beantwoord

Werkzaamheden 17 februari tm 11 maart A'dam - R'dam - Breda ; alleen intercities ??

• 12 februari 2018
  • 42 reacties
  • 917 Bekeken

Reputatie 5
Kreeg vanochtend (in de sprinter) een kaartje met daarop deze aankondiging.
Er is echter alleen sprake van allerlei 'geen of minder' intercities, niets over sprinters op dat traject.
Betekent dat echt dat sprinters in deze periode normaal rijden ?? Ook op 19 februari, bij 'zeer beperkt treinverkeer' ? Er is nl wel sprake van 'overige treinen' ...
icon

Beste antwoord door Momo 12 februari 2018, 12:28

Datzelfde kaartje kreeg ik vorige week.

Dat van 19 februari wist ik al, dan geen IC's 1100 en 2400, sprinters 5000/5100 rijden wel maar iets aangepaste tijden. Dan ook geen Benelux of ICD's. Enige IC is dan de 2200, dus die zal erg druk worden.
Voor de rest van die week (dinsdag 20 tot vrijdag 23 februari) kan ik niks afwijkend vinden.

Voor 26 februari geeft de planner wel alle IC's aan, maar geen sprinter 5000. De 5100 rijdt dan wel.
Ook van 27 februari tot 2 maart geen 5000, wel 5100, ook rijden dan alle IC's maar iets afwijkende tijd voor de 2400. Geeft dan overigens geen melding in rood van werkzaamheden zoals wel bij 26 februari staat. Handig (niet).

De week van 5 maart kan ik niets vinden in de planner, maar ook dan schijnt de 5000 niet te rijden en de 5100 en 2400 aangepaste tijden. Wie weet moeten ze dat nog updaten in de reisplanner.
Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Datzelfde kaartje kreeg ik vorige week.

Dat van 19 februari wist ik al, dan geen IC's 1100 en 2400, sprinters 5000/5100 rijden wel maar iets aangepaste tijden. Dan ook geen Benelux of ICD's. Enige IC is dan de 2200, dus die zal erg druk worden.
Voor de rest van die week (dinsdag 20 tot vrijdag 23 februari) kan ik niks afwijkend vinden.

Voor 26 februari geeft de planner wel alle IC's aan, maar geen sprinter 5000. De 5100 rijdt dan wel.
Ook van 27 februari tot 2 maart geen 5000, wel 5100, ook rijden dan alle IC's maar iets afwijkende tijd voor de 2400. Geeft dan overigens geen melding in rood van werkzaamheden zoals wel bij 26 februari staat. Handig (niet).

De week van 5 maart kan ik niets vinden in de planner, maar ook dan schijnt de 5000 niet te rijden en de 5100 en 2400 aangepaste tijden. Wie weet moeten ze dat nog updaten in de reisplanner.
Reputatie 5
Staat nu iets meer op de site over sprinters.

Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal-Dordrecht
maandag 26 februari
geplande werkzaamheden

Dat de rest van de week ook maar de helft rijdt volgens reisplanner wordt inderdaad (nog) niet expliciet aangegeven ?!

Maar wéér thuis werken. Zal wel druk worden met helft sprinters ... en verlengen van treinen die wel rijden is een onbekend begrip bij de NS.
Reputatie 7
Badge +3
Hooguit verlenging to SGM 7 of 8 zoals met de Moerdijkbrug werkzaamheden .
Misschien is het wat rustiger is vanwege voorjaarsvakantie.
Reputatie 7
Badge +3
Weer lekker geregeld vanmiddag. Vanwege de werkzaamheden reed de IC 2400 Dordrecht- Lelystad niet, ook geen IC 1100 Einhoven - Den Haag.
En dan zijn doodleuk in de middag/avondspits zo ongeveer de helft 2200's ingekort van VIRM10 naar 6 of zelfs 4, zelf had ik de 2265 naar Amsterdam. Met mijn NS Extra 1e klas upgrade kon ik dus fijn in de 1e klas STAAN.

Wat is voor grote onzin? Deze spitstreinen zijn normaal al druk en dan worden met minder IC's ook nog treinen ingekort?
Kan het zijn dat door eerdere storingen er beperkt materieel ter beschikking was? Ik kan me overigens goed voorstellen dat je hier behoorlijk van baalt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan op die storingen pagina geen storing vinden waardoor er minder materieel ter beschiking zou zijn op het traject Vlissingen - Amsterdam. Ook zie ik zo gauw geen uitgevallen treinen, afgezien van de 2257 die niet reed tussen Haarlem en Amsterdam Centraal, maar die keerde in Haarlem op de 2254 met 10 bakken.

En ik baalde inderdaad, niet alleen vanwege die 1e klas upgrade waar ik hierdoor niet zo veel aan had (na overstappen op de sprinter naar De Vink daar nog wel kunnen gebruiken), maar ook omdat vanwege de werkzaamheden de dienstregeling al was aangepast, 2 minuten later vertrek uit Delft, daar kwam nog 2 minuten vertraging bij, wat mogelijk door de drukte kwam, meer tijd nodig voor in-en uitstappen, waardoor de reislanner aangaf dat de overstap op de sprinter 4669 niet mogelijk was. Uiteindelijk toch gehaald.
Dan zou ik zo ook niet weten waarom daar vandaag minder materieel beschikbaar was. Wellicht dat iemand hier op het forum meer weet?
Reputatie 7
Badge
Dan zou ik zo ook niet weten waarom daar vandaag minder materieel beschikbaar was. Wellicht dat iemand hier op het forum meer weet?.Kan het zijn dat door eerdere beleidsbeslissingen er geen "warm" reserve-materieel op de knooppunten staat?
Er is nl werkend materieel voldoende "over", maar NS zet dat in uithoeken neer. Dat spaart in exploitatie en personeel.
Er zijn forumleden hier die het beter uit kunnen leggen dan ik, maar het is complexer en genuanceerder dan je doet voorkomen van wat ik me kan herinneren. Vergis ik me of haak je weer in op een extreme visie klant_Jac?
Hmm, qua materieelinzet kan ik de houding wel begrijpen. Extreme visie zou ik het niet willen noemen. Vorig jaar heb ik samen met OVMagazine een analyze van materieelinzetten gedaan, en daar word je niet erg vrolijk van.

Complexiteit lijkt soms ook een manier om niet teveel details te hoeven geven. Net als programmeurs die het over "het algoritme" hebben om verder geen toelichting over de werking te hoeven geven.
Badge
Toch grappig, hier op de TU wordt er juist ingestampt dat je een algoritme altijd moet verklaren als je ermee gaat wapperen - zowat op straffe van de dood. Dus de werking (de stappen) omschrijven, running time uitrekenen en de correctheid aantonen. Wordt dat er soms net zo hard weer uitgestampt zodra je het bedrijfsleven binnenrolt? 😞
Nee, het is heel wisselend. Er is een groep die het vooral misbruikt als manier om geen details te hoeven geven, of ieder (wijzigings)verzoek af te kunnen doen als 'erg complex, kost teveel tijd'.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad niet vrolijk, en ik zie meer meldingen hierover op Twitter.

Je zou toch verwachten dat wanneer je van 6 IC's per uur (2 naar GVC, 4 naar GV/LEDN en verder) naar slechts 2 gaat, die 2 dan nog wel een fatsoenlijke lengte hebben.
Nu was dit situatie gedurende de spits (OVtijden van Delft). In geel wat normaal 10 bakken is en dan al druk.

Reputatie 2
Volledig eens met Momo. Het getuigt van 0,0 inzicht dat, wanneer je het aantal intercity's meer dan halveert, je de overgebleven intercity's ook inkort. Het is op geen enkele manier uit te leggen, want de treinen waren gisteren structureel te kort op het traject rond Rotterdam-Delft-Den Haag-Leiden. Deze werkzaamheden stonden al weken zo niet maanden in de planning, alle tijd om de treinstellen die je uitspaart door uitval van treinen zo te stationeren dat je de overgebleven treinen in elk geval op lengte kan houden, of misschien iets kan verlengen.

Ik merk dat de NS af en toe scherp gehouden moet worden. Het doet me denken aan de keer dat een branddeur op een station wekenlang geblokkeerd was. Met een mailtje naar de brandweer komen ze wel in actie en krijg je een mailtje van de stationsbeheerder of je voortaan hem direct wil mailen. Iemand die dit ergens wil aankaarten?
Reputatie 5
Ik heb maandag maar (weer) thuis gewerkt.
Als er maar 2 van de 7 intercities rijden, heb ik wel zo'n idee hoe de 4 sprintertjes (hooguit Sgm3 + Sgm3) er uit zien ...
A.s. maandag nog erger, helft v/d sprinters rijdt maar. En ik kan alleen sprinter pakken op mijn station. Wordt weer thuiswerken ... kan m'n Business Card wel inleveren.

EDIT: oh, is de hele week ...
en een stelletje extra eraan plakken zal wel te veel gevraagd zijn ??

een extreme visie
Het enige dat extreem is, is het gebrek aan inzicht bij de NS ... IMHO
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb 1 van die sprinters gezien net voor ik in mijn te korte en overvolle IC stapte, en inderdaad, daar had je niet blij van geworden.

Na mijn melding op Twitter dat ik in de overvolle IC vrolijk kon staan in de 1e klas met mijn NS Extra 2-1 upgrade kreeg ik echter wel gelijk een nieuwe upgrade aangeboden, terwijl ik daar helemaal niet om gevraagd had, ik wilde puur aangeven dat het absurd is om IC's in te korten wanneer er van alle IC's die er normaal per uur rijden er nog maar 2 overblijven.

Is natuurlijk wel fijn, maar het echte probleem is er niet mee opgelost.
Reputatie 5
dat het absurd is om IC's in te korten wanneer er van alle IC's die er normaal per uur rijden er nog maar 2 overblijven.
In te korten zelfs ?! Zelfde lengte als normaal zou al onvoldoende zijn ...
Ben bang dat ze volgende week met 2 ipv 4 sprinters per uur ook geen maatregelen nemen. Maar hopen dat er heel veel studenten niet reizen (vakantie) en half werkend NL op wintersport is.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaag Goner, meerdere IC's van de 2200 waren maandag korter dan anders, zie mijn overzichtje van de vertrektijden in Delft in reactie nr 13. Wat ik daar geel heb gemaakt is normaal 10 bakken VIRM en maandag waren er in de middag/avond spits meerdere met maar 6 bakken en zelfs eentje naar Vlissingen met slechts 4 bakken.
Echt volkomen onbegrijpelijk.
Reputatie 5
Valt me trouwens op dat omroepen op bijv. Lombardijen en Den Haag CS (ook lichtkrant) alleen halvering sprinters op 26 februari noemen, maar zo te zien is het de hele week ?!
Reputatie 7
Badge +3
De reisplanner geeft het nu wel aan de voor de hele week van 26 februari t/m 2 maart. Dat was begin vorige week nog niet het geval.

En vrijdag 9 maart is het ook weer feest, minder sprinters en IC's (geen 5000 en 2400).
Ga ik maar weer poging doen 1e klas te zitten met de nieuw verkregen upgrade.
Reputatie 5
Da's ook nog een idee ; ik heb een Business Card, die kun je ter plekke laten opwaarden van 2 naar 1 had ik gehoord ?
Reputatie 7
Badge +3
Geen idee, ik heb geen BC.

Maar ik had van die NS Extra 2 upgrades die allebei tot 28 februari te gebruiken zijn. Eén ervan heb ik de 19e gebruikt, maar in de te korte en volle IC kon ik alsnog staan. Daarvoor kreeg ik een nieuwe coulance upgrade die tot 31 maart te gebruiken is, dus die zet ik dan 9 maart maar in.
Ter plekke opwaarderen gaat niet, wanneer je in de 1e klasse wordt gecontroleerd met een 2e klas BC betaal je een vast correctietarief op de volgende factuur.

Je kunt je account wel koppelen aan de Reisplanner app en daarmee voor inchecken een klassewissel uitvoeren 🙂
Reputatie 5
wanneer je in de 1e klasse wordt gecontroleerd met een 2e klas BC betaal je een vast correctietarief op de volgende factuur
Oh, da's ook goed. Als ik maar kan uitwijken bij extreme drukte volgende week ... alhoewel, dan zie je ook geen conducteurs.
Geen Reisplanner app, want Windowsphone ... 😞
Mobiele versie van NS.nl => Inloggen zakelijk werkt ook eventueel. De tarieven kan je vooraf zien op https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarieven.html. Helemaal de bedoeling is het natuurlijk niet, je hoort een klassewissel voorafgaand aan het inchecken te regelen via de site of app 🙂

Reageer