beantwoord

treinreizen storm eunice

  • 17 February 2022
  • 68 reacties
  • 1442 Bekeken

Hallo, ik had een vraagje over alle treinreizen morgen, er is bekend gemaakt dat na 14:00 er geen treinen meer Reizen, wat bedoeld u daar mee? vertrekken er geen nieuwe treinen ( dus vanaf start halte) of stoppen alle treinen na 14:00?

icon

Beste antwoord door Tochjo 17 February 2022, 18:24

Bekijk origineel

68 reacties

Dit is toch werkelijk niet te geloven. Echt, begrip voor versperringen op (veel) trajecten. Maar er zijn toch heel veel (deel)trajecten waar e.e.a. nog wel mogelijk is of was. Bovendien, hoe kun je vanochtend nog denken dat in de loop van de middag opgestart kan worden en dan nu ineens de hele dag (waarschijnlijk) niet. Wat is er in de afgelopen paar uur veranderd, heb ik een tweede storm gemist ofzo?

Het heeft natuurlijk niet zoveel zin de treindienst straks om 18.00 uur nog proberen op te starten, dan gaat er toch niemand meer op reis. Deze dag moet je gewoon afschrijven. Ik vraag me alleen wel af of er nou morgen wel echt wat rijdt.

Het maakt maar weer eens duidelijk dat de trein een zeer onbetrouwbaar alternatief voor de auto is.H voor de auto.

Reputatie 6

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je beweert een essentiele dienst te leveren, wat gezien alle coronasteun zo lijkt te zijn, moet je kunnen rijden wanneer dat kan. Natuurlijk kan dat financieel niet uit, maar dat heeft het OV nooit gekund en sinds de lockdowns al helemaal niet. Essentieel of niet, ertussenin bestaat niet.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je beweert een essentiele dienst te leveren, wat gezien alle coronasteun zo lijkt te zijn, moet je kunnen rijden wanneer dat kan. Natuurlijk kan dat financieel niet uit, maar dat heeft het OV nooit gekund en sinds de lockdowns al helemaal niet. Essentieel of niet, ertussenin bestaat niet.

NS mist gewoon de flexibiliteit om te kunnen improviseren, te bureaucratisch.

Badge +3

Jammer inderdaad dat er niet gependeld kan/mag worden tussen bijv. Eindhoven en Heerlen/Maastricht, want dan zou je ook nog met Arriva naar Venlo/Nijmegen kunnen.

https://spoorkaart.mwnn.nl ziet er wel apart uit, met alleen streekvervoerders (Arriva, Blauwnet, Connexxion en Qbuzz/R-net)

 

Badge +3

Oh wacht, op https://www.rijdendetreinen.nl/vertrektijden/station/eindhoven-centraal zie ik een IC Heerlen om 15.08 en naar Venlo kan ook weer om 15.19

En om 15.47 naar Schiphol Airport. Edit: Die rijdt vanuit Venlo tot Eindhoven.

Reputatie 6

Iedereen snapt dat de storm grote gevolgen heeft maar zoals het nu lijkt is er morgen ook nog geen treinverkeer. Ik ben dan wel benieuwd waar dat aan ligt. Want idd andere vervoerders rijden wel en in het buitenland ook weer.

Iedereen snapt dat de storm grote gevolgen heeft maar zoals het nu lijkt is er morgen ook nog geen treinverkeer. Ik ben dan wel benieuwd waar dat aan ligt. Want idd andere vervoerders rijden wel en in het buitenland ook weer.

Ik denk eerlijk gezegd dat men bij NS ook op de klok heeft gekeken en heeft geconcludeerd dat het niet meer de moeite waard is het hele systeem nog proberen op te starten. Niemand begint er nu nog aan een lange reis met een ongewis einde.

Morgen ziet NS dan wel weer verder, een zondag is niet zo belangrijk dus zal de focus op maandagmorgen liggen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor degenen die het niet snappen, er was een behoorlijke storm. Er zijn niet alleen bomen op het spoor gekomen, maar er zijn ook spullen weggewaaid bij gebouwen. Ook is er vanalles in de bovenleiding terecht gekomen. Bij een wandeling vandaag in mijn buurt zag ik ook de nodige omgewaaide bomen liggen, waarvan sommige nog de fiets/voetpaden versperren. Daarnaast ligt er overal uit tuinen weggewaaide troep, o.a. trampolines, tuinmeubilair en veel plastic. Dat in andere landen wel het treinverkeer opgestart is, zal te maken kunnen hebben dat de storm daar minder heftig was en/of er minder beschadigingen aan het spoor zijn. Landen als Duitsland en België zien er schoner uit dan Nederland, dus denk dat er minder troep op je het spoor en de bovenleiding is gekomen. Daarbij moet je ook genoeg mensen hebben om de boel op te ruimen en dat is misschien wat lastiger als er veel mensen vanwege besmettingen thuis zitten. 

In mijn buurt zijn vrijwilligers bezig met zwerfvuil op te ruimen en helpt de scouting met het wegzagen en opruimen van over de weg gevallen bomen. Maar vrijwilligers zullen vanwege veiligheidsvoorschriften niet bij het spoor mogen helpen.

Voor mensen die afhankelijk zijn van de trein voor werk of zorg is het niet fijn als deze niet rijdt. Voor de rest is het even niet anders.

De komende dagen zal het nog flink gaan waaien. Bereid je er maar vast op voor.

 

Voor degenen die het niet snappen, er was een behoorlijke storm. Er zijn niet alleen bomen op het spoor gekomen, maar er zijn ook spullen weggewaaid bij gebouwen. 

Maar hoe weet een storm welke trajecten van NS zijn en welke van andere treinvervoerders? Want kennelijk heeft de storm alleen alle NS-trajecten beschadigd.

Reputatie 7
Badge +3

In Limburg heeft het minder hard gewaaid, dan in de randstad. Dat geldt ook voor een paar andere delen van het land waar toevallig ook andere vervoerders rijden. NS heeft er blijkbaar voor gekozen om niet te gaan rijden op trajecten waar ook andere vervoerders rijden. Dat kan met tekort aan materieel ter plaatse te maken hebben. En het is ProRail die zorgt voor herstel van spoorbanen, niet NS.

Badge +3

Maar hoe weet een storm welke trajecten van NS zijn en welke van andere treinvervoerders? Want kennelijk heeft de storm alleen alle NS-trajecten beschadigd.

Op sommige trajecten (Eindhoven - Venlo/Maastricht/Heerlen zou NS gewoon kunnen pendelen, maar dat mag van de vakbonden dus niet? :sweat_smile:

Inmiddels rijden daar dus wel NS treinen, en tussen Roosendaal en Breda ook.

https://spoorkaart.mwnn.nl

Reputatie 6

Er spelen twee dingen in mijn ogen

  • een heftige storm met veel naschade
  • Communicatie over het verloop

wat betreft het eerste: er is absoluut begrip voor het  tijdig stilleggen van treinen en mensen snappen ook wel dat opruimen niet in een uurtje gepiept is

maar: op vrijdag al roepen dat treinen ‘ in de loop van zaterdag weer gaan rijden” is niet zo handig als je weet dat dat geen haalbare kaart is. De reis die ik wilde maken bv vandaag (mantelzorg) zou volgens de planner om ( die ik om 11.00 raadpleegde) 15.00 kunnen. Na 15.00 uur elk halfuur een trein op mijn reistraject. Prima, fijn. Ik check even om 14.30…blijkt gewoon vandaag helemaal niet te kunnen en morgen waarschijnlijk ook niet. En daar gaat het keer op keer mis bij NS…de communicatie is niet goed, de reisplanner geeft foutieve of tegenstrijdige informatie (lees de topics in dit forum maar even na.

En wat kritiek betreft, ik werk zelf bij een middelgrote gemeente. Gisteravond > 30 meldingen bij de gemeente en ruim 150 bij de meldkamer brandweer. Gisteravond op alle sociale mediakanalen gedeeld dat we zsm , samen met een aannemer de bomen en takken op zouden ruimen. Gisteravond was het te gevaarlijk, vanochtend om 07.00 is men weer begonnen. eigen groenvoorziening en ingehuurde aannemer. Dit gemeld om 0800 en ook dat er eerst geprioriteerd werd, dus eerst bomen over bv fietspaden etc. Vanmiddag om 16.00 waren alle prio bomen weg. Dit weer gemeld op de socials en dat maandag gestart wordt met de minder urgente bomen en takken bv die in de bermen liggen.

ik geef dit voorbeeld even dat het zo ook kan, houd mensen op de hoogte, vertel wat je doet en waarom je ze in een bepaalde volgorde doet. Op het forum worden hele goede suggesties gedaan….zet de app tijdelijk uit, biedt mensen met een kaartje aan via klantenservice een restitutie te regelen, biedt iets aan voor mensen met een weekend vrij abbo die ze nu een heel weekend niet kunnen gebruiken, kortom je kunt zoveel doen maar we horen/zien niks. 
Hier valt echt winst te behalen NS!

 

 

Reputatie 6

In Limburg heeft het minder hard gewaaid, dan in de randstad. Dat geldt ook voor een paar andere delen van het land waar toevallig ook andere vervoerders rijden. NS heeft er blijkbaar voor gekozen om niet te gaan rijden op trajecten waar ook andere vervoerders rijden. Dat kan met tekort aan materieel ter plaatse te maken hebben. En het is ProRail die zorgt voor herstel van spoorbanen, niet NS.

NS heeft gewoon treinen in Limburg staan, en naar ik aanneem in Eindhoven ook. Idem in Groningen en vast wel ergens op het traject Nijmegen/Arnhem/Utrecht. Waarom deze voorbeeldtrajecten dan pas ongeveer nu weer bereden worden, is een oprechte vraag van me. Ik vermoed echter dat het antwoord dusdanig schaamtevol is, dat deze nooit gegeven zal worden. Maar ik zal met blijdschap die laatste sneer terugnemen als er wel een goeie reden wordt genoemd.

Leuk dat er niemand van de ns aanwezig is op station Assen om mensen te adviseren. Hoewel om 15.30 uur de eerste trein zou rijden, moesten we het doen met een scherm waar geen beweging in kwam. Geen bussen. Nada. De meeste reisgenoten dropen af. Top.

Reputatie 6

Heeft iedereen een dag vrij gekregen ofzo?

We zijn wel weer heel negatief hier over de NS maar het NS personeel is gewoon aanwezig op de standplaatsen, die zijn in afwachting tot er toestemming is om te gaan rijden en dat er daadwerkelijk treinen ingepland worden. En mijn eigen ervaring is dat personeel echt wel wil rijden en ook geen probleem maakt om in dit soort situaties te pendelen tussen 2 of 3 plaatsen alleen moet dat allemaal wel mogelijk zijn en kunnen. Het ligt absoluut niet aan het treinpersoneel, die gaan graag weer aan de slag in plaats van hun hele dienst koffie te drinken. Ik zie genoeg foto's voorbij komen van oud collega's die gewoon op hun werkplek zijn ondanks dat er nog geen vooruitzicht is op het rijden van treinen.

En waar een standplaats is staan ook gewoon treinen in de buurt opgesteld, dus ja Groningen, Maastricht, Eindhoven e.d. daar is personeel en daar zijn ook treinen.

Dat veel regionale lijnen wel weer kunnen rijden zal ook te maken hebben met het simpele feit dat daar nog veel trajecten zonder bovenleiding zijn. Trajecten met bovenleiding vaak enkelsporig zijn waardoor de schade aan bovenleidingen ook minder is dan als er meer sporen naast elkaar zijn.

Als het dubbelspoor is en er is aan 1 zijde de bovenleiding defect is er vanwege de veiligheid geen treinverkeer mogelijk over het andere spoor. Als ik dan foto's zie waar gehele portalen geraakt zijn door bomen en deze geknakt zijn dan is dat wel even werk om die te vervangen.  Daar moet zo en zo zwaar materieel bij komen omdat de staanders een betonnen voet hebben die in zijn geheel vervangen moet worden, ook moet het materiaal zelf naar de locaties gebracht worden, het ligt niet naast het spoor te wachten tot het een keer nodig is.

En Prorail moet ook eerst sporen vrijgeven aan de NS voordat de NS treinen kan gaan inplannen. En als je kijkt op de site van prorail kun je ook de nodige foto's zien van de schade waar de aannemers samen met de ICB’ers van Prorail mee te maken hebben.

@Sim70  Deze communicatie zou moeten starten bij Prorail, de NS heeft dan wel op de centrale meldkamer spoor een directe lijn met Prorail maar ziet verder niet wat Prorail allemaal onderneemt.  Daarbij denk ik ook niet dat jouw gemeeente precies heeft aangegeven waar ze welke boom wanneer weg zouden hebben.  Dan is het ook nog eens zo dat de schade aan de spoorinfra pas te zien is als een boom weg is gehaald en niet iedereen mag rondom het spoor aan het werk dus het aantal mensen wat ingeschakeld kan worden is ook beperkt.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

In Limburg heeft het minder hard gewaaid, dan in de randstad. Dat geldt ook voor een paar andere delen van het land waar toevallig ook andere vervoerders rijden. NS heeft er blijkbaar voor gekozen om niet te gaan rijden op trajecten waar ook andere vervoerders rijden. Dat kan met tekort aan materieel ter plaatse te maken hebben. En het is ProRail die zorgt voor herstel van spoorbanen, niet NS.

NS heeft gewoon treinen in Limburg staan, en naar ik aanneem in Eindhoven ook. Idem in Groningen en vast wel ergens op het traject Nijmegen/Arnhem/Utrecht. Waarom deze voorbeeldtrajecten dan pas ongeveer nu weer bereden worden, is een oprechte vraag van me. Ik vermoed echter dat het antwoord dusdanig schaamtevol is, dat deze nooit gegeven zal worden. Maar ik zal met blijdschap die laatste sneer terugnemen als er wel een goeie reden wordt genoemd.

Dat NS daar treinen heeft staan is fijn, maar deze moeten wel over het spoor naar een ander station kunnen rijden. Dat er wel regionale treinen rijden heeft wellicht te maken dat er beperkt treinverkeer mogelijk is op een traject, of dat het voor NS geen zin heeft om te gaan pendelen tussen twee stations daar waar er ook al regionale vervoerders rijden. 

Waarom ze nu pas weer bereden kunnen worden? Dat heeft vooral te maken met het feit dat de schade op de sporen hersteld moet worden of de sporen nog niet zijn vrijgegeven door ProRail. Dat lost zichzelf helaas niet op.

Reputatie 7
Badge +1

Heeft iedereen een dag vrij gekregen ofzo?

Voor zover ik weet is NS-personeel gewoon aanwezig/beschikbaar voor het geval dat treinen weer gaan rijden. Vrij hebben ze dus sowieso niet.

Reputatie 6

 Jeroen, ik vind het mooi dat je een hart voor je bedrijf hebt, maar als klant ben ik betalende klant van `NS en betaal ik `NS. Dat jullie deels afhankelijk zijn van ProRail begrijp ik, maar communiceer niet dat je gaat rijden als dat niet zo is. Ik wilde met mijn voorbeeld alleen aangeven dat we helder communiceren wat we doen en wanneer. Dat doen mijn collega’s en ik ook, onbetaald in ons vrije weekend.

Reputatie 6

En mijn kritiek betreft de leiding cq communicatie van NS, zeker niet het rijdend personeel zoals jij!

 Jeroen, ik vind het mooi dat je een hart voor je bedrijf hebt, maar als klant ben ik betalende klant van `NS en betaal ik `NS. Dat jullie deels afhankelijk zijn van ProRail begrijp ik, maar communiceer niet dat je gaat rijden als dat niet zo is. Ik wilde met mijn voorbeeld alleen aangeven dat we helder communiceren wat we doen en wanneer. Dat doen mijn collega’s en ik ook, onbetaald in ons vrije weekend.

Ik werk niet meer voor de NS maar heb wel dit soort situaties meegemaakt toen ik er werkte, de wil om te rijden is er wel. De NS heeft door de opsplitsing waar Prorail uit is ontstaan gewoon veel minder zicht op de infra en kan alleen communiceren wat ze van Prorail krijgt aan informatie.  En ja, we weten allemaal dat de communicatie bij de NS nog wel voor verbetering vatbaar is maar je kunt niet communiceren wat je niet te horen krijgt vanuit een andere organisatie.

Om even naar jouw voorbeeld terug te gaan, als er door bomen geen bussen konden rijden en de gemeente niet met de busmaatschappij communiceert dan kan de busmaatschappij zijn klanten niet voorlichten over wanneer het busverkeer weer op kan starten.  Geeft de gemeente aan vanmiddag dan communiceert de busmaatschappij dat door en vervolgens blijkt het meer werk te zijn dan ingeschat omdat de weg zwaar beschadigd is door de boom.  En dan ??

Reputatie 6

Ik kan je melden dat wij een mini crisis organisatie  optuigen waarin we alle beschikbare info delen. En als ik info mis ga ik er zelf actief achteraan. En ik schroom echt niet om desnoods te hoogste baas te bellen als ik niemand te pakken krijg. Daar heb ik weleens gedoe om gehad . Maar ik vind dat mijn taak als communicatie adviseur. 

Reputatie 6

In Limburg heeft het minder hard gewaaid, dan in de randstad. Dat geldt ook voor een paar andere delen van het land waar toevallig ook andere vervoerders rijden. NS heeft er blijkbaar voor gekozen om niet te gaan rijden op trajecten waar ook andere vervoerders rijden. Dat kan met tekort aan materieel ter plaatse te maken hebben. En het is ProRail die zorgt voor herstel van spoorbanen, niet NS.

NS heeft gewoon treinen in Limburg staan, en naar ik aanneem in Eindhoven ook. Idem in Groningen en vast wel ergens op het traject Nijmegen/Arnhem/Utrecht. Waarom deze voorbeeldtrajecten dan pas ongeveer nu weer bereden worden, is een oprechte vraag van me. Ik vermoed echter dat het antwoord dusdanig schaamtevol is, dat deze nooit gegeven zal worden. Maar ik zal met blijdschap die laatste sneer terugnemen als er wel een goeie reden wordt genoemd.

Dat NS daar treinen heeft staan is fijn, maar deze moeten wel over het spoor naar een ander station kunnen rijden. Dat er wel regionale treinen rijden heeft wellicht te maken dat er beperkt treinverkeer mogelijk is op een traject, of dat het voor NS geen zin heeft om te gaan pendelen tussen twee stations daar waar er ook al regionale vervoerders rijden. 

Waarom ze nu pas weer bereden kunnen worden? Dat heeft vooral te maken met het feit dat de schade op de sporen hersteld moet worden of de sporen nog niet zijn vrijgegeven door ProRail. Dat lost zichzelf helaas niet op.

Prima als het voor NS geen zin heeft om te pendelen daar waar Arriva ook rijdt. Maar van Heerlen kon naar Roermond gereden worden en dan had er tussen Roermond en Eindhoven gependeld kunnen worden, daar zijn geen andere vervoerders. Idem Groningen-Zwolle en Nijmegen/Arnhem/Utrecht.

Het argument over regionale vervoerders die geen bovenleiding hebben is tegenwoordig maar beperkt waar. Heerlen-Roermond, Zwolle-Emmen en Geldermalsen-Dordrecht zijn allemaal sporen met bovenleiding toch?

Voorlopig blijf ik bij m'n standpunt dat er nog geen goede reden is genoemd waarom NS niet al bijna de hele dag kon pendelen op trajecten waar geen storingen zijn. Nu komt dat wel op gang, wat is er precies veranderd tussen nu en deze ochtend?

@Sim70  Alleen werkt dat misschien in wat kleinere organisaties met minder lagen maar bij de NS ….

En uit jou woorden maak ik dan op dat je van doorpakken houdt en zo sta ik er zelf ook in, alleen als je dan vastloopt op een laag die het begrip doorpakken niet kent en gaat afwachten en dat je andere weg om te belopen datzelfde heeft dan houdt het een keer op.

Korte lijntjes en mensen die pro actief zijn dat zou heel fijn zijn, helaas werkt het bij de NS vaak niet zo.

@Tonny.s  Hoe weet jij dat die trajecten geen problemen kennen en vrijgegeven zijn door de NS, want zonder dat het spoor is vrijgegeven mag er geen trein rijden.  En je noemt voor mij ook een aantal NS trajecten die meestal als het gestormd heeft schade hebben opgelopen zoals Nijmegen-Arnhem-Utrecht en Groningen - Zwolle, zeker omdat daar de nodige grote bomen dicht bij het spoor staan.

Misschien moet je even inzoomen op de kaarten die zichtbaar zijn op het calamiteiten blog van Prorail, dan kun je zien hoeveel ellende er is op de trajecten waar de NS op rijdt.

Reputatie 7
Badge +1

Prima als het voor NS geen zin heeft om te pendelen daar waar Arriva ook rijdt. Maar van Heerlen kon naar Roermond gereden worden en dan had er tussen Roermond en Eindhoven gependeld kunnen worden, daar zijn geen andere vervoerders. Idem Groningen-Zwolle en Nijmegen/Arnhem/Utrecht.

Maar wie zegt dat deze sporen ook begaanbaar waren? Dat er tussen Emmen en Zwolle treinen kunnen rijden wil niet zeggen dat dat ook tussen Groningen en Zwolle kan. Van dat traject weet ik dat er sowieso schade was door bomen op het spoor. 

 

Voorlopig blijf ik bij m'n standpunt dat er nog geen goede reden is genoemd waarom NS niet al bijna de hele dag kon pendelen op trajecten waar geen storingen zijn. Nu komt dat wel op gang, wat is er precies veranderd tussen nu en deze ochtend?

Wat er is veranderd? De schade die er vanochtend was, die nu is opgelost? 

Reageer