beantwoord

Vraag over vervangend vervoer

Waarom worden met honden niet voorzien van vervangend vervoer ipv 16 dagen ze uit te sluiten van reizen omdat jullie werkzaamheden hebben dat terwijl er al betaald moet worden voor ze en nu halve wegen de reis geweerd worden.
icon

Beste antwoord door Anonymous 27 juni 2018, 17:52

In mijn opinie moet NS op treintrajecten met werkzaamheden waar je niet omheen kunt reizen (bijvoorbeeld Meppel - Zwolle) gewoon vervangend vervoer regelen waar honden, fietsen, rolstoelen, kinderwagens, sportartikelen en andere handbagage tot 85 cm per zijde veilig mee kan.
Zeker als de buitendienststelling langere tijd gaat duren.

Ik ben wel benieuwd naar de mening van de Partij voor de Dieren inzake dit NS 🐕 beleid 🤔
Bekijk origineel

39 reacties

Badge +3
Bump! 😥

https://twitter.com/annesteeg/status/1042476919843905542

Is er al een pagina waar de uitzonderingen voor huisdieren en fietsen bij TVV keihard benoemd worden, zodat die willekeur overbodig is?

En wat is er aan coulance mogelijk als je maanden van tevoren een uitje (met fiets) gepland hebt voor jezelf en je geliefde, en er ineens bussen rijden?

Fietsen huren in Limburg op kosten van NS dan maar?
Sivan is momenteel afwezig dus ik verwacht niet dat er op korte termijn van haar verder informatie gaat komen. Ik heb in ieder geval een verzoek gestuurd om hier nogmaals naar te kijken zodra ze daar de mogelijkheid voor heeft.

• Ligt aan de chauffeur (en type bus, lijndienst of touringcar) of er een fiets mee mag
  • NS laat het over aan de vervoerder (ik ben wel/niet bang voor honden, dus ja/nee)?
  • Hond op schoot mag dan wel bij NS, maar geen huisdieren in mijn bus hoor!
Wat betreft deze punten lijkt het mij dat Sivan hier al duidelijk over is geweest. Per definitie zijn honden en fietsen niet toegestaan in vervangend busvervoer. Uitzonderingen kunnen worden gemaakt (en zijn, blijkt uit dit topic, vrij standaard voor honden) maar zijn zeker geen garantie dat het wel kan.

• Eten en drinken neem je maar mee in de trein. Dit is een deftige touringcar dus helaas!
  • De muziek onderweg bepaalt de chauffeur, over het volume valt te praten...
Hoe zit het nou? Zijn daar echt geen regels voor?
Over deze punten krijgen we inderdaad nog vaak vragen en klachten. Dit zal ook duidelijk(er) opgenomen moeten worden in de voorwaarden en ik zal Sivan hierover berichten.
@Sivan NS al wat wijzer?

• Ligt aan de chauffeur (en type bus, lijndienst of touringcar) of er een fiets mee mag
  • NS laat het over aan de vervoerder (ik ben wel/niet bang voor honden, dus ja/nee)?
  • Eten en drinken neem je maar mee in de trein. Dit is een deftige touringcar dus helaas!

Het zal inderdaad wel fijn zijn om eens duidelijkheid te geven hierover.

Wat bv de fysieke beperkingen zijn om een hond mee te nemen (waar een kaartje voor is betaald) begrijp ik ook niet, ze hebben net zoveel recht op een zitplaats als dikke mensen
Nee maar wie betaalt bepaalt natuurlijk wel.

Echt volkomen onzin wat je zegt. De huisregels en voorwaarden die normaal gelden, moeten ook in vervangend vervoer gelden. Als een touringcar maatschappij dat niet wil, moet NS inderdaad een ander zoeken.
Of meer geld schuiven....

Dat zijn ze verplicht dan.
Reputatie 7
Badge +3
NS huurt een touringcar en de eigenaar daarvan bepaalt de huisregels. Als NS het daar niet mee eens is is dat jammer voor NS en zoeken ze maar een ander. Touringcarbedrijven zijn niet verplicht hun bussen aan NS te verhuren.
Badge +3
@Sivan NS al wat wijzer?

Badge +3
Schoonmoeder (76) met hondje wordt doodleuk geweigerd door een medewerker van het vervangend busvervoer omdat ze haar kleine hondje mee had. Vorige week geen enkel probleem. Hoe kan dit? #asociaal

Bron: https://twitter.com/Ryanne1910/status/1017444064336150528

Reactie NS webcare geeft de willekeur alweer aan:

"Ik snap dat je er goed van baalt dat de situatie deze keer anders was. Echter is het aan de chauffeur om te bepalen of er wel of geen huisdieren in de bus mogen."
Badge +3

Voor zowel honden als fietsen geldt dat het niet is toegestaan deze mee te nemen in vervangend vervoer. Dit geldt ook voor vouwfietsen. Dit heeft te maken met de fysieke beperkingen die dit vervoer met zich meebrengt [...]

Als je een vouwfiets in een hoes/draagtas verpakt mag die natuurlijk gewoon mee. Een touringcar zal er niet smerig van worden en schade is voor eigen rekening (als mensen er koffers bovenop kwakken en zo).
Nee dat begrijp ik, maar tot vorig jaar blijkbaar wel en in de praktijk geeft het geen enkel probleem.
Het is blijkbaar wel altijd mogelijk in de praktijk op een enkel geval na.

Dat maakt de regel onzinnig.
Het mag ook niet. Het is ook niet altijd mogelijk en om die reden gaan we de regel ook niet aanpassen. Net zoals bij de fiets geldt ook voor honden onder andere dat de beperking van ruimte zorgt voor mogelijk onveilige situaties.
Vorig jaar werd een hond wel geweigerd, in de praktijk kan het dus wel een probleem zijn.

Nu zal het inderdaad best meevallen, maar de onduidelijkheid is een beetje vreemd, tot vorig jaar mocht het wel. Als het in de praktijk ook altijd mogelijk is, kan de regel toch gewoon zijn dat je honden mee mag nemen bij vervangend vervoer (mits er betaald is natuurlijk)

Nu zullen mensen honden bij voorbaat al niet meenemen als ze lezen dat het niet mag.
Reputatie 7
Ik zal mijn eerste antwoord nog even toelichten. Ik kom als V&S'er regelmatig bij busvervoer te staan. In de theorie mogen honden en fietsen niet mee. Ik heb zelf nog nooit gezien dat een hond werd geweigerd bij vervangend vervoer. Tot nu toe mogen die altijd gewoon mee van de buschauffeur. Met fietsen wordt het anders, als er ruimte voor is, mag deze vaak ook mee van de chauffeur, maar dat ligt maar net aan het type bus en de drukte. Dat wordt dus een lastiger verhaal. Maar wat betreft de hond, in de praktijk is het nog nooit een probleem gebleken..
Reputatie 7
Badge +4
Geen hond, die het weet 😉
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden, NS medewerkers geven allemaal aan dat honden niet geweigerd mogen worden en nu is dat opeens de regel, die altijd al gold.

.
Reputatie 5
Echt blij kan je hier niet van worden.... Alsof je met een grote stationwagon onderweg bent en bij pech een fiat 500 als vervangend vervoer krijgt aangeboden.
Maar wat gebeurt er als ik bij avond met fiets of hond onderweg ben en door een storing ergens blijf steken. Mag of moet ik dan maar op een bankje gaan liggen tot de volgende dag er weer een trein gaat rijden? Oja het is na 04:00 dus u moet nieuwe kaartjes kopen.....
Of komt er dan wel een busje om mij met fiets of hond thuis te brengen?
Nee, dit is altijd al zo geweest. Maar volgens mij zijn de algemene voorwaarden niet duidelijk genoeg op dit onderwerp, en daarom gaat men er alsnog even goed naar kijken.
Ik blijf het vreemd vinden dat niemand (behalve Thom) hier iets van wist, zelfs Slidestops niet.

Is dit dan een recente wijziging ?
Het is wel zo dat er ook bij de chauffeurs veel onduidelijkheid over is, vooral omdat het meestal ingehuurde bestuurders van touringcarbedrijven zijn. Ze zijn echt niet op de hoogte en mogelijk is het een aandachtspunt de komende weken in 't Harde en alle andere plaatsen rond Zwolle. Theorie en praktijk sluiten niet aan. Wellicht is het goed dat ook de regels met betrekking tot het al dan niet uit- en inchecken en hoe dit in zijn werk gaat kort voor aankomst even worden gememoreerd. Vergissingen zijn snel gemaakt en het kan allemaal wel hersteld, maar het geeft veel gedoe.

Goed dat je dit benoemt, Thom. Ga ik teruggeven aan de collega's die ik heb gesproken. Dank!
Reputatie 7
Badge +4
Ik schreef het al in reactie 5, en mooi dat je het vanuit NS bevestigt voor de ongelovigen 😉 Dan is er duidelijkheid. Ik kan me de verwarring overigens goed voorstellen.

Het is wel zo dat er ook bij de chauffeurs veel onduidelijkheid over is, vooral omdat het meestal ingehuurde bestuurders van touringcarbedrijven zijn. Ze zijn echt niet op de hoogte en mogelijk is het een aandachtspunt de komende weken in 't Harde en alle andere plaatsen rond Zwolle. Theorie en praktijk sluiten niet aan.

Even als aanvulling, los van de hond:

Wellicht is het goed dat ook de regels met betrekking tot het al dan niet uit- en inchecken en hoe dit in zijn werk gaat kort voor aankomst even worden gememoreerd. Vergissingen zijn snel gemaakt en het kan allemaal wel hersteld, maar het geeft veel gedoe.
Ik heb inmiddels contact gehad met mijn collega's die over vervangend vervoer gaan.

Voor zowel honden als fietsen geldt dat het niet is toegestaan deze mee te nemen in vervangend vervoer. Dit geldt ook voor vouwfietsen. Dit heeft te maken met de fysieke beperkingen die dit vervoer met zich meebrengt (er is minder ruimte en er is een verhoogde kans op schade), de tijd waarop het vervoer moet rijden (door extra bagage zal de chauffeur ook langer onderweg zijn) en je hebt als bedrijf te maken met verschillende partners, dus ook consistentie is een lastig punt. Het is simpelweg niet altijd haalbaar fietsen en/of honden toe te laten.

Natuurlijk is het zo dat een buschauffeur altijd een uitzondering kan maken, maar hierover doen wij geen uitspraak. We raden je dan ook aan hier niet van uit te gaan.

We zijn nu naar de algemene- en productvoorwaarden aan het kijken om te zien of en zo ja waar er iets aangepast moet worden. Excuses voor eventuele onduidelijkheid.
Vervelend dat er zoveel verwarring over dit onderwerp is. Ik zal hier morgen even naar kijken. We komen erop terug. Excuses!

Update 28-6: ik ben op zoek naar de juiste personen hiervoor. Die vraag is nu uitgezet.
Ik heb Sivan op de hoogte gebracht van jouw verzoek, JBa. Ze pakt het op en zal jou hier op de hoogte houden
.

Maar wat is de regel nu ? Een paar maanden geleden mocht het wel en nu mag het opeens niet.
Het is wat verwarrend.
Reputatie 7
Badge +4
Eerlijk gezegd denk ik net al Robert dat er inderdaad in de praktijk willekeur zal zijn, want de meeste chauffeurs worden incidenteel ingehuurd en zullen naar eigen inzicht handelen. Je kunt ook haast niet anders verwachten. Het is natuurlijk wel zo dat het project Zwolle twee weken met drie weekenden duurt en dan is er wellicht wel een voortschrijdend inzicht dat groeit naarmate ze langer rijden.

Een hond in de bus is geen diervriendelijk vervoer, dus ik neem aan dat de Partij van de Dieren tegen is. 😉
Ik heb Sivan op de hoogte gebracht van jouw verzoek, JBa. Ze pakt het op en zal jou hier op de hoogte houden.
Bij incidenteel TVV door een verstoring is het eerste zaak om te regelen dat de passagiers vervoert worden en dan vallen er spaanders op de andere vlakken zoals fietsen en honden e.d.. Bagage van normale proporties moet natuurlijk gewoon met elke bus mee kunnen bij TVV. Fietsen zouden in een aanhanger kunnen welke bv achter 1 bus per uur wordt gehangen, honden is natuurlijk wat lastiger omdat niet iedere vervoerder welke rijdt voor het TTV een hond in zijn/haar voertuig wil toelaten maar dit zou van te voren duidelijk moeten zijn dan.

Maar bij grote werkzaamheden zoals hier in Zwolle mag de inspanning om ook voor fietsen en honden wat geregeld te krijgen natuurlijk wel aandacht krijgen. En dan zal niet elke bus deze mogelijkheid hoeven te hebben maar toch wel geregeld een bus met deze extra mogelijkheden en dat kan dan duidelijk aangegeven worden in een tijdschema.

Voor minder validen met rolstoel of andere hulpmiddelen weke niet in een bus mee kunnen is er volgens mij een regeling dat ze contact opnemen met reisassistentie en dat er dan op maat vervoer wordt geregeld.

@Sivan NS , zou je kunnen proberen of iemand van deze afdeling eens zijn bijdrage kan doen hier en misschien geeft dat een ander beeld of kan deze persoon hier juist mee aan de slag voor een volgend TTV vanwege werkzaamheden. Dat geeft in ieder geval kortere lijntjes.

Reageer