Uit interesse heb ik hierover 2 vragen.
- Op donderdag keren de IC Leiden Centraal - Schiphol - Amsterdam Centraal en de IC Leiden Centraal - Amsterdam Zuid - Venlo op elkaar. De overstap uit Den Haag Centraal/ Laan v NOI op laatstgenoemde is niet haalbaar, omdat deze overstap niet cross platform is. Is er overwogen om beide treinseries te keren op het kopspoor ten zuiden van Leiden, zodat alle overstappen mogelijk zijn? Dit levert meer arbeidsuren maar bespaart een duizendvoud aan reistijd voor reizigers.
- Welke extra werkzaamheden zorgen ervoor dat er op vrijdag, zaterdag en zondag wel sprinters maar geen intercity's tussen Leiden Centraal en Schiphol kunnen rijden?
Beste antwoord door Jeroen
De werkzaamheden bij Naarden Bussum en Weesp geven als ik goed had geteld 7 verschillende dienstregelingen doordat er elke keer weer een ander spoorgedeelte uit gaat of er zelfs op sommige dagen helemaal geen treinverkeer is op sommige routes.
Sommige wijzigingen in de dienstregeling berusten gewoon op gemaakte keuzes en zijn deels gebaseerd op aannames maar hebben vaak ook te maken met beperkte capaciteit van bv keersporen perronsporen.
De planners zullen bij het uitdenken hiervan ook geregeld op problemen stuiten en dan weer aanpassingen moeten maken en uiteindelijk komt er dan een dienstregeling uit zoals je die nu voor dit weekend ook ziet. En dan gebeurt het dat die dienstregeling verre van ideaal is voor jou en andere reizigers maar er is altijd ook weer een groep reizigers die profiteert van deze aanpassingen.
Het blijft altijd lastig om een en ander te beoordelen zonder alle struikelblokken te weten, wellicht zijn er omgeleide treinen ook op de trajecten die net gebruik maken van die rijpaden van de IC's. Ik durf het je in ieder geval niet te zeggen.
Bekijk origineel
Sommige wijzigingen in de dienstregeling berusten gewoon op gemaakte keuzes en zijn deels gebaseerd op aannames maar hebben vaak ook te maken met beperkte capaciteit van bv keersporen perronsporen.
De planners zullen bij het uitdenken hiervan ook geregeld op problemen stuiten en dan weer aanpassingen moeten maken en uiteindelijk komt er dan een dienstregeling uit zoals je die nu voor dit weekend ook ziet. En dan gebeurt het dat die dienstregeling verre van ideaal is voor jou en andere reizigers maar er is altijd ook weer een groep reizigers die profiteert van deze aanpassingen.
Het blijft altijd lastig om een en ander te beoordelen zonder alle struikelblokken te weten, wellicht zijn er omgeleide treinen ook op de trajecten die net gebruik maken van die rijpaden van de IC's. Ik durf het je in ieder geval niet te zeggen.