vraag

Werkzaamheden 15 tot 18 augustus

• 12 augustus 2019
  • 22 reacties
  • 917 Bekeken

Reputatie 3
Donderdag 15 t/m zondag 18 augustus is de dienstregeling tussen Den Haag en Leiden gewijzigd door oa werkzaamheden naast het spoor tussen Laan v NOI en Mariahoeve.

Uit interesse heb ik hierover 2 vragen.

• Op donderdag keren de IC Leiden Centraal - Schiphol - Amsterdam Centraal en de IC Leiden Centraal - Amsterdam Zuid - Venlo op elkaar. De overstap uit Den Haag Centraal/ Laan v NOI op laatstgenoemde is niet haalbaar, omdat deze overstap niet cross platform is. Is er overwogen om beide treinseries te keren op het kopspoor ten zuiden van Leiden, zodat alle overstappen mogelijk zijn? Dit levert meer arbeidsuren maar bespaart een duizendvoud aan reistijd voor reizigers.
  • Welke extra werkzaamheden zorgen ervoor dat er op vrijdag, zaterdag en zondag wel sprinters maar geen intercity's tussen Leiden Centraal en Schiphol kunnen rijden?

22 reacties

Ik durf je hier zo snel geen antwoord op te geven, Sycorax! Met een beetje mazzel weet misschien een van onze machinisten er meer over (@Jeroen @Edwin ?😁), maar ik heb het ook intern nog even uitgevraagd. Hopelijk kan ik je er nog iets over vertellen voordat de werkzaamheden van start gaan!
Badge
De niet rijdende IC treinen komt door de werkzaamheden bij Weesp, dit gaat dan om de treinen welke normaal tussen Den Haag Centraal naar Groningen/Leeuwarden.

Daarnaast zie ik werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam staan welke hier misschien van op invloed zijn.
Reputatie 3
@Jeroen bedankt voor je toelichting. De werkzaamheden bij Weesp en tussen Rotterdam en Den Haag waren me ook bekend, alleen zie ik nog niet waarom dat het rijden van IC's tussen Leiden en Schiphol onmogelijk maakt. Op donderdag rijden deze IC's namelijk wel. Een IC die vervolgens als stopper naar Amsterdam Centraal rijdt, en een IC die gekoppeld is aan de IC naar Venlo.
Reputatie 7
Badge +2
En als de IC's tussen Leiden Centraal en Schiphol niet rijden vanwege de werkzaamheden bij Weesp zou ik verwachten dat dat ook vermeld wordt bij de informatie over die werkzaamheden. Dat vind ik niet terug.
Daar wordt gesproken over een aangepaste dienstregeling tussen Schiphol Airport/Amsterdam Centraal/Lelystad Centrum en Weesp en tussen Bussum Zuid en Amersfoort Schothorst/Deventer van vrijdag 16 tot en met dinsdag 20 augustus. Staat niets over Leiden bij.

En bij de werkzaamheden Leiden Centraal/Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal staat dat er een aangepaste dienstregeling is tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal. Dan staat er weer niets over Schiphol bij.

Eén van de twee werkzaamheden of de combinatie van beide zal wel de reden zijn, maar het wordt uit de informatie niet duidelijk.

Opvallend is ook dat in het weekend de 5800 doorgetrokken is naar Den Haag, die rijdt dan tussen Leiden en Den Haag op tijden dat ma/vrij de 6300 rijdt.
Badge
De werkzaamheden bij Naarden Bussum en Weesp geven als ik goed had geteld 7 verschillende dienstregelingen doordat er elke keer weer een ander spoorgedeelte uit gaat of er zelfs op sommige dagen helemaal geen treinverkeer is op sommige routes.

Sommige wijzigingen in de dienstregeling berusten gewoon op gemaakte keuzes en zijn deels gebaseerd op aannames maar hebben vaak ook te maken met beperkte capaciteit van bv keersporen perronsporen.

De planners zullen bij het uitdenken hiervan ook geregeld op problemen stuiten en dan weer aanpassingen moeten maken en uiteindelijk komt er dan een dienstregeling uit zoals je die nu voor dit weekend ook ziet. En dan gebeurt het dat die dienstregeling verre van ideaal is voor jou en andere reizigers maar er is altijd ook weer een groep reizigers die profiteert van deze aanpassingen.

Het blijft altijd lastig om een en ander te beoordelen zonder alle struikelblokken te weten, wellicht zijn er omgeleide treinen ook op de trajecten die net gebruik maken van die rijpaden van de IC's. Ik durf het je in ieder geval niet te zeggen.
Reputatie 7
Badge +2
7 verschillende dienstregelingen zou heel goed kunnen, bij de werkzaamheden info staan in ieder geval voor 7 verschillende periodes info. Maar waar het denk ik om gaat is dat er voor 16, 17 en 18 augustus daar nergens staat dat de dienstregeling tussen Leiden en Schiphol is aangepast.
Als de betreffende IC's die 3 dagen niet rijden vanwege deze werkzaamheden rond Weesp zou het voor de volledigheid wel hierbij hebben moeten staan.

Badge
@Momo, het had er dan voor de duidelijkheid inderdaad bij moeten staan, maar ja, we weten hier op de community dat dat soort dingen toch nog wel eens gemist worden en zeker voor verbetering vatbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Goh, die informatie bij werkzaamheden is toch altijd super duidelijk en volledig, daar zijn toch nooit klachten over? (sarcasme modus uit).

Het beste advies staat wel helemaal bovenaan "let op: Plan dagelijks uw reis opnieuw, het advies kan per reismoment verschillen".
De rest van de info is zo lang dat ik het alleen op 1 pagina krijg zonder te scrollen wanneer ik mijn scherm op 50% zet. Misschien zou het wel nog 2 keer zo veel zijn wanneer ze echt alles daarin hadden vermeld.

Reputatie 7
Badge +2
Los van dit alles, wat is er dan (ook) de 16e,17e en 18e tussen Lelystad en Zwolle? De 14600 gaat maar tot Lelystad maar er gaat dan wel een extra 28600 en 28700 tussen Lelystad en Zwolle, al is er van de 14600 naar de 28600 wel even 15 minuten overstap tijd. En behalve enkele vroege 700/1800's geen IC's.

Ook "Weesp related" en nergens vermeld onder de werkzaamheden info? Hangen er wel posters daar? Of staan er dan weer meerdere mensen op een verkeerde tijd te wachten of op een trein die toch niet komen gaat?
Reputatie 3
@Jeroen ik waardeer je uitgebreide reacties. Zonder een compleet overzicht aan beperkingen is het inderdaad gissen naar de oorzaak. Toch kan ik moeilijk accepteren dat de dienstregeling zonder aanwijsbare reden wordt uitgekleed. Als ik donderdag en vrijdag met elkaar vergelijk zie ik gewoon niet wat er anders is.
  • Op donderdag en vrijdag is de dienstregeling tussen Gvc - Ledn, tussen Shl - Asd en tussen Shl - Asb gelijk, dus er zijn daar geen wijzigingen in werkzaamheden.
  • Op donderdag en vrijdag rijden de treinen tussen Ledn - Shl achter elkaar aan, dus er is minimaal 1 spoor per richting beschikbaar.

Verder:
  • Op donderdag en vrijdag rijdt 1 van de 2 IC’s in nagenoeg hetzelfde pad (Ledn - Shl - Asd - Asdm), alleen stopt deze op vrijdag ook op Sassenheim en Nieuw-Vennep, vertrekt daardoor 2 minuten eerder uit Leiden en maakt daarmee de overstap uit Vlissingen onmogelijk.
Dus de IC’s kunnen net als op donderdag ook op vrijdag rijden. De reden dat dit niet gedaan wordt hangt dus niet op de beschikbare infra. Feit is wel dat de capaciteit verder omlaag gaat en er nog meer overstappen vervallen.

@Stijn NS hopelijk kan iemand van de planningsafdeling mijn eerste vraag nog tijdig beantwoorden.
Reputatie 4
Goh, die informatie bij werkzaamheden is toch altijd super duidelijk en volledig, daar zijn toch nooit klachten over? (sarcasme modus uit).

Het beste advies staat wel helemaal bovenaan "let op: Plan dagelijks uw reis opnieuw, het advies kan per reismoment verschillen".
De rest van de info is zo lang dat ik het alleen op 1 pagina krijg zonder te scrollen wanneer ik mijn scherm op 50% zet. Misschien zou het wel nog 2 keer zo veel zijn wanneer ze echt alles daarin hadden vermeld.

Waarom halen ze de oudere informatie dan niet weg? Dat scheelt gedurende de werkzaamheden weer wat tekst. Maar als je dan de dag erna wilt zoeken waarom je trein niet reed of ander rijdt etc dan is het weer niet terug te vinden.
Reputatie 7
Badge +2
De oudere informatie wordt wel weggehaald. Vandaag was de info van 8 t/m 13 augustus weg. En de werkzaamheden begonnen volgens mij al de 5e. Mijn screenprintje van gister begon pas met de 8e, het is dus nog langer geweest.
Het geeft dus wel aan hoe complex het allemaal is en hoeveel impact de werkzaamheden hebben.
Reputatie 5
Badge
Ik forens 5 dagen in de week tussen HS en Schiedam C. Pas vanochtend, toen bleek dat de trein die ik normaal neem niet reed, kwam ik er achter dat de werkzaamheden tussen Leiden en HS ook invloed hebben op de treinen HS - Rotterdam.

Op basis van onderstaande screenshot uit de app zou ik niet aannemen dat de IC Lelystad / Amsterdam C - Dordrecht / Vlissingen ook hinder zou ondervinden, en zou ik niet eens de reis plannen via de reisplanner.

waarom moet het zo onduidelijk?

Reputatie 7
Badge +2
Het is allemaal niet erg duidelijk. Niet alleen is de dienstregeling aangepast tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal, het gaat tot aan Rotterdam Centraal.
De IC Amsterdam - Vlissingen rijdt nu van Amsterdam naar Den Haag Centraal en van Rotterdam tot Vlissingen en de IC Lelystad - Dordrecht rijdt nog net even het stukje Rotterdam - Dordrecht
Puntje 3 kan dan beter zijn:
  • de dienstregeling is aangepast tussen Leiden Centraal en Rotterdam Centraal (wellichts zelfs Schiphol en Rotterdam Centraal ); er rijden geen treinen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag HS, maak gebruik van de bussen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag HS
Ik heb helaas vooralsnog geen verdere informatie gekregen, dus ook al zou ik je graag iets meer willen vertellen, @Sycorax, kan ik dat nog niet. Ik heb vandaag ook een ander lijntje uitgegooid, mogelijk heb ik daar meer geluk.
Reputatie 7
Badge +2
Ik forens 5 dagen in de week tussen HS en Schiedam C. Pas vanochtend, toen bleek dat de trein die ik normaal neem niet reed, kwam ik er achter dat de werkzaamheden tussen Leiden en HS ook invloed hebben op de treinen HS - Rotterdam.

Jij wist dus duidelijk niet van te voren "wat je handelingsperspectief was" 🤣

https://youtu.be/pz6IswLXSGQ?t=60

OK, dit stukje uit NS Weekly gaat over de situatie met bussen in Naarden-Bussum, maar kan ook zo bij andere werkzaamheden van toepassing zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Donderdag 15 t/m zondag 18 augustus is de dienstregeling tussen Den Haag en Leiden gewijzigd door oa werkzaamheden naast het spoor tussen Laan v NOI en Mariahoeve.

Volgens mij is overigens de voornaamste reden dat dat er geen treinen rijden dat er bij station Hollands Spoor vijftien wissels worden vervangen. Men maakt daar dan denk ik gebruik van om ook tussen Laan v NOI en Mariahoeve ook nog wat te gaan doen.
Is dat dan weer (of nog steeds) die geluidsschermen? Tijdens de werkzaamheden bij Leiden was dat ook het geval, maar eenmaal na die werkzaamheden werd er nog steeds gewerkt aan de geluidsschermen maar de treinen reden toen wel gewoon, het gedeelte waar men bezig was met een houten hekje afgescheiden van het spoor.
Reputatie 3
Dat klopt. In april is de draagconstructie geplaatst, ditmaal worden de schermen zelf geplaatst.

Overigens is het mij nog volstrekt onduidelijk waarom de dienstregeling rond Leiden Centraal van vandaag t/m zondag nog verder uitgedund is in vergelijking met gisteren. Ik heb vanmorgen niks van werkzaamheden of andere beperkingen tussen Leiden en Schiphol ontdekt die het zouden verklaren, en buiten dat traject wijkt de dienstregeling niet af.
Ik heb zojuist een reactie gekregen met iets meer informatie op de oorspronkelijk gestelde vragen:

• Op donderdag keren de IC Leiden Centraal - Schiphol - Amsterdam Centraal en de IC Leiden Centraal - Amsterdam Zuid - Venlo op elkaar. De overstap uit Den Haag Centraal/ Laan v NOI op laatstgenoemde is niet haalbaar, omdat deze overstap niet cross platform is. Is er overwogen om beide treinseries te keren op het kopspoor ten zuiden van Leiden, zodat alle overstappen mogelijk zijn? Dit levert meer arbeidsuren maar bespaart een duizendvoud aan reistijd voor reizigers.

Het middenspoor in Leiden, waar het hierover gaat, wordt niet of nauwelijks meer gebruikt om te keren. Hier is namelijk geen inrichting wat keren met meerdere treinstellen mogelijk maakt. Vermoedelijk is ervoor gekozen om liever dubbele treinstellen op beide routes in te zeggen, dan om de overstap op hetzelfde perron mogelijk te maken.

• Welke extra werkzaamheden zorgen ervoor dat er op vrijdag, zaterdag en zondag wel sprinters maar geen intercity's tussen Leiden Centraal en Schiphol kunnen rijden?

Mijn contactpersoon heeft dit niet met zekerheid weten te achterhalen. Het kan zijn dat de aanvoer van LowLands op donderdag hier een invloed op heeft, waar dan extra materieel voor nodig is wat niet op het traject Leiden - Schiphol ingezet kan worden.
Daarnaast zal er door de werkzaamheden zelf (en zeker de samenhang met Den Haag) over de Zuidas ook een veel geringere reizigersstroom zijn dan normaal gesproken. Verbindingen die we inzetten moeten wel ‘uit kunnen’, oftewel het moet niet meer kosten dan het oplevert. Het is goed mogelijk dat de Intercity verbinding opgesloten tussen Leiden en Schiphol dat niet is.
Reputatie 3
@Stijn NS bedankt voor de inhoudelijke reactie. Dit zijn wel een beetje de antwoorden die ik vermoedde en waarvan ik had gehoopt dat ze niet de echte reden waren.

Wat betreft punt 1, de vorige dienstregeling keerde de 3300 serie planmatig ten zuiden van Ledn met dubbele treinstellen. Mogelijk is de inrichting om met dubbele treinstellen te keren sindsdien verdwenen, maar dat kan worden omzeild door alvast een 2e machinist in de achterste cabine van het 2e treinstel plaats te laten nemen, zoals ik al suggereerde. Het lijkt dus een financiële afweging te zijn geweest (extra personeel nodig), waarvan ik het betwijfel of die te rechtvaardigen valt. In mijn ogen worden reizigers zo onnodig opgezadeld met extra reistijd.

Punt 2, de aanvoer van Lowlands op donderdag is nu juist niet een verklaring dat er vr/za/zo geen IC's konden rijden. Wat betreft de verminderde reizigersstroom, die is iedere zomer minder maar dan vervallen er ook geen treinseries omdat ze niet rendabel zouden zijn. Ik snap dat je in deze slechts doorgeefluik bent, maar het valt me gewoon op hoe werkzaamheden net als in april worden aangegrepen om onnodig treinseries op te heffen.

Edit: de ingekorte 6300 keert vandaag van spoor 9a naar spoor 5b, met dubbele treinstellen. Gaat volgens mij gewoon via het keerspoor.
Badge
@Stijn NS bedankt voor de inhoudelijke reactie. Dit zijn wel een beetje de antwoorden die ik vermoedde en waarvan ik had gehoopt dat ze niet de echte reden waren.

Wat betreft punt 1, de vorige dienstregeling keerde de 3300 serie planmatig ten zuiden van Ledn met dubbele treinstellen. Mogelijk is de inrichting om met dubbele treinstellen te keren sindsdien verdwenen, maar dat kan worden omzeild door alvast een 2e machinist in de achterste cabine van het 2e treinstel plaats te laten nemen, zoals ik al suggereerde. Het lijkt dus een financiële afweging te zijn geweest (extra personeel nodig), waarvan ik het betwijfel of die te rechtvaardigen valt. In mijn ogen worden reizigers zo onnodig opgezadeld met extra reistijd.

Edit: de ingekorte 6300 keert vandaag van spoor 9a naar spoor 5b, met dubbele treinstellen. Gaat volgens mij gewoon via het keerspoor.

Sprinter treinen hebben een kortere baklengte waardoor de maximale lengte korter is dan bij bv een Virm 6+4. Als ik het goed gezien heb met het voorbij rijden is het keerspoor niet meer volledig in gebruik. Als het spoor niet lang genoeg is dan helpt een 2e machinist ook niet omdat je daar dan niet kunt keren met een te lange trein.

Ik kom zelden op dat kopspoor dus weet de huidige situatie niet exact, voor de verbouwing was het spoor maar voor ongeveer de helft in gebruik en stond er een afsluitbord halverwege.
Reputatie 3
Het zou nogal onhandig zijn als dat kopspoor maar voor de helft in gebruik is, aangezien het met zo'n 330 meter tussen stootjuk en vrijbalk zelfs ruimte biedt aan 12 bakken VIRM.

Reageer