beantwoord

Verplicht toeslag wegens omleiding reisweg door werkzaamheden?

• 11 april 2018
  • 8 reacties
  • 515 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
14 en 15 april zijn er werkzaamheden tussen Rotterdam CS en Utrecht. De reisplanner leidt nu via Schiphol-zwolle-groningen (eindbestemming). Dit betreft een toeslag trein. Een toeslag die normaliter niet nodig zou zijn geweest zonder deze werkzaamheden. Toeslag vermijdend reizen beperkt de mogelijke aansluit mogelijkheden onacceptabel. Hoe gaat NS om met het naleven van toeslag betaling tijdens dit weekend? Aangezien de reden van omleiden via andere route bij NS gelegen is? Kortom: moet er een toeslagkaartje gekocht worden omdat door redenen die bij NS gelegen zijn niet via de gebruikelijke route gereisd kan worden maar dit via een toeslag route moet dd. 14 en 15 april a.s.?
icon

Beste antwoord door Anonymous 11 april 2018, 22:38

Ik zie dan als alternatieve mogelijkheid om 20.12 uur een trein van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal vanaf spoor 9 met een overstap op Leiden Centraal van spoor 5b naar spoor 4b naar de IC naar Groningen. LET OP !! dit is een korte overstap van maar 2 minuten wel een overstap op hetzelfde perron.
Bekijk origineel

8 reacties

Er rijdt toch ook wel een trein ZONDER toeslag?? Helaas geeft u niet aan waar vandaan u wilt reizen naar Groningen of dat moet Rotterdam CS zijn, dan kunnen we wellicht even meekijken als u ons ook een tijdstip van reizen kunt aangeven.
hallo suus4 en welkom op het NS Forum,

Via onze Reisplanner kan je ten alle tijden achterhalen of je een toeslag moet betalen. Het is mij ook nog niet duidelijk welke reis je exact wilt gaan maken.
De reisweg is Rotterdam CS naar Groningen. Eerst Flixbus Gent Rotterdam met aankomst 19.40. De eerste 2 mogelijkheden op aansluiting met trein om reisweg te vervolgen zijn met toeslag of thalys. Er rijdt per uur maar 1 trein zonder toeslag door naar Groningen. Normaal zou ik vanaf Rotterdam via Utrecht door reizen met kortere reistijd en meerdere keuzes per uur zonder enige vorm van toeslag. Meer principieel punt dan dat het om grote bedragen gaat mss. Maar voor de meest logische aansluiting op .57 moet toeslag betaald worden en kost de reis nog eens meer terwijl ik niet om de reisweg omleiding gevraagd heb.
Ik zie dan als alternatieve mogelijkheid om 20.12 uur een trein van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal vanaf spoor 9 met een overstap op Leiden Centraal van spoor 5b naar spoor 4b naar de IC naar Groningen. LET OP !! dit is een korte overstap van maar 2 minuten wel een overstap op hetzelfde perron.
Reputatie 3
suus4,

Het komt vaker voor dat NS kort voor werkzaamheden wakker schrikt.
Je kan de ICdirect dan zonder toeslag nemen.
Kijk vrijdag nog eens op de pagina met werkzaamheden.
Uiteraard had ik die gezien. Dat is de enige aansluiting zonder vorm van toeslag slechts 1 keer per uur rijdend. Met een korte overstap heb ik geen positieve ervaringen. En dat nog 2 keer in dezelfde reis ook. Ik proef uit het antwoord door dat ik niet aan een toeslag ontkom. Maar de .57 geeft iets meer overstao tijd hoewel ook 1 korte overstap. Maar geen 2 na een toch al lange reis. Principieel zou ik zeggen dat NS op deze momenten coulanter zou moeten omgaan met het (niet) aanschaffen van een toeslagkaartje.
Reputatie 7
Badge
De reisweg is Rotterdam CS naar Groningen. Eerst Flixbus Gent Rotterdam met aankomst 19.40..
mijn ervaring met de Flixbus is dat deze - net als andere lange afstandsbussen later aankomt dan gepland. Een keer zelfs voor Antwerpen tunnel zoveel vertraging dat ik uitgestapt ben, en met tram naar Centraal en daarna Benelux naar NL. Houdt dus alternatieven bij de hand. Je kunt altijd achteraf de toeslag uit coulance terugvragen.
Reputatie 6
Badge
Bij werkzaamheden tussen Utrecht en Woerden lijkt de toeslag niet te vervallen. Wel rondom Gouda, wat eigenlijk hetzelfde traject is maar waarschijnlijk meer hinder veroorzaakt. In het Hemelvaartsweekend is ICD dan wel zonder toeslag.

Reageer