beantwoord

Voor niks fietskaartje gekocht want werkzaamheden

• 20 februari 2021
  • 19 reacties
  • 315 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb net online een kaartje voor mijn fiets gekocht, maar nu blijkt dat ik door werkzaamheden aan het spoor een deel met de bus moet. Fiets kan dus niet mee. Kan de datum van mijn fietskaartje omgezet worden naar een andere dag?

icon

Beste antwoord door Thom 20 februari 2021, 14:46

Helaas niet, het is niet te zien of het fietskaartje  is gebruikt of niet. U kunt het wel proberen bij Klantenservice, maar ik ben bang dat het niet lukt.

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Helaas niet, het is niet te zien of het fietskaartje  is gebruikt of niet. U kunt het wel proberen bij Klantenservice, maar ik ben bang dat het niet lukt.

Goedemiddag Liselotte19 en welkom bij de NS Community.

De datum van je fietskaartje kan helaas niet gewijzigd worden. Tevens is het niet meer mogelijk om een compensatie te krijgen als je het ticket al hebt geopend/gedownload. Er is dan geen controle meer of het ticket gebruikt word of niet.

Op welk traject wil je reizen? Wellicht is het mogelijk om via een omweg toch enkel treinverkeer te nemen zodat je toch de fiets kan mee nemen.

Reputatie 1

Ik ben al op de plek van bestemming, en kon ook niet uitchecken bij de uitstaphalte van de NS bus. Nog meer kosten voor niks gemaakt, en ik moet ook nog eerder terug vanwege werkzaamheden i.c.m. de avondklok.  Lekker klantvriendelijk allemaal.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt bij Klantenservice gecompenseerd worden als u niet kon uitchecken. Ik ga er even vanuit dat dat niet te vaak eerder is gebeurd. De avondklok, daar kan echt niemand wat aan doen, of u nu klant bent of niet. 

Wat betreft de teruggave van uw fietskaartje, bent u er de dupe van dat sommige reizigers ‘slim’ zijn en er een slaatje uit proberen te slaan. Door deze mentaliteit lijden de goeden onder de kwaden., NS kan ook niet helemaal gekke Henkie zijn. De teruggave bij niet uitchecken lijkt me persoonlijk best klantvriendelijk, al had het ding het moeten doen.

Reputatie 1

Ik kan toch aantonen dat ik vlak voor mijn treinreis met werkzaamheden een fietskaartje gekocht heb? Ik heb nl wel in-en weer uitgecheckt op de plaats van bestemming om bij de reguliere bushalte te komen; dat kan dus gewoon als je niet uitcheckt bij de NS bus. Dus dan kan de NS zo zien dat ik te goeder trouw ben!

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me in dit soort gevallen wel eens af waarom mensen niet eerst de reisplanner checken voor ze een fietskaartje kopen. De werkzaamheden staat als regel 10 dagen vantevoren in de reisplanner dus is er tijd genoeg om het nog voor de reis te checken. Dit is niet als verwijt naar TS bedoeld dus vat het alsjeblieft ook niet zo op, het is gewoon dat ik zoiets wel zou doen (en in het verleden ook gedaan heb).

Reputatie 5

Ik vraag me in dit soort gevallen wel eens af waarom mensen niet eerst de reisplanner checken voor ze een fietskaartje kopen. De werkzaamheden staat als regel 10 dagen vantevoren in de reisplanner dus is er tijd genoeg om het nog voor de reis te checken. Dit is niet als verwijt naar TS bedoeld dus vat het alsjeblieft ook niet zo op, het is gewoon dat ik zoiets wel zou doen (en in het verleden ook gedaan heb).

Omdat mensen die de belabberde toestand van het Nederlandse spoor niet kennen, er vanuit gaan dat er niet zo'n enorme grote kans is dat de dienstregeling niet uitgevoerd wordt (gevoed door situatiesrvaringen uit het verdere verleden en/of het buitenland). Vaste klanten weten inderdaad wel beter. 

Het idee van kort voor vertrek de reisplanner checken is iets betrekkelijk nieuws. 

Reputatie 1

Overigens zou ik binnen 6 uur alsnog moeten kunnen uitchecken, maar dat gebeurde niet, ik checkte opnieuw in. Maar goed, ik ga dat nu terugclaimen. En Momo, bedankt voor de tip, maar niet iedereen denkt daar altijd aan. Ik vind het gewoon een hele slechte zaak dat alle handelingen met een chipkaart worden vastgelegd, maar je níet je geld terug krijgt als je kort vantevoren een een fietskaartje koopt via de NS app, en dan op een traject met werkzaamheden reist. Dat is gewoon terug te zien. En dan heb ik mijn fiets natuurlijk niet meegenomen. Dat geldt ook de andere kant op; als ik de boel zou willen flessen en er waren geen werkzaamheden op dat traject, dan weet NS dat ook.

Reputatie 1

Oh en NS, ik wou dat ik de klantenservice gewoon kon bellen of mailen, ik zit niet te wachten op bijdehand commentaar van Jan en Alleman. Sorry, maar ook dát vind ik bijzonder klantonvriendelijk.

Reputatie 7
Badge +1

De klantenservice is telefonisch te bereiken op: 030 751 51 55. Emailen is niet mogelijk. 

Reputatie 1

Fijn, bedankt. Ga ik ze bellen.

Reputatie 5

Gezien hoe vaak buitendienststellingen voorkomen en hoe normaal fietsen in Nederland zijn, denk ik overigens dat het weleens tijd wordt om over een manier na te denken waarop ook fietsen bij tvv vervoer gewoon mee kunnen. 

Badge +3

Dat kan ook soms, met het stuur 90° draaien en leg maar in de bagageruimte van de bus/touringcar.

Ligt er aan hoe behulpzaam de buschauffeur is, en nee is helaas het standaard antwoord. Voor een hond hetzelfde, die weigeren ze ook soms, ook al heb je een kaartje.

Reputatie 5

Dat is oprecht heel tof, ik heb het ook zelf zien gebeuren. Maar als de buitendienststellingen uren van je vertrekpunt verwijderd is (en omreizen niet bestaat) is dat nogal een gok die je waagt zolang het bij "soms" blijft. Maargoed, een gok is betrouwbaar genoeg in de hedendaagse Nederlandse standaard. 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens zou ik binnen 6 uur alsnog moeten kunnen uitchecken, maar dat gebeurde niet, ik checkte opnieuw in. Maar goed, ik ga dat nu terugclaimen. En Momo, bedankt voor de tip, maar niet iedereen denkt daar altijd aan. Ik vind het gewoon een hele slechte zaak dat alle handelingen met een chipkaart worden vastgelegd, maar je níet je geld terug krijgt als je kort vantevoren een een fietskaartje koopt via de NS app, en dan op een traject met werkzaamheden reist. Dat is gewoon terug te zien. En dan heb ik mijn fiets natuurlijk niet meegenomen. Dat geldt ook de andere kant op; als ik de boel zou willen flessen en er waren geen werkzaamheden op dat traject, dan weet NS dat ook.

De werkzaamheden zijn ook gewoon te zien in de app voor je een fietskaartje koopt. Dus jij had dat ook kunnen weten.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, waar iedereen kan meelezen en op kan reageren.  De klantenservice is telefonisch via Twitter Facebook of chat bereikbaar. Je krijgt dan met een NS medewerker te maken.

Reputatie 1

Ik heb inmiddels de NS gebeld en die mevrouw kon inderdaad zo nagaan hoe het gelopen was. Ik krijg mijn geld terug en zal inderdaad een volgende keer checken of er werkzaamheden zijn voor ik een fietskaartje koop.

Argumenten als “je had het kunnen weten” vind ik overigens nogal flauw, ik vind dat je niet hoeft te betalen als je van een dienst geen gebruik kunt maken door iets wat buiten je schuld ligt. Gelukkig doet de NS niet moeilijk omdat alles geregistreerd is en ze dat zo terug kunnen zien.

Overigens, in de app koop je op een andere ‘pagina’ een fietskaartje en die koop je voor een dag, niet voor een traject, dus ik kon niet zien dat er werkzaamheden waren omdat ik het traject zelf nog niet bekeken had.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met @Lizelotte19 eens dat er af en toe erg snel gezegd wordt dat je iets had kunnen weten. Vooral met de informatievoorziening over werkzaamheden in relatie met het kopen van kaartjes gaat het regelmatig mis. En dat terwijl automatisering ons zou kunnen helpen.

Je kunt een Fietskaart Dal kopen zonder je reis aan te melden. Het verplicht aanmelden van een reis zou meteen de trajecten met werkzaamheden eruit kunnen filteren en een waarschuwing genereren dat op de gewenste reisdatum geen fiets kan worden meegenomen op het gewenste traject omdat er bussen i.p.v. treinen rijden.

Alle data zijn er. De systemen moeten zo gekoppeld worden dat de juiste controlevragen gesteld worden voordat kaartjes gekocht kunnen worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met @Lizelotte19 eens dat er af en toe erg snel gezegd wordt dat je iets had kunnen weten. Vooral met de informatievoorziening over werkzaamheden in relatie met het kopen van kaartjes gaat het regelmatig mis. En dat terwijl automatisering ons zou kunnen helpen.

Je kunt een Fietskaart Dal kopen zonder je reis aan te melden. Het verplicht aanmelden van een reis zou meteen de trajecten met werkzaamheden eruit kunnen filteren en een waarschuwing genereren dat op de gewenste reisdatum geen fiets kan worden meegenomen op het gewenste traject omdat er bussen i.p.v. treinen rijden.

Alle data zijn er. De systemen moeten zo gekoppeld worden dat de juiste controlevragen gesteld worden voordat kaartjes gekocht kunnen worden. 

Daar is het inderdaad mis gegaan, de treinreis was niet aangemeld en dan krijg je geen traject te zien. Voor zowel een fiets meenemen als zelf reizen wordt gevraagd om de reis aan te melden.

Fijn @Lizelotte19 dat men jou is tegemoet gekomen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn allerlei argumenten om het aanmelden van een fiets verplicht te stellen, hoe vervelend dat ook kan zijn voor degenen die geen mogelijkheid hebben om via computer of smartphone een kaartje kunnen kopen. 

Het systeem kan dan mooi filteren of er werkzaamheden zijn op het gewenste traject. Maar ook of er een rit in de spitsuren wordt gevraagd, dus op een tijdstip dat er niet met de fietskaart dal gereisd mag worden.

Reageer