Waarom probeert NS de impact van de dreigende staking niet te beperken?


Reputatie 4
Sinds midden vorige week weten we dat FNV a.s. maandag een staking wil organiseren. Mij valt op dat NS geen enkel zichtbaar initiatief neemt om de impact voor haar klanten te beperken.

Zo zou NS een kort geding kunnen aanspannen om de staking te laten verbieden. In het verleden hielp dat vaak.
Men zou ook beter kunnen communiceren over wat er wel en niet rijdt morgen. Door een soort calamiteitendienstregeling te rijden zoals ook bij winterweer gebeurt. Dan is het ook helder waar de klant aan toe is.

Maar het enige wat we horen is: kijk morgenochtend zelf maar wat er rijdt en wat niet. Voor veel klanten die naar examen, werk of school moeten is dat natuurlijk geen optie.

Vanwaar deze passiviteit? Waarom doet NS niet meer haar best om de impact voor haar klanten te beperken?

31 reacties

Reputatie 7
Van tevoren Twittertags en een 'communicatiestrategie' afspreken gaat meestal helemaal fout, omdat de Twitteraars er zelf mee vandoor gaan. Weest creatief, gij allen.
Reputatie 4
Of u niet zo wilt zeuren, er is alvast besloten dat de actie een groot succes is, en u allen steun betuigt. Dat ook weer afgevinkt, kunnen we de stakingen nu cancellen?



LOL. Prutsers zijn het, die stakers.
Of u niet zo wilt zeuren, er is alvast besloten dat de actie een groot succes is, en u allen steun betuigt. Dat ook weer afgevinkt, kunnen we de stakingen nu cancellen?

Reputatie 4
Daarom willen ze dus standaard 2 conducteurs per trein. Anders valt er niks te kletsen ?
In een periode van herkansingen en tentamens is het natuurlijk wel sneu als het door een staking misgaat. Want zoveel herkansingen krijgen ze niet, althans niet zoveel als de NS 🆒 Eigenlijk is het ook wel een beetje naar van het personeel om niet gewoon een maandje te wachten tot de zomervakantie, die dan voor velen geldt. Dan is het een stuk publieksvriendelijker.

Zat gisteren trouwens op de terugreis in de eerste klas en ben er uiteindelijk één keer uitgestapt omdat in rit één: Vier HS's luidruchtig zaten te praten en lachen, maar gelukkig na een kwartier weg waren. En in rit twee er klaar mee was omdat een uur lang....: Twee dames (HC) zo luidruchtig zaten te praten dat ik geen muziek kon luisteren. Ben een coupé verderop gaan zitten en heb mijn oordopjes uitgedaan. Zelfs toen kon ik nog alles verstaan, JA VERSTAAN. HEB ZE EROP GEwezen, dat ik dat allemaal niet hoef te weten. Ouderschapsverlof, jaarcontracten, naar 80 procent omdat het... etc etc.....:@ En controle van kaartjes????? Welnee, gewoon gezellig kletsen en af en toe de deuren sluiten...

Nou veel plezier maandag met de staking. :)


(En ja, er zijn voldoende HC's die ik kan waarderen.)
Reputatie 1
Wacht het morgen af. Misschien val het reuze mee. Zo niet dan claim je geld terug bij vertraging.
Ik hoop het, ik kan mijn AVG woon-werk verkeer niet inplannen voor morgen. Het advies is 05:00 te bellen morgenochtend, of 'mijn' trein rijdt, afwachten dus....
Reputatie 7
Meer valt er niet van te maken op dit moment.
Reputatie 4
Wacht het morgen af. Misschien val het reuze mee. Zo niet dan claim je geld terug bij vertraging.

Stel je bent scholier of student en en je hebt morgen een belangrijk examen of tentamen en dan zegt NS dit. Wacht maar af, misschien valt het mee. En zo niet, dan claim je GTBV. Om daarvoor in aanmerking te komen moet je trouwens nog wel even de rit maken die voor jou zinloos is geworden omdat je je examen al gemist hebt.

Zie je zelf niet hoe onzinnig dit soort boodschappen zijn voor sommige klanten?
Reputatie 7
Wacht het morgen af. Misschien val het reuze mee. Zo niet dan claim je geld terug bij vertraging.
Reputatie 4
En het gaat me in de kern niet om de vraag of mijn voorstellen goede voorstellen zijn. Ik werk niet voor NS, ik ben er klant. Het gaat me erom dat NS zelf niet met plannen komt.
Vind het wel weer genoeg geweest hier, gezien de andere reacties op het forum hierover is de insteek van deze discussie in mijn ogen al fout. Goede reis morgen.
Reputatie 7
Nee, want als alleen het rangerend personeel het werk neer legt, heb je niets aan het overige personeel.
Reputatie 4
Ok nog meer mogelijkheden dus om in ieder geval een deel van de dienstregeling te garanderen.
Reputatie 7
Ongeveer de helft van het personeel met vakbond, is lid van de FNV. Niet de helft van het personeel.
Los van de discussie of businzet besmet werk is, is het lastig om te bepalen op welke trajecten je bussen moet inzetten (want geen rondje om de kerk), moet Munckhof op korte termijn zoveel buscapaciteit kunnen leveren, en sta je op veel trajecten met de bus in de file op de snelweg. Genoeg verstoringen meegemaakt waarbij het buiten de spitsuren al niet aan te slepen was. Zwolle-Meppel is een leuke, dat krijg je niet weg met 65-personen busjes. Paar keer een gelede bus van SW, maar terwijl je aan het afvoeren bent, rollen er nieuwe treinen vol reizigers binnen.
Reputatie 7
Badge +3
50% lid van de FNV? Dat zou de FNV wel willen.
Reputatie 7
Badge +3
Bussen inzetten bij stakingen is in landen als Duitsland of Engeland normaal. In Nederland valt dat echter onder besmet werk, een begrip dat men in het buitenland bijna nergens kent.
Reputatie 4
@Henk we weten welk deel van het personeel lid is van FNV. Ik dacht gelezen te hebben 50%. De andere helft werkt in ieder geval.
Er wordt alleen gestaakt in Zwolle en Den Haag. Op andere plekken niet.
Een goede leidinggevende weet wat er onder zijn medewerkers leeft en kan dus goed inschatten hoe ze hier in staan. Maak een verdeling in "staakt zeker", "staakt niet" en "weet niet". Maak op basis daarvan een aangepaste dienstregeling met "zekere" en "onzekere" treinen.
Laat bv doorgaande treinen de stations waar gestaakt wordt zoveel mogelijk mijden door om te rijden.
Op deze manier is er best meer mogelijk dan nu gecommuniceerd wordt. Wellicht zijn er nog meer mogelijkheden om de onzekerheid te reduceren. Maar dat lijkt me werk voor de crisismanager van NS.
Hoe wil je een trein garanderen, als je pas morgenochtend weet/merkt of er personeel beschikbaar is? Dat is het hele euvel.

Bussen in de spits is geen succes, helemaal niet op korte termijn.
Reputatie 4
[En die klacht is dat NS slecht communiceert over de impact van de staking voor de klant, en geen zichtbare pogingen doet om de impact te verminderen. Het is al een paar dagen bekend. In de app staat het aangegeven, op de borden op stations, het wordt omgeroepen, het staat op de website, het wordt via andere media verspreid. Wat wil je nog meer?
Weten welke trein wel rijdt en welke niet. Of desnoods per traject een aantal "gegarandeerde" treinen en een aantal die onzeker zijn. Bussen inzetten zijn jullie ook altijd goed in. Of iets anders, verzin iets.
Wat gecommuniceerd wordt is "kijk maandagochtend maar of je trein rijdt en zoek het verder maar uit". Dat kan zoveel beter!
Een calamiteitendienstregeling rijden is niet toegestaan. Dat verbiedt het stakingsrecht.
Als je roosters niet mag aanpassen om toch treinen te laten rijden valt de landelijke dienstregeling plat. Dat zou namelijk betekenen dat wanneer een trein binnenkomt op een station waar de machinist afgelost moet worden, en de aflosser staakt, de trein langs het perron blijft staan, want een andere machinist inzetten zou dan onder stakingsbreking vallen. Dus ik neem aan dat de regels niet zo streng zijn, want dan zou zelfs een kleine minderheid van het personeel het hele land plat kunnen gooien.
Reputatie 7
[En die klacht is dat NS slecht communiceert over de impact van de staking voor de klant, en geen zichtbare pogingen doet om de impact te verminderen. Het is al een paar dagen bekend. In de app staat het aangegeven, op de borden op stations, het wordt omgeroepen, het staat op de website, het wordt via andere media verspreid. Wat wil je nog meer?
Reputatie 4
Evenementen als in SAIL, TT Assen en andere aankomende grootschalige evenementen.

Lijkt me allemaal minder belangrijk als je dat een keer mist dan een herexamen of een belangrijk tentamen, toch?
Reputatie 4
Ik vind het moeilijk hier iets over te zeggen Arie_H. Wij van de klantenservice zitten natuurlijk niet bij de onderhandelingen, en ik heb niet genoeg verstand van de juridische gang van zaken om te weten hoe een verbod regelen werkt. Ik weet dat er in het verleden een staking is verboden,maar ik heb geen idee of dat nu weer een mogelijkheid was. Bovendien denk ik persoonlijk dat stakingen keer op keer verbieden uiteindelijk absoluut geen oplossing is.

Ik weet wel zeker dat er lang gesproken is met de bond om te kijken of we een oplossing voor het conflict kunnen vinden, en dat die deur ook nog zeker open staat.


Stakingen verbieden is geen structurele oplossing maar staken is dat evenmin. Ik sta in het conflict zelf aan de kant van NS, weet dat. Een conflict met je werkgever uitvechten over de rug van anderen die er part noch deel aan hebben vind ik van de zotte. En bij de strategie van NS (die inzet lijkt van het conflict) kan ik me alles voorstellen. Richt je als NS maar op de doorgaande lijnen want met de eisen die deze harde kern heeft win je de concurrentie op de aanbestede lijnen toch nooit. En houd je als NS bij je leest, laat anderen maar friet bakken en koffie schenken.

Maar ja, ik ben geen lid van FNV (zal ik nooit worden ook) maar wel klant bij NS. Dus meld ik me hier met mijn klacht. En die klacht is dat NS slecht communiceert over de impact van de staking voor de klant, en geen zichtbare pogingen doet om de impact te verminderen. En daarmee net als FNV de schade van het conflict afwentelt op de klant.
Reputatie 7
Evenementen als in SAIL, TT Assen en andere aankomende grootschalige evenementen.

Reageer