Utrecht Zuilen - Amersfoort, hoe kom ik thuis?

• 5 June 2016
  • 8 reacties
  • 433 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Ik reis altijd met de trein van 0.37 van Zuilen naar Centraal en vervolgens heb ik de laatste aansluiting naar Amersfoort om 0.50.
Bij werkzaamheden de afgelopen tijd reed er altijd een NS-bus rond dezelfde tijd en kon ik de aansluiting halen.
Nu biedt de NS opeens de komende drie(!) maanden(!) géén alternatief! Pak lijn 3 maar (die niet eens op Zuilen stopt). Hierdoor is mijn laatste reismogelijkheid met een half uur vervroegd, maar dit kan ik ivm werk onmogelijk halen.
NS vindt het allemaal 'heel vervelend', maar doet er helemaal niks aan. Kan dit zomaar? 3 maanden lang bij werkzaamheden geen (of in elk geval zeer, zeer slecht) alternatief bieden?!
Of heeft iemand nog een suggestie hoe ik toch thuis kan komen?

8 reacties

Utrecht Zuilen naar CS is niet heel ver, dat is met een fiets prima te doen. Misschien is het een optie om een stadfiets een keer mee te nemen en deze te gebruiken?

Zelfs lopend zou je er ongeveer een half uur over doen, afhankelijk waar je precies vandaan vertrekt zou dat ook nog een optie zijn, omdat je niet hoeft te wachten op de trein in Zuilen.
Hoi mrfreeze, welkom op het NS serviceforum.

Jammer om te lezen dat je last hebt van de werkzaamheden rond Utrecht. Ik vind de suggestie van marv87 wel goed bedacht. Je kunt bijvoorbeeld een OV-fiets abonnement aanschaffen en je bent dan in 10 minuten bij Utrecht Centraal vanaf Zuilen. We moeten als bedrijf rekening houden met kosten en baten en 's avonds/'s nachts reizen er minder mensen.
Hoi mrfreeze, welkom op het NS serviceforum.

Jammer om te lezen dat je last hebt van de werkzaamheden rond Utrecht. Ik vind de suggestie van marv87 wel goed bedacht. Je kunt bijvoorbeeld een OV-fiets abonnement aanschaffen en je bent dan in 10 minuten bij Utrecht Centraal vanaf Zuilen. We moeten als bedrijf rekening houden met kosten en baten en 's avonds/'s nachts reizen er minder mensen.

Hoewel de fiets nemen een alternatief is, verbaas ik me wel erover dat het blijkbaar toegestaan is dat de NS zelf besluit gedurende een zo lange periode een treinrit (busrit) uit de regeling te halen. Als dat een kosten-baten afweging was dan is er vast ook geld beschikbaar om die paar gedupeerde reizigers te compenseren, bijvoorbeeld een aantal keren gratis gebruik van de OV-fiets ofzo..
Dat zou inderdaad een aardig gebaar zijn, marv87. Echter is het moeilijk om vast te stellen wie deze gedupeerde reizigers dan (zullen) zijn.
Kan dit zomaar? 3 maanden lang bij werkzaamheden geen (of in elk geval zeer, zeer slecht) alternatief bieden?!

Het antwoord is ja. NS is door niemand verplicht om alternatief vervoer bij werkzaamheden aan te bieden op tijdstippen die gerelateerd zijn aan de normale dienstregeling. Het minimum is dan volgens de concessie:

NS bedient de ‘overige’ stations, vermeld in de bijlage 5, op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur, minimaal twee keer per uur in iedere richting en daarna tot 24.00 uur alsmede in het weekend van 06.00 tot 24.00 uur, minimaal één keer per uur in iedere richting;

(...)

Een uur als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a en b, omvat elk willekeurig interval van 60 minuten, waarbij in incidentele gevallen dit interval kan uitlopen tot een maximum van 65 minuten.

Dus als de laatste U-OV bus na 22:55 gaat, mag NS u in de kou laten staan en uit kostenoverwegingen doen ze dat gretig.

Dat zou inderdaad een aardig gebaar zijn, marv87. Echter is het moeilijk om vast te stellen wie deze gedupeerde reizigers dan (zullen) zijn.
Daar is een simpele oplossing voor: Zorg voor een fatsoenlijk alternatief van de aankomsttijd van de eerste uitgevallen trein tot de vertrektijd van de laatste uitgevallen trein, zodat reizigers niet op deze manier gedupeerd worden.
Toch jammer dat de NS vooral in problemen denkt in plaats van oplossingen.
De NS is altijd al happig om dit soort 'ondersteuning' via de klantenservice te laten verlopen. Lijkt mij goed te doen om als regeling te nemen dat iedereen die in de afgelopen 2 maanden minimaal 10 keer de late trein heeft genomen in aanmerking te laten komen. Op basis van de OV-chipkaartgegevens moet dat de achterhalen zijn.
Waar een wil is is een weg...
Reputatie 7
Badge +3
Bedankt voor de reacties en het meedenken. Ja, fietsen is een optie, maar ik blijf erbij dat het schandalig is hoe NS dit 'regelt'. Het is werkelijk een zootje, buschauffeurs die geen idee hebben dat de stadsbus het alternatief is, enz.
De reacties van de NS medewerkers zeggen mij genoeg. Het enige dat jullie interesseert is kosten. Dat reizigers drie maanden lang niet normaal thuis kunnen komen is niet relevant. Oplossing is namelijk heel simpel: net als bij vorige werkzaamheden een NS-bus die rond dezelfde tijd vertrekt. Ook al is dat maar voor een handjevol mensen, ook die willen graag naar huis.
Begrijpelijk mrfreeze dat je hier melding over maakt. We hebben i.m.o. een goede afspraak gemaakt met U-OV, maar in de communicatie gaat blijkbaar toch het één en ander mis. Ik heb dit gisteren nog aangekaart naar aanleiding van andere topics op het forum. Natuurlijk vinden we iedere reiziger belangrijk en gaat het niet alleen maar om de kosten, maar het financiële plaatje speelt altijd óók een rol in de besluitvorming.

Reageer