beantwoord

Vervangend busvervoer en dal vrij abonnement

• 11 August 2021
  • 5 reacties
  • 116 Bekeken

De titel maakt niet alles direct duidelijk, maar ik heb een vraag over overstappen bij vervangend vervoer als men een dal vrij abonnement heeft. 

Over een paar weken zijn er werkzaamheden op station Geldermalsen. Er rijdt dan een bus tussen Houten Castellum en 's Herthogenbosch (met de nodige tussenstops). Stel nu dat ik incheck voor 16:00 uur in Utrecht, maar vanwege in/uitcheckpoortjes eerst moet uitchecken bij de trein en weer moet inchecken in de bus naar Geldermalsen (of in tegengestelde richting natuurlijk). Betekent dit dan dat het tweede deel van de reis onder de spits valt en dus volledig betaald moet worden of niet?

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 August 2021, 16:30

Als er minder dan 35 minuten zit tussen uitchecken en opnieuw inchecken, ziet NS dit als één reis. In dat geval blijft het tarief gelden dat van toepassing was bij het eerste incheckmoment. In Utrecht inchecken in de daluren betekent dus dat de hele reis gratis is, ook met onderweg uit- en inchecken in Houten. Op deze pagina kunt u daar meer over lezen.

Overigens rijden er snelbussen tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch van maandag 23 tot en met vrijdag 27 augustus. Als u naar 's-Hertogenbosch wil, dan hoeft u dus niet met de trein naar Houten, dan met de bus naar Geldermalsen en daarna weer met de trein verder, maar kunt u rechtstreeks met één bus van Utrecht naar 's-Hertogenbosch. Alleen in het weekend rijden de snelbussen niet, maar dan zijn er natuurlijk ook geen spitsuren.

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Als er minder dan 35 minuten zit tussen uitchecken en opnieuw inchecken, ziet NS dit als één reis. In dat geval blijft het tarief gelden dat van toepassing was bij het eerste incheckmoment. In Utrecht inchecken in de daluren betekent dus dat de hele reis gratis is, ook met onderweg uit- en inchecken in Houten. Op deze pagina kunt u daar meer over lezen.

Overigens rijden er snelbussen tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch van maandag 23 tot en met vrijdag 27 augustus. Als u naar 's-Hertogenbosch wil, dan hoeft u dus niet met de trein naar Houten, dan met de bus naar Geldermalsen en daarna weer met de trein verder, maar kunt u rechtstreeks met één bus van Utrecht naar 's-Hertogenbosch. Alleen in het weekend rijden de snelbussen niet, maar dan zijn er natuurlijk ook geen spitsuren.

Badge +3

Als je in Geldermalsen moet zijn heb je inderdaad een stopbus Houten - Culemborg - Geldermalsen (reizigers vanaf Houten Castellum reizen via Houten).

Wie in het weekend van Utrecht naar ‘s-Hertogenbosch (of verder) wil kan net zo goed met de trein via Nijmegen, dat duurt net zo lang als met de (mogelijk volle) stopbussen.

Reputatie 5

Geen snelbussen? Het wordt steeds armoediger op het Nederlandse spoor. Maargoed, de trein is natuurlijk een schoolbus op stalenwielen, forenzen zul je er niet tegenkomen, dus niemand die er last van heeft toch? :)

Bedankt voor de antwoorden, vooral Tochjo. Ik heb mijn antwoord en snap nu hoe het werkt, maar even voor de duidelijkheid, ik ben een forens en woon nabij Geldermalsen.

Badge +3

Ja, ik had uw bericht wat snel gelezen, zag ik na Roberts bericht. Mooi dat het duidelijk is :slight_smile:

Reageer