Werkzaamheden aan het spoor vanaf 14 juli tm 29 juli

Toon eerste bericht

111 reacties

Ik moet met de trein, metro, bus en dan weer met de trein echt van de zotten!

Kunnen er geen bussen ingezet worden vanaf Amstel naar Holendrecht? Ipv bus naar bijlmer arena en dan weer met de trein naar Holendrecht.

Scheelt weer iets😀

Ik ben bang dat er niets meer gaat gebeuren eerlijk gezegd. Werkzaamheden zijn reeds volgende week en de logheid van NS kennende zal het wel niet mogelijk zijn om dit binnen een week aan te passen. Wat het wat mij betreft extra treurig maakt is het feit dat dit echt niet de eerste keer is dat werkzaamheden op dit traject plaatsvinden en ook in het verleden zijn hier de nodige kritische opmerkingen over geweest. Helaas heeft NS hier niets mee gedaan blijkbaar. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik moet met de trein, metro, bus en dan weer met de trein echt van de zotten!

Kunnen er geen bussen ingezet worden vanaf Amstel naar Holendrecht? Ipv bus naar bijlmer arena en dan weer met de trein naar Holendrecht.

Scheelt weer iets😀

Ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren. NS is hier afhankelijk van de bussen van de GVB. En omdat vanaf Bijlmer ArenA de treinen weer normaal rijden is het in principe niet nodig om de bus nog verder dan dat station te laten rijden.

Ik ben eigenlijk al blij dat de GVB de bussen door laat rijden naar Bijlmer ArenA, omdat voor hen de werkzaamheden eigenlijk bij de Van der Madeweg al ophouden en het dus een paar haltes voor de GVB scheelt als daar het eindpunt is. 

Wel klantvriendelijker toch? 

Daar wordt helaas niet aangedacht. 

Heb net NS zelf gebeld, gaan een melding doen, maarja zal ook wel niets worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals eerder aangegeven zou je alle reizigers uit de richtingen Haarlem en Zaandam in Sloterdijk kunnen laten overstappen op metro lijn 50 richting Bijlmer ArenA. Dan worden de bussen ook nog een keer ontlast. 

Er is zelfs nog een alternatief vanaf Amsterdam Centraal. Met metro 52 naar Amsterdam Zuid en daar overstappen op metro 50 naar Bijlmer ArenA. Onbegrijpelijk dat er met bussen geklungeld wordt wanneer er metro’s rijden met veel meer capaciteit. Het vervoersplan voor deze werkzaamheden is zo ongeveer het meest klantonvriendelijke plan dat ik ook gezien heb. Ik heb er eigenlijk heel andere kwalificaties voor maar die zouden vraagtekens zetten bij de verstandelijke vermogens van degenen die dit plan bedacht hebben. Het zal eerder een ordinaire centenkwestie zijn of anders gezanik over het openzetten van poortjes op metrostations voor treinreizigers.

Reputatie 7
Badge +1

Een vervoerder wilt natuurlijk hun eigen klanten zoveel mogelijk in hun eigen vervoersmiddelen houden.

Lijn 52 naar Zuid is een mogelijkheid, maar vanaf Zuid rijden er al treinen richting Duivendrecht en Bijlmer ArenA dus hoef je daar in principe niet meer over te stappen op lijn 50. De GVB geeft dit advies wel aan, maar dat zijn dan ook hun eigen klanten. Dat dit advies niet gegeven wordt heeft denk ik te maken met het poortjes gezanik en het inzetten van extra personeel. 

Vanuit Sloterdijk is het inderdaad sneller om lijn 50 te pakken als je verder dan Bijlmer ArenA moet reizen, maar in principe is Bijlmer ArenA en Holendrecht ook bereikbaar per trein via Schiphol. Je bent voor Holendrecht dan wel langer onderweg, maar dat heeft dan ook te maken met dat je op Schiphol 15 minuten moet wachten en op Bijlmer ArenA 20 minuten. Als je enkel in Bijlmer ArenA moet zijn, dan is de reistijd vrijwel gelijk, 24 min. (trein) en 23 min. (metro). Als de overstaptijd op Bijlmer ArenA korter is, valt het tijdsverschil wel mee. Dat is dan ook waarom metrolijn 50 niet wordt weergeven als alternatief.

Over bussen gesproken. Die zouden toch al rijden, omdat de GVB deze nodig heeft als vervangend vervoer tussen Amstelstation en Van der Madeweg. 

1. In de reisplanner staat dat je bij de overstap op de metro van het GVb moet uitchecken bij NS en inchecken bij GVB, terwijl er eigenlijk een poortje open hoort te staan. 

Bij de werkzaamheden en/of verstoringen die ik mee heb gemaakt waarbij er een alternatief reisadvies met de metro geldt, zijn de poortjes van NS steevast gesloten gebleven.

Je zult (op de meeste stations) dus inderdaad uit- en in moeten checken, tenzij je zelf een andere 'oplossing' bedenkt. Bij GVB is er trouwens vrijwel altijd wel een poortje open in dit soort gevallen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor dit soort situaties zijn de poortjes een drama.

Voor de komst van de poortjes en de OV-chipkaart kon je met je tijdens werkzaamheden met je NS-kaartje gewoon met de metro en bij controle je papieren kaartje tonen. Nooit een probleem. Andersom kon je in voorkomende gevallen met je GVB-kaartje met de trein reizen, bijvoorbeeld tussen Amsterdam Amstel en Centraal.

Miljoenen geïnvesteerd in poortjes en een heel elektronisch kaartsysteem in elkaar gezet. Maar vergeten een systeem te ontwerpen dat geschikt is voor het reizen met een andere vervoerder dan normaal gesproken. De reizigers opzadelen met idiote vertragingen en ze niet via een logische en snellere route laten reizen omdat dat administratief niet geregeld kan worden. En dat noemen ze dan vooruitgang.

Voor dit soort situaties zijn de poortjes een drama.

Voor de komst van de poortjes en de OV-chipkaart kon je met je tijdens werkzaamheden met je NS-kaartje gewoon met de metro en bij controle je papieren kaartje tonen. Nooit een probleem. Andersom kon je in voorkomende gevallen met je GVB-kaartje met de trein reizen, bijvoorbeeld tussen Amsterdam Amstel en Centraal.

Miljoenen geïnvesteerd in poortjes en een heel elektronisch kaartsysteem in elkaar gezet. Maar vergeten een systeem te ontwerpen dat geschikt is voor het reizen met een andere vervoerder dan normaal gesproken. De reizigers opzadelen met idiote vertragingen en ze niet via een logische en snellere route laten reizen omdat dat administratief niet geregeld kan worden. En dat noemen ze dan vooruitgang.

De poortjes zijn nooit een vooruitgang geweest wat mij betreft. De eerste dag gaan wat vroege schipholmedewerkers uit de regio zaanstad natuurlijk ook behoorlijk schrikken als ze zien dat de eerste trein pas om 06.30 uur vertrekt naar Sloterdijk.   

Waar ik zo benieuwd naar ben wordt dit allemaal ook gelezen door de degene die dit allemaal heeft verzonnen? 

Weet diegene wel wat dit allemaal teweeg brengt voor reizigers die gewoon naar hun werk moeten en een baan van 8 tot 17 uur hebben, en als enige optie hebben reizen met de trein. 

En verdiept diegene zich erin hoe het klantvriendelijker opgelost kan worden?

Graag een reactie van diegene zou heel fijn zijn! 

Snap dat er werkzaamheden zijn, maar dit kan je een reiziger niet aan doen, 4 keer overstappen, trein, metro, bus en dan weer de trein en na bijna 2 uur ben je op je werk, ipv 41 minuten wat normaal mijn reis duurt.

Ik zit met me handen in het haar, en weet niet wat te doen! 

Reputatie 7
Badge +3

Ik verwacht niet dat de afdeling die de regeling heeft bedacht zich hier gaat melden. Het zou heel fijn zijn wanneer reizigers met die afdeling in discussie zouden kunnen gaan. Bij voorkeur in de voorbereiding van het alternatieve vervoersplan en niet een paar dagen voordat de regeling ingaat.

Ik raad aan om in ieder geval een klacht in te dienen bij de OV-ombudsman nadat je een officiële klacht hebt ingediend bij NS. Je zou bij NS extra kosten voor de metro kunnen proberen te claimen omdat NS geen goede afspraken met GVB gemaakt heeft over het reizen met metro 50 tussen Sloterdijk en Holendrecht waardoor je extra reistijd maar een kwartier is en je maar 1 keer hoeft over te stappen.

NS zal die claim hoogstwaarschijnlijk afwijzen. Na de afwijzing kun je dan contact opnemen met de OV-ombudsman. Het is een interessante casus omdat er meer mensen zullen zijn die last hebben van de absurd slechte regeling voor treinreizigers tijdens deze buitendienststelling.

In het allerslechtste geval kun je gaan reizen met metro 50 en zelf de kosten betalen. Het scheelt  veel reistijd en 2 extra overstappen.

Ik kwam via de "rechterzijde”deze discussie nog tegen. Is feitelijk ook zo'n discussie waarbij de reiziger meer geld kwijt is door de zeer onhandige constructies die NS bedenkt en daarop zelf een betere methode heeft bedacht. Misschien handig om even door te nemen. Ik hoop dat de toenmalige topicstarter nog even reageert. (maar het is wel vakantietijd).

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/90-euro-betalen-voor-3-weken-werkzaamheden-61949?postid=458020#post458020

Heb dat topic terug gelezen. Was toen ook al een drama! 

Ben ook benieuwd hoe dst verder is afgelopen. 

Ik heb ook de ombudsman gemaild met mijn klacht.

Zou fijn zijn dat alle reizigers met abonnement, en straks in de problemen zitten door dit gedoe persoonlijk een mail krijgen met een oplossing, en de zekerheid dat het niks gaat kosten. 

Reputatie 7
Badge +3

Het topic dat door @Pingpong wordt aangehaald is maar ten dele relevant. Het ging toen over het omreizen via een andere route van NS wat qua reistijd veel gunstiger was dan de “oplossing” van NS.

Het geval van @Nabo is een slag ingewikkelder omdat het hier gaat om een situatie waarin NS voor de reizigers heel slechte afspraken heeft gemaakt met een andere vervoerder, GVB.

Het zou erg goed zijn wanneer NS eens op de vingers getikt door een externe partij voor de slechte planning voor de reizigers. Misschien kunnen Roverde ConsumentenbondKassaRadar of de Maatschappij voor beter OV flink wat kabaal maken.

Reputatie 7
Badge +1

Die eerste rit van 05:39 blijft een nogal vervelende, omdat de eerste treinen richting Amsterdam geschrapt zijn, waardoor je dus een stuk tegen de logische richting in moet reizen en via Haarlem moet. Maar dit is dan ook de enige uitzondering t.o.v. de rest van de dag.

Voor reizigers die vanuit de richting Zaandam/Haarlem via Sloterdijk niet verder dan Bijlmer ArenA hoeven of vanaf daar gebruik maakt van de Intercity verwacht ik niet al te veel geklaag, omdat de reistijd vergeleken met normaal vrijwel gelijk is.

Reizigers die gebruik maken van de sprinter richting Rotterdam Centraal, voor bijv. Holendrecht, Abcoude en Breukelen hebben te maken met een overstaptijd van 20 minuten op Bijlmer ArenA, omdat de trein daar niet goed aansluit. Tenzij je heel hard kan rennen en binnen 2 minuten van spoor 7 naar spoor 2 kan, dan kan je zo'n 30 minuten besparen en door 1 trein eerder op Schiphol te nemen dan het reisadvies aangeeft. 

Het probleem zit hem dus vooral bij de lange overstap op Bijlmer ArenA, door de slechte aansluiting. Want voor de reizigers tussen Sloterdijk en Bijlmer ArenA is de reistijd zowat gelijk als er via Schiphol wordt gereisd zoals ik al eerder heb aangegeven en is het voor hen niet nodig om met metrolijn 50 te reizen. 

Die eerste rit van 05:39 blijft een nogal vervelende, omdat de eerste treinen richting Amsterdam geschrapt zijn, waardoor je dus een stuk tegen de logische richting in moet reizen en via Haarlem moet. Maar dit is dan ook de enige uitzondering t.o.v. de rest van de dag.

Voor reizigers die vanuit de richting Zaandam/Haarlem via Sloterdijk niet verder dan Bijlmer ArenA hoeven of vanaf daar gebruik maakt van de Intercity verwacht ik niet al te veel geklaag, omdat de reistijd vergeleken met normaal vrijwel gelijk is.

Reizigers die gebruik maken van de sprinter richting Rotterdam Centraal, voor bijv. Holendrecht, Abcoude en Breukelen hebben te maken met een overstaptijd van 20 minuten op Bijlmer ArenA, omdat de trein daar niet goed aansluit. Tenzij je heel hard kan rennen en binnen 2 minuten van spoor 7 naar spoor 2 kan, dan kan je zo'n 30 minuten besparen en door 1 trein eerder op Schiphol te nemen dan het reisadvies aangeeft. 

Het probleem zit hem dus vooral bij de lange overstap op Bijlmer ArenA, door de slechte aansluiting. Want voor de reizigers tussen Sloterdijk en Bijlmer ArenA is de reistijd zowat gelijk als er via Schiphol wordt gereisd zoals ik al eerder heb aangegeven en is het voor hen niet nodig om met metrolijn 50 te reizen. 

@loklok8 : Je vergeet even dat de reizigers tussen Uitgeest en Sloterdijk nu geconfronteerd worden met een half uurs dienst ipv een kwartiersdienst. Er reizen zeer veel reizigers op dit traject. Die zullen dus volgende week allemaal op hun neus kijken want deze gevolgen staan helemaal nergens vermeld.

Ik heb de situatie voorgelegd aan mensen die hier een stuk meer verstand van hebben dan ik. Zodra ik meer weet plaats ik dat hier.

Reputatie 7
Badge +1

@loklok8 : Je vergeet even dat de reizigers tussen Uitgeest en Sloterdijk nu geconfronteerd worden met een half uurs dienst ipv een kwartiersdienst. Er reizen zeer veel reizigers op dit traject. Die zullen dus volgende week allemaal op hun neus kijken want deze gevolgen staan helemaal nergens vermeld.

Die halfuursdienst is inderdaad een pijnpunt, maar dat had ik eerder ook al aangekaart. Het raakt de reizigers op de 4 stations die al eerder in dit topic genoemd zijn. Vanuit Uitgeest kan er via Haarlem gereisd, wat een paar minuten langer duurt. En op Zaandam rijden er genoeg treinen richting Sloterdijk.

Vanuit een economisch standpunt kan ik het enigszins wel begrijpen, omdat je de rit in 2 delen hebt geknipt en je dus extra materieel en personeel nodig hebt als je deze dienst op beide delen ook nog wilt uitvoeren.

Qua vermelding staat er dat 'Op veel trajecten rond Amsterdam Centraal is de dienstregeling aangepast' en dat er 'Geen treinen rijden tussen Muiderpoort en Bijlmer ArenA'. Niet heel duidelijk, maar ik ben bang dat je anders een hele lange lijst krijgt met wijzigingen. 

Die paar minuten maak daar maar een kwartier van (is echt een heel stuk om) en ja er reizen heel veel mensen op die lijn. Vanaf 8 uur is het normaliter vanaf Wormerveer al gewoon staan. Ik denk dat door Corona ook nogal wat vakanties zijn uitgesteld. ( Op mijn werk bijvoorbeeld al bij 2 van de 10 collega's), dus het zou mij niet verbazen als het daar nogal chaotisch gaat worden. Ik reis er regelmatig mee dus ik ben echt goed op de hoogte van dit traject.

Update: Het probleem is inmiddels onder de aandacht gebracht en er wordt bekeken of er op korte termijn een alternatief te realiseren is. 

Dank je wel Sascha😀

Reputatie 7
Badge +1

Die paar minuten maak daar maar een kwartier van (is echt een heel stuk om) en ja er reizen heel veel mensen op die lijn. Vanaf 8 uur is het normaliter vanaf Wormerveer al gewoon staan. Ik denk dat door Corona ook nogal wat vakanties zijn uitgesteld. ( Op mijn werk bijvoorbeeld al bij 2 van de 10 collega's), dus het zou mij niet verbazen als het daar nogal chaotisch gaat worden. Ik reis er regelmatig mee dus ik ben echt goed op de hoogte van dit traject.

Ik twijfel zeker niet aan je expertise op dit traject, aangezien ikzelf bijna nooit op dat traject reis.

Het verschil in reistijd vanuit Uitgeest naar Sloterdijk is vanaf volgende week 34 min. (via Zaandam) en 39 min. (via Haarlem). Ik doelde hiermee vooral op dit tijdsverschil. Vergeleken met normaal is het inderdaad zo'n 10 tot 15 minuten langer. De 7400 serie staat zoals normaal 5 minuten stil in Wormerveer, maar daarbovenop ook nog eens 6 minuten in Zaandam.

Ik denk dat ik de oplossing heb:

Oplossing bussen vanaf muiderpoort naar holendrecht 👍

Toeringbussen inhuren [hebben hun ook weer werk] zitten we ook nog een beetje comfortabel, werk in het Amc, is hard werken en op tijd komen is een verreiste zeker in deze corona tijd! 

Reputatie 7
Badge +3

Een bus vanaf Muiderpoort? Wel eens in Amsterdam gereden? Dat wil je echt niet als je geen zeeën van tijd hebt.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat ik de oplossing heb:

Oplossing bussen vanaf muiderpoort naar holendrecht 👍

Toeringbussen inhuren [hebben hun ook weer werk] zitten we ook nog een beetje comfortabel, werk in het Amc, is hard werken en op tijd komen is een verreiste zeker in deze corona tijd! 

Economisch gezien is dat denk ik niet zo handig. Er zouden sowieso al bussen rijden tussen Amstel en Van der Madeweg als vervangend vervoer voor de metro. Deze bussen rijden nu zelfs door naar Bijlmer ArenA. Als je bussen vanuit Muiderpoort gaat inzetten krijg je dus tussen Amstel en Bijlmer ArenA (wellicht onnodige) extra bussen en dus ook extra kosten. Of je moet er een soort van snelbus van maken, maar of je daarmee nu veel tijd bespaard en dat dan opweegt tegen de kosten. Verder dan Bijlmer ArenA hoeven de bussen in principe niet te rijden, omdat vanaf daar alweer treinen rijden. 

Reageer