met een ESTA o.i.d. en er dan zo lang blijven als je wilt. Een goede vriend van me heeft er 8 jaar gewoond en gewerkt als zelfstandig ondernemer na binnenkomst met een ESTA en een (Duitse) ex-vriendin van me is er in 2017/2018 gaan werken als personal trainer en nooit meer weggegaan.

Ik heb een tijd in Nevada doorgebracht en veel Europeanen leren kennen die nooit meer weg zijn gegaan na aankomst en er vaak al vijf tot tien jaar of zelfs langer verbleven. Zolang je niet met politie/justitie in aanraking komt heb je nergens last van. De manager van Elvis Presley was nota bene een gevluchte, van moord verdachte Nederlander uit Breda zonder paspoort o.i.d. die probleemloos meer dan 67 jaar in Amerika gewoond en gewerkt heeft

Allereerst krijg je neit zomaar een Esta die moet je aanvragen, betalen en dan afwachten of je niet op een of ander lijstje staat waardoor je hem niet krijgt of dat je een strafblad hebt waardoor je alleen nog maar met Visa naar de USA mag reizen.

Een ESTA is vervolgens alleen een toestemming om naar de USA te reizen of je naar binnen mag bij de immigratie wordt pas daar bepaald maar over het algemeen levert dat geen probleem meer op. Vervolgens mag je op de ESTA maximaal 90 dagen in de USA verblijven, blijf je langer dan ben je illegaal in de USA en kun je bij een volgende ESTA aanvraag of een volgende keer bij de immigratie officer geweigert worden en op de eerste vlucht terug gezet worden.

Elke keer dat je de USA binnen komt en ook wanneer je vertrekt wordt dit geregistreerd onder de I-94, dit kun je van jezelf ook online gewoon inzien op basis van je gegevens en je paspoort nummer.

Op een ESTA mag je er helemaal niet werken, ESTA is alleen voor toeristen, als je zakelijk reist dan moet je naar het consulaat voor een visum welke 10 jaar geldig is (mits je paspoort nieuw is) en op een visa mag je maximaal 6 maanden blijven, blijf je langer dan geldt hetzelfde als bij een ESTA.

En een visum verkrijgen om er te werken of een eigen bedrijf te runnen is niet zo makkelijk realiseerbaar, daar zitten heel veel regeltjes aan, gaan veel formulieren aan vooraf en ook een gesprek met de consul voordat je een werkvisum in je pasporot krijgt.

Reputatie 7

Vanaf aanstaande vrijdag volgt een nieuwe ronde stakingen:

 

  • Vrijdag 9 september: regio’s Noordwest & West

  • Dinsdag 13 september: regio’s Oost, Zuid en Noord

  • Donderdag 15 september: regio Midden

Reputatie 7
Badge +3

Gaat dan als Midden staakt weer het hele land plat?

Badge +3

Vanaf aanstaande vrijdag volgt een nieuwe ronde stakingen:

  • Donderdag 15 september: regio Midden

En inmiddels weten we wat dat zal betekenen… 

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.

Wel even een disclaimer, intern hebben we hier nog niets over bekend (vrij logisch, is echt net in het nieuws gekomen), maar het VVMC heeft dit artikel geplaatst, dus ik ga ervan uit dat deze informatie correct is.

Badge +3

Zie ook https://nos.nl/artikel/2443439-drie-nieuwe-ns-stakingen-op-komst-komende-vrijdag-eerste

Reputatie 6

Wordt er nu nog gepraat? Is er gepraat? Ik vind het nogal wat….

Wordt er nu nog gepraat? Is er gepraat? Ik vind het nogal wat….

Het gat tussen wat er geboden wordt en geëist wordt is zo enorm dat het lastig zal worden dit met overleg op te lossen.

Badge +3

Als ik het goed begrijp vonden de bonden dat de NS nu ‘aan zet was’ maar er niemand uitgenodigd is?

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft aangegeven aan zet te zijn. Maar het is blijkbaar alleen bij woorden gebleven, en niet bij daden. 

Reputatie 7
Badge +3

De directie van NS organiseert zo de stakingen bij het eigen bedrijf.

NS heeft aangegeven aan zet te zijn. Maar het is blijkbaar alleen bij woorden gebleven, en niet bij daden. 

NS en politiek Den Haag hebben absoluut geen haast omdat ze ten koste van alles geen 20% verhoging willen. NS heeft het geld niet en politiek Den Haag wil geen precedent van 20% want dan staat morgen iedereen op de stoep om ook 20% te eisen. Rekken is dus het devies, dezelfde taktiek die in 1983 na zeven weken succesvol bleek.

Zolang de directie van de NS geen enkele stap onderneemt zal het alleen maar verder oplopen.

De NS laat zijn medewerkers gewoon duidelijk blijken dat ze schijt aan ze hebben door totaal geen toenadering te zoeken en over Den Haag zullen we het maar niet hebben want degene die we daar hebben gekozen zijn totaal vergeten dat ze er zitten voor de Nederlanders en handelen pas maanden nadat ze hadden moeten handelen.

En Tamzin, je moet ook even meenemen wat de afgelopen decenia de verhogingen zijn geweest bij de NS en bij andere takken in Nederland om een eerlijk vergelijk te maken. De vorige CAO is tot stand gekomen toen Corona net was uitgebroken en er is toen vanuit het personeel water bij de wijn gedaan gezien de wereldwijde situatie en er is toen akkoord gegaan met een lagere verhoging en acties zijn afgeblazen.

Ook is er toen ingeleverd op de pensioen opbouw met de toezegging dat dat in de volgende CAO gerepareerd zou worden wat nu ook niet gebeurt. Van enige waardering richting personeel is al helemaal geen sprake vanuit de directie en dat werd wel heel duidelijk gemaakt toen we 2 dagkaarten dal cadeau kregen van de directie als kerstgeschenk.

En als je dan ook nog even meeneemt dat er mensen zijn die geen vrij kunnen krijgen als ze een begrafenis bij willen wonen of de eerste schooldag van hun kind dan vraag ik me af waar de menselijkheid is gebleven. We moeten ons kapot schamen als daar geen ruimte meer voor is.

Overigens zie ik nog steeds in programma's dat er vooral door Den Haag op gehamerd wordt dat werkgevers de lonen verhogen om de mensen door de huidige energie crisis te helpen. Wees dan ook zo correct om zelf het juiste voorbeeld te geven.

En zelf moet ik hierdoor ook 1 van mijn kinderen met de auto naar de universiteit brengen maar dat neem ik voor lief aangezien ik de situatie bij de NS zelf ondervonden heb toen het nog neit zulke ernstige vormen had aangenomen zoals het op dit moment is maar er toen ook al aardig naartoe onderweg was.

Bijzonder dat de vakbonden van een daverend succes spreken terwijl zij toch juist ook hun leden die niet bij NS werken en die slechts kunnen dromen van een loonsverhoging van 20 procent hier keihard mee duperen... 

Overigens zie ik nog steeds in programma's dat er vooral door Den Haag op gehamerd wordt dat werkgevers de lonen verhogen om de mensen door de huidige energie crisis te helpen. Wees dan ook zo correct om zelf het juiste voorbeeld te geven.

Ik was in de veronderstelling dat we hier moeten doen alsof NS een bedrijf is en geen (semi-) overheid, dan gaat deze vlieger dus niet op. 

 

Ach ja, de vakbond komt tenminste voor mensen op die bereid zijn om te staken voor hun eigen bestaan.

En zelf hoop ik dat mijn oud collega's de mogelijkheid gaan krijgen om elders te gaan werken bij een werkgever waar ze wel waardering krijgen voor wat ze doen.

Maar als treinreiziger zou ik me maar gaan voorberijden op veel alternatief vervoer de komende weken want de NS wil het blijkbaar hard spelen en het is de oud collega's ook ernst. Die zijn echt wel klaar met de huidige situatie.  Sprak zojuist nog een oud collega die nog werkt bij de NS die aangeeft dat er veel collega's van mijn oude standplaats aan het solliciteren zijn om weg te gaan bij de NS.

Andere zijn naast hun baan inmiddels bezig als ZZP’er en als die het druk genoeg hebben dan gaan ze ook stoppen bij de NS.

We gaan zien wat er over blijft.

 

Maar wijzen naar de vakbonden, je kunt beter wijzen naar de directie van de NS want die hebben dus helemaal niets laten horen richting de vakbonden. Het initiatief ligt op dit moment wel aan de kant van de NS om de draad van onderhandelen weer op te pakken.

Kortom, hoogste tijd om de concessie voor het hoofdspoornet te gunnen aan een partij die wel kan leveren in plaats van deze maar eindeloos te blijven gunnen aan een incapabele partij met onwelwillend personeel. 

Kortom, hoogste tijd om de concessie voor het hoofdspoornet te gunnen aan een partij die wel kan leveren in plaats van deze maar eindeloos te blijven gunnen aan een incapabele partij met onwelwillend personeel. 

Als je dit daadwerkelijk denkt dat dit alles zal veranderen, tja …… keep on dreaming

Kortom, hoogste tijd om de concessie voor het hoofdspoornet te gunnen aan een partij die wel kan leveren in plaats van deze maar eindeloos te blijven gunnen aan een incapabele partij met onwelwillend personeel. 

Als je dit daadwerkelijk denkt dat dit alles zal veranderen, tja …… keep on dreaming

Het voorkomt in ieder geval dat het personeel blijft geloven in het sprookje dat Den Haag het maar moet betalen, met andere woorden, stoppen met dromen. 

Reputatie 7
Badge +3

Als NS niet meer de concessie voor het hoofdspoornet heeft, wie zou het dan moeten hebben? Arriva? Ook het Arriva treinpersoneel is niet echt tevreden, er zijn er zelfs die overstappen naar NS omdat ze het bij NS beter vinden. Of een andere partij die al actief is als streekvervoerder? Ook de streekvervoerders gaan (opnieuw) staken. Ook de streekvervoerders hebben allerlei eisen voor een nieuwe CAO. En de (loon)eisen lijken wel erg veel op wat er voor de CAO van NS geeist wordt. Op hoeveel % komt de optelsom van al die eisen?

Kortom, hoogste tijd om de concessie voor het hoofdspoornet te gunnen aan een partij die wel kan leveren in plaats van deze maar eindeloos te blijven gunnen aan een incapabele partij met onwelwillend personeel. 

Als je dit daadwerkelijk denkt dat dit alles zal veranderen, tja …… keep on dreaming

Het voorkomt in ieder geval dat het personeel blijft geloven in het sprookje dat Den Haag het maar moet betalen, met andere woorden, stoppen met dromen. 

🤣 denk je dat werkelijk, het interesseert ze echt niet wat voor logo er op het uniform staat, het gaat om wat er betaald wordt en de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Er zullen heel veel NS medewerkers opstappen als ze onder de Arriva CAO zouden komen te vallen. En dan ?  Dan heeft Arriva misschien treinen overgenomen van de NS maar is er geen personeel.

De onvrede is nml. OV breed.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen vrij voor een 1e schooldag? Als iedere baas dat geeft, ligt een deel van het land plat. En voor niet iedere begrafenis krijgen werkenden vrij, ongeacht waar ze werken.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen die werkt mag toch zelf weten waar hij of zij een vakantiedag voor opneemt? 

Bijzonder dat de vakbonden van een daverend succes spreken terwijl zij toch juist ook hun leden die niet bij NS werken en die slechts kunnen dromen van een loonsverhoging van 20 procent hier keihard mee duperen... 

Loonsverhoging bij NS kan ook goed zijn voor werknemers van andere bedrijven/sectoren. Je hebt een betere onderhandelingspositie als personeel als andere bedrijven beter gaan betalen 

Het GGD heeft de laatste jaren zoveel mensen bij de horeca weggetrokken door beter te betalen, dat mede daardoor de beloningen op sommige plekken in de horeca behoorlijk zijn verbeterd  

Op een ESTA mag je er helemaal niet werken

Ik ben volledig op de hoogte van wat wel en niet mag als je op een ESTA bent ingereisd, maar in Amerika wonen naar schatting zo'n vijftien miljoen mensen zonder de juiste papieren die meestal ook gewoon werken. In veel staten wordt dat gewoon gedoogd.

Ik heb in Nevada ook gewoon gewerkt als zelfstandig ondernemer met opdrachtgevers (die houden ook belasting in en dragen dit ook af) en ik heb van niemand last gehad. 

Reageer