Skip to main content
Antwoord

Technisch onderzoek iets te vaak reden van treinuitval.

  • January 17, 2025
  • 18 reacties
  • 856 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Regelmatig komt het voor dat een trein niet rijdt of niet verder rijdt dan ... door een technisch onderzoek.

 

Voor mijn gevoel komt het net iets te vaak voor, en het begint erop te lijken dat de NS deze reden te pas en te onpas gebruikt.

 

Bij een storing met als reden "technische onderzoek" kan ik het nog enigszins geloven. (al komt het op bepaalde trajecten enorm veel voor) Maar 1 trein die niet rijdt door een technisch onderzoek? Wat valt er te onderzoeken in dat kwartiertje? (en soms nog minder)

 

Heeft iemand enige idee?

Beste antwoord door Julian

Technisch onderzoek betekent altijd dat er een zgn Quickscan plaatsvindt. Dit is een kortdurende (lees: minder dan een uur) buitendienststelling van de sporen zodat monteurs problemen kunnen onderzoeken en indien mogelijk herstellen. Denk hierbij aan een defect spoor, een wissel- of seinstoring, etc.

Gedurende die periode is er dus geen treinverkeer mogelijk en zullen treinen gekeerd worden. In het geval van de TS was er (als ik mij goed herinner) een mogelijke verzakking gemeld die onderzocht werd, waardoor de treinen moesten keren op Bergen op Zoom en Roosendaal in plaats van door te kunnen rijden.

Dit soort meldingen komen dagelijks meerdere malen voor en zijn dus heel gebruikelijk, veelal na meldingen van treinpersoneel of een door de treinverkeersleiding geconstateerde sein/wisselstoring. Vaak kunnen ze zonder hinder afgehandeld worden en zullen ze dus niet in de reisinformatie terecht komen, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat er wel hinder is. Dan wordt dus de reden 'Technisch onderzoek' aan getroffen treinen gehangen.

Dus om op de suggestie uit de TS te reageren waarin gesteld werd dat het 'te vaak' als reden gebruikt wordt: nee, dat wordt het niet. Het is juist goed dat dit soort meldingen zo goed en zo snel mogelijk afgehandeld worden. Uiteraard is het vervelend voor de getroffen reizigers van de treinen die niet door kunnen rijden tijdens het onderzoek, maar de impact zou vele malen groter zijn en mogelijk zelfs levensgevaarlijk als dit soort meldingen genegeerd zouden worden.

18 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • January 17, 2025

Als voorbeeld: https://treinposities.nl/ritinfo/20250117/2355

 

Terwijl precies hetzelfde materieel wel gewoon verder rijdt naar Amsterdam Centraal na Bergen op Zoom zonder ook maar iets van geplande vertraging: https://treinposities.nl/ritinfo/20250117/302355

 

Edit: nu is het ander materieel en wel een storing 😬.

Hebben ze me gehoord? 🤣


  • Machinist NS
  • January 17, 2025

Als de trein gewoon rijd is het niet zo'n probleem toch? Het treinnummer is gewijzigd en dit wordt wel eens gedaan als er afwijkingen in zitten van het normale patroon (bv trein krijgt minder of meer haltes, andere aankomst danwel vertrektijden etc.) 

M.b.t. technisch onderzoek kan er een hoop in een kwartier. Wellicht is er iets als een spoorstaafbreuk geconstateerd en hoeft de monteur alleen vast te stellen hoe ernstig het is...


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • January 17, 2025

Als de trein gewoon rijd is het niet zo'n probleem toch? Het treinnummer is gewijzigd en dit wordt wel eens gedaan als er afwijkingen in zitten van het normale patroon (bv trein krijgt minder of meer haltes, andere aankomst danwel vertrektijden etc.) 

Maar als dat het geval is, dan zou je toch beter "een (noodzakelijke) wijziging in de dienstregeling" als reden mee kunnen geven?


  • Koploper****
  • January 17, 2025

Vandaag regent het weer "technische onderzoeken".


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • January 17, 2025

Geen logistieke redenen meer?


  • Reisleider*
  • January 17, 2025

'Logistieke beperkingen' is er al een poosje uit.


Julian
  • Antwoord
  • January 17, 2025

Technisch onderzoek betekent altijd dat er een zgn Quickscan plaatsvindt. Dit is een kortdurende (lees: minder dan een uur) buitendienststelling van de sporen zodat monteurs problemen kunnen onderzoeken en indien mogelijk herstellen. Denk hierbij aan een defect spoor, een wissel- of seinstoring, etc.

Gedurende die periode is er dus geen treinverkeer mogelijk en zullen treinen gekeerd worden. In het geval van de TS was er (als ik mij goed herinner) een mogelijke verzakking gemeld die onderzocht werd, waardoor de treinen moesten keren op Bergen op Zoom en Roosendaal in plaats van door te kunnen rijden.

Dit soort meldingen komen dagelijks meerdere malen voor en zijn dus heel gebruikelijk, veelal na meldingen van treinpersoneel of een door de treinverkeersleiding geconstateerde sein/wisselstoring. Vaak kunnen ze zonder hinder afgehandeld worden en zullen ze dus niet in de reisinformatie terecht komen, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat er wel hinder is. Dan wordt dus de reden 'Technisch onderzoek' aan getroffen treinen gehangen.

Dus om op de suggestie uit de TS te reageren waarin gesteld werd dat het 'te vaak' als reden gebruikt wordt: nee, dat wordt het niet. Het is juist goed dat dit soort meldingen zo goed en zo snel mogelijk afgehandeld worden. Uiteraard is het vervelend voor de getroffen reizigers van de treinen die niet door kunnen rijden tijdens het onderzoek, maar de impact zou vele malen groter zijn en mogelijk zelfs levensgevaarlijk als dit soort meldingen genegeerd zouden worden.


  • Reisleider*
  • January 17, 2025

Al heb ik de indruk dat de term technisch onderzoek steeds vaker voorbijkomt dan voorheen. Dat lijkt me niet bepaald een goed beeld geven van de staat van ons spoorwegnet. 


Julian
  • January 17, 2025

Al zo lang ik machinist ben worden dit soort onderzoeken gedaan. Hooguit is het dus dat er nu een ander labeltje aan gehangen wordt in de reisinformatie. Eerder werd er meestal iets als 'defect spoor'/'wisselstoring'/'seinstoring', of werd een bestaande melding 'er rijden minder treinen' naar kortstondig 'er rijden geen treinen' aangepast tijdens het onderzoek.


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • January 17, 2025

Dus een technische onderzoek vindt eigenlijk plaats zodra het treinpersoneel of een treindienstleider een melding maakt?

Is het dan puur toeval dat er op sommige trajecten meer technische onderzoeken zijn, of komt het dan toch door het kwaliteit van het spoor?

 

Utrecht Centraal - Den Haag/Rotterdam Centraal

Vlissingen - Roosendaal

Utrecht Centraal - Den Bosch

Dordrecht - Roosendaal

Zijn een paar trajecten


Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • January 17, 2025

Het Nederlandse spoor ligt er bepaald niet lekker bij. Er zijn bepaalde trajecten waar je flink door elkaar geschud wordt. 

Iedere keer dat zo'n knik of mogelijke verzakking gemeld wordt, moet daar iets mee gebeuren. Dat is dus in de vorm van een quickscan door een aannemer van Prorail die vervolgens een conclusie trekt. 

Meestal blijft de verzakking binnen de normen, soms moet er meer gebeuren. 


  • Sprinter
  • April 16, 2025

Het Nederlandse spoor ligt er bepaald niet lekker bij. Er zijn bepaalde trajecten waar je flink door elkaar geschud wordt. 

Iedere keer dat zo'n knik of mogelijke verzakking gemeld wordt, moet daar iets mee gebeuren. Dat is dus in de vorm van een quickscan door een aannemer van Prorail die vervolgens een conclusie trekt. 

Meestal blijft de verzakking binnen de normen, soms moet er meer gebeuren. 

Het Nederlandse spoor ligt er bepaald niet lekker bij. Er zijn bepaalde trajecten waar je flink door elkaar geschud wordt. 

Iedere keer dat zo'n knik of mogelijke verzakking gemeld wordt, moet daar iets mee gebeuren. Dat is dus in de vorm van een quickscan door een aannemer van Prorail die vervolgens een conclusie trekt. 

Meestal blijft de verzakking binnen de normen, soms moet er meer gebeuren. 

Wat zijn storingen die de machinist zelf oplost?


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 16, 2025

Kleinere (niet al te technische) storingen aan het materieel zelf worden vaak door de machinist (soms met wat hulp) opgelost.

Storingen, verzakkingen of defecten aan de sporen worden door ProRail en aannemers opgelost.


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • April 16, 2025

Lichtelijk off-topic

Een trambestuurder kan ook nog wel eens wissels handmatig goed zetten bij storing, maar dat zul je bij een trein niet zien. 🤣


Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • April 16, 2025

Lichtelijk off-topic

Een trambestuurder kan ook nog wel eens wissels handmatig goed zetten bij storing, maar dat zul je bij een trein niet zien. 🤣

Vroeger konden en mochten we dat wel, maar alleen bij enkeldelige wissels (zonder beweegbaar puntstuk, dus géén hogesnelheidswissels) en in opdracht van de treindienstleider.

Tegenwoordig is wisselkrukken een vies woord geworden 😁


  • Sprinter
  • April 18, 2025

Kleinere (niet al te technische) storingen aan het materieel zelf worden vaak door de machinist (soms met wat hulp) opgelost.

Storingen, verzakkingen of defecten aan de sporen worden door ProRail en aannemers opgelost.

Dank je, zou je wat specifieker kunnen zijn


  • Machinist NS
  • April 18, 2025

Kleinere (niet al te technische) storingen aan het materieel zelf worden vaak door de machinist (soms met wat hulp) opgelost.

Storingen, verzakkingen of defecten aan de sporen worden door ProRail en aannemers opgelost.

Dank je, zou je wat specifieker kunnen zijn

Storingen die door bijvoorbeeld een reset opgelost kunnen worden. Veel modern materieel is voor bijna 100% een computer op wielen. Storingen zijn dan veelal ook op te lossen met een zgn. shutdown. Oftewel de reset-knop zoals die ook op je pc of laptop zit. 

Andere storingen kunnen bijvoorbeeld defecte deuren zijn (deur sluit niet meer), of een stroomafnemer die is versleten en moet worden omgeschakeld. 


  • Sprinter
  • April 26, 2025

Dank je wel, nu we toch hebben over het vak. Wil je mij vertellen hoe jouw dagtaak er ongeveer uitziet.

Reizigers vervoeren op een veilige, en op tijd en comfortabel van A naar B. Het beantwoorden van vragen door reizigers op het perron. Kleine storingen oplossen en wat dan meer nog?

Hoor graag.

Jan