beantwoord

Treinen capaciteit/frequentie naar de Zandvoort circuitrun op 25 Maart 2018 dit jaar goed geregeld?


Vorig jaar met de trein van Uitgeest naar Zandvoort gegaan om de Zandvoort circuitrun te lopen. De trein die in Uitgeest vanuit Alkmaar aankwam was een Madurodam trein. Een hele kleine trein die in Uitgeest al ramvol zat. Het is weekend dus zou je zeggen dat er genoegd capaciteit had moeten zijn om langere treinen te laten rijden!
Bij overstap in Haarlem uiteraard nog veeeel drukker en een grotere puinhoop. Treinen reden niet met frequentie die belooft was. Mensen stonden tijdens wachten op het perron zichzelf maar vast in de hardloop kleren te hijsen omdat ze doordat treinen niet frequent genoeg reden dreigden hun starttijd niet te halen.

Gaat de NS het dit jaar wel goed regelen:?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 maart 2018, 21:37

Hallo restrijker en welkom op het NS Forum,

Ik kan intern geen berichtgeving achterhalen dat er een wijziging van de dienst voor dit evenement zal plaatsvinden. Echter kan ik dit over het hoofd hebben gezien, maar kijk voor de zekerheid overmorgen naar onze reisplanner. Je kan dan exact achterhalen wat er ingezet zal worden.

Bekijk origineel

15 reacties

Badge
De circuitrun van Zandvoort is een evenement en voor evenementen geldt in beginsel: legt de organisator geen geld bij, dan zal NS geen extra / langere treinen inzetten.
Het extra materieel daarvoor moet ergens vandaan komen en na afloop ook weer ergens naartoe. Omdat NS niet het alleenrecht heeft op het Nederlandse spoor, kan het daardoor voorkomen dat een treinstel de volgende dag op de verkeerde plek staat, waardoor bv. een spitstrein in de Randstad veel te kort is.
Daarnaast zal NS ook extra machinisten en conducteurs in moeten huren. Zeker in het weekend zijn die niet goedkoop, ervan uitgaand dat ze überhaupt te vinden zijn (want ook NS-personeel heeft recht op vrije dagen).
NS heeft geen geldboom en gaat daarom niet zomaar extra / langere treinen de baan op sturen.

Daarnaast is altijd het advies om bij evenementen rekening te houden met drukte en indien mogelijk eerder op reis te gaan. Als het niet wordt aangekondigd, dan is het wel common sense.
Reputatie 7
Badge +3
Helemaal goed!

Vaak waarschuwen organisatoren wel "het kan druk worden, parkeren beperkt dus wees slim en kom met het openbaar vervoer" zonder verder overleg met NS.

Apart geval... Mojo (concertorganisatie) regelde met de gemeente Nijmegen dat het Goffert (bij Gelredome) station dicht moest, of in ieder geval niet toegankelijk gemaakt werd met hekken, en regelde zelf pendelbussen naar Nijmegen Centraal. Maar alle treinen reden (en stopten) gewoon.. NS wist nergens van :?

Reizigers naar bijv. Wijchen werden gehinderd maar niets verbood ze om toch gewoon daar op de trein te stappen..
Hallo restrijker en welkom op het NS Forum,

Ik kan intern geen berichtgeving achterhalen dat er een wijziging van de dienst voor dit evenement zal plaatsvinden. Echter kan ik dit over het hoofd hebben gezien, maar kijk voor de zekerheid overmorgen naar onze reisplanner. Je kan dan exact achterhalen wat er ingezet zal worden.
DDietzen schreef:

De circuitrun van Zandvoort is een evenement en voor evenementen geldt in beginsel: legt de organisator geen geld bij, dan zal NS geen extra / langere treinen inzetten.
Het extra materieel daarvoor moet ergens vandaan komen en na afloop ook weer ergens naartoe. Omdat NS niet het alleenrecht heeft op het Nederlandse spoor, kan het daardoor voorkomen dat een treinstel de volgende dag op de verkeerde plek staat, waardoor bv. een spitstrein in de Randstad veel te kort is.
Daarnaast zal NS ook extra machinisten en conducteurs in moeten huren. Zeker in het weekend zijn die niet goedkoop, ervan uitgaand dat ze überhaupt te vinden zijn (want ook NS-personeel heeft recht op vrije dagen).
NS heeft geen geldboom en gaat daarom niet zomaar extra / langere treinen de baan op sturen.

Daarnaast is altijd het advies om bij evenementen rekening te houden met drukte en indien mogelijk eerder op reis te gaan. Als het niet wordt aangekondigd, dan is het wel common sense.



Deze reactie geeft al aan dat NS het commercieel niet heeft begrepen en nog steeds met een ambtenaren instelling werkt.
Bij een strandtent zet je als middenstander ook niet één medewerker neer op een zomerse dag met 30°C.Je moet leveren als er klanten voor je deur staan.
Dus de NS heeft op 25 Maart heel veel klanten (10.000?) die allemaal betalen.
Hoe je het doet doe je het maar als commercieel bedrijf regel je het!
Reputatie 7
Badge +2
De vraag is wat die extra klanten opleveren. Als dat mensen zijn met OV-studentenkaarten of goedkope actiekaartjes wegen de geringe extra inkomsten niet op tegen de extra kosten. Bij een strandtent waar iedereen de zelfde prijzen betaalt is dat toch wat anders.

Verder is NS voor extra personeelsinzet gebonden aan extreem inflexibele regelingen die de vakbonden hebben afgedwongen.
Reputatie 7
Badge
Blijkbaar gelden die extreem inflexibele regelingen niet wanneer het het opeens strandweer is.
Dan kunnen er wel op korte termijn extra treinen rijden, maar niet bij een evenement wat al veel langer van te voren bekend is.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/17640-28-mei-2017-het-weer-haarlem-zandvoort
https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/17616-27-mei-2017-het-weer-haarlem-zandvoort
https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/17603-26-mei-2017-het-weer-haarlem-zandvoort


Reputatie 7
Badge +2
Voor een extra pendeldienst Haarlem-Zandvoort is maar één enkele trein nodig. Die kun je rijden met een reserve machinist/conducteur. Dat is iets anders dan wanneer je op allerlei aanvoertrajecten extra treinen moet laten rijden.
Reputatie 6
Badge +1
Het probleem met dit soort dingen is ook wel eens dat niemand NS inlicht, en die dus geen rekening kán houden met deze evenementen...
Reputatie 7
Badge
Het was handiger geweest als de organisator ruim tevoren met de NS Spoordeelwinkel een deal had gesloten, waardoor er een combi-kaartje kon worden verkocht (organisator biedt toegangskaart goedkoper aan, NS voegt daar de treinreisticket aan toe). Aan de hand van het succes van de verkoop van dit kaartje kan je een uitbreiding van het het aantal treindiensten koppelen (zie huishoudbeurs e.d.). Nu is het koffiedik kijken, liefst op kosten van de NS.
Reputatie 7
Valt allemaal reuze mee:

Zondag 25 maart, ivm zandvoort circuit run.
extra ingelegd:
15422 t/m 15452 Zvt v. -.12 u/-.52 u, Ovn v. -.20 u/-.50 u

15439 t/m 15469 Hlm v. -.05 u/-.35 u, Ovn v. -.09 u/-.39 u
Reputatie 7
Badge
Slidestops schreef:

Valt allemaal reuze mee:
Zondag 25 maart, ivm zandvoort circuit run.
extra ingelegd:
15422 t/m 15452 Zvt v. -.12 u/-.52 u, Ovn v. -.20 u/-.50 u
15439 t/m 15469 Hlm v. -.05 u/-.35 u, Ovn v. -.09 u/-.39 u


@Slidestops
Fanstastico.jij weet meer dan Erryt. Gaan jullie van functie wisselen?
Tamzin schreef:

...Verder is NS voor extra personeelsinzet gebonden aan extreem inflexibele regelingen die de vakbonden hebben afgedwongen....



Misschien iets off topic Tamzin, maar je plaatst een nogal boute stelling.

Interresant om deze uitspraak eens te onderbouwen met feiten en voorbeelden.
Dan kunnen we zien of dit echt zo is.
Reputatie 7
Badge +3
Slidestops schreef:

15422 t/m 15452 Zvt v. -.12 u/-.52 u, Ovn v. -.20 u/-.50 u


Die .52 moet .42 zijn neem ik zomaar aan :?
Reputatie 7
Geen idee, was kopiëren plakken haha
Tamzin, we wachten nog op je inhoudelijke reactie op bericht 12.
Beweringen typen is prima, maar onderbouw ze wel, anders wordt het al gauw laster.

Of laat je opmerking als niet juist zijnde, verwijderen.

Reageer