beantwoord

uitval trein leeuwarden

• 16 november 2020
  • 32 reacties
  • 628 Bekeken

Hallo! Ik heb een foto doorgestuurd gekregen dat vanaf 18-11 t/m 1-12 geen treinen van en naar Leeuwarden rijden. Klopt dit? Ik kan het op internet namelijk niet vinden en op 9292 geefthij dit niet aan. 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 19 november 2020, 20:49

Er zijn werkzaamheden rondom Leeuwarden. Reizigers vanaf station Meppel/Zwolle ondervinden geen hinder hiervan. Let wel op dat op 27, 28 en 29 november wel werkzaamheden zijn waardoor je een stuk met de bus dient te gaan.

Bekijk origineel

32 reacties

Hoi Iris-postma en welkom op onze NS Community!

Er zijn werkzaamheden, maar je kan gewoon met de trein in Leeuwarden komen. Er is een extra reistijd van 30 minuten om rekening mee te houden. Waar reis je vandaan? 

Als jij je reis op www.ns.nl plant en de datum op 18 november zet, dan zie je dat er werkzaamheden zijn.

Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/

Er zijn inderdaad werkzaamheden rondom Leeuwarden in die periode. De NS reisplanner zou bijgewerkt moeten zijn als je de reis planned.

Hoi Iris-postma en welkom op onze NS Community!

Er zijn werkzaamheden, maar je kan gewoon met de trein in Leeuwarden komen. Er is een extra reistijd van 30 minuten om rekening mee te houden. Waar reis je vandaan? 

Als jij je reis op www.ns.nl plant en de datum op 18 november zet, dan zie je dat er werkzaamheden zijn.

Hallo Laura! 
Ik reis vanuit Lemmer. Moet 9292 het juiste advies aangeven? Ik heb namelijk een examen donderdag waar ik wel optijd moet zijn. 

Ik zou de reis op ns.nl plannen, Iris-postma. We zetten de dienstregeling actueel in de planner tot 10 dagen vooruit. Dus 18 november is een goed advies. Je reist dan met de bus naar Heerenveen en met de trein van Heerenveen naar Leeuwarden. 

De werkzaamheden laten zien dat er op sommige trajecten bussen rijden in plaats van treinen, maar vanaf Heerenveen blijven de treinen rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege wijzigingen in de dienstregeling (er worden treinen geschrapt i.v.m. corona) is de reisplanner pas een dag voor vertrek echt actueel. Normaal gesproken is dat 10 dagen van te voren. 

Je zou morgen (dinsdag) kunnen kijken wat de reisplanner voor woensdag geeft als reisadvies. Dat zal niet (veel) anders zijn dan het reisadvies voor donderdag. 

NS kondigt nu al aan dat de extra reistijd ongeveer 30 minuten is. Voor een belangrijk examen zou ik een uur eerder op pad gaan. Q-liner 315 rijdt iedere 30 minuten van Lemmer naar Heerenveen.

@Laura NS de aangekondigde extra reistijd is nog helemaal niet verwerkt in de reisplanner. 

@Iris-postma Ik zou voor de treinreis alleen de reisplanner van NS gebruiken. Dan heb je de grootste kans dat de gewijzigde dienstregeling goed verwerkt is.

Vanwege wijzigingen in de dienstregeling (er worden treinen geschrapt i.v.m. corona) is de reisplanner pas een dag voor vertrek actueel. Normaal gesproken is dat 10 dagen van te voren. 

Goed om te weten!

Reputatie 7
Badge +1

De werkzaamheden treffen hoofdzakelijk de reizigers tussen Leeuwarden en Groningen waar er gewerkt wordt om een extra sneltrein te realiseren.

Van vrijdag 27 november t/m 29 november worden er wel bussen ingezet tussen Akkrum en Leeuwarden.

De reisplanner is voor een groot deel bijgewerkt, maar van het TVV tussen Leeuwarden en Buitenpost ontbreekt bijvoorbeeld elk spoor. Reizigers tussen Groningen en Leeuwarden worden hier door de reisplanner geadviseerd om te reizen via Meppel, wat een heel stuk langer duurt.

Badge +3

De reisplanner is voor een groot deel bijgewerkt, maar van het TVV tussen Leeuwarden en Buitenpost ontbreekt bijvoorbeeld elk spoor. Reizigers tussen Groningen en Leeuwarden worden hier door de reisplanner geadviseerd om te reizen via Meppel, wat een heel stuk langer duurt.

En met Arriva Leeuwarden - Groningen kost € 10,81 (2e klas voltarief), met NS via Meppel € 23,00 dus afgezien van de reistijd is dat is een erg vreemd advies.

Reputatie 7
Badge +3

Het hele verhaal is niet bepaald duidelijk. De website van NS geeft de volgende vage tekst:

Er staat helemaal niets over de verschillende trajecten die eventueel getroffen worden. 

Plan je een reis (Heerenveen - Leeuwarden) voor 18 november dan krijg je het volgende te zien:

De dienstregeling is helemaal niet aangepast. Klik je op uitleg over de werkzaamheden? Dan krijg je dit venster: 

Geen woord over wat er nu eigenlijk voor werkzaamheden zijn. 

Daarover kunnen we dan meer lezen op de website van ProRail. Het blijkt dat de werkzaamheden vooral plaatsvinden ten oosten van station Leeuwarden. De treinen van NS uit de richting Meppel zullen daar nauwelijks last van hebben.

Als de dienstregeling niet gewijzigd is hoef je ook geen waarschuwingen te geven.

Verder is het opmerkelijk dat, zoals @loklok8 terecht opmerkt er niets is terug te vinden in de reisplanner over de treinvervangende bussen tussen Leeuwarden en Buitenpost. Je krijgt de volgende incoherente tekst:

Wil de eerste reiziger die hier iets van snapt zijn hand opsteken?

Ik heb hierover zojuist intern geïnformeerd. Ik hoop snel een antwoord te krijgen die ik kan delen.

Badge +3

De website rijdendetreinen.nl publiceert sinds kort uitgebreide informatie over werkzaamheden, waarin ook de betroffen treinseries genoemd worden. Voor deze werkzaamheden staat de informatie op deze pagina.

Reputatie 7
Badge +3

Behalve de periode van 27 t/m 30 november, wanneer er testwerkzaamheden zijn op het hele emplacement in Leeuwarden, worden de treinen van NS helemaal niet getroffen door de werkzaamheden.

Een heel duidelijke uitleg over wat er precies aan werkzaamheden wordt uitgevoerd is ook te vinden op de website van Arriva.

Wat een paniek om niks bij NS. De tijd kan beter besteed worden aan het verwerken van de tijden in de reisplanner van het treinvervangend busvervoer van Arriva: https://www.arrivapdf.nl/upload_mm/0/f/6/download_15054_1604395972985_03112020BusboekjeLeeuwarden-Groningen18tm30november2020.pdf

Reputatie 7
Badge +3

Apart dat de bus er wel in staat maar dan wordt aangegeven dat de reis niet mogelijk is. Want het is volgens een pdf op de Arriva website wel de juiste tijd voor de bus.

https://www.arriva.nl/groningen/reisinformatie/werk-aan-het-spoor.htm

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er sterk op dat NS een flink aantal steken heeft laten vallen bij het verwerken van de werkzaamheden in Leeuwarden tot reisinformatie. Van onterechte waarschuwingen voor vertraging van de eigen treinen tot het volkomen verkeerd verwerken van de alternatieve dienstregeling van Arriva.

Het is natuurlijk wel een methode voor NS om extra inkomsten te genereren door alle reizigers van Arriva tussen Groningen en Leeuwarden met NS via Meppel te sturen….:thinking:

Nog een aanvulling. Wanneer je in de reisplanner een treinvervangende bus toont dan is het wel zo netjes om daar de juiste vervoerder bij te zetten. Dus Arriva-bus in plaats NS-bus. Dan weten nietsvermoedende reizigers waar ze op moeten letten bij de bushaltes.

Het antwoord van @Laura NS in reactie https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/uitval-trein-leeuwarden-67207?postid=473988#post473988 lijkt me inmiddels niet meer het juiste antwoord. De treinen van NS krijgen helemaal geen vertraging.

Badge +3

Beetje off-topic maar qua communicatie zie ook https://twitter.com/CelesteKldrmn/status/1328272803158757376 en alle reacties (gesplitst over verschillende ‘draadjes’).

NS houdt (via twee medewerkers) vol dat er (herstel)werkzaamheden zijn, maar die zijn er helemaal niet.

Deze treinuitval heeft te maken met herstelwerkzaamheden zoals mijn collega al aangaf. ^SU

Feit is wel dat vanaf 9 november de 3900 (Enkhuizen - Heerlen) niet rijdt tusssen Amsterdam C en Sittard, dus voor Eindhoven - Sittard moet je de 2900 richting Maastricht nemen en dan op Sittard overstappen (naar Arriva of anders 3 minuten later aankomen in Heerlen met een overstap op de 303900).

Komen misschien nog wel topics over (geadviseerde NS - Arriva overstap op Sittard in de spits bij reizen op saldo, en dan de hoofdprijs betalen voor verder naar Heerlen als je vanaf Enkhuizen/Amsterdam/Utrecht/Eindhoven komt?) :sweat_smile:

Ik heb het voor jullie uitgezocht en het klopt inderdaad dat je gedurende deze periode geen rekening hoeft te houden met een vertraging, uitgezonderd 27, 28 en 29 november. Er zijn die dagen wel werkzaamheden waardoor je een gedeelte met een vervangende bus dient te reizen. We doen ons best om onze Reisplanner aan te passen.

Ik heb ook het advies om via Meppel om te reizen vanaf Groningen doorgegeven en deze lijkt ook niet te kloppen. Er zullen gewoon bussen door Arriva worden ingezet. We zijn bezig om uit te zoeken wat er precies mis is gegaan en wat er daadwerkelijk zal gaan gebeuren. Op 18 november en 19 november in de ochtend lijkt het nu wel te kloppen via onze Reisplanner.

Reputatie 7
Badge +3

Je hoeft alleen maar de website van Arriva te raadplegen en je weet meteen alle details. Inclusief de treinvervangende stop- en snelbussen van Arriva tussen Leeuwarden en Buitenpost.

https://www.arriva.nl/friesland-en-waddeneilanden/reisinformatie/werk-aan-het-spoor.htm?regioid=99530

Gaat NS de flauwekulmeldingen uit de reisplanner verwijderen?

*aangepast door moderator

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een vermoeden wat er is misgegaan. De werkzaamheden op het emplacement Leeuwarden aan het spoor richting Groningen zijn vertaald als werkzaamheden voor het hele emplacement. Het gaat in werkelijkheid slechts om de sporen aan de oostkant.

De overige trajecten vanuit Leeuwarden richting Meppel, Harlingen en Stavoren worden totaal niet getroffen door deze werkzaamheden.

De werkzaamheden hadden gemeld moeten worden als werkzaamheden aan het spoor tussen Leeuwarden en Groningen. Dan waren al die waarschuwingen voor vertraging niet verschenen in een reisadvies van bijvoorbeeld Heerenveen naar Leeuwarden.

De enige uitzondering is de driedaagse periode van 27 t/m 29 november wanneer het hele emplacement Leeuwarden buiten dienst is voor testwerkzaamheden vanwege de aansluiting van nieuwe sporen aan de oostzijde van het emplacement.

Ik hoop dat @Iris-postma nog op tijd leest dat er helemaal geen (geplande) vertraging zal zijn tussen Heerenveen en Leeuwarden. De reisplanner verkoopt onzin.

Ik hoop dat @Iris-postma nog op tijd leest dat er helemaal geen (geplande) vertraging zal zijn tussen Heerenveen en Leeuwarden. De reisplanner verkoopt onzin.

Iris-postma heeft de weg naar dit forum gevonden en zal dus nu wel hopelijk correct geïnformeerd zijn, maar wat met de rest van de reizigers die nooit op dit forum komt. Wat mij echt in dit topic maar ook in andere topics verbaasd is de compleet ontbrekende kwaliteitscontrole bij NS. Dit mag toch nooit op deze manier gepubliceerd worden. Ik heb vanochtend ook maar even gecheckt maar als ik op 25 november 2020 de reis Leeuwarden Meppel invoer krijg je nog steeds na doorklikken onderstaande te zien. Misschien kan er een disclaimer bij de reisplanner geplaatst worden: Dit product verspreidt soms foutieve informatie. Wij wijzen elke verantwoordelijkheid bij voorbaat af. (dat laatste is dan weer heel gebruikelijk voor NS :smile: )

Waar is jullie kwaliteitscontrole????

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gisteren een kwalificatie gebruikt voor deze situatie die door moderator @Erryt NS is weggehaald. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er zulke grote fouten ontstaan in de reisinformatie. 

Het lijkt me zinvoller dat er in dit topic zo snel mogelijk iets wordt gedaan met mijn suggestie om de kwalificatie “beste antwoord” bij het bericht https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/uitval-trein-leeuwarden-67207?postid=473988#post473988 te verwijderen. 

Voor iedereen die meeleest: er zijn werkzaamheden op het traject Leeuwarden - Groningen. Er zijn GEEN werkzaamheden op de trajecten Leeuwarden - Meppel, Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Stavoren.

Met uitzondering van de periode 27 t/m 29 november. Dan rijden er helemaal geen treinen naar/van Leeuwarden.

Reputatie 4

Het is duidelijk: Het hele land treint al jaren “spoorboekloos”. Plannen is niet meer nodig, je komt vanzelf aan...ooit.

Ik vind het een merkwaardige aanname, Tonny.s. Het advies is om een dag van te voren deze reis te plannen. De informatie voor de volgende dag klopt gewoon voor alle treinen van, via en naar Leeuwarden. We werken er hard aan. Ik heb te horen gekregen dat de kans groot is dat alle overige dagen van de werkzaamheden na morgen vanaf vrijdag in de Reisplanner zijn verwerkt.

Reputatie 7
Badge +3

Het advies is om een dag van te voren deze reis te plannen.

Nee, dat is “inside information".

Het advies is:

Dat klopt en deze deel ik nu met jullie. Het advies voor reis is dus om een dag van te voren deze te plannen. Hopelijk hoeft dat vanaf vrijdag niet meer.

Reageer