Waarom werkzaamheden op nationale veteranendag? | NS Community
beantwoord

Waarom werkzaamheden op nationale veteranendag?


  • Intercity
  • 10 reacties
Echt weer wat voor de ns waarom worden er precies op nationale veteranendag werkzaamheden gepland rond Zwolle???!! kan dat niet gewoon een dag later
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 28 May 2018, 17:09

Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er is geen relatie tussen de activiteiten en de werkzaamheden van Prorail. Ze vinden normaal in het weekend plaats omdat dat de minste overlast geeft, naast de minste economische schade omdat het niet op werkdagen is met het meeste woon-werkverkeer. NS is een gebruiker van de infrastructuur, maar gaat er niet over.
ProRail is verantwoordelijk voor de werkzaamheden. Verder is het zomerseizoen weer aangebroken - dat wil zeggen dat in elk deel van het land iedere week wel een evenement of festival is. Helaas is niet alles te vermijden.
Nationale veteranendag is toch niet zomaar een evenement
Echt weer wat voor de ns waarom worden er precies op nationale veteranendag werkzaamheden gepland rond Zwolle???!! kan dat niet gewoon een dag later
De 14e Nederlandse Veteranendag vind plaats op zaterdag 30 juni in Den Haag.
Waarom zouden er door Prorail dan geen werkzaamheden mogen plaatsvinden in Zwolle?
Reputatie 7
Badge +4
Alle treinverkeer van en naar het Noorden en een deel van het Oosten gaat via Zwolle. Ook als je vanuit dit deel van Nederland naar Den Haag wilt. De dienstregeling is zelfs opgesteld met Zwolle als basis. Als het daar klopt, ben je al een heel eind.

Het is lastig, veteraan en jong gaat niet samen.
Dank u Thom
Reputatie 7
Badge +3
Wel een beetje kort door de bocht, Thom 😉 Ik beschouw mezelf nog als jong, en heb groot respect voor veteranen. En dat is alleen maar meer geworden nadat een van m'n beste vrienden in Joegoslavië, Irak en Afghanistan is geweest.

Maar ik snap ook dat het lastig is voor ProRail om er rekening mee te houden. Zoals gezegd is er altijd wel ergens iets, en voor de mensen die daarheen willen is dat ook belangrijk.

Is er eigenlijk al bekend wat het precies gaat betekenen voor de dienstregeling en vervangend vervoer e.d.?
Ik heb deze vraag ook bij ProRail neer gelegd en kreeg net telefoon van ProRail echt heel netjes van ze maar die legde mij uit dat de NS dit evenement niet op de evenementen kalender heeft gezet waardoor ProRail daar ook geen rekening mee heeft kunnen houden dus moest dus wel bij de NS zijn
Na 13 jaar zou de jaarlijks Veteranendag toch wel op de NS Evenementenkalender moeten staan!
Hoeveel mensen gaan er eigenlijk jaarlijks naar de Nationale Veteranendag in Den Haag?

Alleen al aan het defilé nemen meer dan 4000 veteranen en militairen aan mee,
Bron: http://www.veteranendag.nl/editie/veteranendag/nationaal-defile-en-vliegshow/

Er zijn in Nederland meer dan 111.000 Veteranen, waarvan 30.000 nog in dienst.
http://www.veteranendag.nl/editie/veteranendag/meer-dan-100-000-veteranen/

Iedere Veteraan uit dienst (ruim 80.000) heeft recht op 2 treinkaarten (160.000 stuks)
https://www.veteraneninstituut.nl/diensten/veteranenpas/reis-reuniefaciliteiten/

Een hoop veteranen zullen deze treinkaart inzetten om de Veteranendag te gaan bezoeken.

http://www.veteranendag.nl/over-ons/comite/
"Sinds 2005 organiseren we (Nationaal Comité Veteranendag)
op de laatste zaterdag van juni de Nederlandse Veteranendag in Den Haag."


https://www.prorail.nl/vervoerders/nieuws/video-hakken-en-boren-tussen-rotterdam-cs-en-lombardijen

"Planning

Samen met reizigers- en goederenvervoerders kijken we (Prorail) jaarlijks naar geschikte momenten om aan het spoor te werken. Om veilig en betrouwbaar treinen te laten rijden is het immers noodzakelijk het spoor bij tijd en wijle te onderhouden en te vernieuwen. Bij het zoeken naar geschikte momenten houden we met allerlei zaken rekening. Zo kunnen we niet overal tegelijk aan het spoor werken, houden we rekening met grote werkzaamheden op de snelwegen en met grote evenementen.

Evenementenkalender

Voor dat laatste houdt NS een evenementenkalender bij. Aan de hand van gegevens van voorgaande jaren weet NS nauwkeurig in te schatten hoeveel mensen met het openbaar vervoer naar evenementen gaan. Als een evenement veel extra treinreizigers trekt, wordt daar bij het plannen van werkzaamheden rekening mee gehouden, omdat alternatief vervoer dan geen optie is."
Bedankt voor het openen van dit topic Drg. Ik wil graag benadrukken dat ik begrip heb voor het aan de kaak stellen van deze werkzaamheden in relatie tot 'Veteranendag'. De werkzaamheden die bij Zwolle gaan plaatsvinden zijn grootschalig. Van en naar Zwolle zullen twee weken lang geen treinen rijden. Dat geldt voor alle richtingen. Dit heeft een grote impact op zowel de treinenloop als de reizigers. Hier is niet aan te ontkomen. Veteranendag is een belangrijke dag in Nederland. Een dag waarop wij hen eren die voor onze vrijheid en die van anderen gevochten hebben. Uiteraard zullen er ook veteranen uit de regio Noord/Noord-Oost Nederland komen. En ik kan me voorstellen dat de trein dan een goede optie is, aangezien het een lange autorit is.

Er is niet voor gekozen om Veteranendag dusdanig in te schalen dat er dan nergens in het land werkzaamheden kunnen plaatsvinden. Het gaat hier om het bepalen van impact en die is niet groot genoeg. Deze buitendienststelling is enorm en we kiezen er dan uiteindelijk toch voor om zoveel mogelijk weekenddagen te benutten, aangezien door-de-weeks het nog drukker is in de treinen. Er zullen veel bussen geregeld worden. Zo komen er voor doorgaande reizigers vanaf bijvoorbeeld Meppel rechtstreekse bussen naar 't Harde en Kampen Zuid en zullen bussen waar dit kan aansluiten op de trein. De reis zal langer zijn dan je gewend bent en je zal extra moeten overstappen. Hier is niets aan te doen.

Ik kan best begrijpen dat je weinig koopt voor 'begrip' van onze kant, maar conclusie is dus dat Veteranendag geen reden is om een project van twee weken op te schuiven of op een ander moment te plannen, mocht dit überhaupt al mogelijk zijn.
Er zullen veel bussen geregeld worden. Zo komen er voor doorgaande reizigers vanaf bijvoorbeeld Meppel rechtstreekse bussen naar 't Harde en Kampen Zuid en zullen bussen waar dit kan aansluiten op de trein. De reis zal langer zijn dan je gewend bent en je zal extra moeten overstappen. Hier is niets aan te doen.

Ik kan best begrijpen dat je weinig koopt voor 'begrip' van onze kant, maar conclusie is dus dat Veteranendag geen reden is om een project van twee weken op te schuiven of op een ander moment te plannen, mocht dit überhaupt al mogelijk zijn.

Het programma van de Nationale Veteranendag 2018 in Den Haag begint rond 10:00 uur

Waarom kan de NS niet een paar bussen rechtstreeks van Zwolle naar Den Haag laten rijden?
Daarmee zou je een hoop Veteranen aan NoordOost Nederland een groot plezier mee doen!

Normaal gesproken is er op zaterdagochtend elk uur vanaf Groningen (vanaf 05:48u)
en vanaf Leeuwarden (vanaf 07:16) elk uur een rechtstreekse trein naar Den Haag Centraal.

Een hoop Veteranen zullen op zaterdagochtend al rond 06:00 uur de eerste treinen vanuit
Groningen nemen, en dus rond 07:00 uur in Zwolle aankomen.

De Veteranen uit Leeuwarden en omgeving kunnen op zaterdag 30 juni pas met de eerste intercity van 06:46 uur of 07:16 uur vertrekken en pas rond 08:00uur aankomen in Zwolle.
Simpelweg omdat je vanaf 't Harde en Kampen Zuid weer met de trein verder kan. Waarom zou je alternatief vervoer op een langere route inzetten dan nodig is ??? Vanaf Kampen Zuid en 't Harde heb je weer een directe verbinding per trein met Den Haag Centraal, welke sneller is dan met de bus die kant op gaan.

Daarnaast is de capaciteit van de trein groter dan van een bus en er zijn al genoeg bussen nodig om de mensen voorbij Zwolle te krijgen. De mensen die na deze veteranen vervoerd moeten worden vinden het ook fijn als die bussen daar blijven en niet in Den Haag staan.
Waarom kan de NS niet een paar bussen rechtstreeks van Zwolle naar Den Haag laten rijden?
Daarmee zou je een hoop Veteranen aan NoordOost Nederland een groot plezier mee doen!


Dat geloof ik direct. En reizigers die naar de knip-plak en borduurbeurs in Doetinchem aan Zee gaan zouden een bus naar hun evenement ook wel op prijs stellen, maar dit gaat niet. Ik snap dat niemand het fijn vindt dat de treinreis onderbroken wordt door vervangend vervoer, maar bij dit soort aangekondigde werkzaamheden is het vaak prima geregeld. De vertraging is beperkt, maar als je wat lastiger ter been bent is het inderdaad wel lastig. Dat snap ik, maar kan ik niets aan veranderen. We moeten werken aan spoor en station en die planningen worden lang van tevoren gemaakt. Ik vind het ongelukkig dat dit zo samenvalt, maar er zal niets meer gewijzigd worden.

Daarnaast sluit ik mij graag aan bij de reactie van JBa.
Ik koop inderdaad weinig met begrip en na dit betoog is het mij nog niet duidelijk dat er niet gewoon één dag of bijna een dag gewacht kan worden met beginnen aan die werkzaamheden jullie doen ook in de nacht werken waarom dan niet in de nacht van 30 Juni op 1 jullie beginnen dus ik geloof niet zoveel van jullie begrip en dan nog dat ProRail mij verteld dat als jullie deze dag wel op hun kalender hadden gezet dat er dan wel rekening mee gehouden kon worden dus toch geen begrip en respect voor de veteraan en er worden wel bussen ingezet maar ik geloof niet dat we dan op tijd in Den Haag zijn begint namelijk redelijk vroeg ben hier nog niet klaar mee!!
Nu de Veteranendag 2018 niet op NS Evenementenkalender staat,
wordt er waarschijnlijk ook géén extra treincapaciteit ingezet?
Misschien iets voor hart van Nederland
Dus de NS vergelijkt de nationale veteranendag met de knip-plak borduurbeurs shocking!!!
Het uitvoeren van noodzakelijke werkzaamheden heeft niets te maken met wel of geen respect voor veteranen. Ik verzoek vriendelijk dit niet door elkaar te halen. Er vinden zo goed als ieder weekend wel ergens werkzaamheden plaats. Als het Zwolle niet was geweest dan wel een ander traject ergens in Nederland. We zorgen ondanks de werkzaamheden 'gewoon' voor vervoer, alleen zal een deel van de reis per bus afgelegd moeten worden. Het is niet onverstandig een trein eerder te nemen dan gepland. Dat doen veel reizigers ook als ze een vlucht moeten halen. Zoals mensen met een auto ook wel eens eerder op pad gaan, mocht er onderweg een file zijn.

Nu de Veteranendag 2018 niet op NS Evenemenkalender staat,
wordt er waarschijnlijk ook géén extra treincapaciteit ingezet?


Veteranen komen uit heel Nederland, van Leeuwarden tot Maastricht, van Vlissingen tot Den Helder. Extra materieel kan niet in het hele land ingezet worden.
Dus uiteindelijk hebben de mensen uit Leeuwarden en omstreken dikke vette pech en zullen niet bij het begin van de veteranendag aanwezig kunnen zijn goed geregeld van de ns
Dus de NS vergelijkt de nationale veteranendag met de knip-plak borduurbeurs shocking!!!


Dat is onjuist. Ik geef aan deze (fictieve) reizigers ook graag een rechtstreekse bus zouden willen hebben i.v.m. de werkzaamheden, maar dat we dit ook niet doen. We zullen nooit een precedent scheppen. Werk aan het spoor zal nodig blijven. Tijdens Veteranendag, thuiswedstrijden van voetbalclubs, kermis, braderie en noem maar op. Er zullen altijd mensen 'getroffen' worden door werkzaamheden. Het hele jaar door. Ik moet zelf tijdens de genoemde twee weken ook via Zwolle reizen en dat meerdere keren per week. Ik zal dus veel extra reistijd krijgen en een onderbreking van mijn treinreis waar ik graag tijd benut om te werken. Daar ben ik echt niet blij mee, maar ik weet dat het werk noodzakelijk is om het spoor nu en in de toekomst veilig en bereikbaar te houden.
En dan nog ff dit meneer klaas-jan dat u de knip-plak borduurbeurs vergelijkt met de nationale veteranendag betuigt niet echt veel van respect!! sorry hoor
Dus uiteindelijk hebben de mensen uit Leeuwarden en omstreken dikke vette pech en zullen niet bij het begin van de veteranendag aanwezig kunnen zijn goed geregeld van de ns

Helaas zorgen werkzaamheden regelmatig voor langere reistijd en kan dit inderdaad het gevolg zijn. Ik vind dit niet leuk, niemand vindt dit leuk, maar ik geef enkel aan dat deze situatie niet te veranderen is. Het is zeer zeker geen doelbewuste actie van ons, maar de twee-weekse buitendienststelling bij Zwolle is een groot project en al langere tijd geleden gepland. Schuiven met deze operatie is absoluut geen optie. Personeel, leveranciers, bouwvakkers, bussen, buschauffeurs en nog een hele lijst meer is al ingeregeld voor deze periode.
En dan nog ff dit meneer klaas-jan dat u de knip-plak borduurbeurs vergelijkt met de nationale veteranendag betuigt niet echt veel van respect!! sorry hoor
Allebei zijn keuzes in het leven. Sorry dat ik me even meng in deze discussie, maar in dit geval is het niet nodig om een enkele reactie richting een ander forumlid uit zijn verband te trekken. Dus Drg, ik begrijp je opmerking, maar echt begrip ervoor heb ik niet. Ga desnoods een dag eerder.
Nu de Veteranendag 2018 niet op NS Evenementenkalender staat,
wordt er waarschijnlijk ook géén extra treincapaciteit ingezet?
Veteranen komen uit heel Nederland, van Leeuwarden tot Maastricht, van Vlissingen tot Den Helder. Extra materieel kan niet in het hele land ingezet worden.

Dus de NS houdt op 30 juni 2018 geen rekening met de Veteranendag in Den Haag?

(Ik had eerlijk gezegd verwacht dat n.a.v. het bericht van TS de afdeling die gaat over de inzet van
extra treinen gaat, wordt geïnformeerd door een NS Moderator, maar blijkbaar is dat niet gebeurd)
En weer even terug.....de nationale veteranendag is al 13 jaar een jaarlijks evenement en stond dus ook al langer gepland en als daar rekening mee gehouden werd hadden ze voor iets later die avond ook al die dingen die je opgenoemd hebt kunnen regelen want deze veteranendag eindigt om 17:30 en als we wat later thuis zijn ok maar dan waren we daar wel op tijd en ik zeg ook niet dat dit doelbewust zo geregeld is maar in ieder geval een beetje ondoordacht en misschien iets om in de volgende jaren over na te denken

Reageer