Stakingen NS Personeel | NS Community
Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Mijn pensioen is nog nooit verhoogd, lasten daarentegen wel, bijvoorbeeld elk jaar forse huurverhoging en wat de energieprijs doet voor ouderen die net buiten alle toeslagen vallen, dat zul jij waarschijnlijk niet begrijpen. Er wordt alleen gesproken over de kleine groep ouderen met een ruim pensioen die hun koopwoning vrij hebben, maar de veel grotere groep die nooit heeft kunnen kopen, daar praten ze liever niet over. Als ik ervoor kon zorgen dat ik nooit meer met de trein hoefde zou ik dat zeker doen, want het is geen pleziertje in de drukte te moeten staan terwijl de jeugd, die nu eenmaal sneller is met instappen, de zitplaatsen in beslag neemt waar ze hun blik strak op hun telefoon gericht houden zodat ze niet zien hoeveel ouderen slechts met moeite kunnen blijven staan.

 

Lekker triest wereldbeeld. Mijn ervaring is een andere. De meeste reizigers zijn erg vriendelijk en sociaal. Ik heb nog nooit gedoe gehad, nog nooit een discussie met een conducteur. Kom uit je negativiteit @Daantje en je ziet je medemens opknappen. Vraag vriendelijk om een zitplaats en je zult het krijgen. Geen jongere gebruikt zijn telefoon om oudere reizigers niet te hoeven zien. 

 

Alleen aso's aanspreken levert altijd een tirade op, maar dat weet je bij voorbaat. 

Reputatie 7
Badge +3

Welk deel van staken is een recht begrijpen jullie niet? Ik heb niks met beroepsgroepen die het 'niet kunnen' of niet willen te maken. Wat jij doet moet je zelf maar weten. Staak je wel, dan is dat je goed recht. Kom je niet voor jezelf op, dan heb je pech gehad.

Maar dan moet je ook niet op een internetforum gaan lopen miepen hoe slecht jij het wel niet hebt omdat jij geen loonsverhoging krijgt en een paar dagen niet met de trein kan en hoe erg het is dat anderen wel voor zichzelf opkomen.

 

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

Een paar dagen niet met de trein kunnen, terwijl dat de enige mogelijkheid is om op jouw werk te komen betekent inkomensverlies en/of verlof inleveren. Heb jij @West daar over nagedacht toen je besloot het werk neer te leggen voor meer inkomen en betere verlofvoorwaarden? Of is jouw motto de een zijn brood de ander de dood?

 

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

 

https://www.fnv.nl/cao-sector/senioren

https://www.fnv.nl/cao-sector/uitkeringsgerechtigden

 

Reputatie 6

Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.

Het staat nu ook in het artikel, maar je kunt hier meer lezen over het resultaat van de onderhandelingen. Verdere stakingen worden opgeschort.

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen als je alleen maar kan zeiken. Mijn oud collega's verdienen beter dan zulke reizigers die het sociale gevoel niet hebben dat ze blij zijn voor anderen dat ze een goed resultaat hebben gehaald met de CAO onderhandelingen.

De reacties zijn vooral heel zielig te noemen want ze misgunnen meer dan 16.000 mensen een stuk vooruitgang in hun loon en werkomstandigheden alleen maar omdat ze het zelf neit krijgen. Dit is meer jalouzie.

Dat terwijl de stakingen nu voorbij zijn en er voor zover er personeel is weer normaal gereden gaat worden en iedereen weer naar zijn/haar werk of dagbesteding kan. En bedenk je dan ook even dat deze mensen van de NS vaak midden in de nacht opstaan of pas midden in de nacht naar bed gaan omdat ze reizigers met de trein naar hun bestemming brengen, en dat 365 dagen per jaar o pdie paar dagen staking dit jaar na.

En kijk nu eens even terug in de de geschiedenis want zo vaak wordt er door het NS personeel niet gestaakt voor een betere CAO.

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen

Lijkt me een prima idee. Als er dan zo meteen alleen nog maar studenten (vanwege verplichte winkelnering) over zijn kunnen we de tent sluiten en het licht uit doen. Je bent op tijd weg Jeroen. 

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

 

https://www.fnv.nl/cao-sector/senioren

https://www.fnv.nl/cao-sector/uitkeringsgerechtigden

 

Dankjewel @Momo voor het antwoord op de vraag die ik aan @West gesteld had.

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen

Lijkt me een prima idee. Als er dan zo meteen alleen nog maar studenten (vanwege verplichte winkelnering) over zijn kunnen we de tent sluiten en het licht uit doen. Je bent op tijd weg Jeroen. 

En dan moet jij een andere dagbesteding vinden dan alleen maar hier je grieven te uiten over alles wat de NS aangaat. 😁  Misschien kun je dan bij een brei groepje terecht.

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen

Lijkt me een prima idee. Als er dan zo meteen alleen nog maar studenten (vanwege verplichte winkelnering) over zijn kunnen we de tent sluiten en het licht uit doen. Je bent op tijd weg Jeroen. 

En dan moet jij een andere dagbesteding vinden dan alleen maar hier je grieven te uiten over alles wat de NS aangaat. 😁  Misschien kun je dan bij een brei groepje terecht.

Ik heb ook een auto dus ik kan mijn reisjes ook zonder OV maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

 

https://www.fnv.nl/cao-sector/senioren

https://www.fnv.nl/cao-sector/uitkeringsgerechtigden

 

Dankjewel @Momo voor het antwoord op de vraag die ik aan @West gesteld had.

Ik kan me voorstellen dat West niet op de hoogte is van het feit dat er binnen de FNV ook sectoren zijn voor uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden. Geen verwijt, want zelf was ik daar voorheen ook niet van op de hoogte, tot ik zelf in de positie van uitkeringsgerechtigde kwam. Ik was kort daarvoor lid geworden van de FNV vanwege een reorganisatie bij mijn werkgever, waarbij de FNV onderhandelde met mijn werkgever over het sociaal plan (en ben daarover en over resultaat nog steeds zeer tevreden) en bleef daarna nog enige tijd lid als uitkeringsgerechtigde. 

 

FNV Senioren heeft zich ingezet om de koppeling van minimumloon, sociale uitkeringen en de AOW te behouden en zet zich daarnaast in voor een hoger minimumloon, en daaraan gekoppeld dus ook een hogere AOW. Dus voor de AOW gerechtigden hier, ja de FNV zet zich ook in voor jullie. 

Reputatie 6

In de aanname dat het voorstel geakkordeerd wordt; gefeliciteerd aan alle stakers. Ik vind het fijn dat mensen erop vooruit gaan (zonder cynisme). De keerzijde is wle dat mijn respect verdwenen is, ete paard gegaan en te voet terugkomen zal nog wel even duren. Nee, ik ga me niet asociaal gedragen. Maar ja, kennelijk is het ieder voor zich in een zogenaamd essentiële sector. De hypocretie druipt ervan af. Wat je zaait is wat je oogst.

In de aanname dat het voorstel geakkordeerd wordt; gefeliciteerd aan alle stakers. Ik vind het fijn dat mensen erop vooruit gaan (zonder cynisme). De keerzijde is wle dat mijn respect verdwenen is, ete paard gegaan en te voet terugkomen zal nog wel even duren. Nee, ik ga me niet asociaal gedragen. Maar ja, kennelijk is het ieder voor zich in een zogenaamd essentiële sector. De hypocretie druipt ervan af. Wat je zaait is wat je oogst.

Dat het ieder voor zich is dat is al tijden in NL en dat bleek ook wel uit de afkeurende reacties op deze community toen er gestaakt ging worden. Daaruit bleek al dat een aantal veel postende community leden het de medewerkerd van de NS niet gunde om er goed op vooruit te gaan. 

Ik gun het andere wel aangezien een ieder voor zichzelf moet opkomen in de huidige maatschappij in NL en als een ander daar de dupe van is is dan jammer want die ander staat niet meer voor je op.  We zijn helaas geen sociale maatschappij meer in NL, die tijd is voorbij en zal vrees ik neit meer terug komen.  Het verhard alleen nog maar en daar zullen we allemaal mee moeten leren leven.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroenik mis al jaren het sociale gevoel bij het gros van de NS medewerkers. Kwetsbaren en ouderen zijn tijdens de pandemie de trein uitgejaagd. Nu is het de beurt aan alleen reizende vrouwen en mensen die jarenlang geïnvesteerd hebben in 1e klaskaartjes.

Al voor de pandemie werden NS medewerkers steeds minder zichtbaar in de trein en sloten zij zich op in de 1e klas en/of machinistenhokjes. Dat is alleen maar meer geworden. Bij afwezigheid van d'r conducteur geldt momenteel in de trein en op het station het recht van de sterkste.

Klantenservice is al maanden slecht bereikbaar, wachttijden lopen alleen maar op. Storingen zijn eerder regelmaat dan uitzondering. En dan nog de stakingen. Vind je gek dat er reizigers zijn die negatief reageren op dit riante loonaanbod dat voor maar1,5 jaar geldt?  Over 1,5 jaar kunnen wij ons weer opmaken voor stakingen, terwijl ons kaartje alleen maar nog duurder is geworden, zonder dat reizen met NS veiliger, comfortabeler en relaxter (lees zonder storingen, uitval etc.) is geworden. En gereisd kan worden in schonere treinen met mensen in de klasse waarvoor betaald is.  reizen met NS is allang niet leuk meer. Zonder auto en afhankelijk van OV reis ik alleen nog met NS als ik niet anders kan.

Ik gun iedereen extra loon, maar men moet het wel verdiend hebben.

Maar de NS medwerkers ging het toch niet om meer koon maar om betere arbeidsomstandigheden en betere verlofregeling? Gelukkig kun je wel met meer loon extra verlofdagen kopen, zodat je op jouw verjaardag of de 1e schooldag van jpuw kind na de vakantie vrij kunt nemen. 

@MoDe  Even iets corrigeren want  er is geen NS medewerker die oudere en kwetsbare de trein uit heeft gezet tijdens corona tenzij ze geen mondkapje droegen, dan liep je wel het risico eruit gezet te worden.  Waar jij op doelt is het asociale Nederlandse volk wat geen rekening hield met anderen waardoor o.a. jijzelf zich uit de trein heeft laten jagen.

Het NS personeel heeft tijdens Corona opdracht gekregen om contact met anderen zoveel mogelijk te mijden en zich dus terug te trekken in de cabine ter voorkoming van nog meer zieken want dan had de dienstregeling nog meer onder druk komen te staan vanwege het aantal zieke medewerkers.

En dat je voor en na corona de Hc bijna niet ziet dat keur ik ook af en dat heb ik toen ik bij de NS werkte ook altijd gezegt ook al vonden sommige collega's dat niet altijd leuk.  Dat je op stations bijna niemand meer ziet dat komt door een grote bezuinigingsronde die tijdens corona door het management is doorgedrukt. De meeste wal medewerkers hebben toen hun ontslag gehad ondanks dat de andere NS medewerkers zich daar toen ook tegen hebben verzet.

En de NS is natuurlijk niet de enige die schuldig is aan de uitval van treinen, dit komt gewoon ook doordat er veel storingen zijn aan de infra en door te weinig verkeersleiderd bij Prorail.

Dat treinen steeds viezer zijn heeft ook te maken met personeelsgebrek bij de schoonmaak en de race naar de bodem qua aanbestedingen, het moet steeds goedkoper worden uitgevoerd en dat laat zijn sporen na. De NS huurt bedrijven in voor de schoonmaak maar knijpt deze bedrijven ook meteen af.  En heel eerlijk gezegd snap ik ook wel dat er weinig mensen voor dit werk te krijgen zijn, midden in de nacht werken voor een miniem loon, ook deze mensen verdienen een flinke verhoging van hun salaris.

En reken er maar op dat de kaartjes weer flink duurder worden, net zoals alle andere dingen hebben we te maken met een grote inflatie. De kosten van alles lopen op en dat zal weer worden doorberekend, net zoals dat al decenia werkt.

En het ging inderdaad niet alleen over loon bij de NS medewerkers, maar om waardering, ruimte voor het sociale leven, mogelijkheid om vrij te nemen en nog wat dingen die niet in de media komen.  En je kunt wel dagen kopen maar als je ze niet mag opnemen dan heb je niets aan die gekochte dagen, op het moment dat ik mijn ontslag nam bij de NS had ik nog 42 dagen verlof tegoed die ik amper kon opnemen omdat er ook toen al tekorten waren al waren ze toen nog op te vangen doordat collega's meer werkten.  Echter wordt je tegoed aan dagen dan alleen maar hoger.

En ik heb al eerder aangegeven dat mensen dus geen vrij kregen om de sleutel van hun nieuwbouwhuis in ontvangst te nemen, voor een begrafenis van een vriend of bekende, etc.

En er zijn dus veel medewerkers bij de NS geweest die extra diensten draaiden om reizigers naar hun bestemming te brengen, anders was de uitval van treinen al veel langer geweest.  Gelukkig gun je die medewerkers dus hun loonsverhoging en verbetering van arbeidsomstandigheden.

Jeroen kan zijn onzin net zo lang blijven herhalen tot hij er zelf in gaat geloven, maar feit blijft dat de NS medewerkers ongevraagd de reizigers hebben betrokken bij hun salarisonderhandelingen en enkel uit eigenbelang. Dat wij door NS gezien worden als een citroen die je net zolang uit blijft knijpen tot er geen geld meer uitkomt was helaas al langer bekend, maar het personeel ziet het blijkbaar niet veel anders, de reiziger is degene die je gaat treiteren als je meer geld wil. 

Dan kun je wel gaan klagen over hoe slecht NS haar personeel behandelt, maar blijkbaar passen personeel en managers veel beter bij elkaar dan ze zelf willen toegeven. 

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

 

https://www.fnv.nl/cao-sector/senioren

https://www.fnv.nl/cao-sector/uitkeringsgerechtigden

 

Dankjewel @Momo voor het antwoord op de vraag die ik aan @West gesteld had.

FNV Senioren heeft zich ingezet om de koppeling van minimumloon, sociale uitkeringen en de AOW te behouden en zet zich daarnaast in voor een hoger minimumloon, en daaraan gekoppeld dus ook een hogere AOW. Dus voor de AOW gerechtigden hier, ja de FNV zet zich ook in voor jullie. 

Ja, alleen voor de laagstbetaalden die alleen AOW hebben want over de pensioenen hoor je de FNV niet hoewel ze wel bij vrijwel ieder pensioenfonds in het bestuur zitten want dat levert een leuke vergoeding op.

Badge +3

Duurdere treinkaartjes? Oscar van Elferen weet het nog niet.. 😅

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5332516/reactie-ns-onderhandelingsresultaat-cao-fnv-spoor

Maar “We mogen het niet meer verhogen dan de verwachte inflatie”, nou maak je borst maar nat dan, want dat is voor 2023 al gauw 5% toch?

Jeroen kan zijn onzin net zo lang blijven herhalen tot hij er zelf in gaat geloven, maar feit blijft dat de NS medewerkers ongevraagd de reizigers hebben betrokken bij hun salarisonderhandelingen en enkel uit eigenbelang. Dat wij door NS gezien worden als een citroen die je net zolang uit blijft knijpen tot er geen geld meer uitkomt was helaas al langer bekend, maar het personeel ziet het blijkbaar niet veel anders, de reiziger is degene die je gaat treiteren als je meer geld wil. 

Dan kun je wel gaan klagen over hoe slecht NS haar personeel behandelt, maar blijkbaar passen personeel en managers veel beter bij elkaar dan ze zelf willen toegeven. 

Je bent totaal vergeten dat de NS medewerkers in 2019 gestaakt hebben voor het tegengaan van de steeds maar oplopende pensioenleeftijd en toen voor alle werkende in heel Nederland opstond. Toen ook zonder overleg en akkoord van de reizigers maar het heeft wel resultaat gehad dat de NS toen 1 dag heeft gestaakt.

En jij praat hier toch ook uit eigenbelang, dat je neit met de trein kon tijdens de staking dat is ook eigen belang.  En als je dat wil weerleggen dat je ook opkomt voor de andere reiziegrs dat deden deze NS medewerkers ook.

En die citroen wordt toch al aan alle kanten uitgeperst en vooral door de regering die mede oorzaak is dat we met zo'n hoge inflatie kampen, dus dan kan dat beetje voor de NS medewerkers er ook nog wel uitgeperst worden. En als hij dan leeg is dan klopt de citroen weer aan bij de regering voor extra geld en is het cirkeltje weer rond.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, alleen voor de laagstbetaalden die alleen AOW hebben want over de pensioenen hoor je de FNV niet hoewel ze wel bij vrijwel ieder pensioenfonds in het bestuur zitten want dat levert een leuke vergoeding op.

Hoezo hoor je de FNV niet over de pensioenen?

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/senioren/2021/10/fnv-eist-indexatie-pensioenen-in-2022-en-groene-in

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2021/11/fnv-blij-dat-pensioen-in-2022-wordt-geindexeerd

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/fnv-overheid/2022/03/stem-fnv-voor-een-groen-en-sociaal-pensioen

Zomaar even wat berichten uit het nieuwsoverzicht in de sector Senioren. Dat ze verder minder effectief zijn omdat ze niet zoals nu bij NS het bedrijf plat kunnen gooien is een andere zaak. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Dreaming on. Maar wel fijn dat NS medewerkers nu een Cao hebben waarbij ze ook vrij kunnen krijgen voor de begrafenis van de kat van de neef, van de zus van de tante, van de oma, van de buurvrouw haar nicht en daarvan de broer zijn oom. Nu hopen dat ze niet ziek worden...

Reputatie 6

We zijn als samenleving een stukje armer geworden door brandstorfschaarste, dat is een economisch feit. Je kunt dat niet compenseren met hogere lonen, want de totale taart is gewoon kleiner. Je kunt de kleiner geworden taart hooguit anders verdelen.

Ja, alleen voor de laagstbetaalden die alleen AOW hebben want over de pensioenen hoor je de FNV niet hoewel ze wel bij vrijwel ieder pensioenfonds in het bestuur zitten want dat levert een leuke vergoeding op.

Hoezo hoor je de FNV niet over de pensioenen?

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/senioren/2021/10/fnv-eist-indexatie-pensioenen-in-2022-en-groene-in

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2021/11/fnv-blij-dat-pensioen-in-2022-wordt-geindexeerd

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/fnv-overheid/2022/03/stem-fnv-voor-een-groen-en-sociaal-pensioen

Zomaar even wat berichten uit het nieuwsoverzicht in de sector Senioren. Dat ze verder minder effectief zijn omdat ze niet zoals nu bij NS het bedrijf kunnen gooien is een andere zaak. 

Een plichtmatig persberichtje is natuurlijk nog iets anders dan je ergens hard voor maken. Ik ken veel gepensioneerden die decennialang lid geweest zijn van de bond en na hun pensionering uit woede over de laksheid van de bond t.a.v. de pensioenen hun lidmaatschap hebben opgezegd.

@JeroenDreaming on. Maar wel fijn dat NS medewerkers nu een Cao hebben waarbij ze ook vrij kunnen krijgen voor de begrafenis van de kat van de neef, van de zus van de tante, van de oma, van de buurvrouw haar nicht en daarvan de broer zijn oom. Nu hopen dat ze niet ziek worden...

Zo wat een laagdunkende reactie MoDe ….  Wees trots op jezelf dat je zoiets hebt geschreven, applaus ...

Reputatie 6

@JeroenDreaming on. Maar wel fijn dat NS medewerkers nu een Cao hebben waarbij ze ook vrij kunnen krijgen voor de begrafenis van de kat van de neef, van de zus van de tante, van de oma, van de buurvrouw haar nicht en daarvan de broer zijn oom. Nu hopen dat ze niet ziek worden...

Zo wat een laagdunkende reactie MoDe ….  Wees trots op jezelf dat je zoiets hebt geschreven, applaus ...

Dat komt voort uit de frustratie die heerst. Zoals ik zei, wat je zaait… (gericht aan de vakbonden en stakers).

Reputatie 7
Badge +3

Een plichtmatig persberichtje is natuurlijk nog iets anders dan je ergens hard voor maken. Ik ken veel gepensioneerden die decennialang lid geweest zijn van de bond en na hun pensionering uit woede over de laksheid van de bond t.a.v. de pensioenen hun lidmaatschap hebben opgezegd.

Je klacht was dat je de FNV niet hoorde over pensioenen, dat is dus niet juist. Het is alleen wel de vraag hoeveel ze uberhaupt kunnen bereiken op dat vlak, aangezien gepensioneerden niet kunnen staken en daarmee de bedrijfsactiviteiten stil kunnen leggen. Of de oudjes moeten met hun rollators en scootmobielen wegen gaan blokkeren zoals de boeren hebben gedaan. Wat betreft de indexatie vanaf een dekkingsgraad vanaf 105% hebben ze samen met de PvdA hiervoor gepleit.

Reageer