beantwoord

Waarom niet pendelen bij een storing?

• 12 december 2017
  • 29 reacties
  • 798 Bekeken

Reputatie 4
Een wisselstoring tuasen Gouda en Utrecht. Dus cancelt NS ook maar gemakshalve alle treinen tussen Gouda en Rotterdam. En tussen Gouda en Den Haag.
Waarom wordt in dit soort situaties niet snel een pendeltrein opgezet op het traject dat niet gehinderd wordt door de storing?
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Nu hebben onnodig veel klanten last van de storing.
icon

Beste antwoord door DDietzen 12 december 2017, 14:46

Een wisselstoring betekent niet dat een wissel vastzit in de huidige stand. Een wisselstoring betekent dat de positie van het wissel niet met zekerheid vastgesteld kan worden, en het wissel dus in zijn geheel niet gebruikt mag worden. Dat bemoeilijkt de zaak stevig, aangezien je bij een wisselstoring op precies de verkeerde plek een volledig baanvak slechts enkelsporig kunt gebruiken. Ik meen dat dat (eer)gisteren het geval was bij Gouda. En links rijden is niet overal infrastructureel gezien mogelijk (denk aan seingeving, overwegsensoren etc.), dus dan houdt het snel op.
Bekijk origineel

29 reacties

Badge
Een wisselstoring betekent niet dat een wissel vastzit in de huidige stand. Een wisselstoring betekent dat de positie van het wissel niet met zekerheid vastgesteld kan worden, en het wissel dus in zijn geheel niet gebruikt mag worden. Dat bemoeilijkt de zaak stevig, aangezien je bij een wisselstoring op precies de verkeerde plek een volledig baanvak slechts enkelsporig kunt gebruiken. Ik meen dat dat (eer)gisteren het geval was bij Gouda. En links rijden is niet overal infrastructureel gezien mogelijk (denk aan seingeving, overwegsensoren etc.), dus dan houdt het snel op.
Reputatie 4
Even ter geografische verduidelijking. Gouda ligt halverwege tussen Utrecht en Rotterdam. Tussen Utrecht en Gouda was vandaag door een wisselstoring geen treinverkeer mogelijk. Maar tussen Gouda en Rotterdam dus wel!
Vraag is dus waarom NS in dat soort gevallen niet snel overschakelt op pendelen op het traject waar geen storing is.
Badge +3
Een 'blonde' vraag misschien, maar een wissel die niet helemaal goed staat kan je toch gewoon in de juiste richting een keer overheen rijden? Dat deed ik vroeger met mijn Fleischmann treintjes ook ;)

Weet alleen niet of het mechaniek en de seinen het er mee eens zijn.. 😛
Badge
Weet alleen niet of het mechaniek en de seinen het er mee eens zijn.. :P

En de IL&T, en de OVV, en de weldenkende machinist... :)

Een wissel met kuren moet júíst niet bereden worden. Anders krijg je Hilversumse toestanden.
Reputatie 7
Badge
Er is de laatste weken (iets te) vaak een langdurige storing rond Gouda. Op de overzichtskaart wordt het gebied rond Gouda dan al snel op rood gezet. Het komt dan (toch) regelmatig voor dat er gedeeltelijk treinen rijden. Maar vaak ook niet idd.
Badge +3
Een wissel met kuren moet júíst niet bereden worden. Anders krijg je Hilversumse toestanden.
Geweldig filmpje.. maar daarom tikte ik "in de juiste richting" want andersom was het goed gegaan.

Wissel is trouwens mannelijk volgens Van Dale, dus de/die defectE wissel en geen het/dat wissel 😉 Maar dat terzijspoorzijde 😛
Badge
Een wissel is een constructie in een spoorweg om een trein, metro of tram naar een ander spoor te leiden. Een wissel realiseert dus een fysieke vertakking in het spoorwegnet. Wissels vormen meestal een onmisbaar deel van een spoorwegknooppunt. In Nederlandse vakkringen wordt gesproken van het wissel, elders vaak van de wissel.

Et voilà 🙂
Een wissel met kuren moet júíst niet bereden worden.
Dat verschilt per storing of dat kan. Indien een wissel vergrendeld ligt zou deze veilig te gebruiken moeten zijn. Als of de fysieke vergrendeling niet werkt of de terugkoppeling van het wel of niet vergrendeld zijn aan de verkeersleiding faalt kun je het wissel niet veilig gebruiken. Maar het kan zijn dat een wissel slechts linksleidend niet in de vergrendeling komt maar rechtsleidend wel, dan is er naar mijn idee weinig op tegen om het wissel niet rechtsleidend te kunnen gebruiken.

Dan heb je ook nog te maken met een tweede aspect, namelijk flankbeveiliging. Sommige wissels zijn per twee aan elkaar gekoppeld, ter voorkoming dat een trein van opzij aangereden kan worden als een andere trein door rood schiet. In dat geval kan het niet in vergrendeling liggen van wissel A betekenen dat wissel B ook als niet veilig gezien wordt. Terwijl er met wissel B fysiek niets aan de hand is. Hoe de inspectie hier over denkt weet ik niet, maar ik zie niet waarom wissel B dan niet met een lastgeving voorzichtig rijden gepasseerd zou kunnen worden.
Badge +3
Vakkringen terminologie snap ik.. Dus vanaf nu 'het wissel' dus!

Maar voor de taalnazi's (en officiële spelling Van Dale en groene boekje even aan de kant) is dus DE wissel is ineens HET wissel, want leken moeten dat maar weten of snappen?

Ik kan er ook niets aan doen, want ik heb 'HET wissel' niet bedacht, net zomin als andere gangbare termen of jargon zoals CiCo (check in/out).

Dit voegt ook lekker veel aan dit topic toe (ongeveer bijna niets dus behalve wat ik zei over dat/die ene wissel dus!) die/dat zomaar in één richting te berijden zou zijn net als mijn modelspoorbaan en om die even te 'locken' bij enorm veel sneeuw en zo (met bijbehorende seinen).

Rotterdam - Gouda uitval was dus nergens voor nodig (mijn bescheiden mening).

Zie reactie #3 en #6 😛
Reputatie 4
Nog geen reactie van NS moderatoren zo te zien. Ben wel benieuwd wat NS hiervam denkt en leert.
Hoi Arie_H,

Wat DDietzen zegt, klopt inderdaad. Er kan van alles aan de hand zijn geweest tijdens die storing. De intenties van Pro Rail en van ons zijn dan ook om zoveel mogelijk treinen wel te laten rijden, maar blijkbaar was dit niet mogelijk op de manier die jij voorstelt. Bij Oudewater was zoveel schade aan wissels ontstaan dat Pro Rail er niets meer overheen wilde laten rijden. Op het traject Rotterdam-Gouda kun je inderdaad linkerspoor rijden, maar waarschijnlijk wilde men geen risico's nemen. Het zou ook een versperringsmaatregel kunnen zijn. Als een wissel uit de controle is en er moet een monteur naar kijken dan is er dus geen rijweg over dat wissel. Wij doen er samen met Pro Rail in ieder geval altijd alles aan om het zo snel mogelijk weer op te lossen en waar nodig alternatieven te bieden.
Reputatie 7
Badge
Een 'blonde' vraag misschien, maar een wissel die niet helemaal goed staat kan je toch gewoon in de juiste richting een keer overheen rijden? Dat deed ik vroeger met mijn Fleischmann treintjes ook ;)

Weet alleen niet of het mechaniek en de seinen het er mee eens zijn.. :P

Een modelspoorbaanwissel is iets heel anders dan een echt wissel :)
Doe je dat namelijk met een echt wissel, dan heet dat "openrijden" en kan het zomaar gebeuren dat de geleidestang beschadigd raakt en dat kan dus die Hilversumse toestanden tot gevolg hebben.
Een hogesnelheidswissel rij je nog meer aan gort met het risico dat je eruit loopt.

Wat er gisteren allemaal aan de hand was weet ik niet precies, wat ik wel weet is dat we niet voor de lol alle treinverkeer tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag stilleggen.
Reputatie 4
@Iris Nu ga jij me ook al uitleggen waarom ee niet over de kapotte wissel gereden kon worden. Maar dat was mijn vraag niet.
Oudewater ligt niet op het traject Gouda - Rotterdam. Maar op het traject Gouda - Utrecht.
Normaal gesproken komt de trein van Gouda naar Rotterdam aan uit de richting Utrecht. Die kwam nu dus niet.
Maar er stonden op Gouda diverse treinen uit Rotterdam en Den Haag die richting Utrecht moesten en ook niet verder konden.
Mijn vraag is waarom die treinen in zo’n situatie niet snel ingezet worden om weer terug naar Rotterdam en Den Haag te rijden. Zodat klanten in die richtingen niet onnodig last hebben van de storing.
Mijn ervaring is dat het meestal 1 a 1,5 uur duurt voordat NS deze conclusie ook trekt en dat kan een stuk sneller. Ik kan het in 5 minuten bedenken. En alle ingrediënten (materieel, personeel, klanten) zijn direct beschikbaar.
Reputatie 7
Badge
We weten zeker dat er bij Oudewater een groot probleem was, maar aangezien het treinverkeer naar zowel Den Haag als Rotterdam werd stilgelegd, vermoed ik dat er bij Moordrecht ook iets niet pluis was (het kan zijn dat ProRail eerst die wissels heeft willen controleren op schade bijvoorbeeld). Dat neemt veel tijd in beslag.
Zoals ik al in mijn vorige post zei: we leggen dat treinverkeer niet stil omdat we dat zo leuk vinden, er moet dan wel wat aan de hand zijn. Dat is echter voor mij en Iris niet heel makkelijk te achterhalen.
Reputatie 7
Badge
Die wisselverwarming van NS is gewoon ruk, Bij het GVB reed alles nog wel gewoon in die code rood periode...zowel de tram als de metro. Maar het GVB maakt dan ook gebruik van elektrische wisselverwarming, en dit werkt dus ook veel beter.
Zouden ze bij NS ook moeten doen.
Reputatie 7
Badge
Die wisselverwarming van NS is gewoon ruk, Bij het GVB reed alles nog wel gewoon in die code rood periode...zowel de tram als de metro. Maar het GVB maakt dan ook gebruik van elektrische wisselverwarming, en dit werkt dus ook veel beter.
Zouden ze bij NS ook moeten doen.
En de treinen van Prorail mogen ook wel wat meer onderhoud krijgen?
Reputatie 7
Badge
En de treinen van Prorail mogen ook wel wat meer onderhoud krijgen?

Ooh wacht....ik ben helemaal weer in de war. Natuurlijk ProRail gaat over de wissels. 🙂 Sorrry wat een stomme vergissing van mij....dit zou ik onderhand toch al moeten weten maar ik vergeet het soms.
ProRail is inderdaad de gene die moet zorgen voor andere wisselverwarming inderdaad. 🙂
Reputatie 4
@Edwin ik heb het idee dat vooral de bureaucratie van NS in dit soort gevallen tot nodeloze extra vertraging leidt. De man of vrouw in het veld ziet de mogelijkheden maar mag helemaal niets beslissen. Er moet eerst op het hoofdkantoor minimaal een uur over vergaderd zijn. Ik had een paar weken terug een soortgelijk incident vanuit Den Haag. Ook toen reed de trein naar Gouda niet omdat er verderop (tussen Gouda en Utrecht) geen treinverkeer mogelijk was. Het personeel op het perron vond het volkomen logisch dat een pendeldienst naar Gouda zou worden opgezet maar wachtte op een besluit. Na 1,5 uur wachten vertrok de eerste pendeltrein naar Gouda.
Reputatie 7
Badge
@Edwin ik heb het idee dat vooral de bureaucratie van NS in dit soort gevallen tot nodeloze extra vertraging leidt. De man of vrouw in het veld ziet de mogelijkheden maar mag helemaal niets beslissen. Er moet eerst op het hoofdkantoor minimaal een uur over vergaderd zijn. Ik had een paar weken terug een soortgelijk incident vanuit Den Haag. Ook toen reed de trein naar Gouda niet omdat er verderop (tussen Gouda en Utrecht) geen treinverkeer mogelijk was. Het personeel op het perron vond het volkomen logisch dat een pendeldienst naar Gouda zou worden opgezet maar wachtte op een besluit. Na 1,5 uur wachten vertrok de eerste pendeltrein naar Gouda.Je begrijpt dat ik daar niet teveel over ga zeggen hier 🆒
Het kan vaak wel sneller in onze ogen, maar wij kunnen niet verder kijken dan het einde van het perron. Zoals ik al eerder aangaf: Ik weet niet of er bij Moordrecht misschien nog iets speelde (inspectie van wissels zou me niet verbazen) waardoor het zo lang heeft geduurd voor er iets is gaan rijden.
Reputatie 7
En dat besluit en die toestemming valt op dat moment onder ProRail helaas.
Reputatie 4
Ik verwijt de man of vrouw op het perron niets. Die doet gewoon haar werk.
Maar je kunt als organisatie sneller op dit soort situaties reageren als je de man/vrouw in het veld meer bevoegdheden geeft.
Reputatie 7
Maar die persoon heeft geen idee wat er allemaal precies aan de hand is. Alleen de treindienstleider kan beslissingen nemen om wel of niet te rijden, het wal personeel niet..
Reputatie 7
Badge
Maar waarom worden alle wissels niet gewoon verwarmd met een systeem dat alleen op elektriciteit werkt in plaats van op gas?
Reputatie 4
Ook dat gaat mis. @Arie H: als een storing langer lijkt te duren probeer ik mijn reis uit te stellen of om te reizen. Tussen Rotterdam, Den Haag en Utrecht bestaan daarvoor meerdere mogelijkheden.
Reputatie 7
Badge
Ook dat gaat mis.

Wisselverwarring met elektriciteit gaat ook vaak mis? Nou dat denk ik niet beste brave Waldo G. En zeker niet als het goed onderhouden word.

Reageer