beantwoord

Wat is er gebeurd met de sprinterlijn tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd?

• 15 juli 2020
  • 7 reacties
  • 287 Bekeken

Tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd reed tot voor dinsdag 14-07-2020 een sprinterdienst. Maandag heb ik nog in die trein gezeten voor mijn terugreis. Sinds dinsdag is deze lijn verdwenen van de dienst. Hij wordt niet meer op de digitale borden weergegeven en ook de vele reisapps wordt deze lijn niet meer genoemd. Ik heb geen aankondigingen gehoord, geen brief gehad, geen omroepen gehoord op de stations dat de trein niet (meer) rijdt, en ook geen melding in de app over deze lijn. Zover ik kan zien in de reisapps is deze treindienst verdwenen. 

Wat is hiergebeurd? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 15 juli 2020, 22:42

Vanwege werkzaamheden rondom Amsterdam is de dienstregeling van 14 tot en met 29 juli anders dan normaal. De sprinter van Hoorn Kersenboogerd via Hoofddorp naar Leiden Centraal rijdt tijdelijk na Amsterdam Sloterdijk verder naar Amsterdam Centraal. Vanaf 30 juli rijdt deze trein weer zijn normale route.

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Vanwege werkzaamheden rondom Amsterdam is de dienstregeling van 14 tot en met 29 juli anders dan normaal. De sprinter van Hoorn Kersenboogerd via Hoofddorp naar Leiden Centraal rijdt tijdelijk na Amsterdam Sloterdijk verder naar Amsterdam Centraal. Vanaf 30 juli rijdt deze trein weer zijn normale route.

Beste Tochjo, 

Dank u voor uw reactie. Gelukkig dat de lijn weer terugkomt. 

Misschien dat ik een vervolgvraag mag stellen. Hoe weet u dit? Want ik kan er nergens specifieke informatie over vinden. Misschien kijk ik op de verkeerde plek of kijk ik eroverheen? In de app staat inderdaad dat er van en naar Amsterdam minder treinen rijden, maar ik heb dat geïnterpreteerd op de klassieke manier waarin ik voor me zie dat er dan treinen uitvallen en dat ik dit op het bord en in de app terug zie met die opgave van reden. Het leek er voor mij tot voor uw bericht op dat die treindienst gewoon geschrapt was. 

Badge +3

Dat de reisinformatie aangaande deze werkzaamheden beter kan, is al meerdere keren opgemerkt de afgelopen dagen. Dat u deze informatie niet kon vinden, is dus niet vreemd.

Ik heb mij gebaseerd op dit bericht op een ander forum, waar de maatregelen per treinserie zijn opgesomd. Uw trein behoort tot de serie 3300. U kunt ook toekomstige vertrektijden bekijken op deze pagina. Kies een datum in de toekomst én kies Met planning. U zult zien dat de treinen vanaf 30 juli weer in de vertrekstaten verschijnen.

Dat bij geplande werkzaamheden de treinen helemaal uit de reisinformatie verdwijnen, is een bewuste keuze. U kunt in deze documenten meer informatie vinden over de redenen daarachter, als u daar benieuwd naar bent.

Dat de reisinformatie aangaande deze werkzaamheden beter kan, is al meerdere keren opgemerkt de afgelopen dagen. Dat u deze informatie niet kon vinden, is dus niet vreemd.

Ik heb mij gebaseerd op dit bericht op een ander forum, waar de maatregelen per treinserie zijn opgesomd. Uw trein behoort tot de serie 3300. U kunt ook toekomstige vertrektijden bekijken op deze pagina. Kies een datum in de toekomst én kies Met planning. U zult zien dat de treinen vanaf 30 juli weer in de vertrekstaten verschijnen.

Dat bij geplande werkzaamheden de treinen helemaal uit de reisinformatie verdwijnen, is een bewuste keuze. U kunt in deze documenten meer informatie vinden over de redenen daarachter, als u daar benieuwd naar bent.

Heel leuk ja dat forum: In de conclusie van “kleine man” in het desbetreffende topic, kan ik mij geheel vinden. (Waarom lukt het in andere landen wel om de gevolgen van werkzaamheden goed weer te geven en in Nederland nog steeds niet?)   

Reputatie 7
Badge +3

Dat andere forum raadpleegde ik altijd bij werkzaamheden omdat daar wel bijna altijd per serie wordt aangegeven wat er aangepast is.  Wat ook favoriet was bij mij was het overzicht qua aangepaste dienstregeling per dag op Treinposities, al zie je het daar niet wanneer een serie compleet vervalt, alleen wanneer een serie een korter/ander traject rijdt.

Reputatie 7
Badge +3

@Tochjo Bedankt voor de links. Ik kan me herinneren daar inderdaad in 2018 over gelezen te hebben en me toen al verbaasd te hebben over het feit dat ze bij Rover niet doorhebben wat de consequenties zijn voor de reisinformatie van de gewijzigde werkwijze. Iedere link tussen de jaardienst en dagplan is verdwenen in de reisinformatie waardoor je als gemiddelde reiziger niet kunt zien wat er gewijzigd is.

De werkzaamheden van deze weken zijn een perfecte illustratie wat er gebeurt wanneer je cosmetische maatregelen neemt die een complete reisinformatiechaos veroorzaken.

Reputatie 6

Tja, gisteravond vond ik het opmerkelijk dat de reisplanner Schiphol naar Zaandam via Bijlmer, Amstel en Amsterdam Centraal aangaf…
Maar ik heb ook al eerder opgemerkt dat met deze werkzaamheden ook de gevolgen voor de Westtak hadden kunnen worden weergegeven. Maar het is elke keer hetzelfde liedje rondom Amsterdam…

Reageer