beantwoord

Thialf Heerenveen

• 7 januari 2017
  • 21 reacties
  • 1384 Bekeken

Stopt hier geen trein meer bij evenementen
icon

Beste antwoord door Thom 7 januari 2017, 18:00

Nee, je moet naar Heerenveen en dan rijden er bussen naar Thialf. Het is waarschijnlijk te duur om het open te stellen, omdat er dan mobiele paaltjes moeten komen en de verlichting is ook niet in orde. Dan is de vraag nog wie de kosten betaalt.

Het wordt met de bus naar Thialf of het Abe Lenstrastadion.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nee, je moet naar Heerenveen en dan rijden er bussen naar Thialf. Het is waarschijnlijk te duur om het open te stellen, omdat er dan mobiele paaltjes moeten komen en de verlichting is ook niet in orde. Dan is de vraag nog wie de kosten betaalt.

Het wordt met de bus naar Thialf of het Abe Lenstrastadion.
Reputatie 7
Badge +3
Er is geen verlichting op de perrons en dat is sinds kort verplicht.
Bedankt voor jullie reacties. Wij vinden het wel jammer dat er een trein meer stopt bij Thialf
Reputatie 7
Badge +3
Wij ook.
Badge +3
Geen verlichting?

Foto (via Wikipedia): Door Udo Ockema - Eigen werk, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1860756
Ja, de foto is wel duidelijk. Vraag is: wat is de echte reden N.S.???
Reputatie 7
Ja, de foto is wel duidelijk. Vraag is: wat is de echte reden N.S.???
De kosten die er bij komen kijken, er moet een mobiele check-in/check-out paal komen. Het wordt geschat dat het ongeveer €5000,- per dag kost, als ze dat er niet uit halen, dan is het dus niet rendabel..
Reputatie 7
Badge +4
De vraag is dan wel wat de indicatie is op basis waarvan je kunt zeggen wanneer het rendabel is, dan wel wanneer je dat geld er uit haalt. In geld uitgedrukt bijna per definitie niet, want het uitchecken in Heerenveen levert hetzelfde op. Het lijkt me derhalve dat je het openstellen als een service moet beschouwen, die gewoon dat bedrag kost.
Vanmorgen met de trein naar Thialf, dat wil zeggen, station Herenveen. Bijzonder spijtig dat het station bij Thialf niet meer geopend is. We kamen met ongeveer 300 mensen vanuit de trein bij de bushalte (door de ijzel later dan gepland, elf uur 's morgens). Er was 1 bus, die volgestouwd vertrok. De overige mensen konden wachten op de volgende bus, een half uur later. Wij zijn uiteindelijk gaan lopen (45 minuten).
Zou een mooie service zijn als tijdens zulke grote evenementen het station IJsstadion tijdelijk kan worden opengesteld. Desnoods via een extra opslag op je reis.
Badge +3
Het is gewoon verkeerde zuinigheid van NS. Met het openstellen voor een paar duizend euro is voor heel veel geld goodwill te krijgen. Nu zullen mensen als Pieter de la Court aan tientallen mensen gaan vertellen wat voor een waardeloze reis ze dankzij NS hebben gemaakt omdat NS te besodemieterd is om het station te bedienen.
Reputatie 7
Badge +3
NS zal het op rentabiliteit beoordelen en als het dat niet is eisen dat ook de organisatoren mee betalen. Dat lijkt me niet onredelijk aangezien Thialf de grote inkomsten in zijn zak steekt.

NS is een commerciële onderneming waarvan aandeelhouder Dijsselbloem eist dat ze 100 miljoen winst per jaar afdraagt aan de staatskas. Dan kun je niet bij allerlei evenementen onrendabel vervoer gaan eisen.

Wat je ook kunt doen is een soort Diabolo-toeslag vragen van de uit- en instappen reizigers zodat bijv. ook gratis reizende studenten wat meebetalen.
Badge +3
NS zal het op rentabiliteit beoordelen en als het dat niet is eisen dat ook de organisatoren mee betalen. Dat lijkt me niet onredelijk aangezien Thialf de grote inkomsten in zijn zak steekt.

NS is een commerciële onderneming waarvan aandeelhouder Dijsselbloem eist dat ze 100 miljoen winst per jaar afdraagt aan de staatskas. Dan kun je niet bij allerlei evenementen onrendabel vervoer gaan eisen.

Wat je ook kunt doen is een soort Diabolo-toeslag vragen van de uit- en instappen reizigers zodat bijv. ook gratis reizende studenten wat meebetalen.

Jaja. Gisteren ging het volgens jou nog om het feit dat er geen verlichting zou zijn. Ik neem dit verhaal dan ook maar een korreltje zout.

De bedrijfsvoering van NS komt echt niet in gevaar vanwege een paar duizend euro kosten voor het tijdelijk openen van de halte Heerenveen IJsstadion.. Volgens mij is het gewoon onwil om het te organiseren,
Reputatie 7
Badge +3
@IMark
Er spelen naast de kosten zelf ook beleidszaken mee zoals de principiële eis dat ook organisatoren meebetalen. Dat zelfde geldt voor festivals, concerten, zomerse evenementen, niet-rendabele nachttreinen, etc. Bij de opheffing van het Brabantse nachtnet hoorde je ook het zelfde argument dat NS niet failliet gaat van die paar extra treinen.

Het is dus niet zo dat NS principieel weigert. Voor wedstrijden van Feyenoord in de Kuip rijden er bijv. wel extra treinen en trams maar Feyenoord heeft daarvoor dan ook een regeling getroffen met NS en RET. En ook voor bijv. Pinkpop zijn er jaarlijks afspraken met de organisatoren. Thialf weigert echter zo'n regeling af te spreken.

Dat de bedrijfsvoering niet in gevaar komt betekent nog niet dat je dan maar op eigen kosten onrendabele activiteiten gaat organiseren. De loempiaverkoper en de rijdende snackbar gaan ook echt niet het hele weekend als een soort serviceverlening bij Thialf staan als ze daar op toeleggen. Jij redeneert echter alsof NS een soort gesubsidieerde dienstverlenende instelling is i.p.v. een bedrijf.
Badge +3
@Tamzin
Ik zie een hele lap tekst maar je gaat niet in op het feit dat je eerder poneerde dat het puur om veiligheid ging vanwege het ontbreken van verlichting op de halte Heerenveen Ijsstadion. Het heeft dan weinig zin om wanneer dat argument ontkracht is met een heel ander verhaal over de bedrijfsvoering van NS aan te komen.

Verder lijkt het me nogal voorbarig om te zeggen dat Thialf geen regeling zou willen afspreken. Tenzij je kennis hebt van gesprekken van Thialf en NS.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet of die verlichting wel is aangesloten en onderhouden als het station nooit wordt gebruikt. De Leeuwarder Courant berichtte daar eerder over:

Een woordvoerder van de NS, december 2014 tijdens het NK allround tegen de Leeuwarder Courant: ,,Het is voor ons een enorme kostenpost om dit IJsstadionstation voor twee dagen te openen. Er zijn geen ov-chippalen, geen personeel, geen verlichting. Per dag kost dat al gauw 5000 euro. Als er maar een paar honderd mensen in- en uitstappen kan dat niet uit.''

Wat betreft de rol van Thialf is op schaatsforum.nl al een paar jaar eerder bericht over het probleem bericht:

"KNSB/(OC) Thialf hapt niet toe/wil er niet voor betalen en laten dus de schaatssupporter keihard in de kou staan."
Reputatie 1
De meeste mensen komen met de auto naar Thialf en betalen 5 euro om te parkeren. Thialf heeft dus geen belang dat er mensen met de trein komen, zeker niet als ze daarvoor moeten betalen.
Zelf ben ik een nogal fervente treinreiziger. Om me heen hoor ik van heel mensen dat ze liever met de auto gaan, we kennen natuurlijk het fenomeen van de files elke dag die door velen voor lief worden genomen. Vraag me af of dit ook komt door een starre houding van de NS, zoals b.v. niet het duur aangelegde station Zuid-Heerenveen te gebruiken. Behalve Thialf wonen er toch behoorlijk veel mensen in Heerenveen Zuid en zijn daar ook vele bedrijven (met personeel) gevestigd.
Badge +3
Ik weet niet of die verlichting wel is aangesloten en onderhouden als het station nooit wordt gebruikt. De Leeuwarder Courant berichtte daar eerder over:

Een woordvoerder van de NS, december 2014 tijdens het NK allround tegen de Leeuwarder Courant: ,,Het is voor ons een enorme kostenpost om dit IJsstadionstation voor twee dagen te openen. Er zijn geen ov-chippalen, geen personeel, geen verlichting. Per dag kost dat al gauw 5000 euro. Als er maar een paar honderd mensen in- en uitstappen kan dat niet uit.''

Wat betreft de rol van Thialf is op schaatsforum.nl al een paar jaar eerder bericht over het probleem bericht:

"KNSB/(OC) Thialf hapt niet toe/wil er niet voor betalen en laten dus de schaatssupporter keihard in de kou staan."

Met bronvermelding wordt het een heel ander verhaal. Blijkbaar is die woordvoerder van NS nog nooit op het station geweest (verlichting) en komt die met uitvluchten op de proppen om maar niets te hoeven doen. "Enorme kostenpost" is natuurlijk groteske overdrijving.
Intussen is het al jaren een probleem voor de schaatsfans om met de trein naar Thialf te reizen en wordt er door geen van de betrokken partijen ook maar iets gedaan. Wat een aanfluiting.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat volgens NS om enkele honderden reizigers en dan is €5000 per reiziger gerekend natuurlijk behoorlijk veel. Bij de huidige regeling met een pendelbus heb je die kosten niet en betaalt de reiziger de kosten van die bus (iedereen betaalt €2, OV-kaartjes zijn niet geldig). Dus dan is de rekensom snel gemaakt.

Vraag me af of dit ook komt door een starre houding van de NS, zoals b.v. niet het duur aangelegde station Zuid-Heerenveen te gebruiken. Behalve Thialf wonen er toch behoorlijk veel mensen in Heerenveen Zuid en zijn daar ook vele bedrijven (met personeel) gevestigd.
Het station heeft van 1985 tot 1987 in de gewone dienstregeling gestaan maar trok toen behalve wat werknemers van de fietsenfabriek nauwelijks reizigers. Ik weet niet of de situatie ter plekke inmiddels zo veranderd is dat dat een reguliere openstelling nu wel zou rechtvaardigen.

Als Arriva op deze lijn zou rijden zou het station waarschijnlijk nog deze week opengaan maar dat komt omdat Arriva een ander kostenmodel heeft. NS kampt nu eenmaal met heel erg veel overhead.
Badge +3
Over kosten kunnen we van mening verschillen. Voor een bedrijf met een miljardenomzet als NS zijn de kosten van het met enige regelmaat openstellen van Heerenveen IJsstadion een peulenschil. De werkelijke kosten van NS zitten op heel andere plekken in het bedrijf.

Met fatsoenlijke marketing in samenwerking met de KNSB en Thialf zouden honderden en misschien wel duizenden mensen met de trein reizen in plaats van met de auto. Maar dan moeten ze niet met een pendelbus worden opgescheept door NS.
Helemaal mee eens. Het moet voor de NS niet zo moeilijk zijn om op jaarbasis misschien wel 100 duizenden extra reizigers de keuze te laten maken voor de trein, maar daar hoort klantvriendelijkheid en service en op tijd rijden wel bij. Dat is een keuze die met de regering gemaakt moet worden, die dat in mijn ogen mee moet financieren en hiervoor gelden te gebruiken die nu weer naar verbredingen en nieuwe wegen gaan.

Reageer