beantwoord

Taxikosten

• 16 januari 2020
  • 21 reacties
  • 395 Bekeken

Afgelopen zondagavond (12 januari)  wilde ik reizen van Schiphol naar Hilversum rond de klok van 23:00. Eerst is er een storing gemeld door NS tussen Schiphol en Amsterdam Zuid waar het volledige treinverkeer was uitgevallen. Daarna wilde ik reizen via Amsterdam Centraal om naar Hilversum te komen maar op hetzelfde moment was ook op dat traject geen mogelijk te reizen.

Met andere woorden men zat volledig vast op Schiphol, dit melde ook een medewerker NS. Ook de reisplanner gaf geen opties meer weer (zie screeendump van mijn telefoon). Eerste mogelijkheid was de volgende ochtend. U begrijpt dat ik op dat moment een taxi heb moeten nemen naar Hilversum vanaf Schiphol (zie bijlage).

Graag wil ik deze kosten declareren gezien NS geen mogelijkheid meer bood naar huis te komen. Slapen was geen optie op Schiphol Plaza want daar werd je weggestuurd gezien er niets meer reed, zie de alternatieven om thuis te komen in de reisplanner.

Geen personeel te vinden, het was ene puinhoop en enorme chaos!

Afdoen van taxi worden niet vergoed is geen oplossing, ik was op tijd, had een geldig vervoerbewijs en NS brengt me niet meer thuis. Een bedrijf die geen diensten levert waarvoor betaald is worden toch gezien als oplichters! Is NS dat dan ook?

icon

Beste antwoord door MikkieRokkie 16 januari 2020, 23:42

Geweldig, die gasten konden waarschijnlijk net als ik de NS ook niet meer zien of luchten! Knap stukje werk.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend dat de reis zo gelopen is. In principe worden zelf geregelde taxi's niet vergoed, NS heeft een thuisbrengplicht. Als er niks meer rijdt, kan aan personeel gevraagd worden hoe nu thuis te komen. Als er geen personeel is, kan er altijd met de Info-knop op de zuil contact worden gelegd met een NS-medewerker. Zij kunnen dan vervangend vervoer regelen.

Wellicht dat de klanteNService uit coulance iets kan betekenen. Telefonisch bereikbaar op 030-7515155, 24/7.

Hoi MikkieRokkie en welkom bij de NS Community!

Het spijt mij enorm om te lezen dat je niet verder kon reizen. Helaas kan ik jouw taxi-kosten niet vergoeden. Als je door schuld van NS niet meer thuis kan komen dan regelen wij alternatief vervoer voor jou. Je kan hier personeel voor aanspreken op het station, de informatieknop gebruiken bij een service-zuil, of onze klantenservice bellen. Wij regelen dan alternatief vervoer. Dit kan bijvoorbeeld ook een bus zijn als het om meerdere reizigers gaat.

Om deze laatste reden gaan we niet over op vergoeding van taxi-kosten wanneer je hier op eigen initiatief voor hebt gekozen.

Reputatie 7
Badge +4

NS kan een taxi vergoeden als u het van te voren meldt aan de conducteur of Klantenservice en u aan de voorwaarden daarvoor voldoet. Dat was een stuk goedkoper geweest, want u krijgt de kosten nu niet meer terug als u zelf besloot een taxi te nemen. 

Edit: Danny was wat sneller.:grinning:

Ik vraag niet eens hard-geld retour maar een tegoed van mijn part op de OV kaart, het kost NS niets maar zou zou er klanten binding ontstaan. Nu wordt alles gewoon van tafel geveegd en vreemd genoeg op moment van storingen is er ineens niemand meer te vinden. Ik heb een doorlopende 1e klass kaart en kan hem niet gebruiken zelf al ik dat wil ipv taxi. Dat is toch niet klantvriendelijk?

Vervelend dat de reis zo gelopen is. In principe worden zelf geregelde taxi's niet vergoed, NS heeft een thuisbrengplicht. Als er niks meer rijdt, kan aan personeel gevraagd worden hoe nu thuis te komen. Als er geen personeel is, kan er altijd met de Info-knop op de zuil contact worden gelegd met een NS-medewerker. Zij kunnen dan vervangend vervoer regelen.

Wellicht dat de klanteNService uit coulance iets kan betekenen. Telefonisch bereikbaar op 030-7515155, 24/7.

Ik vraag niet eens hard-geld retour maar een tegoed van mijn part op de OV kaart, het kost NS niets maar zou zou er klanten binding ontstaan. Nu wordt alles gewoon van tafel geveegd en vreemd genoeg op moment van storingen is er ineens niemand meer te vinden. Ik heb een doorlopende 1e klass kaart en kan hem niet gebruiken zelf al ik dat wil ipv taxi. Dat is toch niet klantvriendelijk?

Hoi MikkieRokkie en welkom bij de NS Community!

Het spijt mij enorm om te lezen dat je niet verder kon reizen. Helaas kan ik jouw taxi-kosten niet vergoeden. Als je door schuld van NS niet meer thuis kan komen dan regelen wij alternatief vervoer voor jou. Je kan hier personeel voor aanspreken op het station, de informatieknop gebruiken bij een service-zuil, of onze klantenservice bellen. Wij regelen dan alternatief vervoer. Dit kan bijvoorbeeld ook een bus zijn als het om meerdere reizigers gaat.

Om deze laatste reden gaan we niet over op vergoeding van taxi-kosten wanneer je hier op eigen initiatief voor hebt gekozen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een geldig vervoerbewijs (dwz u heeft een incheck en uitcheck) kunt u een claim voor Geld Terug Bij Vertraging in dienen en daarbij aangeven dat u uw station van bestemming niet hebt kunnen bereiken.

Bij een geldig vervoerbewijs (dwz u heeft een incheck en uitcheck) kunt u een claim voor Geld Terug Bij Vertraging in dienen en daarbij aangeven dat u uw station van bestemming niet hebt kunnen bereiken.

ik doel hier niet op de ritprijs (ik heb doorlopend abonnement) maar de kosten voor de taxi kosten in vorm van een tegoed op de OV kaart te krijgen. Het kost NS niet direct geld (een tegoed voor de klant) en komt NS zo tegemoet aan de kosten voor de gedupeerde.

Waar je inderdaad wel aanspraak op kan maken is de Geld Terug Bij Vertraging. Bij 30 minuten vertraging of meer kan je hier aanspraak op maken. Jouw claim kan je hier indienen.

Reputatie 7
Badge

Geld op een OV kaart storten ter compensatie is zeer ongebruikelijk en wordt nooit gedaan. Verder zou zo'n  constructie natuurlijk ook gewoon geld kosten.

Reputatie 7
Badge +3

ik doel hier niet op de ritprijs (ik heb doorlopend abonnement) maar de kosten voor de taxi kosten in vorm van een tegoed op de OV kaart te krijgen. Het kost NS niet direct geld (een tegoed voor de klant) en komt NS zo tegemoet aan de kosten voor de gedupeerde.

Ook bij een doorlopend abonnement kunt u een GTBV claim indienen. Afhankelijk van welk abonnement u wordt een vergoeding betaald. Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1566918010075/content/assets/ns-nl/tarieven/tabel-geld-terug-bij-vertraging.pdf   Dit zal niet de taxikosten dekken maar u krijgt dan in ieder geval wel iets. 

Een tegoed in de vorm van saldo op uw OV-chipkaart ter grootte van het bedrag van de taxikosten zal echt niet gegeven worden. Dat is net zo goed geld waarmee u op saldo kunt reizen of zelfs weer kunt laten uitbetalen.

En het is nu eenmaal standaard zo dat NS geen door de reiziger zelf geregelde taxi vergoed maar dat NS een taxi of welk ander vervoer dan ook regelt nadat een reiziger contact heeft gezocht met NS.

Wanneer er op een station geen NS medewerker te vinden kan er telefonisch contact worden opgenomen of via service zuil. NS heeft een contract voor taxivervoer in dit soort gevallen en hierdoor kost een dergelijke taxirit minder dan een taxi die u zelf regelt. Ook kan het zo zijn dat er meerdere reizigers van 1 taxi gebruik maken wat ook weer scheelt in de kosten. 

NS is in dit portaal alleen maar bezig de schuld van zich af te wenden en onder zijn verantwoordelijk uit te komen ipv klantgericht met een oplossing of vergoeding te komen. Zo jammer dat NS geen concurent te hebben anders zouden ze wel anders denken. Ik verhaal mijn geld wel in andere vorm van NS op een vervelende manier voor NS.

Geld op een OV kaart storten ter compensatie is zeer ongebruikelijk en wordt nooit gedaan. Verder zou zo'n  constructie natuurlijk ook gewoon geld kosten.

NS is in dit portaal alleen maar bezig de schuld van zich af te wenden en onder zijn verantwoordelijk uit te komen ipv klantgericht met een oplossing of vergoeding te komen. Zo jammer dat NS geen concurent te hebben anders zouden ze wel anders denken. Ik verhaal mijn geld wel in andere vorm van NS op een vervelende manier voor NS.

Waar je inderdaad wel aanspraak op kan maken is de Geld Terug Bij Vertraging. Bij 30 minuten vertraging of meer kan je hier aanspraak op maken. Jouw claim kan je hier indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Beste @MikkieRokkie U heeft op eigen initiatief een taxi genomen vanaf Schiphol omdat er volgens u geen mogelijkheid was om thuis te komen. Naar Amersfoort was busvervoer geregeld. Een taxi vanaf daar was een stuk goedkoper geweest. Wanneer u contact had opgenomen met NS op de hierboven aangegeven manieren dan had men aangegeven dat u tot het station zo dicht mogelijk bij uw eindstation moest reizen en dat men vanaf daar ander vervoer zou regelen. U heeft echter geen contact gehad met NS en zelf een taxi geregeld. Zelf geregeld vervoer wordt niet door NS vergoed.

Om nu elke reactie van uw kant 3x te geven zal echt niet alsnog voor een vergoeding zorgen.

Geweldig, die gasten konden waarschijnlijk net als ik de NS ook niet meer zien of luchten! Knap stukje werk.

Reputatie 7
Badge +3

In elk geval niet meer zien na deze actie :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Oh, u keurt dit goed? Dan niet zeuren dat de treinkaartjes zo duur zijn. Heb ergens gelezen dat het zo'n €120 per m2 kost schoon te maken. Mochten ze deze gasten te pakken krijgen dan zien ze ook voorlopig geen geld in hun spaarvarkentje, mogen ze fijn aan NS overhandigen.

Oh, u keurt dit goed? Dan niet zeuren dat de treinkaartjes zo duur zijn. Heb ergens gelezen dat het zo'n €120 per m2 kost schoon te maken. Mochten ze deze gasten te pakken krijgen dan zien ze ook voorlopig geen geld in hun spaarvarkentje, mogen ze fijn aan NS overhandigen.

Tja NS kan het ook niet schelen of een reiziger extra kosten moet maken om thuis te komen, waarom zou me dit dan kunnen schelen? Ja ik vind dit wel grappig ja!

Reputatie 7
Badge +3

Het kan de NS wel schelen alleen had u daarvoor wel contact met NS moeten opnemen en niet zomaar zelf een taxi moeten nemen.  Dus klantenservice bellen of infozuil gebruiken wanneer u niet gelijk een medewerker op het station ziet.  Schiphol heeft volgens de stationsinformatie een OV Service & Tickets loket wat dagelijks van 00:00 tot 23:59 geopend is.

Maar je, lekker makkelijk (en wellicht ook sneller) om zelf een taxi te nemen. Vooral doen, maar dan niet verwachten dat NS daarvoor opdraait. 

Alles wat ik nu schrijf, is al eerder genoemd: als je op eigen gelegenheid een taxi neemt, dan vergoeden wij deze kosten niet. Wat MoDe eerder ook al noemde, dien je zo ver mogelijk met het treinvervangend vervoer te reizen. Als je niet meer verder kunt, dan kan je contact met ons opnemen en kijken we naar een passende oplossing. Hopelijk is het nu duidelijk voor je. Mocht je het hiermee niet eens zijn, dan wil ik best een klacht voor je doorzetten.

Heb je inmiddels al een claim ingediend voor “Geld terug bij Vertraging" voor het ticket dat je had?

Reageer