beantwoord

Waarom toeslag op intercity direct naar schiphol bij omvangrijkewerkzaamheden en storingen?

• 3 november 2016
  • 22 reacties
  • 4516 Bekeken

Ik verbaas me steeds weer over het moeten betalen van een toeslag wanneer de andere verbindingen om het zacht te zeggen niet optimaal zijn.
Afgelopen weekend had ik veertig minuten extra reistijdvan Schiedam naar Olst. Als ik de intercity direct toeslagvrij had kunnen nemen, wasmijn reisduur veel korter geweest. Dus omreizen via Amsterdam, omdat NS al wekenlang Amersfoort blokkeert.
En vandaag hadden we het euvel van defectspoor, de hele dag, op de lijn richting Amsterdam. Toch toeslag.
Ik vind die toeslag toch absurd. Ik heb er als belastingbetaler aan moeten meebetalen, en nu ie eindelijk functioneert, mag je er nog extra voor betalen. Kom nou, anmenooitniet
icon

Beste antwoord door Treinspotter123 6 november 2016, 11:52

Als de toeslag afgeschaft zou worden, hebben de IC Direct treinen te weinig capaciteit om de extra reizigers op te vangen.
Een aantal jaar geleden is oa met dit idee voor een toen nog hogere toeslag gekozen: door de hoge toeslag zouden minder mensen van de Fyra gebruikmaken en waren er dus minder treinen nodig. Want dit geld was al besteed aan het veel te hoge concessiebedrag voor de hsl.
Op dit moment is er nog steeds niet genoeg materieel geschikt voor de hsl om te toeslag af te schaffen. Wie weet met de instroom van de IC NG in 2021.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Dat u die toeslag niet wil betalen is uiteraard een keuze, aangezien er ook langzamere treinen rijden. Zo lang deze wel gewoon volgen dienstregeling rijden, is ICD bijna nooit toeslagvrij, omdat er al een alternatief is. Het is ook een beetje krom omdat er al mensen een maandabonnement voor af hebben gesloten..
Dit vind ik een vreemde reactie: natuurlijk is het vrijwillig, maar onterecht om een toeslag te vragen, omdat wij als belastinbetaler er al zoveel aan betaald hebben! En bovendien heb ik het over grote storingen, zoals vandaag en de zeer omvangrijke werkzaamheden, waardoor er de laatste weekenden bijna geen wetkzaamhedenvrije routes te vinden waren. En als je die extra reistijd (in mijn geval 40 minuten) zou kunnen verminderen door de icdirect te gebruiken, mag je er nog eens extra voor betalen. SCHANDE!
Ik vind, bij nader inzien, het woordje SCHANDE overdone. Excuus. Wel blijf ik bij mijn mening dat de icdirect bij belangrijke storingen in de regio en omvangrijke werkzaamheden in de weekends toeslagvrij hoort te zijn!
Reputatie 3
Die toeslag moet helemaal worden afgeschaft.
In feite betaal je al toeslag want NS rekent voor Rotterdam CS - Schiphol via de HSL het zelfde aantal kilometers als via Den Haag.
Als de toeslag afgeschaft zou worden, hebben de IC Direct treinen te weinig capaciteit om de extra reizigers op te vangen.
Een aantal jaar geleden is oa met dit idee voor een toen nog hogere toeslag gekozen: door de hoge toeslag zouden minder mensen van de Fyra gebruikmaken en waren er dus minder treinen nodig. Want dit geld was al besteed aan het veel te hoge concessiebedrag voor de hsl.
Op dit moment is er nog steeds niet genoeg materieel geschikt voor de hsl om te toeslag af te schaffen. Wie weet met de instroom van de IC NG in 2021.
Okay, bedankt. Dit vind ik een duidelijke uitleg, ook voor gewone reizigers te begrijpen, te weinig materieel dus.
Reputatie 6
Badge
Zou mooi zijn als je zonder toeslag tussen Rotterdam en Amsterdam kon in 42 minuten. Nooit meer overstappen op Leiden in zo'n oncomfortabele dubbeldekker. Of 70 minuten in zo'n ding zitten met dik 7 tussenstops. Dat zou gegarandeerd een hit worden als het toeslagvrij was 🙂
Reputatie 1
Tussen Rotterdam en Amsterdam v.v. kun je ook IC Brussel nemen. Niet veel sneller maar wel comfortabeler.
Reputatie 6
Badge
@InterCityNederland, dit doe ik inderdaad wel vaker. Deze heeft als voordeel dat hij niet op Schiedam Centrum, Delft, Laan van NOI, Leiden Centraal en Amsterdam Zuid. Helaas gaat hij maar 1x per uur 😞
Ik vind persoonlijk, dat als de NS door werkzaamheden een traject lamlegd, ze het snelst beschikbaarbare alternatief aan moet bieden zonder extra kosten.
Want als ik nu niet bij betaal( traject Rotterdam Utrecht ligt op zn gat) moet ik meer dan het dubbele aan reistijd overbruggen en dat voor meerdere dagen achter elkaar.

De ICD verzacht de pijn een beetje.
Maar ik vind het gewoon extreem klant onvriendelijk. En zou graag mijn extra gemaakte kosten terug krijgen
Hallo G sploethoeff, ik begrijp dat je dit zo ziet. Er wordt per situatie gekeken naar het wel of niet toeslagvrij stellen van de Intercity Direct. In de meeste gevallen is dit niet het enige alternatief om toch te kunnen reizen. Daarnaast is er nog, zoals hier eerder aangegeven, het materieel wat het grote aantal reizigers dan moet opvangen.
Badge +3
Hij is nu toevallig toeslagvrij wegens alle omstandigheden rond Leiden, waar helemaal niets rijdt (en bussen nog maar de vraag zijn of die komen).

Of je er in wilt staan is de vraag, want ze zijn overvol en er mag daarom zelfs niet aan de noodrem getrokken worden!

https://twitter.com/Zoe_vm/status/1024702455697879044
Hallo G sploethoeff, ik begrijp dat je dit zo ziet. Er wordt per situatie gekeken naar het wel of niet toeslagvrij stellen van de Intercity Direct. In de meeste gevallen is dit niet het enige alternatief om toch te kunnen reizen. Daarnaast is er nog, zoals hier eerder aangegeven, het materieel wat het grote aantal reizigers dan moet opvangen.

Geef me een berichtje als de overheid weer verantwoordelijkheid neemt over het OV.
ben zwaar ontevreden over het prijs beleid wat jullie hier voeren.
Badge +3
Och ja, er zijn ook nog genoeg tolwegen en toltunnels in NL.

Als je richting Spanje wilt kan je in Frankrijk er ook voor kiezen om 10 keer tol te betalen, maar ben je er wel een stuk sneller! Is die tol er niet, dan sta je geheid in de file.
Ik vind persoonlijk, dat als de NS door werkzaamheden een traject lamlegd, ze het snelst beschikbaarbare alternatief aan moet bieden zonder extra kosten.
Aangezien de HSL treinen in de spits zeker maar ook daarbuiten veel gebruikt worden en er gebrek is aan zitplaatsen is het natuurlijk t.o.v. de reguliere reizigers van deze trein ongepast om de toeslag er af te halen zodat je eigenlijk tegen iedereen zegt, kom maar in de al overvolle HSL treinen.

Als ik standaard HSL reiziger zou zijn zou ik de geste van het laten vervallen van de toeslag niet waarderen van de NS, zeker gezien de volle treinen op de HSL.

Laten we hopen dat met dit onderhoud de storingen op dit traject weer zeer beperkt zijn,want als het onderhoud niet plaatsvind staat u straks weer ergens gestrand op een baanvak en moet u nog langer wachten op hulp dan u nu per dag omreist.

De werkzaamheden zijn daarbij ook nog eens van beperkte duur.
Het extra geld vragen aan andere reguliere klanten vind je niet ongepast ? Zeker in die gevallen dat er geen alternatief is ?
Het extra geld vragen aan andere reguliere klanten vind je niet ongepast ? Zeker in die gevallen dat er geen alternatief is ?
Nee, niet vanwege werkzaamheden aangezien er in dit geval wel een alternatief is naast de HSL echter met meer reistijd, maar dat is er altijd met werkzaamheden. Wil je dan ondanks dat alternatief toch opeens gebruik maken van de HSL moet je gewoon die toeslag betalen.
Reputatie 7
Badge +2
Hij is nu toevallig toeslagvrij wegens alle omstandigheden rond Leiden, waar helemaal niets rijdt (en bussen nog maar de vraag zijn of die komen)
De bussen die ik rond half 8 zag op Leiden waren snelbussen naar Mariahoeve vanwege de aanrijding bij Voorschoten., niet eens een stopbus. De busperrons voor de lijnbussen richting Schiphol, Haarlem en Den Haag stonden bomvol.

Zelf heb ik vanaf Mariahoeve de NS snelbus naar Leiden genomen en dan maar met een Arriva stadsbus naar huis.
Bijna 3 uur over mijn reis vanaf Delft gedaan, met die fiets was ik in de helft van de tijd thuis geweest.

Het extra geld vragen aan andere reguliere klanten vind je niet ongepast ? Zeker in die gevallen dat er geen alternatief is ?Nee, niet vanwege werkzaamheden aangezien er in dit geval wel een alternatief is naast de HSL echter met meer reistijd, maar dat is er altijd met werkzaamheden. Wil je dan ondanks dat alternatief toch opeens gebruik maken van de HSL moet je gewoon die toeslag betalen.

Niet altijd, van de week was er al iemand die na 23.00 geen alternatief had.
Reputatie 3
Is de NS eigenlijk van plan om de toeslag te laten verdwijnen als er voldoende materieel beschikbaar is? Of wordt de reden van de toeslag naar believen aangepast?
Badge
De toeslag zal niet verdwijnen aangezien het een kortere route is waar een flink prijskaartje aan heeft gehangen. Voor het sneller op de plasts van bestemming zijn betaald u deze toeslag.
Reputatie 3
Maar je betaalt al zoveel extra per kilometer omdat gewoon het tarief via Haarlem in rekening wordt gebracht.

En waarom zei de NS een paar jaar geleden dan wel dat de toeslag zou verdwijnen?

Reageer