beantwoord

Waarom onduidelijke communicatie bij werkzaamheden?

Toon eerste bericht

58 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En ontopic, ik vraag me persoonlijk ook af of je niet beter kunt aangeven dat een trein niet rijdt dan deze te laten verdwijnen in de reisplanner.

Als je nml. elke dag dezelfde route reist neem je uit routine treinen en verwacht je deze treinen ook op tijdstip X met hooguit een vertraging. Maar nu kom je op het station en zie je jouw trein niet op het bord staan en als je dan in de reisplanner kijkt staat je trein er ook niet in.

Op dat moment weet je gewoon helemaal niet wat er aan de hand is en waarom jouw trein niet rijdt.

En zeggen dat je elke dag voor je reis maar in de reisplanner moet kijken vind ik zelf niet het beste advies wat je kunt geven vanuit de NS. Tuurlijk zijn er altijd verstoringen en vertragingen maar je moet toch wel op de originele dienstregeling kunnen bouwen.

Ik kijk niet elke dag voor mijn reis in de reisplanner, maar ik kijk wel bij actuele vertrektijden, komt beetje op hetzelfde neer. Staat daar dan mijn dagelijkse trein niet bij terwijl ik hem wel verwacht, dan kijk ik wel verder in de reisplanner en/of werkzaamheden pagina. Maar dat is dan eigenlijk al te laat, ik wil dit zeker voor mijn reis 's morgens minstens een dag ervoor weten, dan pas ik de tijd dat ik op sta er op aan, kwartiertje eerder opstaan of langer blijven liggen.
Wanneer er een week of langer vantevoren op het station informatie hangt kun je eerder dan de dag zelf al kijken in de planner, de info op het station is dan de trigger om de reisplanner te checken.
Wat betreft de werkzaamheden van 17 t/m 19 augustus hangt er op mijn station wel informatie, bij werkzaamheden Den Haag - Rotterdam langer geleden werden in de trein ook nog kaartjes uitgedeeld.
Slechts 2 sprinters per uur minder is blijkbaar niet genoeg om hier van te voren actief over te informeren,

Daarbij is de verstoringsinfo vanuit de NS niet echt duidelijk, zelf gebruik ik net als veel collega's de app 'rijden de treinen' omdat daar veel duidelijk instaat welke treinen wel en niet rijden of welke delen van de route niet worden gereden. Bij de NS is dat eerlijk gezegd gewoon niet duidelijk uit de gegeven verstorings informatie.

Het gaat nu over geplande werkzaamheden die al weken van voren bekend zijn, maar inderdaad ook bij verstoringen is 'rijden de treinen' vaak duidelijker dan de eigen NS site.

Het is toch eigenlijk best gek dat niet alleen reizigers maar ook veel NS personeelsleden gebruik maken van een andere bron dan de eigen NS info om reisinformatie te vinden. Dan moet je je toch als NS een beetje achter de oren gaan krabbelen waarom dat is?

Beetje off-topic: ook rijden de treinen kan verkeerde info doorgeven wanneeer het verkeerd vanuit de bron komt. Bv afgelopen donderdag dit bij een verstoring bij Schiphol:
  • Intercity 240 Amsterdam C. - Hengelo - Hannover Hbf - Berlin Ostbhf rijdt niet tussen Almere Centrum en Leiden Centraal (moest 2400 zijn, 0 vergeten)
  • Sprinter 5700 Utrecht C. - Hilversum - Hoofddorp rijdt niet tussen Amsterdam Zuid en Heemstede-Aerdenhout (moest natuurlijk tussen Amsterdam Zuid en Hoofddorp zijn, als verkorting Had gebruikt ipv Hfd)
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap ook niet waarom er overigens bij de huidige melding op de werkzaamheden pagina staat bij Leiden-Den Haag en Rotterdam- Dordrecht dat er geen extra reistijd is.

Die is er namelijk wel. Maximaal de tijd die je extra moet wachten tot de volgende sprinter op die trajecten.
Om op dezelfde tijd aan te komen, zal je een trein eerder moeten nemen, dus extra reistijd. Er zou dus moeten staan dat de extra reistijd maximaal 15 minuten is.

Is maar net hoe je het ziet. Reistijd is gelijk, maar je hebt meer wachttijd.
En wanneer je het van te voren weet, kun je later (of vroeger) naar het station gaan en hoef je niet op het station te wachten. Dan heb je geen extra reistijd

Beetje off-topic: ook rijden de treinen kan verkeerde info doorgeven wanneeer het verkeerd vanuit de bron komt. Bv afgelopen donderdag dit bij een verstoring bij Schiphol:
  • Intercity 240 Amsterdam C. - Hengelo - Hannover Hbf - Berlin Ostbhf rijdt niet tussen Almere Centrum en Leiden Centraal (moest 2400 zijn, 0 vergeten)
  • Sprinter 5700 Utrecht C. - Hilversum - Hoofddorp rijdt niet tussen Amsterdam Zuid en Heemstede-Aerdenhout (moest natuurlijk tussen Amsterdam Zuid en Hoofddorp zijn, als verkorting Had gebruikt ipv Hfd)

En 3x raden waar die info verkeerd vandaan kwam 🙂 Die was intern ook al aangekaart als foutje.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, ik zag dat het al redelijk snel gecorrigeerd was maar ik had even de illusie dat ik vanaf mijn woonplaats rechtstreeks naar Berlijn kon 🤣
En 3x raden waar die info verkeerd vandaan kwam 🙂 Die was intern ook al aangekaart als foutje.
PIF!

Was niet de enige overigens op die dag, later ook nog een seinstoring Geldermalsen-Tiel waar de 6600 Dordrecht-Breda-'s-Hertogenbosch niet zou rijden. En vrijdag een verstoring 'Tussen Lage Zwaluwe en Lage Zwaluwe'. Daar is ook een andere code voor................ 🤔

En zo verslijten we weer een paar incidentnummers haha.
Reputatie 7
Badge +3
Wachtend op de trein naar huis gistermiddag kwam ik in gesprek met iemand die vanaf Voorschoten reist naar Delft (en terug) en die dus maandag zijn gebruikelijke tijd op Voorschoten stond voor zo'n vervallen 6300. Was daar ook erg blij mee.

Kan er trouwens nog iemand reageren op mijn vraag waarom de werkzaamheden van 17 t/m 19 augustus tussen Leiden en Den Haag niet op de werkzaamheden pagina staan? Hier hangt dus al wel zeker anderhalve week informatie over op de stations en de reisplanner is ook al aanpast.
Of moet ik daar een nieuw topic voor openen?

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/waarom-onduidelijke-communicatie-bij-werkzaamheden-50299/index1.html#post338474
Ik heb inmiddels contact met onze reisinfo regisseur over deze kwestie. Ik kom hier op terug Momo.
Reputatie 7
Badge +3
Dank je Chiel

Reageer