beantwoord

Waarom stoppen treinen niet op tussengelegen stations bij een storing?


Op 23 en 24 november (alweer even geleden) was er een storing met de bovenleiding op het traject Utrecht Centraal En Nijmegen. Duidelijk werd toen dat de storing tussen Utrecht en Driebergen Zeist was. De treinen reden wel vanaf arnhem naar Driebergen Zeist en andersom. Waar ik me aan ergerde was het feit dat deze treinen niet stoppen op Veenendaal De Klomp, er rijden verder geen treinen en de extra tijd is nihil. Dus mijn vraag waarom stoppen deze treinen niet op beide stations; Driebergen-Zeist en Veenendaal de Klomp?
icon

Beste antwoord door Slidestops 5 december 2017, 13:37

Er liggen standaard plannen klaar voor calamiteiten op bepaalde plekken. Het belangrijkste uitgangspunt is eigenlijk de plaats en impact van een calamiteit zoveel mogelijk beperken. Dat betekent dat de invloed van de calamiteit niet naar andere lijnen of ritten mag uitstralen.

Voor deze situatie betekend dat geen extra stop, zodat de (kerende) trein wel op tijd bij zijn volgende bestemming is, zodat aansluitingen niet verloren gaan, maar ook zodat ze in hun eigen geplande pad kunnen rijden en geen andere treinen verhinderen.

De laatste jaren is er steeds meer druk gekomen om aan het plan te houden. Treindienstleiders mogen/kunnen dan ook geen extra stop inlassen, omdat dat in strijd met het calamiteitenplan is.

Dat dit af en toe frustreert als reiziger kan ik me goed voorstellen. Het frustreert mij namelijk als personeelslid ook soms wel is. Maar ik ga ervan uit dat dit soort keuzes gemaakt worden met het oog op het belang van de grote groep reizigers..

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3
Omdat de NS kost wat kost zoveel mogelijk de dienstregeling wil rijden,
Enige flexibiliteit en creativiteit zijn helaas in de loop der jaren verdwenen.
Reputatie 7
Er liggen standaard plannen klaar voor calamiteiten op bepaalde plekken. Het belangrijkste uitgangspunt is eigenlijk de plaats en impact van een calamiteit zoveel mogelijk beperken. Dat betekent dat de invloed van de calamiteit niet naar andere lijnen of ritten mag uitstralen.

Voor deze situatie betekend dat geen extra stop, zodat de (kerende) trein wel op tijd bij zijn volgende bestemming is, zodat aansluitingen niet verloren gaan, maar ook zodat ze in hun eigen geplande pad kunnen rijden en geen andere treinen verhinderen.

De laatste jaren is er steeds meer druk gekomen om aan het plan te houden. Treindienstleiders mogen/kunnen dan ook geen extra stop inlassen, omdat dat in strijd met het calamiteitenplan is.

Dat dit af en toe frustreert als reiziger kan ik me goed voorstellen. Het frustreert mij namelijk als personeelslid ook soms wel is. Maar ik ga ervan uit dat dit soort keuzes gemaakt worden met het oog op het belang van de grote groep reizigers..
Reputatie 3
Een voorbeeld,
Onlangs was er een sprinter tussen Dordrecht en Den Haag uitgevallen.
Op Rotterdam Lombardijen heb ik 40 minuten staan wachten en in die tijd 3 Intercity's voorbij zien komen.
Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de uitleg van Slidestops. Per traject kan dit erg verschillen. Uiteindelijk bij dergelijke situaties proberen wij zo weinig mogelijk reizigers te duperen. Helaas zullen er altijd reizigers zijn die langer onderweg zijn dan gewenst bij een verstoring.
Reputatie 5
Erryt NS schreef:

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de uitleg van Slidestops. Per traject kan dit erg verschillen. Uiteindelijk bij dergelijke situaties proberen wij zo weinig mogelijk reizigers te duperen. Helaas zullen er altijd reizigers zijn die langer onderweg zijn dan gewenst bij een verstoring.



Vorige week reed de sprinter van Beverwijk naar amsterdam van 06.43 uur niet. De sneltrein daarna (06.54 uur) stopte tot mijn stomme verbazing ook niet eerder dan Haarlem. Deze trein staat in Haarlem gewoon een tijd stil dus ik snap niet waarom dit dan geen stoptrein werd. (misschien moet deze maand nog een bepaald percentage gehaald worden om volgend jaar de prijzen weer te kunnen verhogen??) Hoe tellen treinen die niet rijden overigens in deze statistieken?
Reputatie 6
Badge +1
Dat er bij uitdunning helemaal geen trein meer rijdt op Veenendaal-De Klomp is knullig. Wellicht kunnen de plannen voor calamiteien nagekeken worden.

Wat betreft treinen die niet rijden: NS wordt afgerekend op o.a. reizigerspunctualiteit. Een niet gereden trein is 200-1500 niet punctuele reizigers. Dus dat tikt hard aan...
Ik zal je bevindingen doorspelen, hlubbers. Weet je ook nog hoe lang deze stil heeft gestaan? Normaal gesproken is dit niet langer dan een minuut.
Reputatie 5
Erryt NS schreef:

Ik zal je bevindingen doorspelen, hlubbers. Weet je ook nog hoe lang deze stil heeft gestaan? Normaal gesproken is dit niet langer dan een minuut.

.

Erryt ik snap je niet. Ik heb het over de ochtendintercity)s tussen Alkmaar en Haarlem. De stoptrein van 06.43uur reed niet. Mijn verwachting was dus dat de sneltrein stoptrein zou worden. Deze sneltrein keert nl weer leeg terug naar Alkmaar, maar blijft nog lange tijd staan in Haarlem. Het was trouwens op 27 november.
Als je kijkt in ovtijden.com zie je dat de sprinter van 06.43 uur niet heeft gereden.
Het is lastig om te beoordelen hoe, wat, waarom. Het heeft met heel veel factoren te maken. Baanvakgebruik van goederentreinen, personeelsroosters & tijd. Om maar iets te noemen. Een kleine vertraging op het eindstation door extra stoppen kan betekenen dat men overstappen mist. Zoals al aangegeven in dit topic begrijpen we echt de frustratie wanneer er een IC voorbij raast, maar moeten we ons zo veel mogelijk aan het plan houden.

Reageer