beantwoord

Storing traject Eindhoven Sittard

• 29 september 2017
  • 26 reacties
  • 513 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Waarom zijn er zoveel storingen tussen Eindhoven en sittard? En waarom duurt het een eeuwigheid voordat er voldoende bussen zijn .
icon

Beste antwoord door Miriam NS 29 september 2017, 19:21

Hallo Wolle, welkom op ons Serviceforum.

Ik heb even naar vandaag gekeken en zie dat er vandaag een overwegstoring die behoorlijk wat hinder heeft veroorzaakt. Als er veel treinverkeer langs deze overweg moet dan vallen in het ergste geval de treinen uit. Ik zie dat de treinen gisteren de gehele dag over het algemeen op tijd hebben gereden, maar woensdag was er inderdaad weer een verstoring. In dit geval was het een wisselstoring en reden enkele treinen niet verder dan Weert. Ook dinsdag verloopt niet goed door een defecte trein in de ochtend, daarentegen gaat dit maandag wel weer goed.

Ik zie dat er op 16 en 17 september al werkzaamheden zijn geweest en een deel van het spoor tussen Weert en Roermond is vervangen. Ook vinden er in November weer werkzaamheden plaats en hopelijk draagt dit bij aan een vermindering van de verstoringen. Een verstoring is voor ons vaak ook onverwacht en daardoor kan het soms even duren voordat de bussen op de juiste bestemming zijn.

Loop je door een verstoring veel vertraging op dan wil ik je adviseren gebruik te maken van onze Geld Terug bij Vertraging regelen. Meer informatie vind je hier.
Bekijk origineel

26 reacties

Hallo Wolle, welkom op ons Serviceforum.

Ik heb even naar vandaag gekeken en zie dat er vandaag een overwegstoring die behoorlijk wat hinder heeft veroorzaakt. Als er veel treinverkeer langs deze overweg moet dan vallen in het ergste geval de treinen uit. Ik zie dat de treinen gisteren de gehele dag over het algemeen op tijd hebben gereden, maar woensdag was er inderdaad weer een verstoring. In dit geval was het een wisselstoring en reden enkele treinen niet verder dan Weert. Ook dinsdag verloopt niet goed door een defecte trein in de ochtend, daarentegen gaat dit maandag wel weer goed.

Ik zie dat er op 16 en 17 september al werkzaamheden zijn geweest en een deel van het spoor tussen Weert en Roermond is vervangen. Ook vinden er in November weer werkzaamheden plaats en hopelijk draagt dit bij aan een vermindering van de verstoringen. Een verstoring is voor ons vaak ook onverwacht en daardoor kan het soms even duren voordat de bussen op de juiste bestemming zijn.

Loop je door een verstoring veel vertraging op dan wil ik je adviseren gebruik te maken van onze Geld Terug bij Vertraging regelen. Meer informatie vind je hier.
Badge +3
Er zijn de laatste tijd inderdaad relatief veel verstoringen van Eindhoven richting het zuiden.

De defecte trein van dinsdag zag (en hoorde) ik gebeuren, die kwam met veel kabaal tot stilstand midden op de overweg (ik stond vooraan bij de spoorbomen, dacht eerst een fietser er onder of zo). Gelukkig was het 7:00 en dus rustig, dus kon ik achteropkomend verkeer laten keren en zelf ook omrijden.

Daarnaast vorige week ook nog storingen bij overgang Helmond 't Hout (trein richting Venlo) die 2½ uur dicht bleef waardoor treinen stapvoets moesten rijden en toeteren. Was wel leuk om te zien, er staat namelijk een live webcam (met stereo geluid!) op gericht. Veel ProRail mannetjes die het maar niet konden fixen, je kon ze bijna horen vloeken. :P

En nog wat akkefietjes op dat traject. Erg opvallend inderdaad, maar toeval bestaat. 😃
Bedankt voor de aanvulling Robert.
Traject Geldrop- sittard is een ramp voor mijn zoon die op het Cios in Sittard zit.
Zoveel storingen de laatste weken. Of er tijd geen trein vanuit Geldrop of hij strandt in Weert. Hij heeft nog geen vervangende bus gezien in die tijd.Hoe is het mogelijk.
Dit betekent telkens dat hij zo'n twee uur te laat op school is.
Dit is toch geen doen zo.
Welkom op het forum, Sw0142222. Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je zoon de laatste tijd zoveel last heeft van storingen (en ook vreemd dat hij nog geen vervangende bus heeft gezien), maar zonder verdere informatie kan ik er weinig over zeggen. Bij storingen doen we altijd ons uiterste best om het zo snel mogelijk op te lossen en, zo nodig, om vervangend vervoer te regelen. Helaas gaat er vaak wat tijd overheen voordat dit ook werkelijk geregeld is, en voordat het vervangende vervoer ter plekke is. Voor de vertragingen kan hij uiteraard een compensatie aanvragen.
Het gaat natuurlijk niet om een compensatie. Gewoon op tijd op school zijn is wat hij wil.
Ik wil best tot in detail doorgeven wanneer en hoe laat enz enz de storingen zijn geweest maar dat lijkt me niet zinvol meer.
En ja heel vreemd geen vervangende bus gezien...
Mijn zoon zit nu wel met zijn handen in zn haar. In 10 dagen 5x 2 uur te laat op school.
Reputatie 7
Badge +3
De storingen zijn vrijwel allemaal een gevolg van fouten die gemaakt worden bij de vele werkzaamheden die ProRail op dit moment op dit traject uitvoert. De vaste aannemers van ProRail hebben vaak weinig tot geen kennis van moderne electronische beveiliging.
Oké maar dat is toch waardeloos dan??
Als dit zo is dan vind ik dat ProRail moet communiceren naar de reizigers ,al dan niet via NS .
Duidelijkheid over trajecten, werkzaamheden, tijdstip, tijdsduur, alternatieven,vervangend vervoer enz enz.
Zodat de reiziger er rekening mee kan houden. En dan is nog niet eens winter.
Wij zijn inmiddels wanhopig hoe komt onze zoon in godsnaam op tijd in Sittard.
Badge +3
De storingen zijn vrijwel allemaal een gevolg van fouten die gemaakt worden bij de vele werkzaamheden die ProRail op dit moment op dit traject uitvoert. De vaste aannemers van ProRail hebben vaak weinig tot geen kennis van moderne electronische beveiliging.
Dat bleek wel bij die overwegstoring die 2½ duurde, en (inclusief live comments) te zien was op YouTube, waar de mannen met gele hesjes maar koffie gingen drinken of zo (wellicht moest er een onderdeel besteld worden of een expert opgetrommeld worden?).

Het zag er wel komisch en amateuristisch, maar eigenlijk enorm riskant uit. Regel dan politie verkeersregelaars, in plaats van fietsers en auto's die het wachten beu waren en gewoon tussen de spoorbomen door reden!

Dat mag niet, maar op zich was dat wel veilig want voor zover er treinen reden deden ze dat stapvoets en met luid toeteren. Ikzelf heb dat uiteindelijk dinsdag 26-9 om 7:15 ook maar gedaan bij overgang Hofstraat Eindhoven (200 meter verderop bij de Tongelresestraat in de mist stond de defecte trein midden op de overweg) en het traject was dood gelegd, maar bomen dicht dus tot 10:15 lastig als je mensen in je taxi hebt die uiterlijk 8:00 ergens moeten zijn. Nood (en rode seinen kon ik zien) breekt wet.. :?

Meer info? , zie alle artikelen hier voor de september bingo. 😛
Reputatie 7
Badge +3
In plaats van de gevolgen beter te managen kan ProRail beter de aannemers het mes op de keel zetten en gaan eisen dat zij eindelijk hun expertise op het gebied van elektronica en software op peil brengen. Er lopen bij die aannemers nu alleen maar weg-en-waterbouwers rond met verstand van staal, grind en beton. Een electronische gestuurde wissel of overwegbeveiliging goed afstellen gaat die mensen boven hun electronische pet.

Overigens was het rond Tilburg deze week een even grote puinhoop na de werkzaamheden van vorig weekend.
Reputatie 7
Badge
Prorail zal niet communiceren, want dan worden ze partij in de publieke discussie over oorzaak en gevolg. Nu blijft het lekker vaag wie voor wat verantwoordelijk is, en is de gebruikelijke eindzin dat je maar geld terug moet vragen. Los van dat dit met een abonnement geen zoden aan de dijk zet (wat NS ook wel weet) draai je het fors te laat komen op de opleiding niet terug. Niet Prorail of NS, maar uw zoon krijgt daarvoor een negatieve aantekening. Hij mist lessen en niet NS. Terecht stelt u dat er maar ding is wat hij wil: op tijd op school zijn. Betrouwbaarheid staat nr 1 in de reizigersverwachting.

Het is in dit forum al diverse malen aan de orde geweest dat er geen bussen komen, of veel te laat. En als ze er zijn verdwalen ze vaak onderweg bij gebrek aan navigatie of routekennis. Reizigers klagen daar telkens over. Dus ook geen nieuws voor NS. In dit forum zijn meerdere adviezen aan NS gedaan om het busvervoer van/voor NS professioneler te organiseren, met klip en klare informatie, maar we zien helaas geen effect. Beter busvervoer kost NS veel extra geld, de meeste reizigers zijn murf van de telkens terugkerende vertragingen dit jaar, en het is geen onderwerp waarop een minister zal sneuvelen, dus dan heeft het geen prioriteit. Helaas.

Uw laatste wanhopige vraag kan ik slechts beantwoorden met dit advies:
Laat uw zoon een aantal altermatieve informatiebronnen op zijn telefoon installeren (zoals www.rijdendetreinen.nl en www.ovtijden.com) en alvast enkele overbruggingsroutes met "gewone" buslijnen en/of Arriva-treinen uitzoeken en bij zich hebben (als calamiteiten-scenario's) zodat hij snel kan acteren bij de eerste signalen van een vertraging of stremming. Ook is handig als ie specifieke afwijkende berichten, bewegingen en signalen op stations en in treinen leert herkennen.
Net als andere doorwinterde NS reizigers ontwikkelt hij dan vanzelf een feeling waarmee hij de ellende herkent, de chaos voor is, en de vertraging tot een minimum kan beperken.
Bedankt voor je uitgebreide reactie en bemoedigend einde.....
Helaas zijn er geen reële noodscenarios op traject Geldrop- Sittard. Er rijdt wel een gewone buslijn vanuit station Weert naar Sittard, duurt 1,5u.
Moet je wel eerst in Weert zien te komen....
We gaan op het CIOS eens peilen of er studenten in ( de buurt van) Geldrop wonen met auto reizen.
Misschien is daar iets mee af te spreken als het nodig is.
Reputatie 7
Badge +3
Helaas zijn er door de totale onbetrouwbaarheid van het treinvervoer in Brabant steeds meer reizigers die uitwijken naar alternatieven. Zorgwekkend is dat NS en ProRail de ernst van de situatie niet inzien.
Helaas zijn er geen reële noodscenario's op traject Geldrop- Sittard.
Zolang er nog wel richting Eindhoven wordt gereden en het probleem niet tussen Roermond en Sittard is, kun je via Venlo overwegen. Niet heel snel, maar wel redelijk voorspelbaar.
Het is altijd een beetje gokken hoe lang een storing duurt, maar zodra er wordt aangegeven dat er bussen worden geregeld, is het in mijn ervaring meestal sneller zelf een alternatief met de trein te zoeken dan op die bussen te wachten. Je betaalt dan helaas wel voor de omweg en er zijn natuurlijk trajecten waar gewoon echt geen alternatief is.
Bedankt voor je reactie maar via Venlo ben je ong. 2 uur onderweg....daarbij komt dat de storing vaak juist tussen Roermond en Sittard is...
Betalen de omweg vind ik persoonlijk geen punt. Tis wat.
Ik heb al zoveel uit zitten pluizen voor alternatieven...pfff..
Zoals ik al zei, niet heel snel. Maar de kans dat je met de vervangende NS-bus sneller bent, is bijzonder klein. Zeker niet zolang dat busvervoer nog niet echt op gang is gekomen.
Roermond - Sittard is inderdaad een probleem. Tot Echt heb je nog een gewone bus, daarna lijkt de wereld op te houden.
Ben bang dat je gelijk hebt en het blijft inderdaad een gok en wikken en wegen bij een storing. Laten we hopen op betere tijden......en dat mijn zoon zsm zn rijbewijs haalt.
Dankjewel. Gr Jacqueline
Badge +3
Wat er de afgelopen tijd gebeurd is valt natuurlijk onder 'ongelukkige samenloop van omstandigheden'.

Het zou goed kunnen dat de komende maanden vlekkeloos verlopen, maar ja.. de herfst (bladeren op de rails) en de winter komen er ook weer aan. :S
Wat er de afgelopen tijd gebeurd is valt natuurlijk onder 'ongelukkige samenloop van omstandigheden'.
De storingen zelf waarschijnlijk wel, hoe ermee wordt omgegaan niet. Dat is gewoon een structureel probleem.
NS kan dat grotendeels zelf oplossen, mits het bedrijf zich bewust wordt dat het daartoe in staat is en het vervolgens ook echt wil oplossen.
Het zou bijvoorbeeld al veel schelen als NS wat minder gecompliceerde dienstroosters zou invoeren, waardoor de nasleep van een verstoring niet zo verschrikkelijk lang duurt. Maar ja, daar wordt direct het etiket "rondje om de kerk" opgeplakt en dan is een gezonde discussie al bij voorbaat niet meer mogelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Ongelukkige samenloop van omstandigheden? Al maandenlang worden trajecten in Brabant niet alleen weekenden maar ook veel langere perioden volledig stilgelegd. En zodra de werkzaamheden dan afgelopen zijn regent het daarna nog wekenlang sein-, wissel- en overwegstoringen. Dat heeft niets met ongelukkig te maken maar met klantenonvriendelijke planning en technische onkunde.
Ik ben nieuw hier op dit forum maar als ik alles zo lees zakt de moed in mn schoenen. Het blijkt nog erger gesteld te zijn met storingen enz enz dat ik dacht.
Is er nog hoop?!?
Kan iemand van de NS hier iets zinnigs over zeggen.
Jezus wat zijn veel reizigers de pineut.
Badge +3
Nasleep van werkzaamheden mee eens, maar waren er onlangs wel werkzaamheden bij de overgang Mierlo/Helmond 't Hout dus was dit een gevolg van..?

En een Flirt die dinsdag even na 7:00 midden op een overweg in Eindhoven (Tongelresestraat) tot stilstand komt zal daar ook niet mee te maken hebben.

De directe opvolging hapert wel enorm. Denk aan politiebegeleiding voor de overstekers (dit gaat nog wel ff duren mensen, een voor een oversteken graag!) of vervangend busvervoer dat niet komt of vervolgens de weg niet weet etc. kan natuurlijk vele keren beter!

Maar ja, op dat laatste hebben NS en ProRail natuurlijk weinig invloed.
Toch wel. In beginsel geldt dat wie betaalt, bepaalt. NS stelt het eisenpakket op, de busvervoerder zegt daar vervolgens ja of nee tegen. Als het nee is, is het zeer waarschijnlijk dat er te weinig betaald wordt voor wat wordt gewenst. Dan is het aan NS om een afweging te maken tussen financieel eigenbelang en het belang van de klant. Maar dat is dan dus de eigen keuze van NS en kan niet meer als excuus gebruikt worden als het allemaal niet zo lekker loopt na een verstoring.
En als er ja wordt gezegd, heeft de busvervoerder gewoon maar te leveren wat er wordt gevraagd.
Maar ik heb de indruk dat NS het allemaal wel best vindt. Zolang de treintjes 's avonds maar weer op de goede plek staan. De klanten redden zichzelf wel.
Reputatie 7
Badge
Verbazende is dat NS prat gaat op het " Van Deur tot Deur"concept, maar dat resultaatgerichte beginsel direct als een baksteen laat vallen als treinverkeer ineens niet mogelijk is. Dan is het resultaat ineens vervangen door andermans inspanning, en focus op herstel van eigen business in plaats van klant.

Er wordt dan met twee maten gemeten. NS-machinisten moeten de weg kennen, zegt NS. NS-bus-chauffeurs kennelijk niet. NS-treinen rijden niet zonder conducteur. Maar NS stuurt reizigers met de NS bus op pad zonder enige begeleiding, zonder EHBO, enz.

Reageer