beantwoord

Waarom is reiplanner niet up-to-date mbt werkzaamheden rond Utrecht


Reisplanner stuurt ons voor reis Voorschoten-Harderwijk via den Haag en Utrecht; in Woerden kunnen we niet verder, ook tot verbazing van conducteur; er staan meer dan 200 mensen in Woerden op de bus te wachten, uiteindelijk vanaf Woerden via Duivendrecht moeten reizen; 1,5 uur vertraging. Met goed advies vanaf Voorschoten (direct via schiphol-Duivendrecht) hadden we 1,5 uur bespaard. Dit was voorzienbaar. Gove nalatigheid van NS.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 28 May 2016, 16:48

Bekijk origineel

14 reacties

Dit was waarschijnlijk een gevolg van de uitgelopen werkzaamheden. De prognose van de eindtijd is een aantal keer opgeschoven. Zie ter illustratie: https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/13977-28-mei-2016-werkzaamheden-utrecht-c-amsterdam-c-den-haag-c-ede-wageningen-rhenen-rotterdam-c-schiphol-airport
De reisplanner can in real time aangepast dus ik zie niet in waarom dit een goede reden zou zijn. Bovendien was het verstandig geweest adviezen op voorhand in reisplanner aan te passen. Kwestie van vooruit denken.
Reputatie 4
Badge
U kunt het beste uw geld terug bij vertraging via een formulier terugvragen met daarbij een extra toelichting. Anders zal de computer uw aanvraag afwijzen. Aangezien dit niet meer tot de geplande werkzaamheden behoorde, lijkt het me dat u in aanmerking komt voor 100 % geld terug bij vertraging (aangezien meer dan een uur vertraging).
De reisplanner can in real time aangepast dus ik zie niet in waarom dit een goede reden zou zijn. Bovendien was het verstandig geweest adviezen op voorhand in reisplanner aan te passen. Kwestie van vooruit denken.
Zoals ik al schreef: de werkzaamheden zijn uitgelopen, dat was dus een ongeplande verstoring.
Want bij een storing is het niet nodig dat er accurate reisplanner is????
Reputatie 4
Badge
Want bij een storing is het niet nodig dat er accurate reisplanner is????

Natuurlijk wel, maar op het moment dat TS van Voorschoten vertrok, of kort daarvoor toen Ibo66 de reisplanner checkte, was waarschijnlijk de verwachting dat tegen de tijd dat TS in Woerden aankwam de werkzaamheden daar voorbij waren. Zoals Pe_pe al aangaf werd de verwachte eindtijd steeds weer vooruitgeschoven. Kwestie van een tegenvaller. Vervelend voor iedereen die vertraging opliep. Hopelijk trekken ProRail en NS er lessen uit voor een volgende keer.
Want bij een storing is het niet nodig dat er accurate reisplanner is????
Het zou wel handig zijn natuurlijk als storingen vooraf in de reisplanner zouden staan. Als ProRail dan de reisplanner in de gaten houdt, dan weten ze alvast waar ze een monteur heen moeten sturen. 😛
Storing stond er ook niet in toen hij al bekend was. Toen we in Woerden aankwamen stond hij er gewoon dat hij verder zou gaan terwijl toen al bekend was dat hij niet meer gimg. Opvallend hoe moeilijk het is een fout toe te geven en ervan te leren.
@Ibo66
Dan had u de trein die om 10:06 uit Woerden had moeten vertrekken? - Dat is de enige die ongepland is uitgevallen vóórdat de storing werd gemeld. Dat was namelijk om 10:14 en pas om 16:02 werd die weer weggehaald.
Overigens: een slimme reisplanner zou 5 minuten langere route zonder kans op vertraging door uitloop werkzaamheden verkiezen boven gebruikelijke route. Misschien moet ns paar slimme programmeurs inhuren
Nee om 14.50 meen ik intercity naar uttecht, half uur later stond er ook een in planner die niet ging. Vokgens conducteur ging het hele dag alzo en werden ookzij niet geinformeerd
De storingsmelding om 14:50 was:

Tussen Utrecht C. en Amsterdam C./Driebergen-Zeist/Schiphol Airport/Woerden rijden geen treinen door werkzaamheden.
De extra reistijd is meer dan 60 min.
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Reizigers tussen Amersfoort en Den Haag C./Rotterdam C. reizen via Schiphol Airport.
Waarom was die storing dan op dat moment niet verwerkt in de reisplanner?
De bovenstaande tekst was te vinden achter het driehoekje in de reisplanner. Dat ProRail de treinen zelf pas op het laatste moment ophief, waardoor er in de reisadviezen geen rekening mee werd gehouden, is inderdaad nogal onhandig. Daar is afgelopen weekend meer over gevloekt en daarnaast belandden daardoor meer mensen in de (rij voor de) NS-bussen dan nodig was geweest. Dat zou NS absoluut in de evaluatie van dit weekend mee moeten nemen, naast de slordige berichtgeving vooraf over het geplande deel van de werkzaamheden.

Hier wreekt zich m.i. de foute beslissing van de politiek om NS verantwoordelijk te maken voor de reisinformatie, in plaats van ProRail, direct bij de bron.

Reageer