beantwoord

Te vroeg weggereden

Ik snap dat de NS op tijd wil rijden maar om 6.35 /6.36 wegrijden vanaf Heerhugowaard terwijl de dienstregeling 6.37 aangeeft is ook weer een uiterste. Jammer!
icon

Beste antwoord door Chiel NS 20 June 2017, 15:58

Zeker niet de bedoeling dat een trein te vroeg vertrekt Martine01. Ik kan helaas niet goed achterhalen wat er mis is gegaan, maar ik heb hier wel een melding van gemaakt. Ik hoop dat het niet weer gebeurt.
Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 3
Vergelijkbare situatie meegemaakt. Hilarische reactie van aanwezig NS persoon bij wie ik het aangaf: "Dat kan niet!" of "Dat kan ik mij niet voorstellen!" Met veelal toevoeging dat zij niet na konden gaa od de betroffen trein idd te vroeg was vertrokken
Reputatie 7
Badge
Ik snap dat de NS op tijd wil rijden maar om 6.35 /6.36 wegrijden vanaf Heerhugowaard terwijl de dienstregeling 6.37 aangeeft is ook weer een uiterste. Jammer!

waar ging de trein naar toe dan? Richting Alkmaar? Of was het richting Hoorn of Den helder?
Richting Alkmaar. Deze trein komt altijd mooi op tijd aan in heerhugowaard en staat er dan meestal bijna twee minuutjes. Maar nu was het deurtje open, deurtje dicht en gas er op voieder het dus 6.37 was 😞
Reputatie 7
Badge
Richting Alkmaar. Deze trein komt altijd mooi op tijd aan in heerhugowaard en staat er dan meestal bijna twee minuutjes. Maar nu was het deurtje open, deurtje dicht en gas er op voieder het dus 6.37 was :(

Dat is niet zo mooi. Was zeker de intercity naar Nijmegen toch?

Maar goed, ik woon daar ook in de buurt (Alkmaar dus) en ik pak vanuit Alkmaar Noord vaak de trein, maar ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de trein zomaar te vroeg wegrijd ofzo.
Wat wel vaak voorkomt bij mij is dat de trein een paar minuutjes te laat aan komt rijden, en ja....dan is het dus wel vlug mensen instappen en meteen weer verder gassen. 🙂
Het was de sprinter richting Amsterdam CS. Soms is 'beter te vroeg dan te laat' niet wenselijk. 😉
Reputatie 7
Badge
Het was de sprinter richting Amsterdam CS. Soms is 'beter te vroeg dan te laat' niet wenselijk. ;)

Aah oke, Ja, dan kan ik mij er wel wat bij voorstellen idd. Bij die sprinters heb je vaak ook maar heel kort tijd om in te stappen, ze willen meteen weer vertrekken. 😞

Dit is wel een goed aandachtspuntje vind ik.
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft dit zelf veroorzaakt door de vertrekprocedure te wijzigen. De enige oplossing is dat het personeel weer verboden wordt om de vertrekprocedure te starten voordat de de minuut op de klok is versprongen.

Bijkomend voordeel: duidelijkheid voor iedereen dat de vertrektijd ook de uiterste instaptijd is.

Dit is de zoveelste melding van een te vroeg vertrokken trein. Je zou denken dat er zo langzamerhand bij het management van NS een lampje moet gaan branden dat dit natuurlijk niet de bedoeling is en dat de instructies aan het personeel hoognodig aangepast moeten worden. Blijkbaar is voor sommige medewerkers de verleiding te groot om de deuren dicht te gooien zodra het vertreklicht brandt. Het merkwaardigste is nog wel dat er geen enkele sanctie volgt wanneer dit gebeurt.
Zeker niet de bedoeling dat een trein te vroeg vertrekt Martine01. Ik kan helaas niet goed achterhalen wat er mis is gegaan, maar ik heb hier wel een melding van gemaakt. Ik hoop dat het niet weer gebeurt.
Dank je wel!
Reputatie 7
Badge +3

Wat is precies 'te vroeg'? Een seconde? Tien seconden? Een minuut?
Misschien moet NS eerst eens duidelijk maken wat er bedoeld wordt met 'vertrektijd'. Door jullie eigen vage instructies neemt jullie personeel een loopje met de gepubliceerde vertrektijden.
Er moeten gewoon sancties ingesteld worden, ga kijken bij de RET waar dit ook schering en inslag was, maar nu rijden ze bijna nooit meer te vroeg weg.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er van de kant van NS zo lauw gereageerd wordt. Te vroeg vertrekken is gewoon te bezopen voor woorden. Het lijkt wel of ze bij NS niet willen of kunnen begrijpen welk probleem ze gecreëerd hebben door een paar jaar terug de vertrekprocedure te wijzigen.
Ik denk dat ze dat bij NS heel goed begrijpen, ze zijn daar niet dom. Maar die aangepaste procedure zorgt voor extra seconden bij het realiseren van een hoger doel, de treinpunctualiteit. Want daar wordt NS op afgerekend en dat wordt direct in de portemonnee gevoeld. Dat reizigers een aansluiting missen, zal af en toe wat gtbv-uitkeringen kosten en misschien wat afhakende reizigers, maar echt spannend is dat allemaal niet op het grotere geheel.
Zover er al iets met reizigerspunctualiteit wordt gedaan, is dat een theoretische berekening. Dat een in theorie gehaalde aansluiting in de praktijk onhaalbaar blijkt, zie je ook in die cijfers niet terug

Puur economisch gezien, geef ik NS gelijk. De overheid heeft met haar KPI's voor een perverse prikkel gezorgd, waar NS op reageert zoals je kunt verwachten.
Maar ik hoop altijd dat een bedrijf ook enige (maatschappelijke) verantwoordelijkheid neemt en niet alles tot cijfertjes wegredeneert. Maar dat lijkt helaas nog utopie. Ook op dit forum zie je dat het nemen van verantwoordelijkheid niet het sterkste punt van NS is.
Dat is de enige conclusie die overblijft ja.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet heel goed wat de achterliggende gedachte is van de onzinnige vertrekprocedure. Het is weer een een voorbeeld van een 'unintended consequence' (onbedoelde bijbedoeling) van het beleid van de Rijksoverheid en het contract met NS. Omdat men geen beter meetinstrument kan verzinnen dan de vertrek- en aankomstpunctualiteit is NS secondes gaan schrapen. Wat een armoe.

Juist met de introductie van de OV-chipkaart is veel beter inzichtelijk wat het exacte reisgedrag is en hoeveel vertraging individuele reizigers oplopen. Dat zijn gegevens uit de echte wereld waarin ook alle gemiste overstappen zijn verdisconteerd. Het lijkt er echter op dat NS nog slechts uit is op het minimale te presteren en verder geen enkele ambitie meer heeft. Dat verklaart ook waarom er in de daluren met schandalig korte treinen gereden wordt en waarom er bijna nooit meer iets extra's wordt geregeld bij evenementen.
Het lijkt er echter op dat NS nog slechts uit is op het minimale te presteren en verder geen enkele ambitie meer heeft.

Dat lijkt me een juiste constatering. Helaas, maar waar.
En met een directeur die vooral goed is in de weg kennen in Den Haag, valt daar op korte termijn geen verandering in te verwachten.
Reputatie 1
Kunnen de seinen hierop niet worden ingesteld zodat treinen niet te vroeg kunnen vertrekken?
Met goed en duidelijk instrueren en waar nodig conducteurs erop aanspreken, kom je vermoedelijk al een heel eind.
Maar dan moet wel de wil er zijn iets aan het probleem te doen. En aangezien voor NS het te vroeg vertrekken overwegend voordelig is, verwacht ik niet dat hier iets gaat veranderen.

Alleen als vanuit de overheid dit probleem onderkend wordt, zou hier iets in gang gezet kunnen worden.
Maar met dezelfde overtuiging waar de NS-ers op dit forum verkondigen dat de gepubliceerde vertrektijd de tijd is waar de trein moet vertrekken i.p.v. de uiterste instaptijd, zal die drogredenering van hogerhand ook richting Den Haag worden gespuid. En helaas is het nog steeds zo, als je zo'n scheve redenering vaak genoeg en met genoeg overtuiging herhaalt, gaan mensen vanzelf geloven dat het ook waar is.
Reputatie 7
Badge +3
Goed te lezen dat ik niet de enige ben die grote vraagtekens zet bij de drogredeneringen van NS. We kunnen het niet vaak genoeg onder de aandacht brengen dat NS totale onzin verkoopt wanneer het gaat om de vertrekprocedure.

Hier een opvallend citaat van Thomas NS in bericht https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/trein-op-utrecht-zuilen-vertrekt-te-vroeg-36533#

"Het is absoluut niet de bedoeling dat een trein 2 minuten vóór de geplande vertrektijd al gaat rijden. Het is mogelijk dat deze een aantal seconden te vroeg vertrekt, omdat de vertrekprocedure ook tijd kost, maar 2 minuten is teveel."
Blijkbaar is men NS op de hoogte dat treinen regelmatig "een aantal seconden" te vroeg vertrekken. Maar op mijn vraag hoeveel seconden dat dan mogen zijn heb ik nog geen antwoord mogen krijgen.

Het is verbijsterend dat een spoorbedrijf anno 2017 niet in staat is om de treinen volgens de gepubliceerde dienstregeringstijd te laten vertrekken en er ook nog eens niets aan wenst te doen. Sterker nog, men weet binnen de organisatie niet eens wat het begrip "vertrektijd" inhoudt. Soms roept iemand dat het de het tijdstip is dat de trein in beweging moet komen. Maar als het een paar (of enige tientallen) seconden eerder is, is het ook goed.

De enige oplossing voor dit door NS zelf gecreëerde en absurde probleem is de vertrekprocedure wijzigen: de vertrektijd is de uiterste instaptijd. Pas als de minuut verspringt mag met de vertrekprocedure worden begonnen. En iedere Hc die het in zijn/haar hoofd haalt om eerder met de procedure te beginnen wordt ernstig berispt.
Reputatie 7
Badge
Goed te lezen dat ik niet de enige ben die grote vraagtekens zet bij de drogredeneringen van NS. We kunnen het niet vaak genoeg onder de aandacht brengen dat NS totale onzin verkoopt wanneer het gaat om de vertrekprocedure.

Hier een opvallend citaat van Thomas NS in bericht https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/trein-op-utrecht-zuilen-vertrekt-te-vroeg-36533#

"Het is absoluut niet de bedoeling dat een trein 2 minuten vóór de geplande vertrektijd al gaat rijden. Het is mogelijk dat deze een aantal seconden te vroeg vertrekt, omdat de vertrekprocedure ook tijd kost, maar 2 minuten is teveel."
Blijkbaar is men NS op de hoogte dat treinen regelmatig "een aantal seconden" te vroeg vertrekken. Maar op mijn vraag hoeveel seconden dat dan mogen zijn heb ik nog geen antwoord mogen krijgen.

Als je gewoon zorgt dat je op tijd bent dan maakt het niet uit of de trein een paar seconde of hooguit 2 minuten eerder vertrekt, toch? Of zie ik dat verkeerd?
Ja dat zie je verkeerd, want je bent op tijd als de vertrektijd 30 seconden later is.

Ja als je een half uur voor de tijd er bent maakt het niet uit.

Daarbij zijn veel mensen ook nog afhankelijk van overstappen van andere trein of bv bus, metro
Reputatie 7
Badge
Ja dat zie je verkeerd, want je bent op tijd als de vertrektijd 30 seconden later is.

Daarbij zijn veel mensen ook nog afhankelijk van overstappen van andere trein of bv bus, metro

Een half uur voor de tijd is wel erg overdreven. Maar zorg gewoon dat je een iig 10 minuten voor de tijd aanwezig bent en dan mis je ook nooit de trein.

En wat betreft overstappen van bus en metro naar de trein....dat kan idd misschien een beetje lastig worden maar ja....je kan niet alles hebben toch? 🙂 Bovendien kan het net zo goed voorkomen dat de bus en/of metro ook een paar minuten te laat is, nou en dan mis je alsnog ook gewoon je trein, en ik heb dat zelf al vaak genoeg meegemaakt hoor. Dat de bus te laat is en ik daardoor de trein mis.
Reputatie 6

Een half uur voor de tijd is wel erg overdreven. Maar zorg gewoon dat je een iig 10 minuten voor de tijd aanwezig bent en dan mis je ook nooit de trein.

En wat betreft overstappen van bus en metro naar de trein....dat kan idd misschien een beetje lastig worden maar ja....je kan niet alles hebben toch? 🙂 Bovendien kan het net zo goed voorkomen dat de bus en/of metro ook een paar minuten te laat is, nou en dan mis je alsnog ook gewoon je trein, en ik heb dat zelf al vaak genoeg meegemaakt hoor. Dat de bus te laat is en ik daardoor de trein mis.

Dan moet je - jou redenering volgend - een bus eerder nemen.
Of 2 bussen want stel je voor, jij bent op tijd en de eerdere bus is net 1 minuut eerder weggegaan....
Badge +3
NS heeft dit zelf veroorzaakt door de vertrekprocedure te wijzigen.
Amen... todat de klok verspringt en/of het vertreksein op geel gaat, iedereen mee!

Dus niet bijv. om :46 fluiten als er op het bord gewoon :48 staat.
Mag wel, maar dan niet de deuren dicht smijten zoals nu de gewoonte is, blijkbaar.

Dat vinden wij reizigers verwarrend. En niet een beetje!
Je kunt zeggen "ja maar dan blijven er mensen aan komen rennen" maar er is één ding bindend (voor de klant) en dat is die klok.

Dus als die trein gaat om 19:48 kan ik prima instappen om 19:47 want dan zelfs een minuut te vroeg, en die deuren dicht doen kost tegenwoordig ook 10 seconden en klaar!

Ik mis het fluitje wel.. Sommige conducteurs (ik noem zomaar Loes en Slidestops) hebben en gebruiken het nog denk ik.

Dan bepalen ZIJ of je nog in mag stappen (kom maar, ren snel hier heen) en niet een of ander automatisch systeem met regels die geen enkele reiziger snapt.

Ik weet niet hoe lang NS er over gaat doen om de realiseren dat het fluiten van een conducteur overigens historisch gezien niet eens een vertreksignaal is, maar dus 'all aboard' graag, oftewel tijd om in te stappen dus.

Daarna mag hij/zij de deuren sluiten. Wie weet is dat ook ooit nog wettelijk geregeld.. dat fluiten van een conducteur.. Mij maak je niet wijs dat een trein gewoon (eerder deuren dicht, procedure) mag vertekken terwiijl er nog duidelijk mensen aan komen rennen omdat het voor hen een overstap is.

NS moet in dat geval nadenken (of omdenken, lekker hip!)..

Wij zijn klanten, en geen procucten of simpelweg 'reizigers' want wij hebben simpelweg vaak geen of slechts één andere optie, en dat is met de auto of soms zelfs een taxi.

NS moet af van die zogenaamde overmacht 'helaas pindakaas, zoek het lekker zelf maar uit, want zus of zo en niet ons probleem' mentaliteit.

Met alle respect hoor. Wilde het even kwijt.

Reageer