Werkzaamheden aan het spoor vanaf 14 juli tm 29 juli

Wat fijn rijden met de Ns, 😡vanaf 14 juli t/m 29 juli werkzaamheden aan het spoor. 

Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer

Ik reis van Wormerveer naar Holendrecht, doe er dan ruim 1,5 uur over, dit kan toch niet,! Ik moet ook dan met de metro en bus, wie gaat dat betalen? 

Ik heb een maand abonnement maar moet zovaak zelf nog bijbetalen omdat er geen trein rijdt en ik dan zelf de metro moet betalen.

Oplossing graag, ik baal echt enorm! 

111 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me niet voorstellen dat er in het midden van juli geen capaciteit zou zijn in lijn 50. De scholieren en studenten reizen amper in de vakantie/corona-periode en veel mensen werken nog thuis. Lijn 50 rijdt iedere 10 minuten en dan is er ook nog lijn 51 die rechtstreeks van Sloterdijk naar Duivendrecht en Diemen Zuid rijdt.

Hoe je het ook wendt of keert, het alternatieve vervoersplan voor NS-reizigers slaat helemaal nergens op.

Ik denk eerder dat de bussen tussen Bijlmer ArenA en Amstel met capaciteitsproblemen gaan kampen wanneer een trein uit Utrecht aankomt in Bijlmer ArenA en iedereen denkt dat ze met bus vervangende bus 75 naar Amsterdam Amstel moeten reizen om daar over te stappen op de metro naar Amsterdam Centraal.

Ik denk dat er ook sprake is van een geïnstitutionaliseerd blindstaren op Amsterdam Centraal bij NS. Verreweg de meeste reizigers hoeven daar helemaal niet te zijn. Ze stappen over op Amsterdam Centraal naar hun uiteindelijke bestemming. Als de reisplanner goede alternatieven laat zien dan zullen de meeste mensen graag afzien van het gekluns met vervangend busvervoer en comfortabel met de metro reizen.

Sinds de opening van lijn 52 is het voor reizigers uit de richtingen Schiphol, Hilversum en Utrecht sneller om met de trein naar Amsterdam Zuid te reizen en vanaf daar met de metro naar één van de metrostations in het centrum te reizen.

Ik l en dan is er ook nog lijn 51 die rechtstreeks van Sloterdijk naar Duivendrecht en Diemen Zuid rijdt.

Metro 51 rijdt vanaf Isolatorweg/Sloterdijk via Zuid/Amstelveenseweg naar Centraal Station en komt niet langs Duivendrecht of Diemen Zuid.

Sinds de opening van de Noordzuidlijn 52 is het GVB wel heel erg gefocust om daar de maximale capaciteit van metro's in te zetten en komen andere lijnen als 50 en 54 er wel wat bekaaider vanaf. Dit speelt niet zo zeer op het deel van het traject van lijn 50 Zuid-Sloterdijk (die hebben er een lijn 51 bijgekregen), maar wel rond bijvoorbeeld Bijlmer-Arena.

Reputatie 7
Badge +3

@masd Jouw bericht is overbodig en onjuist omdat tijdens de werkzaamheden de lijnvoering van lijn 51 is aangepast en lijn 53 helemaal niet rijdt vanaf maandagavond 13 juli 20:00 uur. Het is weinig zinvol om berichten te plaatsen als je de informatie niet hebt gecontroleerd op juistheid. Wanneer het gaat om reisinformatie gebruik ik altijd de publicaties van vervoerders of ProRail als bron. Zo ook in dit geval:

https://reisinfo.gvb.nl/nl/omleidingen/details/2691-stremming-metro-en-trein-bij-werkzaamheden-amstelstroomlaan

Hier een citaat over de periode 13 juli 05:00 uur tot 30 juli 05:00 uur.

Denk dat GVB echt wel een partij is, om (één) metro poortje open te zetten voor ingecheckte NS reizigers richting Bijlmer. Dat kan in principe overal.

Behalve als je bij NS-GVB ook een open poortje hebt om NIET bij NS uit te hoeven checken (naar de metro), en andersom dus vrije passage zonder poortjes.

Wordt nog leuk, en veel claims als NS vanaf Sloterdijk een (niet zo gratis) metro advies geeft.

Ik snap deze niet helemaal want reizen met de metro vanaf Sloterdijk is juist niet toegestaan en er staan dus ook geen poortjes open.

Voor de rest volledig eens met iMark.

Hoe je het ook wendt of keert: het alternatieve vervoersplan van NS slaat helemaal nergens op.

Reputatie 5

Één mooie bijkomstigheid van de laksheid van de sector is wel: als beloofd is dat je vervoersbewijs geldig is bij een ander en dat blijkt niet zo te zijn, dan is je hele reis bij NS gratis. Immers, je hebt je aankomststation niet bereikt (juridisch gezien), dus 100% ticketprijs terug bij gtbv. Zo werkte dat in Limburg toen ik met Arriva verder moest.

@masd Jouw bericht is overbodig 

Nee, niet overbodig. Dit is een reizigers-helpen-reizigers community en jij hebt me nu heel goed geholpen. Ik heb door mijn bericht de juiste informatie nu sneller en met minder moeite van jou gekregen dan als ik zelf op zoek had moeten gaan.

Bedankt, dit is erg handig voor me met metro 50 en 51 naast de deur. Je bent behulpzamer en beter geïnformeerd dan de gemiddelde GVB'er. :smiley:

Ik durf de voorspelling wel aan dat het vanaf volgende week dinsdag één grote puinhoop wordt voor de reiziger op deze trajecten. Ook handig dat het GVB en NS gelijktijdig werkzaamheden gaan uitvoeren. 

Maakt het forum wel weer wat leuker: Is weer eens wat anders dan Covid-19. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is een misvatting om te stellen dat “GVB en NS gelijktijdig werkzaamheden gaan uitvoeren”. Vervoerders voeren geen werkzaamheden uit.

De aanleg van de onderdoorgang Amstelstroomlaan is een gezamenlijk project van de gemeente Amsterdam en ProRail. De onderdoorgang wordt gebouwd onder twee trein- en 7 metrosporen.

De vervoerders GVB en NS worden geconfronteerd met hinder van hetzelfde project. https://www.amsterdam.nl/projecten/overamstel/deelgebieden/onderdoorgang-amstelstroomlaan/

Hier een gedeelte van een plaatje met de uiteindelijke situatie:

Helaas heeft NS de tijd van het veel minder rijden tijdens de coronamaatregelen niet gebruikt om met GVB een veel beter alternatief vervoersplan af te stemmen.

@masd Jouw bericht leek op een poging om mijn bericht te verbeteren. In dit geval was dat een verslechtering omdat het niet gebaseerd was op actuele informatie over de metroroutes tijdens de buitendienststelling. :grinning:

Helaas heeft NS de tijd van het veel minder rijden tijdens de coronamaatregelen niet gebruikt om met GVB een veel beter alternatief vervoersplan af te stemmen.

@masd Jouw bericht leek op een poging om mijn bericht te verbeteren. In dit geval was dat een verslechtering omdat het niet gebaseerd was op actuele informatie over de metroroutes tijdens de buitendienststelling. :grinning:

Ik liep achter en ben weer helemaal op de hoogte nu. Ik kijk voor de metro eigenlijk nooit in de reisplanner en dat werkt soms tegen je, vooral met lijn 51 die vaker niet dan wel de normale route lijkt te rijden.

Neemt niet weg dat ik twijfel of het GVB genoeg capaciteit heeft op lijn 50 op het (zuid)oostelijke deel van het traject. Ik denk zelf dat de (over)capaciteit vooral in lijn 52 zit en ik vraag me af in hoeverre het GVB daarin wil/kan schuiven.

Het is hoe dan ook jammer dat er zulke vreemde reisadviezen zijn, terwijl er genoeg spoor beschikbaar is. Of dat nou metrospoor of treinspoor is.

Reputatie 7
Badge +3

Op het zuidoostelijke gedeelte rijdt NS natuurlijk zelf. Een variant had kunnen zijn om reizigers van Sloterdijk naar Zuid te vervoeren met lijn 50 en 51 en vervolgens te laten overstappen op de trein in Amsterdam Zuid. NS had dan kunnen overwegen om extra treinen in te leggen via de Utrechtboog.

Nog een kleine nabrander. Vanmiddag op Utrecht deze omroep.

Tussen 15 juli en 29 juli zijn er werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Bijlmer Arena. Reist u tussen 15 juli en 29 juli tussen deze stations, plan dan u reis in de App.

Volgens mij zijn ze hier heel veel reizigers vergeten.

@masd Jouw bericht is overbodig en onjuist omdat tijdens de werkzaamheden de lijnvoering van lijn 51 is aangepast en lijn 53 helemaal niet rijdt vanaf maandagavond 13 juli 20:00 uur. Het is weinig zinvol om berichten te plaatsen als je de informatie niet hebt gecontroleerd op juistheid. Wanneer het gaat om reisinformatie gebruik ik altijd de publicaties van vervoerders of ProRail als bron. Zo ook in dit geval:

https://reisinfo.gvb.nl/nl/omleidingen/details/2691-stremming-metro-en-trein-bij-werkzaamheden-amstelstroomlaan

Hier een citaat over de periode 13 juli 05:00 uur tot 30 juli 05:00 uur.

@iMark  mijn vraag is gaat metro 50 vanaf Sloterdijk wel naar Holendrecht?

Reputatie 7
Badge +1

@Nabo Lijn 50 rijdt de route Isolatorweg - Gein en komt dus zowel langs Sloterdijk, Bijlmer ArenA als Holendrecht. De werkzaamheden verandert daar niets aan.

@loklok8  ging twijfelen, dank je wel😀👍

Reputatie 7
Badge +3

In het overzicht van GVB stonden alleen de wijzigingen. Lijn 50 rijdt ongewijzigd de normale route.

Spijtig genoeg zal metro 50 niet vrij toegankelijk gesteld worden voor reizigers met een NS vervoersbewijs. Dit heeft inderdaad te maken met de vooropgestelde contracten tussen vervoerders. Meer dan het inzetten van de 4019 kan ik niet voor je bewerkstelligen Nabo, sorry.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer kunnen we onze inbreng aanleveren voor de evaluatie van dit alternatieve vervoersplan? We horen dan graag van de opstellers van het plan waarom voor deze variant gekozen is.

@Sascha NS drama met de NS, ik ga wel op eigen kosten en probeer het te declareren.

want die alternatieven van de NS is niemand blij mee! en is zeer klantonvriendelijk.

hopelijk gaan er meer mensen klagen bij de NS.

@Sascha NS drama met de NS, ik ga wel op eigen kosten en probeer het te declareren.

want die alternatieven van de NS is niemand blij mee! en is zeer klantonvriendelijk.

hopelijk gaan er meer mensen klagen bij de NS.

Ik zou in ieder geval een klacht indienen bij de OV ombudsman. Ik vind dit reisschema buitengewoon klantonvriendelijk en de kans op verdere vertragingen door al de overstapbewegingen zijn m.i. zeer groot. Misschien is het ook nog een idee om je lokale krant hierover te tippen. 

Troost je ook voor mensen uit Amersfoort zijn deze werkzaamheden een drama.

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/in-het-weekend-van-amersfoort-naar-schiphol-op-tijd-voor-werk-65776?postid=458646#post458646

@Pingpong ik hebde ombudsman al aangeschreven, deze gingen het doorgeven.

Ook ns zelf een klacht gestuurd niets van vernomen. 

Ik denk dat we kunnen klagen wat we willen,kloontjes volk heeft het maar te slikken. 

Ik denk dat ik de oplossing heb:

Oplossing bussen vanaf muiderpoort naar holendrecht 👍

Toeringbussen inhuren [hebben hun ook weer werk] zitten we ook nog een beetje comfortabel, werk in het Amc, is hard werken en op tijd komen is een verreiste zeker in deze corona tijd! 

Je wordt in ieder geval passend……. bedankt door de NS voor het werk in Coronatijd.

Ik vind de reactie van NS echt stuitend in deze “Spijtig genoeg zal metro 50 niet vrij toegankelijk gesteld worden voor reizigers met een NS vervoersbewijs. Dit heeft inderdaad te maken met de vooropgestelde contracten tussen vervoerders”. Meer dan het inzetten van de 4019 kan ik niet voor je bewerkstelligen.

Hoog tijd dat er eens out of the box wordt gedacht in deze. Door corona is het aantal reizigers drastisch afgenomen. Het zou nu echt wel mogelijk moeten zijn dat dit wordt aangepast. 

Mensen met 3 kwartier extra reistijd opzadelen en met 3 overstappen terwijl het met metro 50 zo gemakkelijk kan. Ik hoop maar dat de Telegraaf meeleest op dit forum.

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. We bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3 en we werken voor hen aan een zo aangenaam en duurzaam mogelijke reis van deur tot deur.

Maak het voor de verandering eens waar en laat het niet bij holle phrases.

Het is en blijft belachelijk dat de NS je bijna dwingt om de trein van 5.39 te nemen met 4 overstappen om om 8 uur op je werk te kunnen zijn.

Doe je dit niet op hun manier dan zijn de kosten voor jezelf. 

Ga je schamen NS! 

Is er wel eens wat bereikt met dit forum? 

Het is en blijft belachelijk dat de NS je bijna dwingt om de trein van 5.39 te nemen met 4 overstappen om om 8 uur op je werk te kunnen zijn.

Doe je dit niet op hun manier dan zijn de kosten voor jezelf. 

Ga je schamen NS! 

Is er wel eens wat bereikt met dit forum? 

Zeer weinig helaas. NS profileert zich wel als klantvriendelijk maar als gevraagd wordt om de daad bij het woord te voegen, geeft het bedrijf zeer frequent niet thuis. Ik denk dat morgen heel veel reizigers vreemd op hun neus gaan kijken. De onwil om in dit dossier een goede regeling voor de reizigers te treffen vind ik wat dat betreft een goed voorbeeld. (We laten reizigers 3 keer overstappen en 40 minuten langer reizen dan de beste mogelijkheid) . De ene volzin van Sacha waarin ook weer totaal geen informatie wordt verstrekkend is m.i. treffend voor de arrogantie van NS. (Het is en blijft een monopolist.)

Reputatie 7
Badge +3

NS laat ook in dit topic weer zien dat het een erg in zichzelf gekeerde organisatie is die veel moeite heeft om toe te geven dat er grote fouten zijn gemaakt. Verder concentreert NS zich de laatste jaren erg op allerlei vage zaken als “reisbeleving” en “het verhaal achter je reis”. Ik heb een paar weken terug de documentaire over NS gezien op NPO 2. Ik heb met open mond van verbazing zitten kijken naar de scenes waarin gebrainstormd wordt over de “verhalen” van de reizigers. Het treinpersoneel staat wel met beide voeten op de grond maar lijkt amper gehoord te worden in de filosofiebunkers.

https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2020/maart/missie-ns.html

Lees en huiver:

Het is precies deze flauwekul die afleidt van de basis van de aloude NS: reizigers moeten veilig, vlug en voordelig op hun plaats van bestemming komen. We zitten als reizigers helemaal niet te wachten op zaken als “wachtverzachters”. We willen gewoon dat de trein (op tijd) rijdt en dat wanneer die niet kan rijden we een prima alternatief vervoersplan krijgen. 

NS moet terug naar de basis van wat het is om een vervoersbedrijf te zijn en zich niet verliezen in allerlei filosofische en “oppeppende” prietpraat. 

Reageer