beantwoord

Waarom maakt NS er op Utrecht CS zo'n puinhoop van met de businzet Ede-W -> Utrecht ?

• 24 februari 2020
  • 11 reacties
  • 413 Bekeken

Vanochtend om 6:15 uur in Ede-Wageningen op station om de bus naar Utrecht te pakken.  Er reden flink wat lege bussen rondom het station, maar daar mochten we niet instappen. Het duurde even voordat er een bus kwam waar we (een inmiddels lange rij mensen) wel in mochten. De reis duurde langer dan in de reisplanner aangegevebn, amar toch waren we al rond 7:09 uur in Utrecht, vlak bij het station. Echter, er stonden zo'n 10 lege NS bussen voor ons voor het stoplicht en die konden/mochten het busstation niet oprijden. Daarom duurde het nog bijna 15 minuten voordat we mochten uistappen. Hierdoor miste ik volledig onnodig twee treinen met 30 minuten extra reistijd tot gevolg.

Kan NS aub lege en volle bussen van elkaar scheiden in Utrecht, zodat er geen ongewenste filevorming voor volle bussen ontstaat?

icon

Beste antwoord door bahnrider 24 februari 2020, 09:29

Nee, NS kan dat niet. Wel mogelijk de instanties die daar echt over gaan. Al is het ook heel goed mogelijk dat de chauffeur van jouw bus geen heldere instructies heeft gekregen. Kan me zelf nog herinneren dat op dezelfde route we ooit aan de oude stadskant van CS werden gedumpt (na ruim 20 min doelloos omrijden) ipv Jaarbeurszijde.

Je kan, want ik lees dat je tenminste 30 min vertraagd bent tov de geplande BUStijden, wel 50% vergoeding aanvragen-dat wordt dan een met recht Kafka-iaans proces, eerst automatisch afgewezen, daarna moet je bezwaar maken door dit verhaal te melden in een soort uitleg box. Alweer een van die hilarische situaties waar NS wel patent op lijkt te hebben. Wat mensen leervermogen noemen schijnt daar geheel te ontbreken.

Bekijk origineel

11 reacties

6:17 uur

Reputatie 5

Nee, NS kan dat niet. Wel mogelijk de instanties die daar echt over gaan. Al is het ook heel goed mogelijk dat de chauffeur van jouw bus geen heldere instructies heeft gekregen. Kan me zelf nog herinneren dat op dezelfde route we ooit aan de oude stadskant van CS werden gedumpt (na ruim 20 min doelloos omrijden) ipv Jaarbeurszijde.

Je kan, want ik lees dat je tenminste 30 min vertraagd bent tov de geplande BUStijden, wel 50% vergoeding aanvragen-dat wordt dan een met recht Kafka-iaans proces, eerst automatisch afgewezen, daarna moet je bezwaar maken door dit verhaal te melden in een soort uitleg box. Alweer een van die hilarische situaties waar NS wel patent op lijkt te hebben. Wat mensen leervermogen noemen schijnt daar geheel te ontbreken.

Bezwaar maken is leuk, het incheckpaaltje in Ede staat pas vooraan de rij, dus je checkt pas in nadat je al een minuut of 10/15 hebt gewacht. Ik weet niet of ik wel zin heb in die discussie.

Reputatie 3

Dit is de reden waarom ik deze week de auto neem. In het kader van het stikstofprobleem niet heel handig maar zolang Prorail niet creatiever is met werkzaamheden is dit de enige juiste oplossing.

Reputatie 7
Badge +3

Bezwaar maken is leuk, het incheckpaaltje in Ede staat pas vooraan de rij, dus je checkt pas in nadat je al een minuut of 10/15 hebt gewacht. Ik weet niet of ik wel zin heb in die discussie.

Wachttijd op bus of trein geldt niet voor GeldTerugbijVertraging. De tijd gaat tellen wanneer je ingestapt en ingecheckt bent.

Ik durf ook niet aan de bus te beginnen, reis nl. met een vouwfiets en als ik NS vraag of die ook in de bus mee mag is het standaard antwoord: “Ja, dat mag, behalve als de chauffeur zegt dat het niet mag”.
Dat risico neem ik niet, want kan toch moeilijk die fiets in Ede laten staan of wachten tot de volgende bus - met het risico dat ik daar ook niet in kan/mag.

En in de bagageruimte? Een keer hoorde ik de chauffeur zeggen dat hij dat niet hoefde te doen, kennelijk heeft NS een duidelijke opdracht. En die is kennelijk niet gericht op het belang van de reiziger.

Afgelopen zaterdag van Arnhem naar Den Haag gegaan, over de gehele lengte van het traject, zowel van Arnhem naar Utrecht en ook van Utrecht naar Den Haag is geen doorgaand treinverkeer. De bus van Ede naar Utrecht Centraal kwam zaterdag in Utrecht in het verkeer vast te zitten. Alleen al over het gedeelte van Arnhem naar Utrecht deed ik bijna anderhalf uur en toen moest ik nog verder naar Den Haag. Over de gehele reis Arnhem - Den Haag deed ik drie uur. Belachelijk dat ze het zo hebben gepland dat op twee intercity trajecten die in elkaars verlengde liggen al het doorgaande treinverkeer vanaf afgelopen weekeinde tot 2 maart helemaal plat ligt.

Reputatie 1

De capaciteit vn de businzet is ook niet top. De stopbus Rhenen Utrecht moest gisteren en vandaag meerdere malen passeren (ivm vol) voordat ik meekon, en er bleven alsnog weer mensen achter op de halte.
Ook vreemd dat in trein en lijnbus het OK is om mensen te laten staan bij grote drukte, maar dat de NS bussen er zeer fel op zijn dat iedereen zit.

Reputatie 5
Badge

De meeste NS bussen zijn touringcars. In de wet is het geregeld dat bussen die sneller kunnen dan 80 km/h verplicht gordels moeten hebben en geen passagiers staand mogen vervoeren in verband met de veiligheid.

Voor treinen en de meeste lijnbussen is het niet praktisch om gordels te gebruiken, omdat die de in-en uitstap snelheid verlagen. Bovendien is op een stadslijn de snelheid meestal laag.

Reputatie 3

Ook vreemd dat in trein en lijnbus het OK is om mensen te laten staan bij grote drukte, maar dat de NS bussen er zeer fel op zijn dat iedereen zit.

De verklaring is dat het maximale aantal passagiers dat volgens het kentekenbewijs mag worden vervoerd bij touringcars normaliter gelijk is aan het aantal zitplaatsen, en dat het (ook in streekbussen) verboden is om passagiers staand te vervoeren buiten de bebouwde kom. Het adagium nood breekt wet biedt weliswaar uitkomst in dit soort situaties, maar dat wordt in Nederland enigszins schizofreen toegepast. Want als er iets mis gaat, en er blijkt een verhoogd risico te zijn geweest doordat de regels niet correct gevolgd zijn, doet iedereen ineens heel verontwaardigd en wordt zo'n chauffeur aan de schandpaal genageld.

Reputatie 5
Badge

De verklaring is dat het maximale aantal passagiers dat volgens het kentekenbewijs mag worden vervoerd bij touringcars normaliter gelijk is aan het aantal zitplaatsen en dat het (ook in streekbussen) verboden is om passagiers staand te vervoeren buiten de bebouwde kom.

Dat is niet helemaal waar. Er zijn heel wat streeklijnen die met streekbussen gereden worden waar passagiers staand mogen worden meegenomen, ook buiten de bebouwde kom en zelfs op de snelweg komen. 

Er zijn wel een aantal streek/snelbus lijnen waar geen passagiers staand vervoerd mogen worden, maar die worden met touringcars gereden en gaan op de snelweg sneller dan 80 km/h. 

Reageer