beantwoord

Waarom IC's 1500 onaangekondigd geschrapt?

• 14 augustus 2019
  • 17 reacties
  • 599 Bekeken

Waarom is de 1500 (Deventer - Amersfoort) vandaag t/m volgende week donderdag eigenlijk zonder vooraankondiging, zonder berichtgeving op het station (Deventer) en zonder vermelding op de verstoringenpagina geschrapt?

In Dv toch een hoop teleurgestelde reizigers vanmorgen. Geen aankondiging op de borden of desnoods een A4-tje, geen omroep, gewoon de IC naar Enschede op de CTA’s van spoor 1. Blijkbaar kijkt niet iedereen dagelijks in de reisplanner en dat terwijl ze met de 1500 wel vaker dit soort geintjes uithalen.
Ik blijf het altijd apart vinden dat weekend-buitendienststellingen vaak nog wel met een A4-tje worden aangekondigd, terwijl forensen dan toch niet reizen en dagjesmensen juist doordeweeks vaak niet op het station komen. Dit soort doordeweekse 'verrassingen' (de werkzaamheden bij Naarden-Bussum zijn tenslotte al een tijdje bezig) worden juist stilgehouden. Zo wordt de 1500 (Amf - Dv) regelmatig 'plotseling' geschrapt. Het uitvallen van de 1500 haalt doorgaans ook nooit de verstoringen/werkzaamheden. Niet alleen de reizigers zijn hier de dupe van maar ook het personeel op het station dat tekst en uitleg mag geven.
icon

Beste antwoord door iMark 14 augustus 2019, 10:56

Dat wordt veroorzaakt door de gewijzigde werkwijze van NS. Treinen uit het jaarplan die door geplande wijzigingen in het dagplan niet rijden worden niet meer getoond in de reisinformatie op het station. Voorheen stond er bij planmatige wijzigingen "Rijdt vandaag niet". Die nuttige informatie wordt niet meer getoond.

Alleen wanneer door een verstoring op de dag zelf een trein uitvalt krijg je nog de melding te zien dat een bepaalde trein niet rijdt.

Er zit ongetwijfeld een gedachte achter de gewijzigde werkmethode. Maar voor de gemiddelde reiziger is de informatie tijdens geplande wijzigingen er niet duidelijker op geworden door alleen nog maar treinen te tonen die volgens het dagplan wel rijden.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
Dat wordt veroorzaakt door de gewijzigde werkwijze van NS. Treinen uit het jaarplan die door geplande wijzigingen in het dagplan niet rijden worden niet meer getoond in de reisinformatie op het station. Voorheen stond er bij planmatige wijzigingen "Rijdt vandaag niet". Die nuttige informatie wordt niet meer getoond.

Alleen wanneer door een verstoring op de dag zelf een trein uitvalt krijg je nog de melding te zien dat een bepaalde trein niet rijdt.

Er zit ongetwijfeld een gedachte achter de gewijzigde werkmethode. Maar voor de gemiddelde reiziger is de informatie tijdens geplande wijzigingen er niet duidelijker op geworden door alleen nog maar treinen te tonen die volgens het dagplan wel rijden.
Met ander woorden NS verlangt dus eigenlijk van elke reiziger dat hij voor elke reis in de reisplanner checkt of de trein die dag wel rijdt. (Heel extreem gesteld kan je op deze manier dus de hele dienstregeling afschaffen want je moet toch steeds kijken)
Reputatie 7
Badge +3
Die gewijzigde werkwijze verklaart alleen niet waarom er niet van tevoren een informatie poster of iets dergelijks kan worden opgehangen.

Wat betreft vermelding op de verstorings/werkzaamhedenpagina, daar staat het wel aangegeven onder de werkzaamheden Schiphol Airport/Amsterdam C-Amersfoort/Lelystad C, maar misschien wel op een manier dat het je niet direct opvalt.

• de dienstregeling is aangepast tussen Schiphol Airport/Amsterdam Centraal/Lelystad Centrum en Weesp en tussen Bussum Zuid en Amersfoort Schothorst/Deventer
Badge +3
@De activist
Het kan geen kwaad om altijd te checken of de treinen wel rijden voordat je op pad gaat. We leven in een andere tijd dan ongeveer dertig jaar geleden toen we alleen informatie over de treindienst op het station konden krijgen. Afgezien van misschien de pagina's op Teletekst.

Ik heb het mezelf ook moeten aanleren om voor iedere reis even te kijken of alles volgens dienstregeling rijdt. Bij een verstoring kan ik al een alternatief zoeken voordat ik op pad ga. En op het station kan ik op het perron op mijn telefoon zien hoe lang de trein is zodat ik weet waar ik me het beste kan opstellen. Allemaal informatie die we vroeger niet hadden.

@Momo
Voor veel mensen zijn werkzaamheden bij Naarden-Bussum toch een beetje een ver-van-mijn-bedshow. Voor regelmatige reizigers is het gesneden koek maar juist incidentele reizigers zullen geen benul hebben van het feit dat 1500-serie langs Naarden-Bussum rijdt. Voor hen is het de trein naar Apeldoorn of Amersfoort. En de melding dat de dienstregeling is "aangepast" is natuurlijk stuitende vaagtaal voor de werkelijke boodschap: Let op. De trein rijdt niet!
Met daarbij het feit dat de 1500 deze weken Deventer - Utrecht rijdt en dus helemaal niet langs Naarden-Bussum komt. En het is natuurlijk vreemd dat deze serie alleen vandaag t/m volgende week donderdag uitvalt.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark Ik ben het helemaal met je eens. Situatie is denk ik wel vergelijkbaar met de werkzaamheden bij Leiden afgelopen maart /april waarbij o.a. de 2400 vanaf Lelystad niet reed en reizigers van bv Almere naar Schiphol ook out of the blue werden geconfronteerd met een trein die niet reed vanwege werkzaamheden ver weg en er geen poster waren daar.

En komende dagen eenzelfde issue met IC's Leiden - Schiphol Ik heb geen werkzaamheden gevonden waarbij een aanpassing voor Leiden - Schiphol staat, wel aanpassing Leiden Centraal - Den Haag Centraal of Schiphol /Amsterdam Centraal/Lelystad Centrum en Weesp.

En ook voor regelmatige reizigers is het niet zomaar gesneden koek. Bv Lelystad-Amsterdam Zuid of Lelystad-Zwolle
hoi! Ik als doorgewinterde reiziger heb nog steeds geen idee op welke dagen er nou niks rijdt tussen Amsterdam zuid en Lelystad. En ik zag dat de tijden naar zwolle aangepast gaan worden omdat de ic niet rijdt. Ik snap er echt niks van.

https://twitter.com/desbarts/status/1158635499491401728
Reputatie 7
Badge +3

De meeste reizigers zijn totaal niet geïnteresseerd in treinen die niet rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Met daarbij het feit dat de 1500 deze weken Deventer - Utrecht rijdt en dus helemaal niet langs Naarden-Bussum komt. En het is natuurlijk vreemd dat deze serie alleen vandaag t/m volgende week donderdag uitvalt.
Dat komt omdat de dienstregeling voor na volgende week donderdag nog niet is aangepast. Dat gebeurt steeds per week van vrijdag t/m donderdag.
Wat hier aan de hand is is dat de 1500 niet rijdt tussen station Amsterdam-Amersfoort/Deventer (er zijn een paar 1500 treinen per dag die van/naar station Deventer rijden). Dit heeft alles te maken met de werkzaamheden rondom Naarden-Bussum. Deze staan onder het kopje werkzaamheden vermeld in de reisplanner als zijnde “Schiphol Airport/Amsterdam C-Amersfoort/Lelystad C". Om het voor onze reizigers leesbaar en begrijpbaar te houden kiezen wij ervoor om Deventer niet mee te nemen in de kop omdat deze treinen naar station Deventer niet de hele dag rijden. Buiten deze 1500 zijn er verder geen rechtstreekse binnenlandse treinen naar station Amsterdam Centraal. In dit specifieke geval is deze enkele trein vanaf Deventer wel meegenomen. Er zijn omroepberichten geweest op station Deventer maar in zo’n geval wordt er geen poster gemaakt en is er geen vooraankondiging.

Ik kan me voorstellen dat @Martijn_78 in Deventer deze werkzaamheden over het hoofd heeft gezien maar bij het plannen van je reis had je waarschijnlijk gezien dat deze reismogelijkheid er niet was.
maar bij het plannen van je reis had je waarschijnlijk gezien dat deze reismogelijkheid er niet was.

https://community.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/ns-reisplanner-start-niet-op-59729 🤔

Of is dat te flauw om nu aan te halen?
Ja @Henk_NL!
Top, doe ik m'n naam weer eer aan 😎

Het vat het hele probleem van de afhankelijkheid van de reisplanner wel mooi samen. Nu is het enkel de app en is er voor de geinformeerde gebruiker wel een alternatief natuurlijk (NS.nl, andere apps, et cetera), maar als de achterliggende keten in de problemen komt is er geen fallback. En ook dat komt voor natuurlijk. Je zou een minimaal niveau van informatievoorziening verwachten in zo'n geval.
@Emma NS ik heb de werkzaamheden niet over het hoofd gezien en weet dat in Naarden-Bussum de boek flink wordt verbouwd. Ik weet ook dat de 1500 deze periode tussen Utrecht (dus niet Amsterdam), Amersfoort en (in de brede spits en momenten dat de IC Berlijn niet rijdt) Deventer rijdt. Van vandaag t/m volgende week donderdag is dit echter niet het geval. Dit verbaasde vanmorgen vele reizigers die hoopvol naar spoor 1 liepen waar vrolijk de trein naar Enschede stond aangekondigd.

Ik moet zelf rond die tijd naar Arnhem, dus heb er zelf geen last van. Maar wat mij dus wel verbaasde is dat ik geen omroepberichten heb gehoord en geen aankondigingen heb gezien. En ik ben echt letterlijk dagelijks op het station geweest. En ik zou het persoonlijk ook wel verwachten op een traject waar een trein ogenschijnlijk midden in de week plotseling niet meer rijdt. De 1500 rijdt tenslotte deze weken tussen Utrecht en Deventer, een traject waar geen werkzaamheden zijn.
@Martijn_78 En ik begrijp dan ook goed dat je daarvan baalt. Ik kan niks beloven maar ik zal dit wel intern doorzetten naar de verantwoordelijke afdeling. Ik snap heel goed dat als het op zijn minst omgeroepen wordt of dat het wordt aangekondigd het al heel wat kan schelen. Ik hoop dan ook dat dit soort voorgevallen in de toekomst dan wel beter zichtbaar zijn.
Badge +3
De meeste reizigers zijn totaal niet geïnteresseerd in treinen die niet rijden.
Dat lijkt me aanname die nergens op gebaseerd is. Forenzen zijn uitermate geïnteresseerd welke treinen er niet rijden wegens werkzaamheden zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad iMark.
Zo kijk ik bij storingen altijd op Rijdendetreinen ipv de storingspagina van NS omdat Rijdendetrein zodra NS dit doorgeeft aangeeft welke treinseries niet rijden.

Zoiets dus van gisterochtend:
Tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal rijden er minder Intercity's door een seinstoring.
De extra reistijd kan oplopen tot 15 minuten.
Dit duurt tot ongeveer 08:00 uur.

[h4]Treinmaatregelen[/h4]
  • Intercity 700 Den Haag C. - Schiphol Airport - Lelystad C. - Groningen rijdt niet tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
  • Intercity 1800 Den Haag C. - Schiphol Airport - Lelystad C. - Leeuwarden rijdt niet tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
  • Intercity 2400 Lelystad C. - Schiphol Airport - Rotterdam C. - Dordrecht rijdt niet tussen Dordrecht en Leiden Centraal

De NS site geeft dan alleen de eerste 3 regels weer. Terwijl de info van Rijdendetreinen zonder verdere verwerking wordt overgenomen van NS.
Helaas is er zulke info niet bij werkzaamheden.
@Rueben NS Bedankt voor het doorzetten. Ik baal er verder niet van hoor. Ik reis doorgaans Deventer - Arnhem (een traject waar geplande werkzaamheden wél tot in den treuren en op alle mogelijke manieren worden aangekondigd) en kijk sowieso altijd in de Reisplanner.

Ik verbaas me alleen over de gang van zaken bij de 1500, toch een beetje een bonusserie tussen Amersfoort en Deventer die er regelmatig om allerlei niet altijd even duidelijke redenen simpelweg 'uit wordt gegooid'. Vooral bij verstoringen die niet op het traject zelf te vinden zijn. Zo ligt Naarden-Bussum niet ineens sinds vandaag op de Veluwe en zijn de werkzaamheden daar sowieso al langer aan de gang. Maar daardoor valt het (mij) extra op dat er vaak nauwelijks informatievoorziening aan te pas komt. De enige vorm van info is dat de treinen ontbreken in de Reisplanner en op de borden op de stations. Ze krijgen hier niet eens de status 'Rijdt Niet'.

Reageer