beantwoord

Vertrekperron onbekend

Op maandag 11 juli 2016 wilde ik om 16.52 vanaf Utrecht Centraal naar 's-Hertogenbosch. Deze week wordt flink gewerkt rondom Utrecht en zijn er vele wijzigingen. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat er kennelijk een trein vertrekt om 16.52, maar dat het vertrekperron nergens te vinden is. De reisplanner-app noemde geen vertrekperron, de beeldschermen bij de perrons noemden alleen andere bestemmingen (ik heb gerend van perron 21 t/m perron 7).
Hoe kan het toch dat zulke essentiële informatie gewoon niet bekend gemaakt wordt?
icon

Beste antwoord door Brian NS 14 juli 2016, 12:54

Ik heb de volgende informatie van onze collega's van de reisinformatie gekregen: Om te voorkomen dat je onterecht moet overstappen in Utrecht is besloten om doorgaande verbindingen te maken in de reisplanner. Echter, door een "bug" die niet eerder optrad, er worden namelijk twee treinen die een treinnummer hebben met 700000 erbij opgeteld, komen de spoornummers niet in de actuele vertrektijden of staan treinen er zelfs twee keer in. Deze bug wordt er uit gehaald. Heb je uiteindelijk wel juiste trein kunnen pakken, JayBee?
Bekijk origineel

17 reacties

Ik zag afgelopen weekend in de reisplanner een aantal fouten staan. Een aantal treinen, met name de gekoppelde intercity's Den Haag/Rotterdam - Limburg, stond twee keer in de reisplanner en zonder vertrekspoor. U kunt ervan uitgaan tijdens deze werkzaamheden dat de intercity naar het zuiden des lands van spoor 21 vertrekt. Normaal zou dit spoor 18 zijn, maar het is nu net even anders. Verder viel het me op dat sommige intercity's wel doorgekoppeld in de reisplanner staan en andere de eindbestemming Utrecht hadden, terwijl alle intercity's in werkelijkheid doorgekoppeld reden. De reisinformatie is tijdens deze werkzaamheden gewoon erg slecht bijgewerkt, zoals ook u helaas heeft ondervonden. NS is hier op dit forum al vaak op gewezen, maar informatievoorziening blijft lastig.
De reisinformatie is tijdens deze werkzaamheden gewoon erg slecht bijgewerkt, zoals ook u helaas heeft ondervonden. NS is hier op dit forum al vaak op gewezen, maar informatievoorziening blijft lastig.
Een deel van de functionaliteit is alleen beschikbaar voor treinen die in Jaarplan zitten. Dan houdt het dus (even) op.
De vertreksporen zouden toch ook bij treinen op iets anders dan jaarplan aangegeven moeten kunnen worden? Lijkt me wel zo handig. Het kan wel, want bij werkzaamheden wordt het vertrekspoor van bijvoorbeeld de gekoppelde IC Vlissingen-Groningen/Leeuwarden wel aangegeven. Het lijkt me dat er nu iets over het hoofd gezien is, want op de foto is te zien dat zelfs op het station geen spoor bekend is.
Ik doel in dit geval op de doorgaande verbindingen e.d., niet op de vertreksporen. Deze waren in de keten gewoon bekend: https://forum.ns.nl/de-trein-11/falen-de-reisinformatie-19775?postid=157777
Aah ik zie het. Dit verklaart denk ik ook waarom sommige treinen twee keer bij de actuele vertrektijden in de reisplanner stonden. Maar waarom het spoor bij sommige treinen niet op het station en in de reisplanner vermeld stond? Wel gek inderdaad dat sommige treinen wel als doorgaande verbinding worden gezien en andere niet.
Ook raar dat hier nog geen NS medewerker gereageerd heeft
Ik heb de volgende informatie van onze collega's van de reisinformatie gekregen: Om te voorkomen dat je onterecht moet overstappen in Utrecht is besloten om doorgaande verbindingen te maken in de reisplanner. Echter, door een "bug" die niet eerder optrad, er worden namelijk twee treinen die een treinnummer hebben met 700000 erbij opgeteld, komen de spoornummers niet in de actuele vertrektijden of staan treinen er zelfs twee keer in. Deze bug wordt er uit gehaald. Heb je uiteindelijk wel juiste trein kunnen pakken, JayBee?
De eerst vertrekkende trein, van 16.52, heb ik niet kunnen vinden. Ben uiteindelijk vertrokken in de trein van 17.08.
Als dagelijkse treinreiziger red ik me uiteindelijk wel... ik heb al aardig wat verstoringen meegemaakt. Maar voor een incidentele reiziger zijn dit echte afknappers.
(...)er worden namelijk twee treinen die een treinnummer hebben met 700000 erbij opgeteld(...)

Ik raak ook het spoor kwijt in deze bijzin. Bedoel je "er worden namelijk twee treinen opgeteld", met als nadere informatie over die treinen dat ze "een treinnummer hebben met 700000 erbij" (maar hoe tel je treinen op?). Of bedoel je bedoel je "er worden namelijk twee treinen erbij opgeteld", met als nadere informatie over die treinen dat ze "een treinnummer hebben met 700000" (maar waar tel je die treinen dan bij op en hoe?). Of bedoel je "er worden namelijk twee treinen", met als nadere informatie over die treinen dat ze "een treinnummer hebben met 700000 erbij opgeteld" (maar wat worden die treinen dan?).
Nee, treinnummers met 6 of meer tekens zijn geen treinnummer maar variant. Ander veld in de backend. Ik had daar zelf ook een foutje mee gemaakt waardoor het met doorgekoppelde services niet goed ging. Doorgaande treinen e.d. tref je bijna nooit aan in variant reeksen, dit is de eerste keer in jaren dat ik het zo gebruikt zie worden.

700000

Ceci n'est pas un chiffre.
Dat zijn 6 tekens en derhalve een variant, geen treinnummer.

Reputatie 6
Badge +1
De eerst vertrekkende trein, van 16.52, heb ik niet kunnen vinden. Ben uiteindelijk vertrokken in de trein van 17.08.
Als dagelijkse treinreiziger red ik me uiteindelijk wel... ik heb al aardig wat verstoringen meegemaakt. Maar voor een incidentele reiziger zijn dit echte afknappers.

Eén troost: de trein van 16.52u heeft vorige week op geen enkele dag gereden. Vanwege de werkzaamheden en de beperkte spoorbeschikbaarheid was de treindienst uitgedund tot eens in het half uur.
Reputatie 4
Eh...tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch reden de normale hoeveelheid Intercity's, er was alleen in het aantal sprinters gesneden vorige week.
Reputatie 6
Badge +1
Hmm... ik zie dat je gelijk hebt...
Reputatie 4
En de intercity's maakten tussen Utrecht en Houten Castellum gebruik van de sprintersporen waardoor er één van de twee sprinterseries opgeofferd moest worden tussen Utrecht en Geldermalsen.

Reageer