beantwoord

Waarom IC station Beverwijk overslaan?

• 9 april 2017
  • 5 reacties
  • 175 Bekeken

Dit weekend is er een aangepaste dienstregeling voor de trein van en naar Den Helder. De zaanlijn is niet te gebruiken dus alle treinen worden over de Kennemerlijn gestuurd. Wat blijlt is dat de IC niet even kan stoppen op Beverwijk (volgens mij nog steeds een IC station) en vervolgens 5 min stil gaat staan op Haarlem. Uitgesloten is dat dit niet past binnen de dienstregeling, want er rijdt geen enkele trein vlak voor deze IC. Is dit onbewust gedaan of wordt Beverwijk tegenwoordig bewust als IC station gemeden door de NS? Het valt me nogal op dat de afgelopen jaren de Kennermerlijn, en hierdoor Beverwijk standaard de klos is door het beleid van de NS, de regio en de provincie.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 9 april 2017, 11:46

Hallo Lars87, ik snap je punt. Het is natuurlijk erg vervelend als je in verband met werkzaamheden een andere route moet reizen of langer onderweg bent. Ik heb even naar dit traject gekeken en zie inderdaad, zoals Bemined ook aangeeft, dat er in het weekend nooit een Intercity stopt op Beverwijk. Dit is alleen in de ochtendspits richting Haarlem en in de middagspits alleen richting Alkmaar. Daarnaast rijdt er altijd een Sprinter richting Castricum, waar je vervolgens overstap op een Intercity richting Den Helder. Waarom hiervoor gekozen is durf ik niet precies aan te geven, maar dit zou goed te maken kunnen hebben met de reizigersaantallen.
Bekijk origineel

5 reacties

Er rijden in het weekend nooit intercity's via Beverwijk, dus waarom zouden die er nu wel moeten gaan stoppen?
Hallo Lars87, ik snap je punt. Het is natuurlijk erg vervelend als je in verband met werkzaamheden een andere route moet reizen of langer onderweg bent. Ik heb even naar dit traject gekeken en zie inderdaad, zoals Bemined ook aangeeft, dat er in het weekend nooit een Intercity stopt op Beverwijk. Dit is alleen in de ochtendspits richting Haarlem en in de middagspits alleen richting Alkmaar. Daarnaast rijdt er altijd een Sprinter richting Castricum, waar je vervolgens overstap op een Intercity richting Den Helder. Waarom hiervoor gekozen is durf ik niet precies aan te geven, maar dit zou goed te maken kunnen hebben met de reizigersaantallen.
Ik zag gisteren onderweg vanuit Haarlem naar Beverwijk dit ook gebeuren. De omgeleide intercity hing inderdaad om 18.30 uur vanuit Haarlem naar Den Helder en stopte helaas niet in Beverwijk. Door deze stop kreeg de stoptrein naar Beverwijk 5 minuten vertraging. Vervolgens komt NS weer aanrijden met de kleinst mogelijke sprinter waarin weer mensen op Zaterdag moesten staan. Een stop in Beverwijk van de intercity had dit kunnen voorkomen. (Veruit de meeste reizigers in de stoptrein stappen hieruit) .
Reputatie 2
Beverwijk is geen IC station meer. Dat er in de spits een paar IC's stoppen veranderd daar niets aan. In het weekend rijdt er niet eens een intercity. Dit weekend reed er een omgeleide trein. In de omleiding stopte deze alleen te Haarlem. Vanaf Castricum was het weer gewoon de stoptrein naar Den Helder op zijn eigen trace.
Ik gaf alleen aan dat de huidige reis met de stoptrein nu een overvolle trein gaf. Zoals Lars87 al aangaf bleef de trein nu in Haarklem 5 minuten staan. Indien de trein direct vertrokken was had hij dus gemakkelijk de tussenstop in Beverwijk kunnen maken zonder extra reistijd. Daarmee was een overvolle stoptrein ontlast en waren een behoorlijk aantal Beverwijkers een kwartier eerder thuis in plaats van nu 5 minuten later. Dat heet improviseren. Maar dat is het sterkste punt van de NS niet.

Reageer