Vervangend busvervoer Weesp-Almere 29/30 mei 2021

  • 30 mei 2021
  • 8 reacties
  • 153 Bekeken

Het is niet de eerste keer dat problemen met vervangend busvervoer op dit traject gemeld worden. Dus je zou leereffecten mogen verwachten. Niet dus. Bij deze een poging NS van zijn (wettelijke) ‘zorgplicht’ te doordringen. .
Situatie: op 29 mei, rond half vijf is het aantal ingezette bussen (1 per 10 minuten??, max. 50 zitplaatsen per bus), zo laag dat meer dan 100 mensen staan te dringen en te duwen voor een plaatsje. In de stampvolle bus draagt meer dan 1 op de 10 personen geen mondkapje.
Drie eenvoudige verbeterpunten:

  1. (Ruim) voldoende bussen inzetten...ook al ziet de spreadsheet van de boekhouding er dan minder mooi uit;
  2. Beter organiseren en informeren ter plekke. Bij de bus staat 4 man (ingehuurd?) personeel, met meer interesse in onderling geklets dan in het regelen & informeren van de passagiersstroom. Verder stopt de buschauffeur op verkeerde plaats, waardoor de laatst aangekomenen eerder aan boord kunnen dan zij die al zeker 15 minuten staan te wachten. Twee dranghekken (of afzetlint) op de juiste instapplaats hadden dit kunnen voorkomen;
  3. Stimuleren naleving Coronaregels: in de bus niet omroepen dat mondkapjes verplicht zijn. Ook bij het instappen kan hier op worden toegezien.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de bussen mogen gewoon alle plaatsen gebruikt worden door de reizigers, de planning van de bussen is daar ook op berekend.Wel zou er gewezen moeten worden op de mondkapjesplicht. 

Reputatie 6
Badge

Beste tamzin-nu ook wat beter lezen en niet meteen aannemen-de melder zegt al dat er 50 man/mens in de bus zit-staanplaatsen zijn zoals je weet verboden in die touringcars. Vanwege gebruik vrije busbanen met VETAG kan echter slechts een beperkt en specifiek aantal reisbussen (enkel van Pouw, meen ik) daar door de polderstad Almere  rijden.

Nee, het leervermogen van NS is minimaal-er zal wel steeds een nieuwe enthousiaste stageaire opdat soort door ieder nogal geminachte taak daar in dat HGB gezet worden-die dus elke 3/6 mnd het hele vak opnw moet leren. Ook gerichte instructie op die in feite erg overbodige standplaatsassistenten is minimaal tot afwezig. Almere heeft een typisch problem van een hele groot aanbod van erg vroege-ruim voor 6.00 a.m. reizigers met deels door werkgever gesubsidieerde ABO´s

TIP/suggestie: wees tich wijzer, smijt er gewoon wat euries tegenaan en neem de gewone Flevodienst/Keolis lijnbus naar Groot Mokum. Die stopt vast ook nog dichter bij je doorzonwoning.

Reputatie 7
Badge +3

Beste tamzin-nu ook wat beter lezen en niet meteen aannemen-de melder zegt al dat er 50 man/mens in de bus zit-staanplaatsen zijn zoals je weet verboden in die touringcars.

Een wat grotere touringcar (zoals Flixbus die bijv. destijds inhuurde) heeft rond de 50 zitplaatsen. Ik begrijp je opmerking over staanplaatsen dus niet, de melder heeft het trouwens niet over staanplaatsen. 

Badge

Alles wat ik lees wat er mis gaat heeft voornamelijk te maken met het onfatsoen van de mensen die gebruik maken van deze treinvervangende bussen. Dat het een moment drukker kan zijn dan dat er bussen zijn dat kan nu eenmaal gebeuren, helaas is het financieel niet mogelijk om maar extra bussen aan de kant te laten staan die dan wachten op dat enkele piekmoment qua reizigers. Het is inmiddels wel bekend dat de NS zwaar in de rode cijfers zit vanwege de covid pandemie en als er nu geld over de balk wordt gegooid zal dat in de nabije toekomst resulteren in veel duurdere OV tarieven.

Geen idee of de mensen die er stonden namens de NS er stonden om het busvervoer in goede banen te leiden maar ik denk dat dit de mensen zijn die worden ingezet om informatie te geven aan mensen voor hun reis.  Als er niets gevraagd wordt dan staat het vrij om met elkaar te praten natuurlijk.

En tja de mondkapjes, we hebben tegenwoordig de groep die altijd al tegen het gebruik is geweest welke worden aangevuld door de mensen die gevaccineerd zijn die nu ook geen mondkapje meer op willen doen.  Daarin kun je zien hoe asociaal Nederland is geworden, totaal geen rekening houden met anderen alleen maar het ik, ik en ik verhaal.

 

@bahnriderwat een minachtende toon sla jij weer aan, triest ...

Badge +3

Als er te weinig bussen zijn voor het aanbod aan reizigers dan is dat een inschattingsfout van de NS en geen kostenoverweging, want ik begreep dat bij werkzaamheden de rekening voor de bussen naar ProRail gaat?

Badge

Als er te weinig bussen zijn voor het aanbod aan reizigers dan is dat een inschattingsfout van de NS en geen kostenoverweging, want ik begreep dat bij werkzaamheden de rekening voor de bussen naar ProRail gaat?


Zo en zo zijn er meer reizigers dan voorzien en je hebt altijd te maken met piekmomenten tijdens de dag en dan zal er even gewacht moeten worden. Zo zijn er ook wel eens geen taxi's beschikbaar omdat er veel vraag naar is, moet het taxi bedrijf dan ook maar gewoon meer taxi’s inzetten terwijl het een piekmoment op de dag is ?

Zo erg is eventjes wachten toch niet ?

Reputatie 7
Badge +3

Als er te weinig bussen zijn voor het aanbod aan reizigers dan is dat een inschattingsfout van de NS en geen kostenoverweging, want ik begreep dat bij werkzaamheden de rekening voor de bussen naar ProRail gaat?

Als er een intercity aankomt en al die mensen gaan vervolgens naar de bushalte dan staan daar zo 200 man en duurt het een paar minuten voor die allemaal In een bus zitten. Dat betekent nog niet dat er te weinig bussen zijn. 

Een aantal reacties (niet allemaal, houd me ten goede) stemmen me droef. Het lijkt soms of de ‘Klantenservice’ van NS aan het woord is. Die zijn gespecialiseerd in ‘langs de zaak heen praten’.
Het is heel simpel: 1 bus per 10 minuten op een traject waar normaal 6 treinen per uur (ook die uit Utrecht in dit geval meetellen!) rijden, is gewoon te weinig.
Verder droop de totale desinteresse er bij de regelaars met liters af.
Ik doe in mijn topic drie concrete, positieve suggesties, waarvan nummer 2 en 3 geen cent extra kosten. Alleen een klein beetje motivatie en professionaliteit...
   

Reageer