Uitdunning dienstregeling

• 26 januari 2020
  • 30 reacties
  • 632 Bekeken

Reputatie 1

Beste NS,

Vandaag is de dienstregeling voor de helft uitgedund in Limburg. Ik ben nieuwsgierig naar de oorzaak daarvan. Heeft dit met werkzaamheden ten noorden van Den Bosch te maken? Zo ja, komt dit dan door de wisselfobie van Prorail waardoor keren niet meer mogelijk is in Den Bosch, of omdat NS vandaag gewoon geen zin had in alle treinen rijden?

Daarnaast, op de app staat dat er geen extra reistijd is. Zodra je met een ketenreis (lees: overstappen) te maken hebt is dat simpelweg niet waar. Ik ben vandaag bijv. 2 keer bijna 10 minuten kwijtgeraakt door de missende treinen.

Met vriendelijke groet,

Tonny Schonewille

30 reacties

Badge +3

Ik zie 2x per uur een IC Maastricht - Den Bosch, en ook Heerlen - Sittard. Daar zit een comfortabele 13 minuten overstap in naar Eindhoven.

In de andere richting hetzelfde, met een overstap van 9 minuten op Sittard voor richting Heerlen.

Edit: Dat zijn er inderdaad minder dan normaal tussen Sittard en Eindhoven, ook op zondag.

Goedemiddag Tonnyschonewille.

Op welk traject ondervond je dit vandaag? Er zijn inderdaad werkzaamheden maar ik kan niet achterhalen wat hier de reden voor is zonder een specifiek traject te vermelden.

Reputatie 1

Ik kijk tussen Sittard en Roermond,waar de intercities van en naar Heerlen verdwenen zijn.

Reputatie 1

Robert, bedankt voor de reactie. Maar dat "gewoon" is een aanpassing toch, de intercities naar Heerlen horen vanaf Den Bosch (en verder) te komen?

Reputatie 7
Badge +3

Wat wel het geval is, is dat die IC vanuit Maastricht geknipt is in Den Bosch. Ipv direct naar Utrecht, Amsterdam en verder moet er in Den Bosch overgestapt worden met een half uur overstaptijd.

Reputatie 7
Badge +3

De intercity's van/naar Heerlen rijden inderdaad alleen tussen Heerlen en Sittard. Tussen Sittard en Eindhoven rijden daardoor 2 in plaats van 4 intercity's, tussen Eindhoven en Den Bosch 4 in plaats van 6 intercity's en tussen Den Bosch en Utrecht 2 in plaats van 6 intercity's. Verder rijden er tussen Den Bosch en Nijmegen 2 in plaats van 1 sprinter en tussen Geldermalsen en Utrecht 2 in plaats van 4 sprinters. Tussen Den Bosch en Geldermalsen rijden er geen sprinters.

De reden voor de wijzigingen buiten het werktraject Den Bosch-Utrecht is inderdaad onduidelijk. In Den Bosch zijn meer dan genoeg keermogelijkheden

De 3900 van Utrecht naar Sittard is opgeheven i.v.m. werkzaamheden tussen Sittard en ‘s-Hertogenbosch. 

Reputatie 1

Een half uur overstap in Den Bosch. Dat os natuurlijk in het bijzonder met de reiziger in gedachten gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

@Sascha NS

Bij mij weten zijn er geen werkzaamheden tussen Den Bosch en Sittard maar tussen Den Bosch en Utrecht.

Reputatie 1

Overigens, de werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch staan ook niet op het werkzaamhedenoverzicht wat ik vorige maand gedownload heb van de NS site. Dus die informatie is ook niet echt nuttig..

Reputatie 7
Badge +3

Overigens, de werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch staan ook niet op het werkzaamhedenoverzicht wat ik vorige maand gedownload heb van de NS site. Dus die informatie is ook niet echt nuttig..

Die waren wel aangekondigd, er hingen al een week posters op station Den Bosch.

Ik krijg net te horen dat alleen de 800 serie rijdt tussen Sittard en Roermond. Ook dit is een gevolgd van de onderstaande werkzaamheden.

Hier alle informatie die ik kan vinden over de werkzaamheden Ht-Std:

https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/8145-zondag-26-januari-van-0900-tot-2000-uur-werkzaamheden-elders-s-hertogenbosch-sittard

Reputatie 1

Dus de voorlopige conclusie is:

De informatie meer dan 10 dagen vooraf heb je niks aan, als je meer dan 10 dagen vantevoren iets plant moet je met een aantal uur extra reistijd rekeninghouden bij gebrek aan informatie.

Daarnaast is de conclusie dat NS de treinen wel zou kunnen laten raden, maar er geen zin in heeft om onduidelijke (wellicht financiele?) redenen.

En vervolgens wordt het beeld gecreëerd dat het spoor heel erg betrouwbaar is geworden de afgelopen jaren.

Reputatie 3

Niet gelijk zo negatief.

Deze werkzaamheden stonden geplant.

Alleen de dienstregeling nog pas op laatst bekent gemaakt.

Dit hoort er bij helaas met spooronderhoud

Reputatie 1

Waarom stond deze niet in de pdf dan? Het is niet de eerste keer dat ik merk dat die lijst niet compleet is. Ik heb de lijst half december gedownload, dan moet vast wel duidelijk zijn geweest dat er iets ging gebeuren, of zit ik er naast?

Badge +3

De aansluiting in Den Bosch is trouwens ook slecht geregeld. IC’s vanuit Maastricht komen aan om :24 en :54 en de IC’s naar Utrecht (zo te zien ook maar 2 per uur) vertrekken op dezelfde tijden.

Wachten doen ze niet als ik de klachten zo lees...

Reputatie 7
Badge

Even terzijde, op een ander forum geeft @Tonnyschonewille aan een manier gevonden te hebben om GTBV dubbel te claimen bij 2 bedrijven, bv Arriva en NS. Wordt het bedrag dan ook dubbel uitbetaald ?

Reputatie 1

Yep, hoewel ze verschillende tarieven hanteren. Arriva is het sinds deze week niet meer met mijn redenering eens overigens, daarvoor ben ik een email naar de geschillencommissie aan het voorbereiden. Het lijkt me niet meer dan normaal om regels consequent uit te voeren, als de resultaten vreemd zijn dient men de regels aan te passen (wat mijn uiteindelijke doel is).

Reputatie 7
Badge

Gewoon fraude dus @Tonnyschonewille ?

Reputatie 1

Zeker niet. Anders zou ik het niet doen, fraude vind ik echt niet kunnen. Voor de duidelijkheid: al mijn claims worden door NS handmatig bekeken en goedgekeurd (Maastricht wordt door de computer per definitie gevlagd als niet-NS-traject, vandaar dat er altijd iemand naar moet kijken.

Ik ben sowieso van harte bereid om dit gesprek verder te voeren, maar wellicht in een ander draadje? Dan kunnen we hier verder met de vraag: Waarom koos NS ervoor om treinen niet te laten rijden?

Reputatie 7
Badge

Op het andere forum vind je het dubbel indienen overigens "een mooie compensatie voor het ongerief".

Iets dubbel indienen, bij 2 bedrijven, lijkt mij toch niet kunnen @Tonnyschonewille ?

Reputatie 1

Als je hier toch verder wilt gaan: ik luister gewoon naar de regels van de NS en hun concollega's. Ik ben het er ook niet mee eens, maar niemand wil dingen fatsoenlijk regelen, meestal in het nadeel van de reiziger, nu met consequent doorvoeren van vreemde regels een keer in mijn voordeel. Dat jij het daar niet mee eens bent vind ik spijtig, maar kan ik verder niet zoveel mee.

Nogmaals: ik heb van NS nog nooit klachten gehoord. Als die komen wil ik daar wel de discussie over aan. Ik wil pertinent geen fraudeur zijn en vind het jammer dat je zulke extreme woorden gebruikt voor iemand die precies de regels volgt.

Reputatie 7
Badge +3

Dan kunnen we hier verder met de vraag: Waarom koos NS ervoor om treinen niet te laten rijden?

Ik vermoed om lege treinen te voorkomen. Bij eerdere werkzaamheden tussen Den Bosch en Utrecht, reden aan de zuidkant alle treinen tot Den Bosch maar dat was een festival van lege treinen bij een 10 min dienst.

De slechte aansluitingen bij de knip in Den Bosch zijn idd. ongelukkig. Uit de dienstregeling concludeer ik echter dat er waarschijnlijk tussen Den Bosch en Geldermalsen enkelspoor gereden wordt zodat een doorgaande dienst Maastricht-Alkmaar niet kan want dan zou je bij Hedel moeten kruisen.

Reputatie 7
Badge

meestal in het nadeel van de reiziger, nu met consequent doorvoeren van vreemde regels een keer in mijn voordeel.

Iedereen weet hoe het met de regels is gegaan omtrent het E-ticket @Tonnyschonewille 

Daar waren ook wat "mazen in het net", die zijn ondertussen goed gedicht, waardoor geen klant zijn gekochte ticket nog kan wijzigen of retour geven.

Maar goed, door dit soort gedrag worden de regels voor GTBV misschien nog strenger en ingewikkelder.

Reputatie 1

Dan kunnen we hier verder met de vraag: Waarom koos NS ervoor om treinen niet te laten rijden?

Ik vermoed om lege treinen te voorkomen. Bij eerdere werkzaamheden tussen Den Bosch en Utrecht, reden aan de zuidkant alle treinen tot Den Bosch maar dat was een festival van lege treinen bij een 10 min dienst.

Dat klinkt wel als een logische reden inderdaad. En zo is het hele land al spoorboekloos geworden, haha ;)

Reageer