Waarom wentelt NS het stormrisico af op haar klanten?

• 22 februari 2017
  • 26 reacties
  • 720 Bekeken

Reputatie 4
NS laat morgen minder treinen rijden vanwege de verwachte storm. Maar terwijl de storm pas in de loop van de midday wordt verwacht, rijden er 's ochtends al minder treinen. Dat is dus onnodig. NS zou de overlast voor haar klanten kunnen beperken door pas in de loop van de dag de dienstregeling aan te passen.
Ook worden extra volle treinen voorspeld. Ook dat is raar. Als er minder treinen rijden, is er materieel en personeel over om de resterende treinen te verlengen. Waarom kiest NS er ook op dit punt niet voor on zich tot het uiterste in te spannen om de overlast te beperken?

26 reacties

Reputatie 6
Badge
Om zogenaamde veiligheids redenen.
Stormt het alleen in Nederland en nooit in onze buurlanden ? Schrappen die ook uit voorzorg de halve dienstregeling ?
Reputatie 6
Badge
Die landen zijn veel groter met veel minder treinverkeer. Het zal daar nooit drukker worden dan in dit kikkerlandje.
Reputatie 4
Niemand van NS die antwoord wil geven op mijn logische vragen. Waar zijn jullie? Ook met stormverlof?
Omdat het niet uit te leggen valt, net als al die andere vragen van je ;)
Het gaat nu al tekeer, dus de storm is de hele dag.
Reputatie 7
Badge +3
Snelle, gerichte aanpassingen zijn alleen mogelijk als zowel materieel als personeel een rondje om de kerk rijdt. Bij de ingewikkelde roosters van NS is daar geen beginnen aan, dan zou je al dagen van te voren moeten beginnen met plannen. In de huidige situatie kun je alleen maar hele grove draaiboeken toepassen die lang van te voren zijn vastgesteld.
Reputatie 7
In de huidige situatie kun je alleen maar hele grove draaiboeken toepassen die lang van te voren zijn vastgesteld.

Diensten zijn vandaag ook aangepast. Als ik naar mijn dienst kijk dan zit ik zeker in de regio 😉

RSD - DDR, DDR - BD vv x2, DDR - RSD, RSD - VS, VS-RSD

Hij zal ongetwijfeld nog wel aangepast worden hoor, maar mijn originele dienst was rondje Nederland 😉
Reputatie 6
Ik begrijp ook niet waarom het niet mogelijk zou zijn, de dienstregeling vanaf bijvoorbeeld 11:00 uur aan te passen.

De verklaring van de woordvoerder van NS, dat dat niet mogelijk is omdat de treinen in de nacht worden klaargezet voor de volgende dag, lijkt me een gezochte reden. Die kunnen net zo goed na de ochtendspits van vandaag worden klaargezet voor morgen om vervolgens vanaf 11:00 uur, een uitgedunde dienstregeling te rijden.

Als het zo uitkomt, dan worden treinen bij vertraging toch ook ergens halverwege gekeerd (zoals bijvoorbeeld in Anna Pauwlona of Wormerveer) of opgeheven?
Reputatie 7
De precieze reden weet ik niet. Ik vermoed dat het gaat om de hele logistiek, waarbij personeel en materieel een belangrijke rol spelen. Als personeel en materieel door het land heen verspreid en op het moment dat de storm begint je uitgedund gaat rijden, dan kan het zijn dat die niet op de goede plek zijn. Om robuust en voorbereid te werk te gaan is er denk ik voor gekozen om heel de dag te rijden volgens LUD (Landelijk Uitgedunde Dienstregeling)

Ik ben het er mee eens dat het praktischer voor de reiziger zou zijn om dit vanmiddag pas te doen, maar denk dat dit momenteel organisatorisch onmogelijk blijkt, om het dan goed uit te voeren.
Reputatie 6
Badge
NS laat morgen minder treinen rijden vanwege de verwachte storm. Maar terwijl de storm pas in de loop van de midday wordt verwacht, rijden er 's ochtends al minder treinen. Dat is dus onnodig. NS zou de overlast voor haar klanten kunnen beperken door pas in de loop van de dag de dienstregeling aan te passen.
Ook worden extra volle treinen voorspeld. Ook dat is raar. Als er minder treinen rijden, is er materieel en personeel over om de resterende treinen te verlengen. Waarom kiest NS er ook op dit punt niet voor on zich tot het uiterste in te spannen om de overlast te beperken?

Ik denk, dat als de storm NS op de minuut nauwkeurig had kunnen bevestigen waar en hoelang hij gaat huishouden, dan had NS daar wel wat makkelijker op kunnen anticiperen. Nu is voor de veilige modus gekozen. Neemt niet weg, dat het vervelend is, zeker als er niet maximaal lange treinen worden ingezet. Maar goed, op de weg zal het waarschijnlijk ook niet probleemvrij zijn vandaag...
Reputatie 7
Badge +3

Diensten zijn vandaag ook aangepast. Als ik naar mijn dienst kijk dan zit ik zeker in de regio 😉

RSD - DDR, DDR - BD vv x2, DDR - RSD, RSD - VS, VS-RSD

Hij zal ongetwijfeld nog wel aangepast worden hoor, maar mijn originele dienst was rondje Nederland ;)

Klopt, maar dat is allemaal volgens een lang van te voren volledig uitgewerkt draaiboek. Ter plekke improviseren op basis van de lokale weersvoorspelling is echter een logistiek veel lastiger klus.
Reputatie 7
Klopt, maar dat is allemaal volgens een lang van te voren volledig uitgewerkt draaiboek. Ter plekke improviseren op basis van de lokale weersvoorspelling is echter een logistiek veel lastiger klus.
Voor vandaag de dag zelf komt dat wel goed, vallen redelijk wat treinen uit, dus degene die geen trein heeft om te rijden komt reserve te zitten en kan dus bij calamiteiten inspringen.. Maar normaal gezien op het laatste moment zonder LUD zulke dingen doen gaat niet werken nee.
"Waarom wentelt NS het stormrisico af op haar klanten?"

Dat doet de NS niet, maar het neemt voorzorgsmaatregelen juist ter bescherming van haar klanten. Niemand heeft er wat aan om tot het laatst 'normaal' te rijden om er vervolgens achter te komen dat het te laat is om alles op zijn plek te krijgen voor een LUD. Er hoeft geen probleem te zijn, maar de kans is aanzienlijk. Het weer en de mogelijke schade zijn namelijk niet tot op de minuut voorspelbaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aangepaste_dienstregeling_in_Nederland

Misschien kan iemand voor wie dit onverteerbaar is, een goedkoop plan bedenken om het hele spoor te overkoepelen zodat we geen last meer hebben van het weer 😉 We zien zo'n uitgewerkt plan graag tegemoet op wordpress.com 😉
Reputatie 7
Badge +3
Misschien kan iemand voor wie dit onverteerbaar is, een goedkoop plan bedenken om het hele spoor te overkoepelen zodat we geen last meer hebben van het weer 😉 We zien zo'n uitgewerkt plan graag tegemoet op wordpress.com ;)
Het ligt toch iets genuanceerder. Dat NS niet flexibel op situaties kan inspelen komt vooral ook door de extreem ingewikkelde roosters voor materieel en personeel. Bij lijnsgewijze exploitatie zoals bijv. België, Duitsland of Zwitserland die kennen is het veel makkelijk om diensten regionaal c.q. een deel van de dag aan te passen.
Nou, dan lijkt de oplossing voor klagers voor de hand te liggen toch? Sorry hoor maar ik word altijd een beetje jolig van zoveel simpelheid bij elkaar. Kom eens met een kosten-neutraal plan zonder nadelen, dan praten we weer verder.

De NS-perikelen treffen mij ook altijd, maar in een druk land als de onze is er altijd wel wat. Ook als je niet met de NS zou reizen. In plaats van op elke slak zout te leggen kun je ook proberen om mee te denken. Niet persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen.
Reputatie 7
Badge +3
@Martin7182
Heel veel reizigers denken wel degelijk mee en pleiten al jaren voor het invoeren van het rondje om de kerk.
Reputatie 4
@Martin Ik denk toch mee? Ik norm twee heel logische opties om de overlast te beperken:
1. Als in de loop van de middag storm voorspeld wordt, kun je volgens mij prima de ochtendspits volgens de normale dienstregeling rijden en daarna over op een aangepaste dienstregeling. Ik heb het nergens over "tot de laatste minuut". Tussen einde ochtendspits en halverwege de middag zit ruim een halve werkdag.
2. Ik stel voor om het schrappen van treinen te compenseren met langere treinen. Ook dat lijkt een logische maatregel die de overlast beperkt.

Dat NS kiest voor een oplossing die de laagste kosten combineert met maximale klantoverlast noem ik "het afwentelen van het stormrisico op de klant".

En dat er in geen velden of wegen een NS medewerker te vinden is om mijn vragen te beantwoorden is ook raar.
Je denkt misschien mee, maar wel vanaf de makkelijke zijlijn en zonder het geheel te overzien. De NS zal goede (o.a. logistieke) redenen hebben om niet halverwege de dag over te schakelen. Wat betreft langere treinen, zo mogelijk doet de NS dat ook. Maar niet alle treinlengtes passen langs alle perrons, dus de mogelijkheden zijn beperkt. Je kunt ook alleen maar korte treinen verlengen, niet de treinen die al maximaal lang zijn.

De NS lijkt te zinspelen op flexibiliteit bij de reiziger. Dat kost "niets" en lost het probleem veel beter op. Ik moet dagelijks de halve randstad door en had gisteren eigenlijk geen minuut vertraging. Kon niet alle treinen nemen die normaal gesproken rijden, maar ik ben flexibel. Nou is dit maar 1 enkele ervaring dus het zegt niet zoveel. Je zou dit statistisch moeten onderzoeken.
Wat betreft langere treinen, zo mogelijk doet de NS dat ook. Maar niet alle treinlengtes passen langs alle perrons, dus de mogelijkheden zijn beperkt. Je kunt ook alleen maar korte treinen verlengen, niet de treinen die al maximaal lang zijn.

De NS lijkt te zinspelen op flexibiliteit bij de reiziger. Dat kost "niets" en lost het probleem veel beter op. Ik moet dagelijks de halve randstad door en had gisteren eigenlijk geen minuut vertraging. Kon niet alle treinen nemen die normaal gesproken rijden, maar ik ben flexibel. Nou is dit maar 1 enkele ervaring dus het zegt niet zoveel. Je zou dit statistisch moeten onderzoeken.

Op mijn traject reden soms (in de spits) zelfs kortere treinen.
Ik had eerder (voordat de storm echt zou losbarsten) willen vertrekken, maar op de app zag ik dat ze een 4tje slt gingen inzetten. Daarna werd het een zesje.
Normaal een 8tje of een 10tje.
Misschien dat de NS de perrons had ingekort vanwege de storm, dat zou nog kunnen....

Wat flexibiliteit betreft, het is in sommige delen van het land vakantie, en door al die paniekmakerij met voorop de NS, besloten heel veel reizigers naar een alternatief te zoeken...
Reputatie 7
Badge +3
Op mijn traject ook Bob.

Ik begrijp met de uitleg hier nog dat het voor NS niet mogelijk is halverwege de dag naar een uitgedunde dienstregeling over te schakelen, Ik begrijp ook dat treinen niet langer kunnnen dan de perronlengte en dat daarom treinen die normaal al bv met VRIM10 of SLT10 rijden niet verlengd kunnen worden. Maar wat ik absoluut niet begrijp is dat er dus sommige treinen KORTER waren dan normaal, zeker in de spits. Ik stond zelf in 2 van deze kortere treinen. ’s Morgens was dat de 4612 (sprinter Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal) en ’s middags was het de 4667 (sprinter de andere kant op).
De 4612 is normaal een SLT6, soms SLT8, was nu SLT4. Hoe iedereen er in paste op De Vink is me nog een raadsel, op Voorschoten ging het niet meer. Het zorgde er ook voor dat het instappen langer duurde waardoor we 6 a 7 minuten te laat waren op Laan van NOI en mijn aansluitende IC al met dichte deuren stond. De kerende trein vanaf Den Haag kreeg er wel een stel bij.
De 4667 is normaal SLT10, was nu SLT6. Dit paste nog wel, was wel staan in gangpaden en balkons maar niet zo dicht op elkaar als ’s morgens.

Op de meeste andere tijden, zowel spits als dal, reed er wel SLT10 op dit traject.
Reputatie 5
Blijkbaar niet op alle trajecten, maar op Dordrecht - Den Haag waren zowaar in de gehalveerde dienstregeling de sprinters nu wél langer !! SMG8 (3+3+2) ipv SGM5 of 6.
Dat is ze in de hele 2 maanden werkzaamheden R'dam spoortunnel met halveringen niet gelukt ?! Maar nu wel ?
@Bob, kortere treinen zijn van alle tijden. Dus ook gisteren zullen her en der kortere treinen gereden hebben zoals je zelf al aangaf. Ik denk dat de meeste treinen die wel reden, een normale lengte hadden. De mijne in ieder geval wel.

Verder ben ik van mening dat de NS het nooit goed kan doen:
1. De NS neemt vooraf drastische maatregelen zodat evt. stormschade veel minder impact heeft. => reizigers klagen over de uitgedunde dienstregeling.
2. De NS laat het op z'n beloop en het treinverkeer loopt vast a.g.v. stormschade => reizigers klagen over het feit dat de NS geen voorbereidingen treft.

Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit. Om het even met welk vervoermiddel je gaat, het kan altijd tegenzitten. Is er gisteren eigenlijk stormschade geweest? Misschien heeft de LUD juist goed gewerkt omdat er schade was en het treinverkeer niet vastgelopen is. Ik krijg een beetje een rendez-vous met de millenniumbug, 17 jaar geleden; computers zouden op hol slaan, vliegtuigen zouden neerstorten bij het aanbreken van het jaar-2000. Achteraf beschouwd:

Hoewel een en ander groots in het nieuws is geweest, heeft de millenniumbug uiteindelijk veel minder problemen veroorzaakt dan vooraf werd gevreesd. Of dit kwam doordat de gevolgen toch minder waren dan gevreesd, of doordat veel kritieke systemen voorafgaand uit voorzorg al waren aangepast, is nooit duidelijk geworden.
Reputatie 5
Of dit kwam doordat de gevolgen toch minder waren dan gevreesd, of doordat veel kritieke systemen voorafgaand uit voorzorg al waren aangepast, is nooit duidelijk geworden.
[off-topic]
Als IT-er (al >40 jaar) kan ik je verzekeren dat het het laatste was ...
'niet duidelijk geworden' ? we hebben in de jaren voorafgaand aan 2000 alle systemen doorgelicht, niet alleen kritieke.
[/off-topic]
Reputatie 7
Badge +3
Blijkbaar niet op alle trajecten, maar op Dordrecht - Den Haag waren zowaar in de gehalveerde dienstregeling de sprinters nu wél langer !! SMG8 (3+3+2) ipv SGM5 of 6.
Dat is ze in de hele 2 maanden werkzaamheden R'dam spoortunnel met halveringen niet gelukt ?! Maar nu wel ?

Ik zag inderdaad toen ik op Delft op IC Amsterdam van 16.54 stond te wachten op het perron aan de andere kant een SGM8 voorbij komen. Als ik zo kijk op OVtijden was iets meer dan een derde SGM8.
’s Morgens had ik vanaf Den Haag Centraal nog gewoon een SGM5, was (in ieder geval tot Delft waar ik er uit ging) met wat staanplaatsen nog wel te doen in vergelijking met mijn 1e trein.
Als IT-er (al >40 jaar) kan ik je verzekeren dat het het laatste was ...
Daar doelde ik ook op Goner. Ik heb mezelf destijds ook een slag in de rondte gewerkt om alles overeind te houden. Achteraf roepen mensen dat het een non-probleem was. Ik vroeg me af of de voorzorgsmaatregelen van de NS ook aan iets dergelijks onderhevig zijn.

Reageer