beantwoord

Vervangend busvervoer komt 's nachts niet opdagen, taxi kosten?


Zaterdag avond 30 juni 2018 rijden er tussen Boxtel en Oisterwijk geen treinen wegen onderhoud. Er worden bussen ingezet, de dienstregeling staat op de ns site: bussen 10 min over het heel en half uur, tot zondagochtend 01:10.

Vanaf 00:30 stonden we voor station Oisterwijk te wachten, maar er komt geen bus opdagen... We hebben gewacht tot 01:20, in die tijd hadden er dus 2 bussen moeten rijden, maar nee, niks.
Uiteindelijk met een taxi naar Boxtel moeten reizen, a 29 Euro.

Is dit te declareren bij de ns?
icon

Beste antwoord door Robert B 1 juli 2018, 12:22

Welkom bij de NS Community!



Normaal gesproken wordt het op eigen initiatief nemen van alternatief vervoer niet vergoed, maar wellicht kan de klantenservice nog iets voor jullie betekenen.



Als je door onaangekondigde vertragingen of verstoringen 's avonds laat niet meer op je bestemming kunt komen moet je je eigenlijk melden bij een SOS/Info zuil of bij personeel op het station. Die kunnen wel een taxi regelen op kosten van NS.
Bekijk origineel

36 reacties

Men weet het zelf volgens mij ook niet meer. Dit soort acties zorgt in ieder geval voor willekeur. Het filmpje is uit 2016 en ik zou NS er gewoon mee om de oren blijven slaan tot woordvoering en klantenservice op één lijn zitten. Recenter was men ook bij NS voor een OV-fiets verhaal en kon het geld ook lachend ter plekke uit de muur worden getrokken. Dat is normaal ook wel anders natuurlijk.
Badge +3
Het filmpje is oud (maar 2016 ge-repost?) dus daar vallen geen rechten meer aan te ontlenen.

Ik verwacht dat als @raytje dit ondertussen via een andere weg geregeld/toegezegd gekregen heeft (en 5 dagen moest wachten) die dagen misschien maanden worden.. en/of de terugkoppeling naar hier nooit meer komt.

Taxi vergoeding wordt dus (liefst vooraf maar kan dus ook achteraf, geen garantie) per geval bekeken. Dat is wel zo prettig, maar roept natuurlijk oproer op "zij wel en ik niet!"

Dus dan (complot-theorie) wordt die vergoed uit coulance, op voorwaarde dat je dat niet gaat rondtoeteren op social media. Daar kan ik wel mee leven, zie mijn eerdere reactie (zonder camera, paar 1e klas dagkaartjes ook prima...).
Ik zou nog even reageren wanneer ik reactie kreeg van de NS klantenservice.

Zoals gezegd heb ik via een contact formulier de hele situatie uitgelegd, en moest vrij lang wachten voor ik antwoord kreeg. Het kwam er op neer dat ik recht had op vergoeding. Ik moest daarvoor de originele taxi factuur opsturen. Daarna kreeg ik bericht dat het hele bedrag van de factuur op mijn rekening gestort zou worden.

Om toekomstige nachtelijke achterblijvers te helpen, hieronder de tekst die ik mbv het contactformulier naar NS klantenservice verstuurd heb:
In de nacht van zaterdag 30 juni op zondag 1 juli wilde ik met mijn vrouw met gepland vervangend busvervoer van station Oisterwijk naar station Boxtel reizen. De NS website gaf aan dat de bussen om het half uur zouden rijden (00:10, 00:40 en als laatste rit 01:10). Ik was rond 00:20 op het station. De 2 bussen van 00:40 en 01:10 kwamen niet opdagen. Daardoor heb ik een taxi moeten gebruiken. Dit kostte 29 euro. Dit wil ik graag declareren. De NS Klantenservice gaf aan dat dit inderdaad declarabel is en gaf aan via deze mail service het verhaal te vertellen. Met vriendelijke groeten,

Hartelijk dank voor jullie tips!
Tnx, er is dus ruimte voor uitzonderingen en moderators zijn ook in de positie om dat besluit te nemen, begrijp ik.
Reputatie 5
Het is dus niet per definitie niet mogelijk, maar wanneer dit door een moderator gezegd wordt, zal uit het verhaal in kwestie al duidelijk zijn dat die situatie geen uitzondering vormt.
Volgens mij is de insteek van mijn vraag best helder. In de regel wordt (door andere forumleden) gezegd dat het per definitie niet mogelijk is, ook wanneer TS een helder verhaal heeft en waar dingen waarschijnlijk niet lekker zijn gelopen. Het correcte antwoord is dus om het altijd aan klantenservice voor te leggen in zo'n geval, want er zijn wel degelijk uitzonderingen mogelijk? In welke bewoording je die vraag stelt, lijkt me verder detail.
Reputatie 5
Zoals Miriam al heeft aangegeven: de kosten worden in principe niet vergoed, behalve bij een uitzondering. Wat een uitzondering is, wordt per geval bekeken.
Dat het dan dus gaat om 'lief vragen' aan de Klantenservice, is dus onjuist.
Zou een moderator (de eerste passage) van mijn bericht hierboven willen bevestigen alsjeblieft? Een hoop onwetende forumleden zouden daarmee geholpen zijn, omdat het advies dan toch altijd moet zijn om het geheel aan klantenservice voor te leggen wanneer het om een 'uitzonderlijke situatie' gaat.
Badge +3
Edit:... ik wilde in een ander topic reageren. Twee (browser) sessies gaan niet goed samen hier dus.

Da's op zich mooi want multitasken kan ik ook niet zo goed...
We bekijken hierin iedere situatie afzonderlijk en zo zal de situatie van raytje nu ook worden bekeken.
Het veel gegeven antwoord "Nee, kan niet" is dus niet correct en moet zijn "Nee, vraag het lief aan klantenservice"?

(en loop met draaiende camera hgb4 in als je je zin niet krijgt, lol)
Update: In principe worden taxikosten niet vergoed, maar er zijn altijd uitzonderingen. Zo ook in het filmpje waar naar wordt gelinkt. Het meisje in dit flimpje was in een trein gestapt die uiteindelijk op een rangeerterrein uitkwam, terwijl op de borden anders stond aangegeven. Deze situatie is natuurlijk uitzonderlijk en hierin is er gekozen voor een vergoeding. We bekijken hierin iedere situatie afzonderlijk en zo zal de situatie van raytje nu ook worden bekeken.
Dat is fijn om te lezen raytje. Zou je ons willen laten weten als je een reactie ontvangt?

Wat betreft het filmpje, dit heb ik nog uitstaan en helaas nog geen terugkoppeling ontvangen.
Ik heb met NS klantenservice contact gehad en het hele verhaal uitgelegd. Volgens de dame bij de klantenservice voldeed ik, voor zover zij zo snel kon beoordelen, aan de voorwaarden om de taxikosten vergoed te krijgen. Ik heb via een contactformulier alles via mail ingediend en wacht nu af (5 werkdagen).
Ik houd jullie op de hoogte.
Badge +3
Vind het “programma” verschrikkelijk verders.
Geen woorden voor inderdaad. Dit is Sesamstraat- of hooguit Klokhuisnievau voor de jeugd van tegenwoordig.

Maar goed, als woordvoering/communicatie ('anders zetten we het op YouTube hoor') daar aan mee wenst te werken, prima. Inclusief confetti..

Ik zou het gewoon zonder camera willen afhandelen als ik op een rangeerterrien terecht zou komen, met naast de vergoeding voor de kosten een paar dagkaartjes (1e klas) of zo. Dan is het ook opgelost en als het nog eens ooit voorkomt is dat een structureel probleem.

Het bewijs van die studente dat die trein verder zou rijden zie ik nergens terug, dus dat is hooguit een aanname, met een beslissing in het voordeel van de 'reiziger'. Met een goed verhaal/dikke duim zou iedereen dat kunnen verzinnen. Breng (vooral studenten, die zijn niet dom) niet op ideeën en zeg erbij dat het op deze manier oplossen NIET standaard is.
Je moet als reiziger ook eerst een cursus doen om alle regeltjes te leren kennen.

Nogmaals het lijkt mij gewoon nalatigheid van de NS (in feite de busmaatschappij) en het lijkt mij fatsoenlijk om in dit geval de kosten te vergoeden.
Dank voor alle reacties.
@Miriam NS en @MoDe We stonden aan de voorkant van het station Oisterwijk, en daar stoppen de bussen ook. Er reden na 00:30 helemaal geen bussen meer, ik heb rond 01:20 een taxi gebeld. Er was nog een andere reiziger, die ging een andere taxi regelen.
Omdat dit een geval van aangekondigd vervangend busvervoer was, staan er meestal ook mensen die wat uitleg kunnen geven. Er was om 00:30 niemand meer rond het station aanwezig. Dan had het dus een infozuil moeten worden, maar dat wist ik niet. Overigens worden op station Oisterwijk de perrons flink verbouwd. Ik weet niet of de infozuilen daar momenteel werken.

@Miriam NS Dank voor je suggestie, ik zal contact opnemen met de Klantenservice.

De vraag is overigens hoe een af-en-toe-reiziger (en ook regelmatige reiziger) al dit soort regeltjes (alleen via de infozuil en anders pech) moet kennen? Is er een webpagina waar al deze regels staan opgesomd?
Reputatie 7
Badge +3
Hallo raytje, welkom op onze Community!

Ik heb even in de reisplanner gekeken en zie dat de laatste bussen van Oisterwijk - Boxtel om 00:10 uur, 00:40 uur en 01:10 uur zijn vertrokken. Deze bussen vertrekken aan de voorzijde van het station. Hier stond je ook?

Zoals JBa en Robert B aangeven kun je in zo'n situatie altijd het beste contact opnemen met onze Klantenservice. Dit kan of via de infozuil op het station of telefonisch via 030 - 751 51 55. Als er geen mogelijkheid is om thuis te komen dan regelen wij een taxi voor je en heb je hier geen extra kosten van. Heb je al contact gezocht met onze Klantenservice? Wellicht kunnen mijn collega's hierin nog iets betekenen, maar ik acht de kans klein.


Als aanvulling op contactmogelijkheden:
  • twitter ns_online
  • facebook NS
Handig als je internet hebt. En als de infozuil en de telefoon eruit liggen.
Reputatie 7
Badge +3
Hij ging de andere kant op.
Je hebt gelijk, laten misleiden door de 1e zin.

Vanuit Oisterwijk zouden er volgens de planner inderdaad nog 2 bussen na 0.30 uur hebben moeten rijden.
De vraag is, hebben ze wel of niet gereden. Soms vertrekken ze van een andere kant. Waren er meer mensen in die zelfde situatie? En of ze de taxi die ze zonder overleg met NS hebben genomen vergoed zal worden, is aan de klantenservice van NS.
De mail is de deur al uit 🙂 Zodra ik meer weet laat ik het weten.
Graag, anders ga ik er een apart topic over openen 🙂
Ik duik er even in!
7:20 in het filmpje, zegt een woordvoerder:

"Als het een fout is vanuit de NS, en je hebt toen een taxi moeten nemen, dan zullen wij die taxi vergoeden, en dat treinkaartje natuurlijk ook.".

Volgens mij moet klantenservice eens een goed gesprek met woordvoering gaan voeren..
Hallo raytje, welkom op onze Community!

Ik heb even in de reisplanner gekeken en zie dat de laatste bussen van Oisterwijk - Boxtel om 00:10 uur, 00:40 uur en 01:10 uur zijn vertrokken. Deze bussen vertrekken aan de voorzijde van het station. Hier stond je ook?

Zoals JBa en Robert B aangeven kun je in zo'n situatie altijd het beste contact opnemen met onze Klantenservice. Dit kan of via de infozuil op het station of telefonisch via 030 - 751 51 55. Als er geen mogelijkheid is om thuis te komen dan regelen wij een taxi voor je en heb je hier geen extra kosten van. Heb je al contact gezocht met onze Klantenservice? Wellicht kunnen mijn collega's hierin nog iets betekenen, maar ik acht de kans klein.
Reputatie 7
Badge +3
Hij ging de andere kant op.

Als NS netjes is, gaan ze dit wel vergoeden als er 2 bussen niet zijn komen opdagen.

Lijkt me gewoon nalatigheid.
TS was te laat.... dus wie was nalatig?



Als de laatste bus om 0.00 kwam, was TS te laat inderdaad.

Reageer