beantwoord

Werkzaamheden 23/2 - 27/2: impact op traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal

• 12 February 2019
  • 18 reacties
  • 646 Bekeken

Reputatie 4
Beste NS,

Gisteren heb ik hier reeds melding van gemaakt, nu toch maar een apart topic hiervoor.

Van 23 t/m 27 februari zijn er werkzaamheden aan het spoor gepland tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal en tussen Den Haag Laan v NOI en Den Haag HS. Op het traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal zijn geen werkzaamheden, maar toch gaat de dagelijkse reiziger het ook hier goed merken. Hieronder 2 voorgestelde aanpassingen zodat de reizigers veel minder hinder zullen ervaren.

1. Er rijden geen intercity's Laan v NOI - Leiden Centraal. Dit kan worden opgelost met een extra stop van de 700/1800 serie en/of 2100 serie te Laan v NOI. De gewijzigde spooropstelling te Den Haag Centraal wordt dan:

- extra stop 700/1800:
  • spoor 9: 700 .58/.31
  • spoor 10: 1800 .28/.01
- extra stop 2100:
  • spoor 7: 6300 .07/.22, 1800 .26/.03
  • spoor 8: 6300 .37/.52, 700 .56/.33
  • spoor 9: 4600 .22/.38, 2100 .44/.15
  • spoor 10: 4600 .52/.08, 2100 .14/.45
- extra stop 700/1800 en 2100
  • spoor 7: 6300 .07/.22, 1800 .28/.01
  • spoor 8: 6300 .37/.52, 700 .58/.31
  • spoor 9: 4600 .22/.38, 2100 .44/.15
  • spoor 10: 4600 .52/.08, 2100 .14/.45
De lange kering van de 2100 serie is mogelijk door extra materieel uit de opgeheven 2200 en 2400 serie. De 6300 serie vertrekt 1 minuut later vanwege overstap uit de richting Gouda, en haalt deze minuut weer in op Leiden Centraal.

2. De intercity 2200 en 2400 keren te Leiden Centraal op elkaar op spoor 5b en 8b. De overstap 700/1800 op 2200 van 5 minuten staat gepland cross-platform (norm 2 minuten), en de overstap 2100 op 2400 van 2 minuten staat gepland naar het andere eilandperron (norm 5 minuten). De laatste is daarmee onmogelijk en vervalt in de reisplanner. Als de aankomst- en vertreksporen van de 2200 en 2400 worden omgedraaid, zijn er 2 overstapmogelijkheden per half uur in plaats van 1.

Beide voorstellen samen zorgen voor een veel aangenamere treinreis voor reizigers van/naar Den Haag Centraal en Den Haag Laan v NOI en vergen minimale wijzigingen. Het is nog ruim op tijd, dus graag lees ik of dit kan worden overwogen.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 12 February 2019, 12:22

Allereerst wil ik je bedanken voor het meedenken, Sycorax. Ik zal de eerste zijn die dergelijke suggesties aanmoedigt, zeker omdat dit de overlast voor reizigers kan verminderen. Ik heb, na aanleiding van je suggestie, contact opgenomen met de collega's die verantwoordelijk zijn voor deze buitendienststelling en de gevolgen hiervan. Helaas is het te laat om je suggestie nog mee te nemen. De dienstregeling, en alle bijbehorende roosters, worden enkele weken vooraf al in orde gemaakt. Een dergelijke suggestie kunnen we doorgeven maar dan zou dat minimaal 15 tot 20 weken vooraf bij ons bekend moeten zijn. De roosters voor ons materieel en personeel zijn inmiddels al bekend waardoor een dergelijke aanpassing, zoals jij suggereert, niet meer kan worden verwerkt. Desondanks wil ik je, nogmaals, bedanken voor het meedenken!
Bekijk origineel

18 reacties

Allereerst wil ik je bedanken voor het meedenken, Sycorax. Ik zal de eerste zijn die dergelijke suggesties aanmoedigt, zeker omdat dit de overlast voor reizigers kan verminderen. Ik heb, na aanleiding van je suggestie, contact opgenomen met de collega's die verantwoordelijk zijn voor deze buitendienststelling en de gevolgen hiervan. Helaas is het te laat om je suggestie nog mee te nemen. De dienstregeling, en alle bijbehorende roosters, worden enkele weken vooraf al in orde gemaakt. Een dergelijke suggestie kunnen we doorgeven maar dan zou dat minimaal 15 tot 20 weken vooraf bij ons bekend moeten zijn. De roosters voor ons materieel en personeel zijn inmiddels al bekend waardoor een dergelijke aanpassing, zoals jij suggereert, niet meer kan worden verwerkt. Desondanks wil ik je, nogmaals, bedanken voor het meedenken!
Reputatie 4
Bedankt voor je antwoord @Jouke NS, helaas niet het antwoord waar ik op hoopte. Uiteraard is het begrijpelijk dat materieelomloop en personeelsdiensten ruim van tevoren geregeld worden.
Wat ik hier probeer aan te geven is dat er met 2 simpele wijzigingen per stuk duizenden reizigers een kwartier minder lang onderweg zijn.
In de eerste optie van het 1e voorstel slecht 2 minuten eerder vertrek uit Den Haag Centraal, in het 2e voorstel slechts het verwisselen van 5b met 8b. Dit heeft beiden geen enkele invloed op materieelomloop. Wat betreft personeelsdiensten, in het 1e voorstel moet de machinist 2 minuten eerder aanwezig zijn, dat lijkt me geen onmogelijkheid. In het 2e voorstel verandert er niks.
Samen dus duizenden reizigers die bijna een kwartier reistijdwinst richting Leiden/Schiphol boeken, tegenover een vergelijkbaar aantal reizigers die er slechts 2 minuten op verliezen. Het 2e voorstel op zichzelf heeft alleen maar winnaars.

Uit interesse denk ik altijd graag mee vanuit het oogpunt van de reiziger, en dit lijken mij prima verbeterpunten zonder negatieve gevolgen. Daarom vraag ik dan ook of deze opties overwogen zijn en zo ja wat dit dan onmogelijk maakt. Kun je dit je collega’s voorleggen?

Verder moedig je dit soort suggesties vooral aan, maar tegelijkertijd moet het al 15 to 20 weken (!) van tevoren gemeld worden, iets wat natuurlijk onmogelijk is als ik dat pas 2 weken van tevoren te weten kom. In het vervolg wil ik graag blijven meedenken, maar dan moeten de aanpassingen ook veel eerder bekend zijn of de indienperiode voor suggesties sterk verkort worden. Ik weet niet in hoeverre je dit kan aankaarten, maar wellicht begrijp je mijn redenering.
Ik heb de suggestie zoals jij die hierboven hebt gecommuniceerd doorgegeven aan de collega's die hierover gaan. Helaas is een wijziging niet meer mogelijk, zoals ik hierboven ook al aangaf. De reden hiervoor is voornamelijk de roosters, werd mij verteld. Ik begrijp echter ook dat jij alleen kunt aangeven wat je als suggestie wilt meegeven als je vooraf op de hoogte bent van de geplande werkzaamheden. Het overzicht op deze pagina gaat enkele maanden vooruit en is voor nu de beste bron van inlichtingen. Ik ga in elk geval aankaarten dat het voor meedenken goed is om de reiziger ook zo vroeg mogelijk op de hoogte te brengen, via de eerder genoemde pagina. Wellicht dat de wijzigingen dan nog niet zijn verwerkt in de reisplanner maar we kunnen al wel aangeven wat de maatregelen kunnen zijn.
Reputatie 4
@Jouke NS ik ga het alvast proberen voor geplande werkzaamheden eind maart: 3 weken omreizen voor reizigers vanaf Laan v NOI. Het ziet ernaar uit dat de treinseries 2200 en 2400 wederom keren op Leiden Centraal. Kun je nagaan of de 2 suggesties die ik hierboven heb gedaan hier wél in meegenomen zijn of kunnen worden? Drie weken lang een half uur minder reizen per dag zullen een hoop reizigers erg waarderen.

Ik ga het wederom doorzetten Sycorax. Of dit wel geregeld kan worden durf ik nu niet aan te geven.
Badge
sycorax, je vergeet als ik zo snel kijk dat verschillende treinen niet met een tussenpoos van 3 minuten vertrekken vanaf Gvc en die ruimte is wel nodig, de treinen vertrekkende vanaf Gvc rijden nml over hetzelfde spoor richting Den Haag - Laan van Noi.

Met het veranderen van aankomst-/vertrekperrons moet je ook goed opletten of er geen kruizende treinen zijn die te weinig speling hebben t.o.v. elkaar.

Dit zijn altijd lastige puzzels ook omdat er met andere vervoerders op het spoor rekening gehouden moet worden waarbij er mogelijk rijpaden van andere vervoerders in de weg zitten, maar wel leuk om te zien dat je er serieus naar kijkt.
Reputatie 4
@Jouke NS bedankt voor het doorzetten.

@Jeroen dit zijn inderdaad de punten waaraan de dienstregeling moet voldoen. Naar mijn weten voldoet mijn voorstel aan de bestaande normen: 3 minuten opvolgtijd, 1 minuut tussen aankomst en vertrek verschillend spoor, 5 minuten tussen vertrek en aankomst verschillend spoor, en 4 minuten tussen vertrek en aankomst zelfde spoor (zoals Nm spoor 4a en Ddr spoor 4b).
Verder veranderen de tijden tussen Laa en Ledn niet, zodat er geen goederenpaden gehinderd worden (als die uberhaupt al rijden want Sdm - Rtd is gestremd). Andere vervoerders rijden hier niet.
Reputatie 4
Blijkbaar zat ik er in mijn eerste reactie naast: er zijn geen werkzaamheden tussen Den Haag HS en Den Haag Laan v NOI. Dat maakt het helemaal onverkoopbaar dat er geen intercity's rijden. De 2200 en 2400 hadden keurig in 6 minuten op Den Haag HS kunnen keren, 4 keer per uur Den Haag Laan v NOI kunnen bedienen en alle overstappen op Leiden Centraal kunnen bieden.

@Jouke NS is er al duidelijkheid over volgende maand? Het zou jammer zijn als de reactie pas 2 weken van tevoren komt, zodat er weer niks te regelen valt.
Nee dat klopt, het gaat om de werkzaamheden tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal. Ik krijg van mijn collega Jouke ingefluisterd dat hij wacht op reactie wat betreft de vraag of er al duidelijkheid is over volgende maand! Dus dit kun je gewoon eventjes afwachten. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Werkzaamheden tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal?

Daar rijden juist wel treinen. De sprinters en IC's tussen Leiden en Den Haag Centraal rijden gewoon en die gaan via spoor 3 en 4 van Laan van NOI.

Elders lees ik dat daar geen werkzaamheden zijn, maar dat het traject, evenals spoor 6-9 te Den Haag HS, dan ook gebruikt wordt voor zowel ledig mat als startende dan wel uitlopende treinen.

Wat betreft volgende maand, lijkt het me het probleem dat er in Leiden niet genoeg sporen beschikbaar zullen zijn om naast de sprinter zowel de 700/1800/2100 en 2200/2400 op Leiden kwijt te kunnen. Door de werkzaamheden daar zijn dan sporen wisselend uit dienst. Wannneer bv 4/5 uit dienst zijn en alles via 8/9 moet zal er niet genoeg ruimte zijn.
Reputatie 4
@Emma NS tussen Laan v NOI en Centraal zijn geen werkzaamheden hoor. Mijn punt was dus dat er in heel de regio Den Haag geen werkzaamheden zijn, terwijl de reizigers dit (onnodig dus) wel goed merken.

@Momo als de sporen afwisselend buiten dienst gaan dan wordt het lastig om alle treinseries overeind te houden inderdaad. Reden te meer om mijn voorgestelde stop van de 700/1800 en/of 2100 te Laan v NOI in te plannen.
Reputatie 7
Badge +3
Die stop is op zich een leuk idee, maar normaal is die er grotendeels om een overstap te hebben van sprinter op IC richting HS/Rotterdam en terug.
Die IC rijdt nu niet dus die overstap is er ook niet.
Reputatie 4
Behalve de overstap vanuit de IC op de sprinter richting Leiden zijn er ook vele reizigers die Laan v NOI als opstappunt hebben richting Leiden, afkomstig uit tram, bus en metro. Zonder de IC stops zouden de sprinters richting Leiden vanaf NOI al bomvol zitten (het zou niet eens passen volgens mij).
Badge
Blijkbaar zat ik er in mijn eerste reactie naast: er zijn geen werkzaamheden tussen Den Haag HS en Den Haag Laan v NOI. Dat maakt het helemaal onverkoopbaar dat er geen intercity's rijden. De 2200 en 2400 hadden keurig in 6 minuten op Den Haag HS kunnen keren, 4 keer per uur Den Haag Laan v NOI kunnen bedienen en alle overstappen op Leiden Centraal kunnen bieden.

@Jouke NS is er al duidelijkheid over volgende maand? Het zou jammer zijn als de reactie pas 2 weken van tevoren komt, zodat er weer niks te regelen valt.

Bedoel je met bovenstaand dat je de treinen wil laten doorrijden door deze via Den Haag Centraal te laten keren? Of wil je deze IC treinen dan laten keren naar het station waar ze net vandaan kwamen?

6 Minuten keertijd is nml. niet heel veel en als je met een langere trein rijdt voldoet dat niet aan de minimale tijd die hiervoor benodigd is, de machinist moet toch van kant A naar kant B lopen van de trein en dan ook nog zijn spullen inpakken en uitpakken in de cabines, cabine controleren, beproevingen doen, verlichting controleren, dit allemaal voordat de trein weer kan vertrekken.
Reputatie 4
@Jeroen de 2200 en 2400 vanaf Leiden Centraal door laten rijden naar Den Haag HS spoor 5 of 6, en op zichzelf laten keren in 6 minuten. Dat is geheel volgens de normen. De 2100 keert in Den Haag Centraal in slechts 5 minuten, evenals de 3500 in Venlo. Ik zie dus niet waarom dit niet zou kunnen.
Reputatie 7
Gelet op de NS-vertrektijden keert de 2100 zelfs in 4 minuten op zichzelf in Gvc. 😉
Reputatie 7
Badge +3
@Momo als de sporen afwisselend buiten dienst gaan dan wordt het lastig om alle treinseries overeind te houden inderdaad. Reden te meer om mijn voorgestelde stop van de 700/1800 en/of 2100 te Laan v NOI in te plannen.

Dat is zo te zien ingepland. De week van 25 t/m 31 maart is nu aangepast in de reisplanner.
De 700/1800 + 2100 maar ook een extra 28500 (alleen tijdens de spits en dan Ledn - Laa - Gvc) stoppen op Laan.
De tijden van de sprinters zijn iets aangepast.
Reputatie 4
@Momo ik heb het gezien. De extra stops zijn heel fijn, de reizigers vanuit HS zijn echter nog steeds het haasje. Ik heb opnieuw een poging gedaan tot een verbetervoorstel: https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-rond-leiden-centraal-3-weken-teveel-overlast-56419#post378951

Reageer