vraag

Treinen opgeheven zonder reden????

Waar zijn de treinen van 05:00 uur en 06:00 uur???

17 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Rijden die normaal gesproken op zondag dan?

edit: Hmm, zo te zien wel, ja. Verrassend :)
Dan heb ik geen idee. Ik zie zo gauw geen werkzaamheden. Is er vast weer een uit de "less is more"-informatie-bak.
Reputatie 7
Badge +2
Komt wel vaker voor dat wanneer alleen één of twee vroege treinen niet rijden dat er dan geen melding van te vinden is.
Die "less is more" heeft een relatie met "check uw reis in de app of reisplanner".
Zorgt bij de reiziger alleen maar voor een groot "WAAROM"?

Ik meen hierover gister iets op twitter te hebben zien langsgekomen, even zoeken of ik het nog kan vinden.
Reputatie 5
De vroege Sprinter-ritten Alkmaar-Amsterdam 4019 en 4023 zijn morgenochtend kennelijk opgeheven tussen Alkmaar en Uitgeest. Geen verdere informatie te vinden, geen vervangend vervoer.

Ik vermoed dat het gaat om de reparatie van een spoorstaafbreuk (aan een puntstuk) die op 9 mei is ontdekt bij Castricum en op 10 mei provisorisch is gerepareerd.
Reputatie 7
Badge +2
Wat ik gister op Twitter zag langskomen betrof vandaag (zaterdag de 11e) maar is dan waarschijnlijk ook voor zondag het geval

"Er is tot 06:00 buitendienststelling Castricum Zaandam. Daarom is trein 4808 niet vanaf Alkmaar ingelegd, maar vanaf Uitgeest.De 4019 mag (moet en kan?) er wel langs vanwege contractuele afspraken met gemeenten."

Dit was dus voor de zaterdag, blijkbaar is voor de zondag geen afspraak met de gemeenten om de 4019 wel te laten rijden en ook de 4023 rijdt morgen vanaf Uitgeest ipv Alkmaar.
https://treinposities.nl/ritinfo/20190512/4019
https://treinposities.nl/ritinfo/20190512/4023

Maar dit verklaart nog steeds niet waarom dit niet bij de werkzaamheden staat en waarom er geen vervangend vervoer is.
Reputatie 4
Ik zou zelf veel meer begrip kunnen opbrengen als ik weet waarom de buitendienststelling is. Ik las donderdag ook dat iemand zich af vroeg waarom er herstelwerkzaamheden waren tussen Alkmaar en Uitgeest. Een dame van de klantenservice reageerde in de trant van "er zal wel een goede reden voor zijn".
Reputatie 7
Badge +3
Het door NS en ProRail geheim houden wat voor werkzaamheden er precies plaatsvinden is al langer een grote bron van ergernis. Men kan een voorbeeld nemen aan België waar men wel open communiceert over de werkzaamheden.
Reputatie 7
Badge +2
Wat betreft de herstelwerkzaamheden van afgelopen vrijdag stond wel op de ProRail website wat die inhielden en werd het gemeld via Twitter.
https://www.prorail.nl/nieuws/vrijdag-reparatie-van-spoor-tussen-uitgeest-en-alkmaar
https://twitter.com/ProRail/status/1126479859298045952

Ook voor diverse andere werkzaamheden staat op de ProRail regelmatig wat er gedaan wordt, al is het inderdaad niet voor alle werkzaamheden. Dat is vooral bij grote werkzaamheden.

Wat er nu dit weekend aan de hand is waardoor een aantal vroege treinen niet kunnen rijden is inderdaad een raadsel.
Reputatie 5
De reden is geen raadsel: de definitieve reparatie van een puntstuk van een wissel bij Castricum, zoals ik hierboven al meldde.

Wat wel een raadsel blijft, is de communicatie van NS. Een per Dagplan opgeheven trein verdwijnt uit alle informatiesystemen en ongetwijfeld ook van de borden/de omroep in Alkmaar. Jammer voor vroege Schipholwerkers en luchtreizigers.

Ik denk dat NS deze treinen zonder vervangend vervoer kan opheffen, omdat volgens de concessievoorwaarden van het Rijk op zondag niet zo vroeg hoeft te worden gereden. Zonder verdere lokale afspraken is de beslissing snel genomen. Wel moeten natuurlijk machinist en hc van de standplaats Alkmaar nog met de taxi naar Uitgeest.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat NS deze treinen zonder vervangend vervoer kan opheffen, omdat volgens de concessievoorwaarden van het Rijk op zondag niet zo vroeg hoeft te worden gereden. Zonder verdere lokale afspraken is de beslissing snel genomen. Wel moeten natuurlijk machinist en hc van de standplaats Alkmaar nog met de taxi naar Uitgeest.
Ik vraag me af of NS zo maar van de gepubliceerde dienstregeling mag afwijken zonder explicitie communicatie daarover. NS denkt kennelijk van wel, zie hieronder.

Bij het vervallen van de eerste trein wordt overigens wel vaker geen vervangend geboden, niet alleen bij NS maar ook bij bijv. Arriva. Het argument is dan dat het busvervoer zoveel langer duurt dat reizigers met de bus niet sneller op hun bestemming zijn dan wanneer ze de tweede trein nemen. In dit geval lijkt me dat echter niet het geval.

Verder worden treinen die geschrapt worden wel vaker niet expliciet aangekondigd. Afgelopen week bleken bijv. de spitstreinen Den Bosch-Oss niet te rijden omdat er werkzaamheden waren bij Boxtel. De meeste reizigers kwamen daar pas achter toen ze maandagmorgen op het perron stonden, het was nergens aangekondigd behalve door ze uit de reisplanner de halen. Ik vermoed daarom dat NS vindt dat ze aan hun communicatieplicht voldoen door de reisplanner aan te passen.
Reputatie 4
Ik snap niet waar jullie je druk om maken: Pontificaal op hun eigen website staat te lezen.

Over NS

Wie zijn wij?

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. We bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3 en we werken voor hen aan een zo aangenaam en duurzaam mogelijke reis van deur tot deur.

We kunnen dus wel stoppen met dit forum
Reputatie 7
Badge +3
@egeerling
Die statements zijn zo abstract dat je daar weinig mee kunt.
Reputatie 7
Badge +2
@Tamzin Ik vermoed enig sarcasme bij @egeerling 😉
Reputatie 4
Abstract??? Er staat gewoon: Al onze activiteiten. Wat is daar voor meerderlei uitleg vatbaar?

Dat het totaal niet realistisch is, is misschien een ander feit. Ik vind het nogal wat dat je als een dergelijk groot bedrijf dit soort statements op je eigen website zet.

Dit forum geeft volgens mij in veel opzichten aan dat NS niet aan haar eigen missie voldoet. Ik mis trouwens ook enige reactie van NS in dit topic.
Reputatie 7
Badge +2
De reden is geen raadsel: de definitieve reparatie van een puntstuk van een wissel bij Castricum, zoals ik hierboven al meldde.
Het is wel een raadsel voor iedereen die zoekt op zowel de NS als de ProRail website want er is geen enkele melding van gemaakt.
NS hoeft van mij niet te vermelden wat voor werkzaamheden ProRail precies gaat uitvoeren, maar zet dan wel een melding van werkzaamheden op de website.
En waarom kon bv ook niet bij het ProRail bericht van afgelopen donderdag om de herstelwerkzaamheden van vrijdag aan te kondigen bij vermeld worden dat er in het weekend ook wat werkzaamheden zouden zijn. En als dat donderdag nog niet bekend was, plaats dan een update.
Nu werd er vrijdagmiddag vol trots door ProRail gemeld:

Onze aannemer heeft spoor bij #Castricum conform planning gerepareerd. Treindienst #Uitgeest - #Alkmaar is inmiddels opgestart. Dank voor uw begrip!

https://twitter.com/ProRail/status/1126828746777014274
Aan de hand van zo'n bericht ga ik er vanuit dat het klaar is en niet dat er nogmaals iets van werkzaamheden is. En mocht dat dan toch nodig, wees dan zo transparant en meldt dat ook.

Bij het vervallen van de eerste trein wordt inderdaad wel vaker geen vervangend vervoer geboden, en dit wordt ook vaker niet gemeld bij de werkzaamheden. De enige manier waardoor je erachter komt is dat deze niet uit de reisplanner komt en als je al op het station staat, dat de trein dus niet komt. Blijkbaar staat vooral de vroege reiziger niet op 1, 2 of 3
Reputatie 7
Badge +3
Abstract??? Er staat gewoon: Al onze activiteiten. Wat is daar voor meerderlei uitleg vatbaar?
Wat abstract is is "de reiziger staat op 1-2-3". Niemand kan uitleggen wat dat concreet betekent.
Goedenavond iedereen,

NS streeft er inderdaad naar om de reiziger elke dag op 1,2 en 3 te zetten, maar ik merk helaas ook dat dat in deze situatie niet gelukt is en dat er een fout gemaakt is. Het is niet de bedoeling geweest om "iets achter houden". We willen met dit soort situaties juist graag transparant zijn hierover, want we merken dat er daardoor juist meer begrip en duidelijkheid is. Dit had inderdaad beter geregeld en explicieter gecommuniceerd moeten worden naar onze reizigers. Onze excuses hiervoor!

Zo merk je maar weer hoe goed het is dat we door jullie als Community leden hierop scherp gehouden worden. Ik ben hier vandaag even ingedoken en heb begrepen dat er al melding van is gemaakt bij de collega's die hier verantwoordelijk voor zijn en dat het uitgebreid besproken gaat worden in de evaluatie van deze buitendienststelling.
@Iris NS laat je ons ook nog even weten wat er uit de evaluatie komt. Alle voorgaande keren dat dit doorgezet is heeft het niet tot wijzigingen geleid.

Reageer