beantwoord

Weekend Vrij en staking

  • 11 September 2022
  • 6 reacties
  • 173 Bekeken

Op vrijdagavond reis ik regelmatig vrij vanaf Hengelo. Zo ook dit weekend van Hengelo naar Utrecht. Maar omdat er gestaakt werd is deze reis vervroegd naar donderdagavond. Ik was rond 19:15 ingecheckt en ben om half acht vertrokken uit Hengelo. Probleem is echter dat NS Flex het afgekocht reislectuur niet ziet omdat de reis 24 uur eerder gemaakt en het systeem natuurlijk niets mee krijgt dat er vrijdag gestaakt werd. Uiteraard heb ik volgens mij toch gewoon recht op vrij reizen omdat er op vrijdag geen trein reed?

icon

Beste antwoord door MoDe 11 September 2022, 09:27

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt geen recht op vrij reizen op donderdagavond vanwege staking op vrijdag. Dat staat nergens in de voorwaarden of stakingsregeling.

Kon niet anders er reden vrijdag geen treinen en ik was niet de enige die op donderdagavond gingen reizen. De trein zat ook heel erg vol

Kon niet anders er reden vrijdag geen treinen en ik was niet de enige die op donderdagavond gingen reizen. De trein zat ook heel erg vol

Je krijgt alleen vergoeding voor de kosten van alternatief vervoer op de stakingsdag. Je kunt niet zo maar op een andere dag gaan reizen waarop je abonnement niet geldig is. U had dus wellicht beter op zaterdagochtend kunnen gaan.

Als NS hier aan zou beginnen gaat iedereen die donderdag met de trein is gegaan geld claimen onder het mom "anders was ik vrijdag gegaan"

Dat het donderdag druk was zal vooral komen door uitwonende studenten met een weekabonnement die op donderdag zijn gegaan omdat hun abonnement op zaterdag niet geldig is. Studenten met een weekendabonnement zullen juist weer voor de zaterdag hebben gekozen.

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard heb ik volgens mij toch gewoon recht op vrij reizen omdat er op vrijdag geen trein reed?

Hoe komt u daarbij? U bedenkt iets wat in uw voordeel is, maar daarom is het nog niet zo. U heeft recht op vrij reizen vanaf vrijdagavond half zeven. Uiteraard? Uiteraard niet.

Op zaterdag ging in dit geval ook niet. Geen stakingen, maar wel werkzaamheden bij Deventer. Ok er rijden dan wel bussen maar donderdag reed de trein nog gewoon.

Op zaterdag ging in dit geval ook niet. Geen stakingen, maar wel werkzaamheden bij Deventer. Ok er rijden dan wel bussen maar donderdag reed de trein nog gewoon.

Dat er vervangende bussen reden in plaats van treinen is geen geldige smoes om de geldigheid van uw abonnement uit te willen breiden. Daarnaast kunt u dit weekend ook met de trein omreizen via Arnhem of Zwolle. 

Reageer