Als voorbeeld: https://treinposities.nl/ritinfo/20250117/2355
Terwijl precies hetzelfde materieel wel gewoon verder rijdt naar Amsterdam Centraal na Bergen op Zoom zonder ook maar iets van geplande vertraging: https://treinposities.nl/ritinfo/20250117/302355
Edit: nu is het ander materieel en wel een storing
.
Hebben ze me gehoord? 
Als de trein gewoon rijd is het niet zo'n probleem toch? Het treinnummer is gewijzigd en dit wordt wel eens gedaan als er afwijkingen in zitten van het normale patroon (bv trein krijgt minder of meer haltes, andere aankomst danwel vertrektijden etc.)
M.b.t. technisch onderzoek kan er een hoop in een kwartier. Wellicht is er iets als een spoorstaafbreuk geconstateerd en hoeft de monteur alleen vast te stellen hoe ernstig het is...
Als de trein gewoon rijd is het niet zo'n probleem toch? Het treinnummer is gewijzigd en dit wordt wel eens gedaan als er afwijkingen in zitten van het normale patroon (bv trein krijgt minder of meer haltes, andere aankomst danwel vertrektijden etc.)
Maar als dat het geval is, dan zou je toch beter "een (noodzakelijke) wijziging in de dienstregeling" als reden mee kunnen geven?
Vandaag regent het weer "technische onderzoeken".
Geen logistieke redenen meer?
'Logistieke beperkingen' is er al een poosje uit.
Technisch onderzoek betekent altijd dat er een zgn Quickscan plaatsvindt. Dit is een kortdurende (lees: minder dan een uur) buitendienststelling van de sporen zodat monteurs problemen kunnen onderzoeken en indien mogelijk herstellen. Denk hierbij aan een defect spoor, een wissel- of seinstoring, etc.
Gedurende die periode is er dus geen treinverkeer mogelijk en zullen treinen gekeerd worden. In het geval van de TS was er (als ik mij goed herinner) een mogelijke verzakking gemeld die onderzocht werd, waardoor de treinen moesten keren op Bergen op Zoom en Roosendaal in plaats van door te kunnen rijden.
Dit soort meldingen komen dagelijks meerdere malen voor en zijn dus heel gebruikelijk, veelal na meldingen van treinpersoneel of een door de treinverkeersleiding geconstateerde sein/wisselstoring. Vaak kunnen ze zonder hinder afgehandeld worden en zullen ze dus niet in de reisinformatie terecht komen, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat er wel hinder is. Dan wordt dus de reden 'Technisch onderzoek' aan getroffen treinen gehangen.
Dus om op de suggestie uit de TS te reageren waarin gesteld werd dat het 'te vaak' als reden gebruikt wordt: nee, dat wordt het niet. Het is juist goed dat dit soort meldingen zo goed en zo snel mogelijk afgehandeld worden. Uiteraard is het vervelend voor de getroffen reizigers van de treinen die niet door kunnen rijden tijdens het onderzoek, maar de impact zou vele malen groter zijn en mogelijk zelfs levensgevaarlijk als dit soort meldingen genegeerd zouden worden.
Al heb ik de indruk dat de term technisch onderzoek steeds vaker voorbijkomt dan voorheen. Dat lijkt me niet bepaald een goed beeld geven van de staat van ons spoorwegnet.
Al zo lang ik machinist ben worden dit soort onderzoeken gedaan. Hooguit is het dus dat er nu een ander labeltje aan gehangen wordt in de reisinformatie. Eerder werd er meestal iets als 'defect spoor'/'wisselstoring'/'seinstoring', of werd een bestaande melding 'er rijden minder treinen' naar kortstondig 'er rijden geen treinen' aangepast tijdens het onderzoek.
Dus een technische onderzoek vindt eigenlijk plaats zodra het treinpersoneel of een treindienstleider een melding maakt?
Is het dan puur toeval dat er op sommige trajecten meer technische onderzoeken zijn, of komt het dan toch door het kwaliteit van het spoor?
Utrecht Centraal - Den Haag/Rotterdam Centraal
Vlissingen - Roosendaal
Utrecht Centraal - Den Bosch
Dordrecht - Roosendaal
Zijn een paar trajecten
Het Nederlandse spoor ligt er bepaald niet lekker bij. Er zijn bepaalde trajecten waar je flink door elkaar geschud wordt.
Iedere keer dat zo'n knik of mogelijke verzakking gemeld wordt, moet daar iets mee gebeuren. Dat is dus in de vorm van een quickscan door een aannemer van Prorail die vervolgens een conclusie trekt.
Meestal blijft de verzakking binnen de normen, soms moet er meer gebeuren.