beantwoord

Werkzaamheden Arnhem Centraal vanaf 10 augustus

Goedemiddag,

in de periode van dinsdag 10 augustus t/m zondag 16 augustus vinden er uitgebreide werkzaamheden plaats op en bij station Arnhem Centraal.

Omdat ik gewoon moet werken op de doordeweekse dagen, en me even goed wilde voorbereiden dacht ik zojuist even een reis te plannen van Brummen naar Ede-Wageningen.

Zie onderstaand reisadvies, voor als ik om 08.00 uur op kantoor moet zijn.

Reistijd 1 uur en 54 minuten (over 39 kilometer!!)

met een wachtijd van 31 minuten in Dieren…

Reisadvies

05:54

Brummen

spoor 2

NS Intercity 703619

05:59

Dieren

spoor 2

Stap over binnen 31 minuten

06:30

Dieren

NS Stopbus i.p.v. trein 986431

Stopbus i.p.v. trein

07:07

Arnhem Centraal

Stap over binnen 11 minuten

07:18

Arnhem Centraal

NS Snelbus i.p.v. trein 985820

Snelbus i.p.v. trein

07:48

Ede-Wageningen

Een half uur later weggaan is voor mij nog wel een optie, maar ook dan bedraagt de wachttijd in Dieren nog altijd 21 minuten...

Daar zijn toch wel wat klantvriendelijkere oplossingen voor te bedenken, mag ik hopen??

En nee, helaas we hebben niet allemaal twee auto’s voor de deur staan…..

Bovenstaande overstaptijden in Dieren gelden trouwens ook voor reizigers uit Zutphen…...

Ik hoor graag of hier misschien nog iets gedaan gaat worden of dat de mensen die normaal

vroeg beginnen weer eens de klos zijn bij de werkzaamheden…..

Alvast bedankt voor jullie reactie.

icon

Beste antwoord door Mark NS 23 juli 2021, 14:34

Hoi Charles76, welkom op de NS Community. 

Ik begrijp dat de planning zoals die nu in de reisplanner staat nog niet helemaal vast ligt, maar dat de kans wel aanwezig is dat bij de vroegste opties de overstaptijd vrij lang blijft. Dit heeft met de opstart van de dienstregeling te maken. Wanneer alles goed op gang is gekomen, dan zal de overstaptijd op Dieren nog 9 minuten bedragen. Vanaf Brummen is dat dan het reisadvies van 07:04 uur. Voor het meest actuele advies zou ik willen aanraden om de reisplanner vanaf 10 dagen van te voren nogmaals te raadplegen en daarnaast ook voor aanvang van de reis. 

Bekijk origineel

13 reacties

Hoi Charles76, welkom op de NS Community. 

Ik begrijp dat de planning zoals die nu in de reisplanner staat nog niet helemaal vast ligt, maar dat de kans wel aanwezig is dat bij de vroegste opties de overstaptijd vrij lang blijft. Dit heeft met de opstart van de dienstregeling te maken. Wanneer alles goed op gang is gekomen, dan zal de overstaptijd op Dieren nog 9 minuten bedragen. Vanaf Brummen is dat dan het reisadvies van 07:04 uur. Voor het meest actuele advies zou ik willen aanraden om de reisplanner vanaf 10 dagen van te voren nogmaals te raadplegen en daarnaast ook voor aanvang van de reis. 

Reputatie 6
Badge

als je je er echt in wil verdiepen bekijk dan stuk voor stuk apart de gemelde deeltrajecten. Ik vermoed dat er in Dieren vanwege 1 min overgang anders ook geen aansl is

Fiets/vervoer je anders tot Dieren, OF via Apeldoorn en de (Voorheen VAD-nu RRReis) bus-dat duurt 1 uur naar Ede en kost je met een dagkaart in de zomer 6 eur.

Reputatie 6

Die 1 minuut is er helemaal niet want de eerstvolgende trein na 05.54 uur verrekt om 06.34 uur en niet om 06.24 uur. Heb het vanmiddag al bekeken. Vandaar ook de 2e opmerking van 19 minuten wachttijd. Dat opstart van de dienstregeling wat Mark hierboven zegt is natuurlijk ook wel een discussiepuntje. Je kan dat opstarten ook een half uur eerder doen waardoor TS niet een half uur in Dieren hoeft te wachten. Overigens zag ik dan ook nog dat in Arnhem dus ook weer op een bus gestapt moet worden naar Ede-Wageningen. Niet echt om vrolijk van te worden.     

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat met 1 minuut bedoeld wordt dat de eerste trein vanuit Brummen / Zutphen om 5:59 aankomt in Dieren en de eerste bus vanaf Dieren om 6:00 vertrekt. Die eerste bus haal je dus niet komende vanuit de eerste trein en is de overstaptijd 31 minuten. Kan dat echt niet beter op elkaar afgestemd worden?

Na 7 uur in de ochtend gaan er behalve stopbussen ook snelbussen vanaf Dieren, die gaan om :18 en :48. Voor die tijd zullen er wel niet genoeg reizigers zijn voor zowel stopbussen als snelbussen. Met zo'n snelbus is de reis al korter, 1 uur en 29 minuten, tegen 1 uur en 54 minuten voor de eerste reismogelijkheid. De vroege reiziger is dus wederom de pineut.

Badge +3

Van Dieren naar Arnhem kan ook met een lijnbus (Keolis/RRReis lijn 43), maar die rijdt op werkdagen ook pas om 6:26 uit Dieren (tenzij je die van 5:56 kunt halen, maar de eerste trein komt pas om 5:59 aan).

Schiet inderdaad niet echt op, tenzij je alternatief vervoer naar Dieren hebt (fiets?).

Badge +3

Denk dat met 1 minuut bedoeld wordt dat de eerste trein vanuit Brummen / Zutphen om 5:59 aankomt in Dieren en de eerste bus vanaf Dieren om 6:00 vertrekt. Die eerste bus haal je dus niet komende vanuit de eerste trein en is de overstaptijd 31 minuten. Kan dat echt niet beter op elkaar afgestemd worden?

Die bustijden zijn bij benadering natuurlijk, want een eerste bus gaat echt niet ‘leeg’ rijden voordat alle reizigers uit de eerste trein er in zitten. Die zul je dus wel halen, tenzij het om 6:00 al vol staat bij de bus(sen) met reizigers van Dieren naar Arnhem.

Voor de rest van de dag zijn het gewoon pendelbussen en vol=rijden, of bij aankomst iedereen die klaar staat inladen en vertrekken (als er niet nog een trein aan komt binnen korte tijd).

9292 geeft aan dat het 1 minuut lopen is van het station naar de bushalte, dus dat zal wel overgenomen zijn in de NS (bus)planning, wellicht om te zorgen dat die bus er om 6:00 ook echt staat. :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Bustijden zijn inderdaad vaak bij benadering, maar om het nu zo te plannen dat er geen overstap is van de eerste trein op de eerste bus, is natuurlijk niet klantvriendelijk. Nu moet je maar hopen dat die bus inderdaad wat later vertrekt. Wordt dan stressen voor de reizigers en haasten naar die bus, in de hoop dat die nog niet vertrokken is.

Reputatie 6

Die bustijden zijn bij benadering natuurlijk, want een eerste bus gaat echt niet ‘leeg’ rijden voordat alle reizigers uit de eerste trein er in zitten. Die zul je dus wel halen, tenzij het om 6:00 al vol staat bij de bus(sen) met reizigers van Dieren naar Arnhem.

Voor de rest van de dag zijn het gewoon pendelbussen en vol=rijden, of bij aankomst iedereen die klaar staat inladen en vertrekken (als er niet nog een trein aan komt binnen korte tijd).

9292 geeft aan dat het 1 minuut lopen is van het station naar de bushalte, dus dat zal wel overgenomen zijn in de NS planning.

Ik neem aan dat je gelijk hebt en nee de bus zal om 06.00 uur in Dieren echt niet vol zitten, die eventuele weddenschap durf ik wel aan te gaan, maar TS is daar ook niet echt mee geholpen want is dan 40 minuten te vroeg op zijn werk. De bus van 06.30 uur kan hij niet halen want de eerstvolgende trein uit Brummen gaat pas om 06.34 uur. Fietsen naar Dieren, bij voorkeur op een Gazelle :grinning: en daar de bus nemen van 06.30 uur lijkt mij dan de beste oplossing.

Ik hoop overigens dat e.e.a. nog wordt aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is inderdaad een busregeling van niks. Niet over nagedacht. En zoals vaker is er geen fatsoenlijk alternatief voor de reizigers die gebruik maken van de eerste rit van de dag.

Badge +3

Afhankelijk van het aantal beschikbare bussen tussen Dieren en Arnhem zou je ze inderdaad nog in een soort kwartierdienst kunnen laten vertrekken, of gewoon volgens het aanbod aan reizigers zoals in de spits ook wel zal gebeuren.

Dan heb je in ieder geval kans dat er voor de trein van 6:34 uit Brummen nog een bus beschikbaar is in Dieren, als die van 6:30 niet vol was.

En dat is ‘ie niet want in de tussentijd (tussen 5:59 en 6:39) komen er helemaal geen treinen aan in Dieren.

Badge +3

Bustijden zijn inderdaad vaak bij benadering, maar om het nu zo te plannen dat er geen overstap is van de eerste trein op de eerste bus, is natuurlijk niet klantvriendelijk. Nu moet je maar hopen dat die bus inderdaad wat later vertrekt. Wordt dan stressen voor de reizigers en haasten naar die bus, in de hoop dat die nog niet vertrokken is.

Nogmaals, lopen van station naar bus is (volgens 9292) 1 minuut dus zou eigenlijk een geldige overstap moeten opleveren in de NS planner. Ga er dus gerust vanuit dat die eerste NS bus niet om 6:00 voor je neus weg rijdt, want anders heeft @iMark gelijk! :sweat:

Ik ben zelf geen planner, maar als chauffeur weet ik dat ‘aanrijden’ 6:00 betekent dat je geacht wordt om daar om die tijd te zijn (voor instappers/passagiers). En verkeersomstandigheden zijn overmacht dus dat telt niet.

Vertrekken doe je zodra iedereen die mee moet alle bagage heeft ingeladen en comfortabel zit… Voorzien van een mondkapje en veiligheidsgordel om.

De ‘afrijden’ tijd is de geplande tijd voor je volgende vertrekpunt of lokatie, in dit geval is dat dus gewoon Arnhem Centraal, waarna je weer terug mag naar Dieren of door naar Ede-Wageningen of zo, of een verplichte pauze/onderbreking nemen (minimaal 15 minuten).

Hoe dan ook, wees gerust @Charles76 want een NS bus (touringcar met hopelijk een vrolijke en behulpzame chauffeur) die om 6:00 in Dieren moet zijn voor passagiers/reizigers/deelnemers gaat echt niet ‘leeg’ naar Arnhem rijden.

Laat maar weten hier of het echt ellende was na 10-16 augustus, ook al kunnen we er niets mee. Gedeelde smart is halve smart en verbeterpuntjes voor de NS misschien.

En voor die buschauffeur is het ook wel eigenlijk vakantieperiode dus, maar die rijdt dus voor jou!

Geregeld door de NS, en de rekening voor die bussen gaat naar ProRail omdat er werkzaamheden zijn.

Reputatie 6

Hi RobertB,m

Maar Charles76 wil zoals gezegd helemaal de bus van 06.00 uur hebben maar eigenlijk de bus van 06,30 uur alleen om die te halen moet hij ook de trein van 05.54 uur pakken omdat er geen treinom 06.24 uur gaat.  

Bedankt allemaal, voor jullie reacties en het meedenken.

Heb nog even de tijd om uit te zoeken, wat voor mij uiteindelijk de beste optie is. 

Met vriendelijke groet, Charles76

​​​

Reageer