VEEVERVOER i p v trein in UTRECHT CS is langer lopen dan nodig

Reputatie 7
Badge
Kan degene die regelt dat er bussen nodig zijn voor bijv. Utrecht Hilversum zorgen
1) dat er voldoende bussen zijn (nu overvolle staanplaatsen van Hilversum tot Utrecht) en
2) dat deze bussen BIJ de ingang van het station stoppen, in plaats van 600 meter verder?

Helaas is het al zo dat reizen met NS betekent dat je - net als op luchthavens - meer loopt dan reist. In Den Bosch staan de stoptreinen op 200 meter afstand van de trap en lift opgesteld. Niet leuk als je met je bagage moet zeulen, maar erg frustrerend als je bij vertraging moet hollen om de aansluiting te halen.

Bij aankomst met de treinvervangende bus uit Hilversum blijkt dat de chauffeur de passagiers niet afzet bij de trams en stadsbussen op het Jaarbeursplein, en ook niet de U-bocht bij de Mineurslaan maakt, maar over de Croeselaan helemaal tot aan de kruising Van Zijstweg doorrijdt om te keren, en om terug te rijden naar de uitstapplek bij de kruising Croeselaan/Rabostraat. Dat "omrijden" kost al 4 minuten meer, maar de wandeling daarna naar de ingang van het station nog eens 3 minuten. Nergens voor nodig: goed overleg met gemeente, bouwers en U-bus had een uitstaphalte opgeleverd voor de trappen van Utrecht CS. Scheelt 400 meter lopen!

16 reacties

Reputatie 7
Badge
de gedwongen looproute = geel.
de gedwongen omweg van de bus = groen
Reputatie 7
Wij krijgen dagelijks feedback over het busvervoer tussen Utrecht Centraal en Hilversum, helaas is het niet al te positieve feedback. Naast de punten die jijzelf aanstipt, wordt er ook gesproken over bussen die vol aankomen op Hilversum, waar vervolgens niemand meer richting Mediapark kan meereizen, waar toch ontzettend veel reizigers uitstappen. Wij hebben vanuit Social Media i.c.m. het Serviceforum al uitgebreide feedback geleverd over deze case, waar ik jouw goed onderbouwde klacht aan zal toevoegen. Zoals je aangeeft, zal er overlegd moeten worden met de gemeente of de stop van deze bus op deze ietwat verre locatie kan worden veranderd. Bedenk hierbij wel dat het onmogelijk is om vervangend vervoer zo accuraat en doeltreffend te maken als het reguliere vervoer van Hilversum naar Utrecht Centraal. Niet alleen omdat we op een van de drukkere trajecten van Nederland praten, maar ook de soms onvriendelijke bereikbaarheid van Utrecht Centraal met vervangende bussen, gezien het reguliere busnetwerk daar soms al moeite heeft. Het is druk op Utrecht Centraal, ik verwacht dat deze afspraak is gemaakt om de andere vervoerdiensten niet ten nadele te zijn van deze work-around.
Reputatie 7
Badge
Wij krijgen dagelijks feedback over het busvervoer tussen Utrecht Centraal en Hilversum, helaas is het niet al te positieve feedback. Naast de punten die jijzelf aanstipt, wordt er ook gesproken over bussen die vol aankomen op Hilversum, waar vervolgens niemand meer richting Mediapark kan meereizen, waar toch ontzettend veel reizigers uitstappen. Wij hebben vanuit Social Media i.c.m. het Serviceforum al uitgebreide feedback geleverd over deze case, waar ik jouw goed onderbouwde klacht aan zal toevoegen. Zoals je aangeeft, zal er overlegd moeten worden met de gemeente of de stop van deze bus op deze ietwat verre locatie kan worden veranderd. Bedenk hierbij wel dat het onmogelijk is om vervangend vervoer zo accuraat en doeltreffend te maken als het reguliere vervoer van Hilversum naar Utrecht Centraal. Niet alleen omdat we op een van de drukkere trajecten van Nederland praten, maar ook de soms onvriendelijke bereikbaarheid van Utrecht Centraal met vervangende bussen, gezien het reguliere busnetwerk daar soms al moeite heeft. Het is druk op Utrecht Centraal, ik verwacht dat deze afspraak is gemaakt om de andere vervoerdiensten niet ten nadele te zijn van deze work-around.

Thomas, dank voor je snelle reactie. Ik geloof in goede bedoelingen, en begrijp dat vervangend vervoer niet zo snel is als de trein, maar dit lijkt meer werk van een zoveelste onervaren uitzendkracht die niet ter plaatse is gaan kijken naar oplossingen, en ook niet heeft proefgereden over het sukkeltraject. Bussen hadden op 3 plaatsen gemakkelijk de snelweg op- en af gekunt, maar sukkelen nu over binnenweggetjes.

Costumer experience is vooral je als klant gedragen.
Reputatie 7
Zou je mij kunnen aangeven wat een alternatieve route zou kunnen zijn, klant_Jac, zodat ik dit ook als verbetering door kan geven. Ben zelf bekend in Utrecht, maar vooral met de fiets en de benenwagen. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat deze binnenwegen worden gekozen om eventuele opstoppingen op de ring te voorkomen?
Reputatie 7
Badge
Zou je mij kunnen aangeven wat een alternatieve route zou kunnen zijn, klant_Jac, zodat ik dit ook als verbetering door kan geven. Ben zelf bekend in Utrecht, maar vooral met de fiets en de benenwagen. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat deze binnenwegen worden gekozen om eventuele opstoppingen op de ring te voorkomen?

U bedoelt verbeteringen voor de gehele route? Of alleen voor het uitstappen bij CS?

De binnendoorweg via Maartensdijk wordt m.i. genomen om een op-/uitstapplaats bij station Hollandse Rading te creeëren, maar normaliter stopt daar slechts de helft van de stoptreinen, en is het aantal in-/uitstappers minimaal. Gisteren in de spits 4 mensen. Een taxibusje zou dat makkelijk aankunnen. De passagiers tussen Hilversum en Hilversum-Sportpark zijn meer geholpen met pendeldiensten over de A27, afslag 31 vice versa afslag 33. Dat is nog vóór de files op de Utrechtse Ring. Er staan overigens meer files op de Utrechtseweg in Hilversum, dan op de A27.

In Utrecht is de huidige route van Utrecht Overvecht over de Mr. Tripkade, W.van Noortstraat, over de Adelaarstraat, Oudenoord, Weerdsingel, Daalsetunnel naar de Croeselaan. Als station Utrecht Overvecht MOET worden aangedaan, is deze route noodzakelijk, maar is in/uit stappen via de Daalsesingel op het Smakkelaarsveld een betere optie. Dat scheelt de files en vertragingen in en rondom de Daalsetunnel en Croeselaan,
Reputatie 7
Vriendelijk dat je mij met u aanspreekt, is in dit geval niet nodig. Ik ben, net als jij, een reiziger die vaak van dit traject gebruik maakt en wil niet overkomen als een meerdere in dit geval. Daarnaast ben ik nog jong en fris. 🙂
Ik doel hier inderdaad op de aankomst op Utrecht Centraal, want daar lijkt het grootste hekelpunt te liggen. Je geeft aan dat de bus via binnenwegen Utrecht binnenrijdt, en vervolgens met een onlogische route buiten het station stopt. Zou jouw alternatief zijn om bij de bussen te laten stoppen bij de stopplaats Jaarbeursplein of liever aan de Jaarbeurskant, zodat je sneller het station binnen bent?
Reputatie 7
Badge
In Utrecht is de huidige route van Utrecht Overvecht naar CS over de Mr. Tripkade, W.van Noortstraat, over de Adelaarstraat, Oudenoord, Weerdsingel, Daalsetunnel naar de Croeselaan, en alleen al de tunnel Daalseweg en de verkeerslichten en opbraken op de Croeseweg kosten - heb ik gisteren bijgehouden - in de drukke uren 10 minuten extra.

Als station Utrecht Overvecht MOET worden aangedaan, is deze route noodzakelijk, maar is in/uit stappen aan de stadszijde via de Daalsesingel op het Smakkelaarsveld een betere optie (daar is een tunnel naar alle sporen !!). Dat scheelt de files en vertragingen in en rondom de Daalsetunnel en Croeselaan.

Ander alternatief is op de Croeseweg de inrit van tram en stadsbussen gebruiken en te halteren bij uitstaphalte G9 op het Jaarbeursplein (waar nu enkele bussen hun halte hebben). Ik weet dat daar een bouwput is, maar achter de trams, naast NH Hotel is ruimte om een instaphalte te maken. Daar ben je dan via de zijtrap sneller op/van het stationsplatform. Rolstoelgangers moeten de lift bij de brede trappen nemen (als die al met de bus zouden kunnen/willen).
Reputatie 7
Klare taal. Ik ga dit voor je doorgeven aan het verantwoordelijken voor dit trein vervangend vervoer. Nu moet ik aangeven dat het voor deze werkzaamheden misschien niet meer veranderd wordt of kan worden, maar het in ieder geval nuttig is om hiervan op de hoogte te zijn. Bedankt voor jouw input, dat waarderen zij maar ik ook. Onduidelijk of ik hier terugkoppeling op kan geven, hoogstwaarschijnlijk krijg ik te horen: 'we gaan dit meenemen voor deze en volgende werkzaamheden.'
Reputatie 7
Badge
OK. Thx.

Ik wil best in ruil voor een jaarabonnement elke week dit soort tips geven 😉 Dat helpt het NS OV prettiger maken.
Reputatie 3
@klant_jac: in- en uitstappen bij het Smakkelaarsveld lijkt me niet een hele handige keuze ivm de drukte van fietsers enzo rond deze bouwput. Bovendien sluit de Noordertunnel slechts aan op de sporen 1 t/m 15 en niet op alle zoals je aangeeft. Ik zou eerder inzetten op beter onderhandelen met de andere busvervoerders om ruimte te creëren bij de al bestaandd bushaltes voor hef Beatrixtheater.

Ik heb ook twijfels bij de door NS gekozen routes. Persoonlijk had ik een pendeldienst Bilthoven - Overvecht gemaakt, zodat deze niet vertraagd wordt in het centrum van Utrecht (doorgaande reizigers pakken immers toch de trein). De bus Utrecht - Hilversum had dan wat vaker kunnen rijden in een stop- en snelbusvariant.
Reputatie 7
Badge

Klare taal. ...Het is in ieder geval nuttig om hiervan op de hoogte te zijn. '

Thomas, Nog een voorbeeld van "achter het bureau plannen": bij het inhuren van bussen bij tourincarbedrijven zal nooit serieus besproken en getest zijn welke bussen worden ingezet, en of die bussen de route wel kunnen rijden. Immers, voor een uitzendkracht is een bus een bus. Maar waar de ingezette Syntus stadsbussen een hoek wél kunnen nemen, kan een verlengde tourincar dat nou net niet. Dat euvel speelt bij de hoek Darwindreef > Wolgadreef in Utrecht Overvecht, waar de bus vanuit een smalle voorsorteerstrook rechtsaf in een smalle rijbaan moet draaien, maar een lange touringcar de draai niet kan maken omdat er een verkeerslicht, lantaarnpaal, verkeersbord en vluchtheuvel zodanig zijn gepositioneerd dat de bus óf linksvoor, óf linksachter klem zit. Resultaat is vertraging...

ook dit kan worden voorkomen als je achter je bureau vandaan komt, en zo'n rit met de uitverkoren tourincar(s) gaat test-rijden.
Reputatie 7
Badge
er waren nog wat van die vertragingspunten op de route, maar meer zal ik er niet over "zeuren"
Reputatie 6
Badge
Een verder verbeteringspunt: Als een trein normaal 4x per uur rijdt, dan verwacht ik dat ook van een vervangende bus. Nu reed de vervangende bus, op enkele uren na, slechts 2x per uur. Niet alleen de reistijd, maar ook de overstaptijd was enorm. Konden er trouwens geen sprinters pendelen tussen Utrecht Centraal en Overvecht? Het busvervoer in de stad duurde (niet heel vreemd) vrij lang...

Gelukkig duurde dit maar een week en is het weer voorbij. De informatievoorziening op en bij de stations was trouwens wel in orde.
Reputatie 6
Badge +1
Een verder verbeteringspunt: Als een trein normaal 4x per uur rijdt, dan verwacht ik dat ook van een vervangende bus. Nu reed de vervangende bus, op enkele uren na, slechts 2x per uur. Niet alleen de reistijd, maar ook de overstaptijd was enorm. Konden er trouwens geen sprinters pendelen tussen Utrecht Centraal en Overvecht? Het busvervoer in de stad duurde (niet heel vreemd) vrij lang...

Gelukkig duurde dit maar een week en is het weer voorbij. De informatievoorziening op en bij de stations was trouwens wel in orde.

Treinen van Utrecht naar Utrecht Overvecht inleggen is lastig, aangezien je in Overvecht niet veilig kunt keren om de andere kant op te rijden... de enige mogelijkheid is doorrijden tot Bilthoven, maar dat kon vanwege de werkzaamheden niet...
Reputatie 7
Badge
Treinen van Utrecht naar Utrecht Overvecht inleggen is lastig, aangezien je in Overvecht niet veilig kunt keren om de andere kant op te rijden... de enige mogelijkheid is doorrijden tot Bilthoven, maar dat kon vanwege de werkzaamheden niet...

Wat een argument in deze tijd van technologie...pffff!!! Ik lees op dit forum alleen maar wat NIET kan, en niet wat er WEL kan. Hebben Prorail en NS zich dan zo klemgezet en lamgemaakt, dat er anno 2017 niet eens één treinstel individueel heen en weer kan pendelen over één spoor?
Ene treinstel pendelt van spoor 2 op Utrecht CS naar spoor 3 op Overvecht, en andere treinstel pendelt spoor 1 op Utrecht CS naar spoor 1 op Overvecht, en terug. Iedere 7,5 minuut een trein. Botsen kan niet.

De kern van dit soort klantonvriendelijke toestanden is dat er niet lang wordt nagedacht over wat wél kan, maar gelijk alles in de default stop-stand gaat.
Reputatie 2
Ehm, tussen Utrecht en Overvecht pendelen ging tijdens deze werkzaamheden wat lastig doordat daar juist het werk plaatsvond en geen spoor meer op z'n plek lag.
Het was hooguit mogelijk geweest vanuit Bilthoven tot Utrecht Overvecht te rijden, maar omdat de meeste reizigers van de kleine eerdere stationnetjes toch naar Utrecht Centraal willen was ervoor gekozen de Sprinters uit Amersfoort na Bilthoven non-stop naar Utrecht C te laten rijden (via spoor 3 op Overvecht rijden kan daarbij niet, want dan kom je net een stukje door het stuk waar gewerkt werd)

Reageer