vraag

Waarom worden er zulke korte treinen ingezet terwijl er werkzaamheden zijn?

• 10 april 2019
  • 26 reacties
  • 1055 Bekeken

Het is al niet al te handig dat de helft van alle Intercities word geschrapt vanwege de werkzaamheden bij Leiden. Maar waarom dan zo vaak van zulke ienieminie treintjes? Vanochtend was Rit 725, vertrek 07:30 vanaf Den Haag Centraal weer veel te klein. Normaal gesproken zou dit een IC moeten zijn met 10 treindelen en een dubbeldekker bovendien. Nu was het een enkellaags van 7 treindelen. Is het de bedoeling dat 80% van de reizigers in Leiden moeten achterblijven omdat ze niet in een trein passen? En ga nu niet zeggen dat er geen materieel beschikbaar is, want er rijden de helft minder treinen, dus er moet dan toch voldoende overblijven.

26 reacties

Hallo lennert78 en welkom bij de NS Community.

Er zijn de afgelopen weken veel vragen en klachten binnengekomen over het ingezette materieel en de problemen met capaciteit die hieruit voortvloeien. Waarom er op bepaalde trajecten zo weinig materieel is ingezet en waarom hier niet op is ingespeeld kan ik helaas niet achterhalen. We geven elke reactie door aan de collega's en zij nemen dit mee in de evaluatie van deze werkzaamheden. Onze directeur Roger van Boxtel heeft gisteren al aangegeven dat we niet blij zijn met hoe de werkzaamheden hebben uitgepakt en dat we dit de volgende keer anders willen doen. Voor deze huidige werkzaamheden betekent het helaas dat er geen aanpassingen meer gaan komen.
Reputatie 4
Hallo lennert78 en welkom bij de NS Community.

Er zijn de afgelopen weken veel vragen en klachten binnengekomen over het ingezette materieel en de problemen met capaciteit die hieruit voortvloeien. Waarom er op bepaalde trajecten zo weinig materieel is ingezet en waarom hier niet op is ingespeeld kan ik helaas niet achterhalen. We geven elke reactie door aan de collega's en zij nemen dit mee in de evaluatie van deze werkzaamheden. Onze directeur Roger van Boxtel heeft gisteren al aangegeven dat we niet blij zijn met hoe de werkzaamheden hebben uitgepakt en dat we dit de volgende keer anders willen doen. Voor deze huidige werkzaamheden betekent het helaas dat er geen aanpassingen meer gaan komen.

Hi Jouke. Ik heb gezien eerder opgedane ervaringen weinig vertrouwen in dit evaluatieproces. Kan je misschien aangeven wanneer dit evaluatieproces zal zijn afgerond en hoe de resultaten van dit proces gepresenteerd gaan worden. Kan ik nl de datum noteren in mijn agenda.
Reputatie 7
Badge +3
Ach, we weten toch dat zo'n opmerking van de directeur gewoon gebakken lucht is. Hij moet een praatje hebben om tegen de media te kunnen vertellen. Het is bij elke (omvangrijke) werkzaamheden hetzelfde verhaal, elke keer zal er een evaluatie volgen en elke keer wordt beterschap beloofd.
Bij de volgende (omvangrijke) werkzaamheden wordt het gewoon weer een grote chaos.
Reputatie 7
Badge +3
Onze directeur Roger van Boxtel heeft gisteren al aangegeven dat we niet blij zijn met hoe de werkzaamheden hebben uitgepakt en dat we dit de volgende keer anders willen doen. Voor deze huidige werkzaamheden betekent het helaas dat er geen aanpassingen meer gaan komen.
Misschien dat Roger van Boxtel ooit nog eens gaat begrijpen dat hij de hoogste VERANTWOORDELIJKE is bij NS. Hij is niet aangenomen om commentaar te leveren als er dingen misgaan maar om leiding te geven aan het bedrijf.
Helaas, egeerling, die informatie is bij mij niet bekend. Ik ga kijken of ik dit kan achterhalen en of we dit dan hier kunnen delen maar ik beloof even niks.
Badge +3
Het zal mij niet verbazen wanneer grootschalige werkzaamheden worden gebruikt om de dienstregeling te kunnen uitdunnen en allerlei lastige problemen als verlofachterstanden in te lopen. Wanneer er minder en kortere treinen rijden kun je mooi wat personeel vrij geven. Helaas zal dit nooit in het openbaar worden toegegeven.

NS moet inmiddels dusdanig veel informatie hebben over de vervoersvraag dat het onbegrijpelijk is dat er tijdens werkzaamheden met onvoldoende capaciteit gereden wordt. Dat is hetzij bewust of duidt op onwaarschijnlijke onkunde en ongeïnteresseerdheid. Een dergelijke grote operatie wordt dusdanig vroeg gepland dat de geschetste problematiek te belachelijk is voor woorden.
Ik ben erg benieuwd waar je die stelling op baseert, iMark. Ik snap dat er frustratie heerst over alle overlast maar hier roepen dat het bewust is gedaan vind ik erg kwalijk.
Reputatie 7
Badge +3
Als het niet bewust is, is het onkunde, en dat is minstens zo kwalijk voor een bedrijf als NS.
Kan het ook niet te maken hebben met de beschikbare perronlengte op Leiden Centraal? Tijdens de werkzaamheden worden zowel deel A als B van hetzelfde perron gebruikt voor verschillende treinen die daarom misschien niet op maximale lengte gebracht kunnen worden.
Badge +3
In een grote organisatie als NS zijn er allerlei afdelingen met verschillende belangen, taakstellingen en (verborgen) agenda's. Wanneer een afdeling of manager een taakstelling heeft om verlofachterstanden in te lopen dan kunnen periodes van grootschalige buitendienststellingen gebruikt worden om bepaalde doelstellingen te realiseren die niet direct ten goede komen aan de reizigersdienst.

Verder speelt natuurlijk ook mee dat NS de afgelopen decennia enorm heeft bezuinigd op reservepersoneel en er moeilijk kan worden bijgestuurd wanneer een plan niet goed blijkt te werken.

Een schrijnend voorbeeld van het verkeerd bezuinigen om een taakstelling te halen heeft zich in het verleden voorgedaan bij NedTrain. Daar had iemand bedacht dat er een taakstelling gehaald kon worden door te bezuinigen en in te teren op de voorraad reserveonderdelen. De taakstelling werd dat jaar prima gehaald maar in de daaropvolgende winter stonden er opvallend veel treinen stil in de werkplaatsen omdat de reserveonderdelen op waren. De leveranciers van de onderdelen hadden NedTrain inmiddels onderaan de lijst van vaste klanten gezet omdat er gedurende een jaar niets besteld was. Het heeft indertijd nog een behoorlijke tijd geduurd voordat dat de beschikbaarheid van de treinen weer op het niveau was van voor de bezuinigingsoperatie en de relatie met de vaste leveranciers was hersteld. Maar de manager had zijn primaire doelstelling gehaald en ook zijn bonus ontvangen.
Reputatie 4
Helaas, egeerling, die informatie is bij mij niet bekend. Ik ga kijken of ik dit kan achterhalen en of we dit dan hier kunnen delen maar ik beloof even niks.

Onze directeur Roger van Boxtel heeft gisteren al aangegeven dat we niet blij zijn met hoe de werkzaamheden hebben uitgepakt en dat we dit de volgende keer anders willen doen. Voor deze huidige werkzaamheden betekent het helaas dat er geen aanpassingen meer gaan komen.

@Jouke NS : je schrijft dus eerst dat jullie het volgende keer anders willen doen en als ik dan vraag of wij inzage in de evaluatie kunnen krijgen schrijf je dat je niet weet of je dit kan achterhalen en dan hier kan delen. Ja dat maakt het natuurlijk wel heel gemakkelijk. Je evalueert wel maar deelt dat niet en de volgende keer zeg je gewoon weer ja we gaan evalueren. Ik ben het spoor 🙂 inmiddels hier wel een beetje bijster.
Ik denk inderdaad dat ik dit anders had moeten formuleren, egeerling, bedankt voor het verzoek van verduidelijking.

Laat ik voorop stellen dat we de werkzaamheden en alle acties die NS en ProRail hierbij hebben genomen om de overlast te beperken gaan evalueren. Daaruit zullen conclusies worden getrokken hoe het de volgende keer beter kan en moet. Of ik dit met jullie kan delen, en in hoeverre dat openbaar wordt gemaakt, is een tweede vraag. Ik moet dat uitzoeken. Ik heb inmiddels contact gelegd met woordvoering om te achterhalen wat er mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +2
Ik ga niet zo ver dat ik denk dat het bewust gegaan is maar meer dat het totaal verkeerd ingeschat is, door zowel NS als ProRail.

Op papier zal de aangepaste dienstregeling ivm de werkzaamheden er wel goed uit hebben gezien en dat zou misschien ook allemaal wel net aan te doen zijn geweest, iedereen een beetje extra reistijd vanwege de overstap op Den Haag Centraal en vollere treinen omdat er minder IC's rijden wat toch allerlei klachten zou hebben opgeleverd.

Maar dat is dan in de ideale situatie dat er verder niets mis gaat. Het is echter nu eenmaal geen ideale situatie en er gaan ook andere dingen mis. En als er dan om wat voor reden dan ook treinen uitvallen (defecte trein, wisselstoring, defecte bovenleiding of wat dan ook) dan krijg je wat er de afgelopen weken is gebeurd.
En dat zijn dingen waarvan je niet van te voren weet dat het gebeurt, maar waar je wel rekening mee moet houden. Er is nu gewoon geen enkele ruimte voor andere storingen, want dan ontstaat er gelijk grote chaos. Dat hebben we de afgelopen weken wel gezien.

De werkzaamheden hadden bv ruimer gepland moeten worden, toch meer weekenden of over langere tijd zodat er per keer dat er gewerkt wordt meer treinen hadden kunnen rijden en meer capaciteit is om storingen op te vangen.
Dat levert dan natuurlijk ook weer klachten op dat er "alweer gewerkt wordt" en "is het nu nog niet klaar" maar dat kan m.i. niet erger zijn dan wat er de afgelopen weken aan klachten zijn geweest en wat er allemaal mis ging.
Reputatie 7
Badge +3

@Jouke NS : je schrijft dus eerst dat jullie het volgende keer anders willen doen en als ik dan vraag of wij inzage in de evaluatie kunnen krijgen schrijf je dat je niet weet of je dit kan achterhalen en dan hier kan delen. Ja dat maakt het natuurlijk wel heel gemakkelijk. Je evalueert wel maar deelt dat niet en de volgende keer zeg je gewoon weer ja we gaan evalueren. Ik ben het spoor 🙂 inmiddels hier wel een beetje bijster.

In mei is er een soortgelijke exercitie tussen Eindhoven en Tilburg/Den Bosch. Daar is het in het verleden ook al een paar keer gierend uit de klauwen gelopen bij werkzaamheden en kunnen we dus straks zien of al die evaluties ook daadwerkelijk tot verbeteringen leiden.
Helaas nog geen reactie op het wanneer en hoe van de evaluatie. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik wil me graag bij iedereen hier boven aansluiten. Het was ook buiten de spits overigens niet te doen. Alles liep continu in de soep. Ik vind het bovendien nu uitermate irritant dat de NS nu in de media grootschalig en wit voetje probeer te halen met een compensatie in de vorm van gratis koffie en fruit. Maar waarom krijgen de reizigers buiten de spits dat niet? Dat ik werk van na de spits tot na de spits wil niet zeggen dat ik geen last heb gehad van alle uitvallen de treinen en idiote overstap.
Reputatie 6
Ik denk inderdaad dat ik dit anders had moeten formuleren, egeerling, bedankt voor het verzoek van verduidelijking.

Laat ik voorop stellen dat we de werkzaamheden en alle acties die NS en ProRail hierbij hebben genomen om de overlast te beperken gaan evalueren. Daaruit zullen conclusies worden getrokken hoe het de volgende keer beter kan en moet. Of ik dit met jullie kan delen, en in hoeverre dat openbaar wordt gemaakt, is een tweede vraag. Ik moet dat uitzoeken. Ik heb inmiddels contact gelegd met woordvoering om te achterhalen wat er mogelijk is.

Duidelijk is wel dat er uit eerdere evaluaties weinig tot geen lering is getrokken
Ik heb onze woordvoerder nogmaals om een reactie gevraagd. Ik kom erop terug.
Helaas hebben we momenteel nog geen terugkoppeling ontvangen van onze woordvoerder, we zullen een klein beetje geduld moeten hebben! 🙂
Ik ga hier nogmaals achteraan.
Inmiddels heb ik contact met de betrokken collega. We gaan nu kijken hoe we dit verder kunnen inrichten.
Het is op dit moment wachten op een inhoudelijke reactie. Ik blijf ermee bezig.
Helaas nog geen reactie, ik ga er wederom achteraan.
Reputatie 7
Als het niet bewust is, is het onkunde, en dat is minstens zo kwalijk voor een bedrijf als NS.

Wat een onzin. Als NS het met opzet gedaan zou hebben dan zou dat natuurlijk kwalijker zijn lijkt me. Maar eerlijk gezegd lijkt mij dat wel heel erg sterk.

Als ik jou (bijv) per ongeluk een duw geef is dat dan ook net zo kwalijk als dat ik jou die duw expres gegeven zou hebben? 🤔
Think about that.
Daag.
Ik heb inmiddels een reactie. De ervaringen van de werkzaamheden zijn besproken en op dit moment wordt gekeken hoe dit verder zal worden gecommuniceerd naar onze reizigers. Wordt vervolgd.

Reageer