Werkzaamheden aan het spoor vanaf 14 juli tm 29 juli

Wat fijn rijden met de Ns, 😡vanaf 14 juli t/m 29 juli werkzaamheden aan het spoor. 

Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer

Ik reis van Wormerveer naar Holendrecht, doe er dan ruim 1,5 uur over, dit kan toch niet,! Ik moet ook dan met de metro en bus, wie gaat dat betalen? 

Ik heb een maand abonnement maar moet zovaak zelf nog bijbetalen omdat er geen trein rijdt en ik dan zelf de metro moet betalen.

Oplossing graag, ik baal echt enorm! 

111 reacties

Reputatie 7
Badge

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat dit gaat om de werkzaamheden Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Had u al naar informatie daarover op de website gekeken? Daarbij staat dat in de bussen en Metrolijn 54 is uw NS-vervoerbewijs geldig is. Dus hoeft u niet apart in en uit te checken in de dus of die ene metro lijn en hoeft u niets bij te betalen.

Dat de reis dan flink langer duurt is helaas niet te vermijden. Werkzaamheden zijn nu eenmaal nodig en iedereen die regematig met de trein heeft daar nu eenmaal mee te maken.

Edit, Edwin was me net voor.

Reputatie 7
Badge +3

NS beweert bij werkzaamheden wel vaker dat NS vervoersbewijzen ook geldig zijn in metro en bus terwijl het GVB dan beweert van niets te weten en de reiziger het nakijken heeft. Eerst maar eens zien of dit goed gaat.

Reputatie 7
Badge

GVB beweert wel vaker dat NS vervoerbewijzen in hun voertuigen niet geldig zijn, terwijl dat wel is afgesproken en de reiziger het nakijken heeft.

UOV heeft daar ook een handje van in Utrecht naar Lunetten (lijn 8). Bij de metro weet ik dat er 1 poortje wordt opengezet.

Wat ook zo fijn is ik moet verdorie 4 keer overstappen, wat een gedoe zeg! 

Niet over nagedacht NS! 

En iedereen welkom heten, haha wat een giller

Reactie op mijn bovenstaande vraag via chat met een medewerker van de NS

Goedemiddag, excuses voor de late reactie. Ik begrijp dat dit onwenselijk is, maar ik kan je helaas geen vergoeding bieden voor het reizen met de metro en bus. Mijn excuses voor het ongemak.

Reputatie 7
Badge +1

@Nabo Er hoeft ook helemaal niets vergoed te worden. Je NS vervoersbewijs is geldig in pendelbus 74 & 75 en metrolijn 54 en je zou dan ook in- en uitcheckpalen van NS vinden op Amstel, Bijlmer ArenA en Amsterdam Centraal. Ook het GVB geeft dit aan, naast de NS.

Reactie op mijn bovenstaande vraag via chat met een medewerker van de NS

Goedemiddag, excuses voor de late reactie. Ik begrijp dat dit onwenselijk is, maar ik kan je helaas geen vergoeding bieden voor het reizen met de metro en bus. Mijn excuses voor het ongemak.

Misschien toch eerst even de antwoorden lezen alvorens deze reactie te plaatsen. Het reizen met de bus en metro is dus gewoon gratis. Verder heb je nu wel de slechts mogelijke verbinding hierboven afgebeeld. Om 5.39 uur vertrekken en dan via Uitgeest-Haarlem naar Amsterdam, dat is een flink stuk om. 

Ik zie dat de vroege sprinters via de Zaanlijn naar Amsterdam in deze periode verdwenen zijn. Normaal gaat er één om 05.24 uur en om 05.56 uur, Nu gaat de eerste om 06.35 uur. Ik vraag mij af waarom dit dan het geval is. Zou een moderator dit kunnen uitzoeken? 

Dit is de enige verbinding om op tijd op me werk te komen. 

Ik zie dat de vroege sprinters via de Zaanlijn naar Amsterdam in deze periode verdwenen zijn. Normaal gaat er één om 05.24 uur en om 05.56 uur, Nu gaat de eerste om 06.35 uur. Ik vraag mij af waarom dit dan het geval is. Zou een moderator dit kunnen uitzoeken? 

Ik ben bang dat ik deze wijziging niet kan terugvinden. Zowel voor het traject Uitgeest - Amsterdam als Zaandam - Amsterdam zie ik geen verschillen in de vroegste opties. Kun je misschien specificeren om welk exact traject dit gaat?

Traject Wormerveer naar Holendrecht 

Als ik morgenochtend om 05.24 uur kijk zie ik deze trein.

Vanaf 14 juli zie ik geen treinen voor 06.36 uur vanuit Wormerveer vertrekken

Reputatie 7
Badge +1

Dat heeft dus te maken met dezelfde werkzaamheden tussen Muiderpoort en Bijlmer ArenA. De 4019 (v. 05:24) en 4021 (v. 05:56) rijden normaal vanaf resp. Alkmaar en Uitgeest naar Rotterdam Centraal. Tijdens de werkzaamheden vertrekken deze treinen vanaf Bijlmer ArenA en rijden verder hun normale route.

De hele 4000 serie, behalve de eerste rit (4006) vanaf Amsterdam Centraal richting Alkmaar, is er tussen (Alkmaar) Uitgeest en Bijlmer Arena eruit gehaald. Men kan gebruik maken van de 7400 serie waarvan de eerste trein vanuit Uitgeest pas om 06:23 (10 min. eerder dan normaal) vertrekt en ontstaat er dus een halfuursdienst vanaf Uitgeest.

Wat loklok8 al aangeeft heb ik zojuist ook kunnen vinden. Treinserie 4000 is vrijwel volledig komen te vervallen, wat in dit geval enkel voor Wormerveer en Zaandijk Zaanse Schans gevolgen heeft, gezien er voor andere stations op het Traject (Uitgeest en verder of Zaandam en eerder) alternatieven zijn.

Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat er twee stations zo veel slechter van af komen, dus heb deze constatering ook doorgegeven. In hoeverre het alsnog aangepast kan worden durf ik echter niet te zeggen.

Wat loklok8 al aangeeft heb ik zojuist ook kunnen vinden. Treinserie 4000 is vrijwel volledig komen te vervallen, wat in dit geval enkel voor Wormerveer en Zaandijk Zaanse Schans gevolgen heeft, gezien er voor andere stations op het Traject (Uitgeest en verder of Zaandam en eerder) alternatieven zijn.

Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat er twee stations zo veel slechter van af komen, dus heb deze constatering ook doorgegeven. In hoeverre het alsnog aangepast kan worden durf ik echter niet te zeggen.

Is niet helemaal waar Stijn want dit geldt ook voor Krommenie-Assendelft en Koog Zaandijk. Het zijn dus 4 stations die er veel slechter vanaf komen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is helaas niet de eerste keer dat vroege treinen onterecht geschrapt worden bij werkzaamheden. Of dat de eerste reismogelijkheid niet wordt vervangen door bussen of ander vervangend vervoer.

Het blijft tobben.

Hartelijk dank hopelijk komt er een oplossing

Dat heeft dus te maken met dezelfde werkzaamheden tussen Muiderpoort en Bijlmer ArenA. De 4019 (v. 05:24) en 4021 (v. 05:56) rijden normaal vanaf resp. Alkmaar en Uitgeest naar Rotterdam Centraal. Tijdens de werkzaamheden vertrekken deze treinen vanaf Bijlmer ArenA en rijden verder hun normale route.

De hele 4000 serie, behalve de eerste rit (4006) vanaf Amsterdam Centraal richting Alkmaar, is er tussen (Alkmaar) Uitgeest en Bijlmer Arena eruit gehaald. Men kan gebruik maken van de 7400 serie waarvan de eerste trein vanuit Uitgeest pas om 06:23 (10 min. eerder dan normaal) vertrekt en ontstaat er dus een halfuursdienst vanaf Uitgeest.

De Zaanlijn is normaliter één van de drukste lijnen. Overschakelen naar een half uurs dienst zal misschien door Corona en vakantie nu net gaan. Ik denk wel dat er vanaf 14 juli flink geklaagd gaat worden.

Reputatie 7
Badge +3

GVB beweert wel vaker dat NS vervoerbewijzen in hun voertuigen niet geldig zijn, terwijl dat wel is afgesproken en de reiziger het nakijken heeft.

UOV heeft daar ook een handje van in Utrecht naar Lunetten (lijn 8). Bij de metro weet ik dat er 1 poortje wordt opengezet.

Laten we het er op houden dat de afspraken tussen vervoerders niet altijd voor alle personeelsleden van de betrokken bedrijven duidelijk zijn.

Reputatie 6

Ik zie nog wel wat andere maffe dingen:
1. In de reisplanner staat dat je bij de overstap op de metro van het GVb moet uitchecken bij NS en inchecken bij GVB, terwijl er eigenlijk een poortje open hoort te staan. Stein, kun je dit ook even doorgeven?
2. Vanuit de Zaanstreek richting Bijlmer/ArenA en Holendrecht mag je dus eerst met de metro en dan met de bus. Je zou het in theorie reizigers ook veel makkelijker kunnen maken door reizen in metrolijn 50 mogelijk te maken, aangezien dat weer een overstapje scheelt.
3. De Er rijdt een IC Den Helder – Schiphol Airport, die vanaf Zaandam de Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp/Leiden vervangt, en Lelijklaan overslaat. Staat niet in het werkzaamhedenoverzicht. Het is al vaker aan bod gekomen op dit forum dat de gevolgen op aangrenzende trajecten aangeven niet het sterkste punt is van NS.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie nog wel wat andere maffe dingen:
2. Vanuit de Zaanstreek richting Bijlmer/ArenA en Holendrecht mag je dus eerst met de metro en dan met de bus. Je zou het in theorie reizigers ook veel makkelijker kunnen maken door reizen in metrolijn 50 mogelijk te maken, aangezien dat weer een overstapje scheelt.

Ik vraag me dan af hoe je de reizigers vanuit Zaandam in metrolijn 50 wilt krijgen?

Als je via Schiphol reist is het niet nodig om met de metro te reizen, omdat er gewoon treinen rijden.

Reizigers die via Amsterdam Centraal reizen moeten gebruik maken van metrolijn 54. Lijn 53 rijdt niet en lijn 51 rijdt niet vanaf Amsterdam Centraal. Lijn 52 is wel een mogelijkheid, maar dan kan je net zo goed op Amsterdam Zuid de trein pakken i.p.v de metro.

Lijn 54 rijdt niet verder dan Amstelstation, waar je dus moet overstappen op de bus. En lijn 51 rijdt de route Isolatorweg - Gaasperplas vanaf Overamstel (rechtsaf) via de Van der Madeweg.

Reizigers die na 20:00 uur dit traject reizen hoeven 1 keer minder over te stappen en kunnen tussen Bijlmer ArenA en Amsterdam Centraal in buslijn 74 blijven zitten. 

Kortom het is nog wel een dingetje! 

Graag een oplossing voor 14 juli, om 4 keer over te stappen om op me werk te komen moet toch niet kunnen!

En garantie dat het je niets extra gaat kosten is ook wel fijn! 

NS los dit alsjeblieft op een klantvriendelijke manier op, zodat reizen met de trein toch nog prettig blijft en geen ergenis. 

Reputatie 6

@LokLok8:
Volgens mij is het alternatief Wormerveer, overstappen op cS, overstappen op Amstel, overstappen op Bijlmer en dan verder.
Als je vanuit Wormerveer de Sprinter neemt naar Sloterdijk en daar overstapt op lijn 50 (metro Isolatorweg - Gein), scheelt dat maar liefst twee overstappen. Even afspraken met GVB maken, poortjes openzetten en voila.

Reputatie 7
Badge +3

Daar is inderdaad niet goed over nagedacht. Vanaf Sloterdijk rijdt metro 50 rechtstreeks in 28 -30 minuten naar Amsterdam Bijlmer ArenA en Holendrecht. Een reis van Wormerveer naar Holendrecht duurt dan slechts 16 minuten langer en er hoeft maar 1 keer te worden overgestapt.

Voor de zoveelste keer wordt er niet handig gebruik gemaakt van de infrastructuur die wel in dienst is. Het lijkt wel of NS en GVB niet meer in staat zijn om in overleg tot logische en klantvriendelijke oplossingen te komen. Wie verzint het om een reis vanuit de Zaanstreek of Haarlem via Amsterdam Centraal, inclusief onhandig en traag busvervoer te plannen wanneer dat eenvoudig via Amsterdam Sloterdijk en metro 50 kan?

Tegelijkertijd is het natuurlijk ook merkwaardig dat GVB niet heeft aangeboden om metro 50 frequenter te laten rijden om treinreizigers te vervoeren. Het zal me niets verbazen dat GVB ervoor gekozen heeft om zoveel mogelijk metrobestuurders zomerverlof te geven in het hoogseizoen in plaats van zoveel mogelijk te rijden.

Het argument zal nu wel weer zijn dat het te kort dag is om het nog te wijzigen. En zo gaat het iedere keer mis wanneer er werkzaamheden zijn in de regio Amsterdam.

Reageer