beantwoord

welke prijs is correct ns.nl of 9292ov.nl reijzen van maastricht naar voorhout via nijmegen

  • 14 August 2022
  • 26 reacties
  • 630 Bekeken

Ik wil van Maastricht naar voorhour, vanwegen werkzaamheden wil ik omreizen via Nijmegen. Nu zie ik op ns.nl een prijs van €46,91 voor een e-ticket. Op 9292.ov zie ik €29,41 als OV-chipkaart rijs wlke prijs klopt er nu?

En hoe zit dat met opstaptareif? Ik heb nooit meer dan nodig op mijn kaart, moet ik bij de overstap terug op ns in Nijmegen nog €20 over hebben of heft dat niet?

icon

Beste antwoord door Robert B 14 August 2022, 14:04

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik vermoed dat het allebei correct is. Doordat een omreisroute met een e-ticket niet mogelijk is, heb je hier 2 aparte e-tickets voor nodig: Maastricht - Nijmegen (€ 24,01) en Nijmegen - Voorhout (€ 22,90).

Wanneer je met de OV-chipkaart reist, wordt het gezien als één reis en heb je langeafstandskorting, en betaal je (waarschijnlijk) dus slechts € 29,41.

Op een traject van deze lengte is het trouwens al snel rendabel om een abonnement te nemen wanneer je reis buiten de spits begint. Met Weekend Voordeel (€ 2 per maand) krijg je tussen vrijdag 18:30 en maandag 04:00 40% korting. Met Dal Voordeel (€ 5,10 per maand) krijg je dezelfde korting, maar dan ook op doordeweekse dagen buiten de spits (de spitstijden zijn 06:30 - 09:00 en 16:00 - 18:30).

Mocht je in dezelfde maand nog meer reizen maken buiten de spits, dan zou zelfs Dal Vrij (€ 107,90 per maand), waarmee je onbeperkt reist buiten de spits, rendabel kunnen zijn. 

Wanneer je op saldo reist, is het bij de overstap in Nijmegen nog nodig om € 20 op de OV-chipkaart te hebben voor het instaptarief. 

 Wanneer je op saldo reist, is het bij de overstap in Nijmegen nog nodig om € 20 op de OV-chipkaart te hebben voor het instaptarief. 

Het instaptarief is 20 euro en een OV-chipkaart kan een negatief saldo van 4 euro hebben. Op de terugweg is 16 euro saldo op de OV-chipkaart dus genoeg voor de overstap op NS in Nijmegen.

Meer saldo kan uiteraard wel, maar is niet nodig om de reis af te kunnen maken

Reputatie 7
Badge +3

Die prijs is niet correct omdat de langeafstandskorting niet wordt meegerekend als je zelf een via-station toevoegt in de Reisplanner.

Het is 266 tariefeenheden van Maastricht via Roermond, Nijmegen, Utrecht en Leiden naar Voorhout. Volgens de prijstabel van de tariefeenheden betaal je dan maximaal 200 tariefeenheden in de 2e klas: €27,90.

Als mijn berekening niet klopt dan hoor ik het graag. Ik weet uit andere topics dat er soms ingewikkelde berekeningen zijn omdat niet iedere vervoerder dezelfde methode gebruikt voor het verrekenen van de langeafstandskorting.

Reputatie 7
Badge +1

Die prijs is niet correct omdat de langeafstandskorting niet wordt meegerekend als je zelf een via-station toevoegt.

Het is 266 tariefeenheden van Maastricht via Roermond, Nijmegen, Utrecht en Leiden naar Voorhout. Volgens de prijstabel van de tariefeenheden betaal je dan maximaal 200 tariefeenheden in de 2e klas: €27,90.

Via Utrecht gaat ook niet omdat er tussen Arnhem en Ede-Wageningen dus ook bussen rijden en die wil TS juist voorkomen. (zie ook dit topic 

waarbij overigens Roermond als beginstation stond)

Reputatie 6
Badge +1

 Wanneer je op saldo reist, is het bij de overstap in Nijmegen nog nodig om € 20 op de OV-chipkaart te hebben voor het instaptarief. 

Het instaptarief is 20 euro. Op de terugweg is 16 euro saldo op de OV-chipkaart dus genoeg voor de overstap op NS in Nijmegen. Meer saldo kan uiteraard wel, maar is niet nodig om de reis af te kunnen maken

Goed punt, je kunt inderdaad € 4 in de min staan. 

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersen Daar had ik niet eens naar gekeken. Wat een ellende vandaag.

In dat geval toch maar met de bus tussen Eindhoven en Boxtel. Dat is een relatief kort traject.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat allebei de prijzen correct zijn, maar het zijn wel 2 prijzen voor 2 verschillende producten. De ene prijs is voor reizen met een e-ticket en de ander voor reizen met de OV-chipkaart. Reis je met de OV-chipkaart krijg je langeafstandkorting, met een e-ticket niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Met een e-ticket krijg je ook langeafstandskorting maar kun je geen omweg maken via een route die niet in de reisplanner wordt aangegeven. Met een geplande omweg die niet in de reisplanner staat moet je het ticket splitsen waardoor het relatief een dure oplossing is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoelde dan ook een e-ticket voor deze bepaalde reis. 

Reputatie 7
Badge +3

Via Utrecht gaat ook niet omdat er tussen Arnhem en Ede-Wageningen dus ook bussen rijden en die wil TS juist voorkomen. (zie ook dit topic 

Als je in de reisplanner plant via Nijmegen wordt je vanaf Nijmegen via Den Bosch gestuurd. 

 

Overigens , als je ook dezelfde terug reist kun je net zo goed een dagkaart van €55,80 kopen. Dan maakt het niet uit welke route je neemt. 

Badge +3

Als mijn berekening niet klopt dan hoor ik het graag. Ik weet uit andere topics dat er soms ingewikkelde berekeningen zijn omdat niet iedere vervoerder dezelfde methode gebruikt voor het verrekenen van de langeafstandskorting.

9292 heeft het goed, de prijs is € 29,41 voltarief 2e klas met ov-chipkaart.

Het maximumtarief bij NS is € 27,90 en wordt bereikt na 200 TE. Arriva heeft een maximum van 250 TE dus mag er nog het verschil tussen 250 en 200 TE bij rekenen (met flinke langeafstandskorting dus maar 3 cent per TE).

Dit voorbeeld klopt niet helemaal want Voorhout - Nijmegen is 135 TE, maar verklaart in ieder geval een hogere prijs dan de maximaal € 27,90 met NS.

Het saldo op een kaart mag inderdaad € 4,00 negatief zijn, dus € 16,00 nodig om in te kunnen checken of overstappen. Maak je vervolgens een lange reis (meer dan € 20,00) dan kan je niet meer uitchecken, en mag je op zoek naar een oplaadpunt binnen de poortjes.

Badge +3

Zie hier voor een soortgelijke situatie, waarbij je voor een kortere reis die eindigt met Arriva meer betaalt dan een langere reis (meer dan 250 TE met NS).

Vught - Winsum kost € 28,03 want Vught - Groningen is 245 TE (Arriva rekent nog 5 TE à 2,6 cent)
Boxtel - Winsum kost € 27,90 want Boxtel - Groningen is 253 TE (Arriva deel is gratis).

Reputatie 7
Badge +3

Die €29,41 is niet via Nijmegen. Die reis wordt via de reisplanner niet gegeven.

Het is mij overigens niet duidelijk hoe de berekening van de langeafstandskorting dan werkt als het Arriva-traject in het midden van de reis zit.

Om niet met de bus te hoeven zou je vandaag van Maastricht via Roermond, Nijmegen, 's-Hertogenbosch, Amsterdam Centraal en Heemstede-Aerdenhout naar Voorhout kunnen reizen.

Badge +3

Die €29,41 is niet via Nijmegen. Die reis wordt via de reisplanner niet gegeven.

Die prijs geeft 9292 via Nijmegen, en is verklaarbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Die reis komt bij mij niet uit de Reisplanner. Met Arriva kun je met de stoptrein naar Sittard en dan overstappen op de IC naar Eindhoven. Zonder via krijg ik geen reizen via Nijmegen te zien.

De prijs van €29,41 is beslist niet via Nijmegen.

Badge +3

Een poging wagen dan maar (heb de Arriva tabel niet bij de hand maar in dit geval niet nodig):

Maastricht - Nijmegen is 131 TE en kost 2e klas voltarief:
NS-Arriva (overstap Roermond) € 24,01
Arriva only € 24,88 (maar waarom zou je, duurt veel langer en je moet alsnog overstappen, wellicht handig met fietsen en gelijkvloerse instap).

Voor Nijmegen naar Voorhout (135 TE) mag NS nog 69 TE rekenen (200 TE is het maximum)
De prijs daarvoor is het verschil tussen 200 TE en 131 TE dus € 27,90 - € 22,50 = € 5,40

Samen € 29,41 en als je met Arriva vertrekt uit Maastricht is het € 30,28

Samen € 29,41 en als je met Arriva vertrekt uit Maastricht is het € 30,28

Bij Maastricht - Voorhout via Nijmegen met vertrek vanuit Maastricht met NS krijg ik ook 29,41 euro uit de reisplanner voor reizen met een OV-chipkaart 

 

Badge +3

Samen € 29,41 en als je met Arriva vertrekt uit Maastricht is het € 30,28

Bij Maastricht - Voorhout via Nijmegen met vertrek vanuit Maastricht met NS krijg ik ook 29,41 euro uit de reisplanner 

 

Dat klopt, want is een 9292 advies (vanwege lopen als voor/natransport). Die reis hoeft overigens echt geen 5:41 te duren, kan een uur sneller (wel 5× overstappen inderdaad) en de NS-Arriva overstap op Roermond is maar 2 minuten.

De NS planner geeft hiervoor overigens een prijs van € 28,15

Reputatie 7
Badge +3

OK. Raadsel opgelost. Via de app op mijn iPhone kan ik wel een via ingeven in de app van 9292. De reisplanner op de website heeft de via-optie niet meer.

Opmerkelijk: als je op de website aangeeft niet met de bus te willen reizen krijg je toch een reisadvies met de NS-bus. Niet handig als je een fiets wilt meenemen.

Sowieso snap.ik niet waarom je zo'n idioot lange omrit zou gaan maken. Sommige mensen doen wel erg overdreven over een stukje met de bus. Tenzij je natuurlijk een fiets wil meenemen of zo.

Een e-ticket voor Maastricht - Voorhout via Nijmegen kun je trouwens ook gewoon kopen via 9292 (Tranzer). Dat kost je dan 28,77 euro + 1,69 euro service fee.

Dat is ondanks de service fee nog steeds een stuk goedkoper dan twee aparte e-tickets via de NS-website of app.

Badge +3

OK. Raadsel opgelost. Via de app op mijn iPhone kan ik wel een via ingeven in de app van 9292. De reisplanner op de website heeft de via-optie niet meer.

Huh? Dat werkt bij mij gewoon… 

 

Reputatie 7
Badge +3

Mijn fout. Niet goed gekeken.

Wel lastig dat NS een via heel anders berekent dan 9292. Zal wel te maken hebben met het niet kunnen kopen van e-tickets met een via. Bij 9292 is er gelukkig geen optie om een e-ticket te kopen en wordt de langeafstandskorting goed berekend.

Badge +3

Als je in de reisplanner plant via Nijmegen wordt je vanaf Nijmegen via Den Bosch gestuurd. 

Overigens , als je ook dezelfde terug reist kun je net zo goed een dagkaart van €55,80 kopen. Dan maakt het niet uit welke route je neemt. 

Of voor 44 euro (zelfde dag terug) een off-peak Holland Travel Ticket (uit een kaartautomaat op het station?), dan zit bus/tram/metro er ook nog bij.

Badge +3

Mijn fout. Niet goed gekeken.

Wel lastig dat NS een via heel anders berekent dan 9292. Zal wel te maken hebben met het niet kunnen kopen van e-tickets met een via. Bij 9292 is er gelukkig geen optie om een e-ticket te kopen en wordt de langeafstandskorting goed berekend.

No problem. Via de 9292 app kan je overigens wel een e-ticket kopen voor een getoond reisadvies (eventueel incl. bus tram metro).

Reageer