Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Duurdere treinkaartjes? Oscar van Elferen weet het nog niet.. 😅

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5332516/reactie-ns-onderhandelingsresultaat-cao-fnv-spoor

Maar “We mogen het niet meer verhogen dan de verwachte inflatie”, nou maak je borst maar nat dan, want dat is voor 2023 al gauw 5% toch?

Reken maar op 12%

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

 

https://www.fnv.nl/cao-sector/senioren

https://www.fnv.nl/cao-sector/uitkeringsgerechtigden

 

Dankjewel @Momo voor het antwoord op de vraag die ik aan @West gesteld had.

De groep die geen recht meer heeft op WW en geen recht op bijstand (partnerinkomen boven minimum) of andere uitkering is er geen vakbond te vinden die voor hen opkomt.  Net als voor andere werkzoekenden zonder inkomen en zonder recht op uitkering zoals o.a. herintreders.

Reputatie 7
Badge +3

Een plichtmatig persberichtje is natuurlijk nog iets anders dan je ergens hard voor maken. Ik ken veel gepensioneerden die decennialang lid geweest zijn van de bond en na hun pensionering uit woede over de laksheid van de bond t.a.v. de pensioenen hun lidmaatschap hebben opgezegd.

Je klacht was dat je de FNV niet hoorde over pensioenen, dat is dus niet juist. Het is alleen wel de vraag hoeveel ze uberhaupt kunnen bereiken op dat vlak, aangezien gepensioneerden niet kunnen staken en daarmee de bedrijfsactiviteiten stil kunnen leggen. Of de oudjes moeten met hun rollators en scootmobielen wegen gaan blokkeren zoals de boeren hebben gedaan. Wat betreft de indexatie vanaf een dekkingsgraad vanaf 105% hebben ze samen met de PvdA hiervoor gepleit.

Zelfde geldt voor uitkeringsgerechtigden. Zij kunnen zich niet zo makkelijk organiseren en zeker niet het land plat leggen.

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Aha, we moeten volgens jou dus met zijn allen blij zijn dat het NS personeel door het werk neer te leggen een exorbitante salarisverhoging heeft gekregen, maar anderen die net zo hard getroffen worden door de prijsstijgingen moeten blij zijn met wat ze hebben en hoeven niet op enige sympathie van Jeroen te rekenen. Je verontwaarding was dus weer eens uiterst selectief. 

Reputatie 7
Badge +3

De groep die geen recht meer heeft op WW en geen recht op bijstand (partnerinkomen boven minimum) of andere uitkering is er geen vakbond te vinden die voor hen opkomt.  Net als voor andere werkzoekenden zonder inkomen en zonder recht op uitkering zoals o.a. herintreders.

Klopt helemaal, daarom is er nu voor mij ook geen vakbond meer. En mijn inkomen kan niet omhoog, want heb geen inkomen. Maar dat wil niet zeggen dat ik het anderen niet gun. 

 

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Aha, we moeten volgens jou dus met zijn allen blij zijn dat het NS personeel door het werk neer te leggen een exorbitante salarisverhoging heeft gekregen, maar anderen die net zo hard getroffen worden door de prijsstijgingen moeten blij zijn met wat ze hebben en hoeven niet op enige sympathie van Jeroen te rekenen. Je verontwaarding was dus weer eens uiterst selectief. 

Deze groep wordt door de regering niet vergeten of wel? Er zijn behoorlijke bedragen uitgekeerd aan deze groepen dus die zijn echt niet vergeten.

Maar het is wel zo dat ze in NL mazzel hebben dat er iets geregeld is want er zijn genoeg landen waar dat niet zo is. En mensen die in deze situatie zitten zijn er meer mee geholpen als ze UIT deze situatie komen dan dat ze in deze situatie blijven zitten.  Tenzij het een eigen keuze is dan moet je ook niet mopperen.

Waar jij uithaalt dat ik geen sympathie voor deze groep zou hebben is mij een groot raadsel, want ik heb niets in die trant gezegt. Dat is dus iets wat jij mij in de mond probeert te leggen, geheel ten onrechte.

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Aha, we moeten volgens jou dus met zijn allen blij zijn dat het NS personeel door het werk neer te leggen een exorbitante salarisverhoging heeft gekregen, maar anderen die net zo hard getroffen worden door de prijsstijgingen moeten blij zijn met wat ze hebben en hoeven niet op enige sympathie van Jeroen te rekenen. Je verontwaarding was dus weer eens uiterst selectief. 

 

Waar jij uithaalt dat ik geen sympathie voor deze groep zou hebben is mij een groot raadsel, want ik heb niets in die trant gezegt. Dat is dus iets wat jij mij in de mond probeert te leggen, geheel ten onrechte.

Mooi, weet je ook hoe vervelend dat is en dan ga je misschien eens een keer met die irritante gewoonte ophouden. 

Mooi, weet je ook hoe vervelend dat is en dan ga je misschien eens een keer met die irritante gewoonte ophouden. 

Ach gutte gutte gut …… 

Reputatie 7
Badge +3

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Heb jij jouw salarisstrookje wel eens goed bekeken? Op die van mij wordt altijd AOW-premie, ziektenwet-premie, ww-premie, zorgverzekering e.d. en soms pensioenpremie (niet bij alle werkgevers kon pensioen opgebouwd worden, momenteel bouw ik ook niets op) ingehouden. Sterker nog bij mensen die een ww-uitkering hebben, wordt ook ww-premie ingehouden. Er zijn plannen om AOW-gerechtigden AOW-premie te laten betalen van hun toch al lage AOWtje. De bijstand is het vangnet voor hen die geen minimuminkomen hebben, voor alle andere sociale uitkeringen zijn tijdens het werkende leven premies betaald en heeft men gewoon recht op.

Reputatie 7
Badge +3

Een plichtmatig persberichtje is natuurlijk nog iets anders dan je ergens hard voor maken. Ik ken veel gepensioneerden die decennialang lid geweest zijn van de bond en na hun pensionering uit woede over de laksheid van de bond t.a.v. de pensioenen hun lidmaatschap hebben opgezegd.

Je klacht was dat je de FNV niet hoorde over pensioenen, dat is dus niet juist. Het is alleen wel de vraag hoeveel ze uberhaupt kunnen bereiken op dat vlak, aangezien gepensioneerden niet kunnen staken en daarmee de bedrijfsactiviteiten stil kunnen leggen. Of de oudjes moeten met hun rollators en scootmobielen wegen gaan blokkeren zoals de boeren hebben gedaan. Wat betreft de indexatie vanaf een dekkingsgraad vanaf 105% hebben ze samen met de PvdA hiervoor gepleit.

Zelfde geldt voor uitkeringsgerechtigden. Zij kunnen zich niet zo makkelijk organiseren en zeker niet het land plat leggen.

Dat kan inderdaad niet helaas. Wat wel kan is dat de vakbonden de samenwerking zoeken met politieke partijen die opkomen voor deze groep mensen. Maar dan moeten deze mensen wel stemmen op en misschien ook lid worden van een politieke partij die opkomt voor hen en die zo'n samenwerking aangaat met de vakbonden. 

Reputatie 7
Badge +4

Mooi, weet je ook hoe vervelend dat is en dan ga je misschien eens een keer met die irritante gewoonte ophouden. 

 

Dit soort persoonlijke zaken kun je beter via privéberichten oplossen. Het gaat hier om argumentatie om meningsverschillen te onderbouwen. Doorgaans is iemand met een ander standpunt toch wel goed bij de  tijd maar is er gewoon verschil in mens- en maatschappijvisie.

 

Het gaat er niet om wie iets zegt, maar wat hij zegt. Verder is er vrijheid in meningsuiting, dat is niet de vrijheid om alles maar onbeargumenteerd te roepen. 

 

Een mening kun je beargumenteren.

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Mee eens, veel van deze mensen beschouwen hun uitkering als een permanent basisinkomen en piekeren er niet over om een baan te gaan zoeken. Zeker als ze al wat langer in de uitkering zitten.

Badge +3

Duurdere treinkaartjes? Oscar van Elferen weet het nog niet.. 😅

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5332516/reactie-ns-onderhandelingsresultaat-cao-fnv-spoor

Maar “We mogen het niet meer verhogen dan de verwachte inflatie”, nou maak je borst maar nat dan, want dat is voor 2023 al gauw 5% toch?

Reken maar op 12%

Nee, er mag verhoogd worden met de verwachte inflatie voor 2023, maar als we nu (juli/augustus 2022) al op 11% zitten klopt dit plaatje inderdaad niet meer.

En de energie is in dit plaatje al zwaar gewogen. Er is vast iemand die een betere voorspelling heeft maar dat kon ik zo gauw niet vinden. In het concept-akkoord van de bonden en NS staan wel wat rekenvoorbeelden.

Reken dus gerust op ca. 5% prijsverhoging voor openbaar vervoer, maar dit staat daar los van en (veel) meer mogen ze er niet op gooien per 2023.

Wat reizigers er voor terug gaan zien is eigenlijk al bekend, een stuk minder reismogelijkheden.

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Heb jij jouw salarisstrookje wel eens goed bekeken? Op die van mij wordt altijd AOW-premie, ziektenwet-premie, ww-premie, zorgverzekering e.d. en soms pensioenpremie (niet bij alle werkgevers kon pensioen opgebouwd worden, momenteel bouw ik ook niets op) ingehouden. Sterker nog bij mensen die een ww-uitkering hebben, wordt ook ww-premie ingehouden. Er zijn plannen om AOW-gerechtigden AOW-premie te laten betalen van hun toch al lage AOWtje. De bijstand is het vangnet voor hen die geen minimuminkomen hebben, voor alle andere sociale uitkeringen zijn tijdens het werkende leven premies betaald en heeft men gewoon recht op.

Dat geldt niet voor de bijstand. Die wordt uit de algemene middelen betaald. En dat is wel de grootste groep inmiddels, even los van de AOW.

Overigens wordt ook de AOW maar voor de helft uit de premies betaalt, de andere helft komt uit de algemene middelen. De reden hiervoor is dat dat voordeliger is voor werkenden met een lager inkomen.

@MoDe

Jeroen heeft de NS al enige tijd geleden verlaten. Vanuit Florida speelt hij de moraalridder. En eerlijk gezegd vind ik het wel grappig dat zijn status 

een duidelijk beeld geeft hoe de mentaliteit van sommige NS medewerkers is.

Jeroen is een echte aanwinst voor de community. Als het een gewone reiziger was geweest was hij allang van deze community verbannen. Dus laten we maar genieten van zijn status en zijn reacties. 

 

Ik vond het vooral ontluisterend dat forumleden die nog wel bij de NS werkzaam zijn zijn post waarin hij mensen met kritiek op de staking opriep om dan voortaan maar niet meer met NS te reizen een duimpje gaven.

Dan weet je meteen weer hoe sommigen van hen denken over degenen die ervoor zorgen dat zij elke maand hun geld (en straks nog met een riante verhoging) krijgen : die moeten dokken en hun bek houden.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt je ook afvragen waarom NS niet veel eerder tot dit bod is kunnen komen zonder dat er dagen  is gestaakt. NS weet natuurlijk dondersgoed hoe groot de actiebereidheid is van het eigen personeel en heeft bewust aangestuurd op een conflict.
De bonden hebben natuurlijk groot gelijk dat NS een aantrekkelijke werkgever moet zijn voor starters. Prima dus dat de aanvangssalarissen verhoogd worden.

NS heeft het werven van personeel de afgelopen jaren hopeloos laten versloffen.

Als iets heel duidelijk is aangetoond is dat het anno 2022 nog steeds heel goed is om je als werknemers te organiseren in een vakbond om die voor je te laten onderhandelen.

Duurdere treinkaartjes? Oscar van Elferen weet het nog niet.. 😅

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5332516/reactie-ns-onderhandelingsresultaat-cao-fnv-spoor

Maar “We mogen het niet meer verhogen dan de verwachte inflatie”, nou maak je borst maar nat dan, want dat is voor 2023 al gauw 5% toch?

Reken maar op 12%

Nee, er mag verhoogd worden met de verwachte inflatie voor 2023, maar als we nu (juli/augustus 2022) al op 11% zitten klopt dit plaatje inderdaad niet meer.

En de energie is in dit plaatje al zwaar gewogen. Er is vast iemand die een betere voorspelling heeft maar dat kon ik zo gauw niet vinden. In het concept-akkoord van de bonden en NS staan wel wat rekenvoorbeelden.

Reken dus gerust op ca. 5% prijsverhoging voor openbaar vervoer, maar dit staat daar los van en (veel) meer mogen ze er niet op gooien per 2023.

Wat reizigers er voor terug gaan zien is eigenlijk al bekend, een stuk minder reismogelijkheden.

De vraag is wat er gebeurt nu de voor 2022 geschatte inflatie vele procenten te laag was. Ik vrees toch dat daar een correctie voor komt in de tarieven.

Sowieso heb ik het altijd dwaas gevonden om de maximale verhoging te koppelen aan een prognose van de inflatie voor het komende jaar in plaats van aan de reële inflatie in het lopende jaar. In het verleden heeft NS daar overigens flink van geprofiteerd omdat jaar na jaar de prognose te hoog was.

Je kunt je ook afvragen waarom NS niet veel eerder tot dit bod is kunnen komen zonder dat er dagen  is gestaakt. NS weet natuurlijk dondersgoed hoe groot de actiebereidheid is van het eigen personeel en heeft bewust aangestuurd op een conflict.
De bonden hebben natuurlijk groot gelijk dat NS een aantrekkelijke werkgever moet zijn voor starters. Prima dus dat de aanvangssalarissen verhoogd worden.

NS heeft het werven van personeel de afgelopen jaren hopeloos laten versloffen.

Als iets heel duidelijk is aangetoond is dat het anno 2022 nog steeds heel goed is om je als werknemers te organiseren in een vakbond om die voor je te laten onderhandelen.

De kruik gaat alleen slechts net zo lang te water tot hij barst, oftewel in dit geval tot het geld op is.

Daarnaast dient NS niet alleen aantrekkelijk te blijven voor het personeel maar ook voor reizigers. En bij dat laatste heb ik inmiddels hele grote twijfels.

Reputatie 7
Badge +3

Aan een totaal uitgemergelde NS (hoog ziekteverzuim, verlofachterstanden, te weinig instroom van nieuw personeel etc.) hebben reizigers helemaal niets. Misschien dat de leiding van NS eindelijk doorheeft dat er echt iets moet gebeuren.

Reputatie 7

@MoDe

Jeroen heeft de NS al enige tijd geleden verlaten. Vanuit Florida speelt hij de moraalridder. En eerlijk gezegd vind ik het wel grappig dat zijn status 

een duidelijk beeld geeft hoe de mentaliteit van sommige NS medewerkers is.

Jeroen is een echte aanwinst voor de community. Als het een gewone reiziger was geweest was hij allang van deze community verbannen. Dus laten we maar genieten van zijn status en zijn reacties. 

 

Ik vond het vooral ontluisterend dat forumleden die nog wel bij de NS werkzaam zijn zijn post waarin hij mensen met kritiek op de staking opriep om dan voortaan maar niet meer met NS te reizen een duimpje gaven.

Dan weet je meteen weer hoe sommigen van hen denken over degenen die ervoor zorgen dat zij elke maand hun geld (en straks nog met een riante verhoging) krijgen : die moeten dokken en hun bek houden.

 

Mja, zijne heiligheid de Reiziger die zo onderhand tig argumenten vanuit de kant van het personeel, ook gewoon mensen met rekeningen, heeft gehoord en deze steevast naast zich neer blijft leggen en op harde toon blijft schreeuwen hoe slecht en egoïstisch het personeel wel niet is terwijl deze gewoon van een wettelijk recht gebruik maken die zijn we inderdaad een keertje zat. Zou jij waarschijnlijk zelf ook zijn, als er een forum zou bestaan waarop mensen jouw beroep constant door het slijk kunnen trekken en roepen dat je een waardeloze nietsnut bent en ontslagen dient te worden. 

 Gelukkig kunnen jij en je medestanders hier vanachter het veilige toetsenbord het personeel belachelijk blijven maken. 

Heb jij jouw salarisstrookje wel eens goed bekeken? Op die van mij wordt altijd AOW-premie, ziektenwet-premie, ww-premie, zorgverzekering e.d. en soms pensioenpremie (niet bij alle werkgevers kon pensioen opgebouwd worden, momenteel bouw ik ook niets op) ingehouden. Sterker nog bij mensen die een ww-uitkering hebben, wordt ook ww-premie ingehouden. Er zijn plannen om AOW-gerechtigden AOW-premie te laten betalen van hun toch al lage AOWtje. De bijstand is het vangnet voor hen die geen minimuminkomen hebben, voor alle andere sociale uitkeringen zijn tijdens het werkende leven premies betaald en heeft men gewoon recht op.

Welk loonstrookje ?  Daar ben ik mee gestopt, wordt veel te veel ingehouden op zo’n loonstrookje en is dus zonde om mijn tijd daar aan te besteden als ik op een andere manier meer overhoud.. Misschien ook eens nadenken over een andere toekomst.

 

@Tijdvoor  toevallig reageer ik nu uit Nederland, maar jouw reactie spreekt weer boekdelen over jezelf.. Enne is dat nu jalouzie dat je wederom over de status begint, die status is niet iets wat ik bepaal die kreeg ik hier..

Maar goed, je hebt weer een reactie kunnen typen en bent nu weer de held, weltrusten.

Badge +3

Mee eens, veel van deze mensen beschouwen hun uitkering als een permanent basisinkomen en piekeren er niet over om een baan te gaan zoeken. Zeker als ze al wat langer in de uitkering zitten.

Te kort door de bocht @Tamzin want er zijn er best veel die graag willen werken (naar belastbaarheid, in overleg) maar overal afgewezen worden, hoog verzuimrisico mag daarbij natuurlijk een overweging zijn.

Meestal wegens leeftijd, opleiding en (arbeids)verleden inderdaad, maar heeft verder weinig met de NS te maken.

Bijstand + toeslagen en dan toch maar *niet* 20 uur per week werken, via een krantenwijkje of postbode of maaltijd/pakketbezorger of zo (voor dat laatste wel rijbewijs nodig, heeft ook niet iedereen) is dan de ‘verstandige’ keuze voor dat ‘werkschuw tuig’. Sterker nog, dat weten schulddienstverleners, bewindvoerders en budgetcoaches ook wel.

Hoe dan ook, wie vanuit een bijstandssituatie gaat werken verliest al gauw alle toeslagen (huur, zorg, meedoenbijdrage, kinderopvang, kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen) en dan is 14 euro per uur ‘verdienen' wel prettig, in plaats van een brei clubje @Jeroen  🤣

Beste West, ik vind niet dat jij ontslagen moet worden, maar ik heb sterk de indruk dat jij en de vakbonden daar zelf heel anders over denken. Zoals je wellicht hebt meegekregen lopen de reizigersaantallen terug en daarmee de inkomsten voor NS. Als NS niet failliet wil gaan is er dus maar 1 realistische oplossing en dat is snijden in de kosten. Als je dan gaat kijken waar de grootste kostenposten zitten zul je al vrij snel bij de personeelskosten uitkomen. Als die door de deal van vandaag dan ook nog eens gigantisch gaan stijgen, dan is het schrappen van banen onvermijdelijk. Jullie mogen jezelf dus een geweldige klop op de schouders geven voor de deal die jullie eruitgesleept hebben voor degenen die straks mogen blijven maar mogen jezelf een even harde klap in het gezicht geven voor het ontslag van degenen die straks worden wegbezuinigd. 

Reputatie 7
Badge

Dat het ieder voor zich is dat is al tijden in NL en dat bleek ook wel uit de afkeurende reacties op deze community toen er gestaakt ging worden. Daaruit bleek al dat een aantal veel postende community leden het de medewerkerd van de NS niet gunde om er goed op vooruit te gaan. 

Ik gun het andere wel aangezien een ieder voor zichzelf moet opkomen in de huidige maatschappij in NL en als een ander daar de dupe van is is dan jammer want die ander staat niet meer voor je op.  We zijn helaas geen sociale maatschappij meer in NL, die tijd is voorbij en zal vrees ik neit meer terug komen.  Het verhard alleen nog maar en daar zullen we allemaal mee moeten leren leven.

Een staking (die gezien de resultaten uiteindelijk toch weer grotendeels om geld blijkt te zijn gegaan) asociaal vinden heeft niets te maken met anderen geen beter loon gunnen. Ik vind het middels staking het treinverkeer platleggen voor je eigen wrbeidsvoorwaarden in ieder geval weinig sociaals in zich hebben.

Reageer