beantwoord

Waarom onduidelijke communicatie bij werkzaamheden?

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 8759 reacties
Ik heb het al eens eerder gevraagd/aangegeven, maar nu nog maar eens: Waarom heeft NS toch vaak zo’n onduidelijke manier van communiceren bij werkzaamheden?

Deze week zijn er naast de werkzaamheden bij Gouda o.a. ook werkzaamheden tussen Leiden en Den Haag en tussen Rotterdam en Dordrecht.

De werkzaamheden pagina geeft bv aan “de dienstregeling van de Sprinters is aangepast tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal” waarbij niet staat wat de aanpassing is of wat er wel en wat er niet rijdt.
Kijk je in de reisplanner dat zie je alleen wat er wel rijdt, maar er staat nergens iets aangegeven dat er werkzaamheden zijn. Je hebt dan dus op 2 plekken halve info, plek 1: er zijn werkzaamheden en er is iets aangepast (wat??) en plek 2: dit rijdt er maar waarom, zoek maar verder. Hetzelfde geldt voor de werkzaamheden tussen Rotterdam en Dordrecht, waar ik vanmorgen een klacht op Twitter zag.

Het was bovendien niet vantevoren op de betreffende stations tussen Leiden en Den Haag aangegeven, zal wel niet impact genoeg hebben.
Zo hangt er bv nu al zeker een week wel info over werkzaamheden van 17 -19 augustus waarbij er helemaal geen treinen rijden tussen Leiden en Den Haag, maar niets over een halvering van de sprinters tot en met vrijdag.
Dus stonden er bv vanmorgen op De Vink reizigers te wachten op de trein naar Den Haag van 7.23 die niet reed.

Nu kijk ik zelf regelmatig op Somda bij werkzaamheden en zag dit al zo’n 3 weken geleden.

Afgezien hiervan zie ik meldingen van sommige vroege treinen op andere trajecten die opeens en zonder enige vorm van info niet rijden, ik noem een 8810, 8812, 8823, 7312, 7414, 6015, 6018, 6917.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 30 juli 2018, 18:00

Voor zover ik heb begrepen is de reden waarom de Reisplanner het tegenwoordig zo weergeeft precies datgene wat Stoomman aangeeft, Momo.

Regelmatig krijgen we nog vragen binnen van reizigers die zich alsnog afvragen welke treinen wel rijden als er bij een rit in het rood aangegeven staat 'Storing op dit traject!'. De wat meer ervaren treinreiziger zal dan weten dat die reis alsnog gaat, maar dat die melding er enkel staat om te waarschuwen voor mogelijke drukte et cetera. Die reizigers zullen echter niet vaak gebruik maken van de reisplanner, omdat zij toch al weten hoe laat zij dagelijks de trein kunnen pakken.

Reizigers die enkel af en toe reizen en juist daarom veel gebruik maken van de Reisplanner vinden het, zo blijkt uit onderzoek in ieder geval, juist onduidelijk wanneer er zo'n melding staat. Er is daarom voor gekozen om in de Reisplanner puur weer te geven wat er wél rijdt, zonder een melding, om verwarring te voorkomen. Dat is uiteindelijk ook wat de gemiddelde reiziger gewoon wil weten: 'welke trein kan ik pakken voor deze route'. De meer ervaren reiziger die constateert dat het gegeven advies anders is dan anders kan vervolgens op de pagina met werkzaamheden kijken wat daar de oorzaak van is. Overigens worden de meldingen nog wel weergegeven bij storingen, wanneer de uitval van treinen ongepland is.

Wat betreft de informatievoorziening op de stations durf ik echter niet te zeggen of dit bedoeld is of niet. Het ontbreken van de informatievoorziening op station Beverwijk vorige week was bijvoorbeeld een fout aan onze kant wat op de maandag ook is gecorrigeerd. Op het moment dat de dienstregeling vanaf een bepaald station significant aangepast is vind ik het persoonlijk wel netjes om daar op zijn minst iets te hangen van 'let op: er is een gewijzigde dienstregeling door werkzaamheden, controleer de Reisplanner' of iets dergelijks. Dit was op geen van de stations het geval dus?
Bekijk origineel

58 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De werkzaamheden van 17 t/m 19 augustus Leiden - Den Haag staan nu wel vermeld op de werkzaamheden pagina.

Ik vraag me alleen (maar weer eens) af hoe men komt aan de extra reistijd van een kwartier tot een half uur.

Ik reis De Vink - Delft, normaal heen 27 minuten, 17 augustus 1.04 uur of 1.14 uur afhankelijk van welke tijd. Dus 37 of 47 minuten extra reistijd wat meer dan 2 keer zo lang is.
En zo zijn er nog andere reizen met meer dan een half uur extra reistijd, bv van Haarlem naar Delft gaat van 43 minuten naar 1.29 uur.

Bij vorige werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam was mijn extra reistijd ook meer dan aangegeven.

Daarnaast zal het vast wel weer zo zijn dat bij De Vink de bussen stoppen bij de stadsbushalte aan de Trompweg in Voorschoten en niet bij het station zelf, wat voor reizigers aan de Leiden kant van het station nog eens 4/5 minuten langer lopen is.

Op zo'n manier ben ik met de trein / NS bus langer onderweg dan wanneer ik zou gaan fietsen. Totale reistijd van deur tot deur wordt dan zeker anderhalf uur (10/11 minuten lopen, ruim een uur bus/trein en dan nog zo'n 15 minuten naar werkadres).
Reputatie 6
Dank voor de waarschuwing dat dit erin staat. Ik reis nu dus op vrijdag 1 uur en 1 minuut waar ik normaal 32 minuten over doe (den haag - Heemstede-Aerdenout). Ook een verdubbeling van de reistijd. Weliswaar 29 minuten dus binnen half uur maar wel met overstap.
Ik heb het doorgegeven aan onze afdeling die gaat over deze informatie, Tochjo, en mij is beloofd dat het zal worden aangepast. Bedankt voor de alertheid en het melden!
Badge +3
Ik had in dit hele topic nog geen reactie geplaatst, maar graag gedaan en bedankt 😁
Oeps, dat moest Momo zijn. My bad! 😁
Reputatie 7
Badge +3
Toe aan weekend Stijn of mag je nog even?
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het doorgegeven aan onze afdeling die gaat over deze informatie, Tochjo, en mij is beloofd dat het zal worden aangepast. Bedankt voor de alertheid en het melden!
Op de werkzaamheden pagina is het nu aangepast dat de extra reistijd een kwartier tot drie kwartier is waar dus eerst stond kwartier tot een half uur.
Wel leuk, de overwegingen uit de adviesaanvraag destijds.

Reageer