beantwoord

Vervoer van fiets met vervangend vervoer tijdens werkzaamheden aan het spoor.

• 4 augustus 2019
  • 14 reacties
  • 357 Bekeken

Wij hebben onze fietsvakantie moeten annuleren omdat onze fietsen niet konden meenemen in het vervangend vervoer (bussen), tijdens de werkzaamheden aan het spoor tussen Assen en Groningen.
Hoe zit het dan met de vervoersplicht van de NS?
icon

Beste antwoord door MoDe 4 augustus 2019, 10:58

NS vervoert mensen en met inzetten van bussen bij werkzaamheden wordt aan die plicht voldaan.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +2
NS vervoert mensen en met inzetten van bussen bij werkzaamheden wordt aan die plicht voldaan.
Reputatie 7
Badge +3
NS is niet verplicht bij vervangend vervoer ook fietsen mee te nemen. Veel touringcarbedrijven weigeren sowieso fietsen mee te nemen uit angst voor forse schadeclaims bij beschadiging.

Dat u daarvoor uw vakantie heeft moeten annuleren lijkt me geen realistisch verhaal te meer daar de werkzaamheden ruim van te voren waren aangekondigd. U had ook kunnen fietsen van Groningen naar Assen of kunnen omreizen via Leeuwarden.
Reputatie 6
Een hele (notabene) fietsvakantie annuleren omdat je niet mee kon met de bus ?
Assen naar Groningen is zo'n 30 tot 35 km fietsen, dat rij je dan toch ruim binnen de drie uurtjes ?
Bij trein vervangende bussen is het meenemen van fietsen nooit mogelijk. De geplande werkzaamheden waren ruim van te voren bekend.
Bij trein vervangende bussen is het meenemen van fietsen nooit mogelijk.

Dat is pertinent niet waar, er zijn genoeg gevallen bekend, ook op dit forum, dat chauffeurs wel toestaan een fiets mee te nemen. Er is alleen geen verplichting en ook in de concessie hoofdrailnet kan ik daar niets over vinden.
Reputatie 7
Badge +3
@tridek_ok
Een enkeling doet het nog, maar de meeste busbedrijven verbieden tegenwoordig hun chauffeurs om fietsen mee te nemen vanwege het risico op schadeclaims. Een slag in het wiel van een racefiets loopt flink in de papieren.
Reputatie 6
De regel is zeer duidelijk @tridek_ok
Geen fietsen in de NS bussen. Dat het af en toe toch gebeurt berust op zuiver geluk welke chauffeur je treft. Dat kan je hier dus nooit adviseren.
Heel wat ervaring met NS busvervoer, nog nooit gezien dat er een fiets mee mocht.
Reputatie 3
Geen fietsen in de NS bussen. Dat het af en toe toch gebeurt berust op zuiver geluk welke chauffeur je treft. Dat kan je hier dus nooit adviseren.
Heel wat ervaring met NS busvervoer, nog nooit gezien dat er een fiets mee mocht.

Dat is dan ook weer niet waar, meerdere malen meegemaakt dat mijn fiets ook mee mocht onderin.
Maar je hebt zeker een punt als TS zijn "fietsvakantie" aflast omdat er geen treinen tussen Assen en Groningen rijden. Lijkt mij dan geen fietsvakantie.
Reputatie 7
Badge +3
In mei bij de werkzaamheden bij Boxtel reed er ook een Flixbus met een fietsenrek achterop en die nam fietsen mee. Maar normaal gesproken begint vrijwel niemand er nog aan.
Geen fietsen in de NS bussen.

Daar gaat het niet om, jij zegt dat het nooit kan en dat is niet waar.

Dat het af en toe toch gebeurt berust op zuiver geluk welke chauffeur je treft. Dat kan je hier dus nooit adviseren.

Waar geef ik dat advies????

Iets met n=1 ...
Badge +3
NS zegt overigens zelf dat fietsen niet vervoerd worden wanneer de trein vervangen wordt door een bus.

Bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html

Dat je in buschauffeur kunt treffen die een uitzondering maakt op de regel is mooi meegenomen maar je kunt nergens op rekenen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er best een alternatief geweest was. Dat alternatief is niet kosteloos maar het was best mogelijk geweest om via Leeuwarden naar Groningen te reizen. Dat lijkt me altijd nog aantrekkelijker dan het annuleren van een hele fietsvakantie. Tenzij er natuurlijk nog geen overnachtingen geboekt waren en er alternatieven waren.
Allen bedankt voor jullie reactie, waar het mij hoofdzakelijk om ging is de wettelijke regelgeving omtrent het vervoer van fietsen bij werkzaamheden. Inderdaad zijn er buschauffeurs die de fietsen mee willen nemen, maar kan je, qua planning, geen rekening mee houden.
Het afzeggen van de reis had ook meerdere redenen, maar dit was wel een belangrijke schakel. De storing was overigens ook van Groningen naar Leer( Duitsland en ons beginpunt) en vandaar nog 50 km naar de eerste overnachting.
Maar nogmaals een dank aan allen voor de info.
Reputatie 6
@Junior59
Weet niet of het een alternatief was maar via Hengelo en Rheine is Leer ook bereikbaar per trein.
@AbbeyRoad
Ja dat hebben we ook bekeken, net zoals via Enschede, maar de trein in Duitsland is duurder dan in NL en je dient ook van te voren te reserveren. Ook het meenemen van de fiets is nog niet zo vanzelfsprekend als in Nederland.
Wij hebben gelukkig de vrijheid om op een ander tijdstip op vakantie te gaan, dus geen stress.
Bedankt voor het meedenken.
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
Dat is zeker als je met meerdere personen reist een heel goed alternatief omdat je dan met een Niedersachsenticket goedkoop van Leer tot Hengelo kunt reizen.

Reageer